Page 17 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod 03 2022
P. 17
Pohled (do) minulosti
tátní organizace Správa železnic Praha
Socenila rekonstrukci železničního mostu
u Vyššího Brodu jako Stavbu roku 2021 v ka-
tegorii Železniční mosty a tunely. Tento most
překonává řeku Vltavu mezi dnešní zastávkou
Těchoraz a stanicí Vyšší Brod klášter v km 10,8
trati Rybník – Lipno n/Vlt. Rekonstrukci v hod-
notě 49.147.056,- Kč provedla akciová společ-
nost Edikt České Budějovice. A my se v dneš-
ním povídání můžeme blíže podívat na historii
této zajímavé technické památky.
Zřízení železničního mostu pod skálou s kří-
žem u Těchorazu se váže ke květnu 1907, kdy
je již zpracovaný projekt místní trati změněn
tzv. variantou „C bei Hohenfurt“ (u Vyššího
Brodu). Trasa projektované železnice je de-
finitivně přeložena na levý břeh Vltavy ještě
před Vyšším Brodem a budoucí most je situ-
ován na současné místo. Vlastní projekt mos-
tu zpracovala v říjnu 1910 v Adamově u Brna
společnost Prager Maschinenbau A. G. form.
Ruston & Co. und Bromovský, Schulz & Sohr
(Pražská akciová strojírna, dříve Ruston a spol.
a Bromovský, Schulz spol. Sohr) Praha – Adamov – Hradec Králové. čp.142 (dnes Bícová Jana, Bíca Bohuslav a Ondrašovičová Martina) a pak
Projekt byl schválen vídeňským ministerstvem železnic dne 18. února dále vlevo čp.140 (dnes Harenčáková Marie) a čp.141 (dnes Kubinec
1911 a v témže roce byl uvedenou strojírnou most vyroben a postaven. Jan). Zcela zde ještě chybí dům čp.183 (dnes Rousek Radek), který byl
postaven v roce 1913. Tím se nám pořízení snímku Josefem Seidelem
Ocelový nýtovaný příhradový most se spodní mostovkou překonává dostává k roku 1912. Další pohlednice je rovněž od Josefa Seidela a byla
Vltavu pod úhlem 53°, a to bez dalšího pilíře uprostřed řečiště. Tzv. šik- vydána v roce 1912. Kromě zbrusu nového železničního mostu zachycu-
má světlá vzdálenost, tedy prostor mezi kamennými břehovými pilíři je i elektrický motorový vůz s přivěšeným nákladním vozem. Tři takové
je 50 m a vzdálenost mezi opěrnými body mostu je 51,9 m. Most tvoří elektrické motorové vozy (v podstatě tramvaje), zajišťovaly dopravu
vlastně deset v podstatě shodných segmentů, které jsou navzájem pev- na místní trati do roku 1924, kdy k nim přibyl vůz čtvrtý.
ně spojeny. Na začátku a na konci na ně pak navazuje vždy jeden půl-
segment. Vršek (temeno) kolejnice na mostě se nachází v nadmořské Poslední nedatovaná fotografie neznámého autora zachycuje povodeň
výšce 553,67 m. Policejně bezpečnostní a zatěžkávací zkouška mostu pod železničním mostem. Větší či menší povodně postihovaly Vyšší Brod
proběhla s velmi dobrým výsledkem 30. října 1911 a hned následující až do výstavby lipenského vodního díla poměrně často. Podle zápisů
den byl přes most dovezen první vůz uhlí do loučovické papírny. z městské kroniky se v polovině ledna 1920 následkem silných dešťů
a tání zdvihla velká povodeň. Vysoká voda ve Vltavě pak pod železnič-
Na první kolorované pohlednici fotografa Josefa Seidela z Českého ním mostem sahala až 30 cm pod kolejnice.
Krumlova vidíme most přibližně uprostřed. Přesto, že byla tato po- Jiří Anderle
hlednice vydaná v roce 1922, jde o snímek starší. Na silnici vedoucí Všechny pohlednice najdete na webových stránkách:
z Vyššího Brodu do Kaplice vidíme jako poslední dům souvislé zástavby www.vyssibrod-historicky.cz
| 17