Page 19 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 19
DAIMLER TRUCK ČR TÝNECKÉ LISTY 19
Mercedes-Benz Trucks na veletrhu IAA
V minulém čísle jsme vám slíbili repor- Actros L
táž z mezinárodního veletrhu užitko-
vých vozidel IAA Transportation 2024, Zásadně inovovaný model Actros L,
který proběhl v září v Hannoveru. Také který na veletrhu IAA Transportation
jsme přinesli zprávu, že v rámci veletrhu slavil svou výstavní premiéru, dostává
byl mezinárodním truckem roku 2025 kabinu řidiče ProCabin. Ta se vyznačuje
vyhlášen náš eActros 600, což je velký futuristickým vnějším designem, opti-
úspěch. Pojďme se tedy nyní podívat na malizovanou aerodynamikou i mnoha
hlavní novinky naší značky, které mohli
návštěvníci veletrhu nejen vidět na na-
šem stánku, ale řadu z nich i vyzkoušet
při testovacích jízdách přímo z výstavní
haly.
Na stánku Mercedes-Benz v hale 19/20
hannoverského výstaviště návštěvníci
mohli vidět nejen eActros 600 v prove-
dení tahač návěsů, ale i podvozek 6x2
s mrazírenskou nástavbou. Dalším ex-
ponátem byl Actros L, tedy vozidlo s kla- Actros L
sickým naftovým pohonem a s kabinou palivovými články. Vývojový tým společ- a provoz elektrifikovaných dep spedi-
ProCabin – to je kabina z eActrosu 600, nosti Daimler Truck obdrží při této spolu- térů, ale také průmyslových podniků.
použitá téměř identicky na dieselové práci cenné poznatky z provozu náklad- Součástí nabídky je mimo jiné Fleet-
vozidlo. Zákazníci si mohou Actros L Actros L - pracoviště řidiče ních vozidel poháněných zkapalněným board Charge Management, který
s novou kabinou již objednávat, výroba komfortními prvky. Vozidlo disponuje vodíkem v reálných podmínkách. Sou- umožňuje komplexní přehled všech in-
začne ještě letos. Dalšími exponáty pak hospodárnými motory, vysokou úrovní časně získá jasné představy o požadav- terakcí mezi nákladními vozidly s aku-
byl eletrický komunální speciál eEconic jízdní dynamiky a nejnovějšími asisten- cích zákazníků, které může následně mulátorovým elektrickým pohonem ve
a v neposlední řadě prototyp GenH2 čními systémy. Prodloužení přední par- zohlednit při vývoji sériově vyráběné vozovém parku a firemními nabíjecími
Truck s vodíkovým pohonem palivovými tie a další aerodynamická opatření verze. stanicemi, Charging Card, jež umožňuje
články. přinesly snížení spotřeby paliva až bezhotovostní nabíjení na cestách, a fi-
nancování nabíjecí infrastruktury.
Daimler Truck ukazuje
výhled na softwarově
definovaná vozidla
Kromě dekarbonizace dopravy zamě-
řuje Daimler Truck pohled do vzdálenější
budoucnosti také v oblasti digitální
transformace a na cestě k softwarově
definovaným užitkovým vozidlům hodlá
převzít vůdčí roli. Nejnovější generace
nákladních vozidel, reprezentované na-
příklad modely eActros 600 a Actros L,
disponují již evolučně vylepšovanou
mechatronickou architekturou, která
dokáže zpracovávat data až 20krát vět-
ší rychlostí než dosud.
Softwarově definovaná vozidla budou
nabízet na míru střižené aplikace, jak od
společnosti Daimler Truck, tak i od zá-
kazníků a nezávislých poskytovatelů,
s novými funkcemi pro nákladní vozidla
a autobusy, které dalece převyšují sou-
Tři tahače, tři různé pohony - nafta, elektřina, vodík
časný stav – především z hlediska bez-
eActros 600 o 3 procenta. Pro některé verze bude TruckCharge pečnosti, komfortu a hospodárnosti. Zá-
dostupný i nově optimalizovaný hnací klad pro realizaci této vize vytvoří plá-
Podrobné informace o světové premiéře řetězec, tvořený převodovkou G291-12 Daimler Truck se zahájením veletrhu IAA novaný společný podnik společností
tohoto modelu jsme přinesli v loňském a zadní nápravou se stálým převodem uvádí v Evropě novou značku TruckChar- Daimler Truck a Volvo Group. Cíl spočívá
listopadovém čísle Týneckých listů. V le- 2.278, který zajišťuje nejen znatelně ge, která zákazníkům po zakoupení ve společném vývoji platformy pro soft-
tošním čísle 8 jsme informovali o trans- vylepšený pocit z jízdy především při elektrického nákladního vozidla zajistí warově definovaná vozidla, jež se stane
evropském testu na více než 15000 km, zrychlování ve stoupáních, nižší rych- jednoduchý a ziskový přechod na elek- pro užitková vozidla průmyslovým stan-
který tato vozidla v červnu zdárně do- lost při manévrování, a také tišší a pří- tromobilitu. Společnost pod názvem dardem, a tím potenciálně i pro další
končila s rekordně nízkou průměrnou jemnější jízdu díky nižším provozním TruckCharge soustředí komplexní na- partnery a zákazníky.
spotřebou 103 kWh na 100 km. Nyní otáčkám při rychlosti 80 km/h, což navíc bídku v oblasti elektrické infrastruktury
se dočkáme zahájení výroby modelu přispívá k dalšímu snížení spotřeby pa- a nabíjení elektrických nákladních vo- Připravil David Chleboun,
eActros 600 – do konce tohoto roku bude liva. zidel, tzn. poradenství, infrastrukturu Daimler Truck ČR
ve výrobním závodu ve Wörthu vyrobe-
na první série vozidel, na která již čekají GenH2 Truck
zákazníci. eActros 600 se má stát rozho-
dujícím modelem pro co nejrychlejší de- Vystavené vozidlo je držitelem rekordu,
karbonizaci dálkové dopravy, na níž při- kdy na jednu náplň nádrží na kapalný
padají dvě třetiny lokálních emisí CO ze vodík ujelo 1047 km. Po intenzivních
2
silniční nákladní dopravy. Vysoká kapa- testech na zkušebním polygonu a na ve-
cita sady akumulátorů, více než 600 řejných silnicích se vozidla Mercedes-
kilowatthodin, umožňuje spolu s novou, Benz GenH2 Truck nyní nacházejí v po-
mimořádně hospodárnou elektrickou kročilé fázi vývoje, takže mohou být již
hnací nápravou z vlastního vývoje do- nasazována při plnění různých úkolů
jezd 500 kilometrů na jedno nabití a za v každodenním logistickém provozu.
určitých podmínek může tento dojezd Daimler Truck nedávno zahájil zkušební
být i výrazně překonán. Model eActros provoz pěti vozidel Mercedes-Benz
600 bude schopen s jedním dobitím ujet GenH2 Truck ve službách společností
za den výrazně více než 1000 kilometrů, Air Products, Amazon, Holcim, INEOS
což umožní nabíjení během legislativou a Wiedmann & Winz. Uvedení zákazníci
předepsaných přestávek pro odpočinek tak mají již nyní možnost získat během
řidiče – za předpokladu dostupnosti přibližně jednoleté zkušební fáze prak-
nabíjecích stanic. tické zkušenosti s dopravou zajišťova-
nou nákladním vozidlem poháněným Testovací flotila vodíkových tahačů GenH2 Truck