Page 17 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod 03 2022
P. 17

Pohled (do) minulosti






          tátní organizace Správa železnic Praha
        Socenila rekonstrukci železničního mostu
        u Vyššího Brodu jako Stavbu roku 2021 v ka-
        tegorii Železniční mosty a tunely. Tento most
        překonává řeku Vltavu mezi dnešní zastávkou
        Těchoraz a stanicí Vyšší Brod klášter v km 10,8
        trati Rybník – Lipno n/Vlt. Rekonstrukci v hod-
        notě 49.147.056,- Kč provedla akciová společ-
        nost Edikt České Budějovice. A my se v dneš-
        ním povídání můžeme blíže podívat na historii
        této zajímavé technické památky.

        Zřízení železničního mostu pod skálou s  kří-
        žem u Těchorazu se váže ke květnu 1907, kdy
        je již zpracovaný projekt místní trati změněn
        tzv. variantou  „C bei Hohenfurt“ (u  Vyššího
        Brodu).  Trasa projektované železnice je de-
        finitivně přeložena na  levý břeh  Vltavy ještě
        před Vyšším Brodem a budoucí most je situ-
        ován na současné místo. Vlastní projekt mos-
        tu zpracovala v říjnu 1910 v Adamově u Brna
        společnost Prager Maschinenbau A. G. form.
        Ruston & Co. und Bromovský, Schulz & Sohr
        (Pražská akciová strojírna, dříve Ruston a spol.
        a  Bromovský, Schulz spol. Sohr) Praha – Adamov – Hradec Králové.   čp.142 (dnes Bícová Jana, Bíca Bohuslav a Ondrašovičová Martina) a pak
        Projekt byl schválen vídeňským ministerstvem železnic dne 18. února   dále vlevo čp.140 (dnes Harenčáková Marie) a  čp.141 (dnes Kubinec
        1911 a v témže roce byl uvedenou strojírnou most vyroben a postaven.  Jan). Zcela zde ještě chybí dům čp.183 (dnes Rousek Radek), který byl
                                                             postaven v roce 1913. Tím se nám pořízení snímku Josefem Seidelem
        Ocelový nýtovaný příhradový most se spodní mostovkou překonává   dostává k roku 1912. Další pohlednice je rovněž od Josefa Seidela a byla
        Vltavu pod úhlem 53°, a to bez dalšího pilíře uprostřed řečiště. Tzv. šik-  vydána v roce 1912. Kromě zbrusu nového železničního mostu zachycu-
        má světlá vzdálenost, tedy prostor mezi kamennými břehovými pilíři   je i elektrický motorový vůz s přivěšeným nákladním vozem. Tři takové
        je 50 m a vzdálenost mezi opěrnými body mostu je 51,9 m. Most tvoří   elektrické motorové vozy (v  podstatě tramvaje), zajišťovaly dopravu
        vlastně deset v podstatě shodných segmentů, které jsou navzájem pev-  na místní trati do roku 1924, kdy k nim přibyl vůz čtvrtý.
        ně spojeny. Na začátku a na konci na ně pak navazuje vždy jeden půl-
        segment. Vršek (temeno) kolejnice na mostě se nachází v nadmořské   Poslední nedatovaná fotografie neznámého autora zachycuje povodeň
        výšce 553,67 m. Policejně bezpečnostní a zatěžkávací zkouška mostu   pod železničním mostem. Větší či menší povodně postihovaly Vyšší Brod
        proběhla s velmi dobrým výsledkem 30. října 1911 a hned následující   až do výstavby lipenského vodního díla poměrně často. Podle zápisů
        den byl přes most dovezen první vůz uhlí do loučovické papírny.  z městské kroniky se v polovině ledna 1920 následkem silných dešťů
                                                             a tání zdvihla velká povodeň. Vysoká voda ve Vltavě pak pod železnič-
        Na  první kolorované pohlednici fotografa Josefa Seidela z  Českého   ním mostem sahala až 30 cm pod kolejnice.
        Krumlova  vidíme  most  přibližně  uprostřed.  Přesto,  že  byla  tato  po-                     Jiří Anderle
        hlednice vydaná v  roce 1922, jde o  snímek starší. Na  silnici vedoucí   Všechny pohlednice najdete na webových stránkách:
        z Vyššího Brodu do Kaplice vidíme jako poslední dům souvislé zástavby   www.vyssibrod-historicky.cz 






























                                                                                                               | 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22