Page 12 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 10/2024
P. 12

12  TÝNECKÉ LISTY                                                                                                  ČLÁNKY
               Koncert na restaurovaném harmoniu ve Vsisku

       Milí  čtenáři,  rád  bych  vás  se-  takových.  Na  závěr  pan  Gott-
       známil s průběhem společenské   wald na nově restaurované har-
       akce, která se konala jedno zá-  monium zahrál několik skladeb,
       řijové úterý v kapli sv. Matouše   mezi jinými i skladby od Bedři-
       ve  Vsisku.  Během  tohoto  set-  cha Smetany, od jehož narození
       kání byli návštěvníci seznámeni   letos uplynulo 200 let.
       s průběhem a náročností prací   Nakonec  si  dovolím  podělit  se
       při restaurování vzácného har-  s vámi s vlastním prožitkem, že
       monia z místního kostela. Touto   nově restaurované harmonium
       částí nás provedl pan Ing. Tomáš   pod zkušenýma rukama dokáže
       Jánský,  který  pracuje  jako  re-  vytvořit  povznášející  hudbu,
       staurátor  varhan  a  přímo  na   která se nádherně rozlévá pod
       vsiském nástroji pracoval. V dal-  kostelní  klenbou.  Doufám,  že
       ší  části  setkání  pan  Jan  Gott-  harmonium, které nyní vypadá
       wald,  organolog  a  varhaník,   jako  zcela  nové,  bude  sloužit
       účastníky  seznámil  se  zajíma-  další desítky let.              Jakub Vrána
       vým a poněkud vzdáleným pů-
       vodem harmonia ze Vsiska a při-                 Jakub Vrána,       V popředí pan Jan Gottwald hovoří o vsiském harmoniu,
       pojil také stručný, ale poutavý           místostarosta obce           v pozadí napravo je patrný Ing. Tomáš Jánský,
       výklad  o  historii  harmonií  jako                                       který restauroval samotné harmonium

                       K historii a restaurování vzácného harmonia

                                      z kaple sv. Matouše ve Vsisku
       Harmonium kaple sv. Matouše ve Vsisku   C-c4, 61 tónů a pedálu C-d1, 27 tónů.   a tak byla velká příležitost zrestaurovat   ných páček) v nástroji zcela chybí – z ně-
       bylo  vyrobeno  firmou  Emil  Krauss   Další efekty: Forte (dělené na bas a dis-  nástroj do původní originální podoby. Je-  jakého důvodu byla během let toto za-
       (+1899), která sídlila od roku 1870 v ně-  kant, dřevěná žaluzie), Sourdine – bas   diné,  co  se  muselo  zvážit,  bylo  citlivě   řízení odstraněno. Nebylo však tak příliš
       meckém  Stuttgartu.  Jednalo  se  o  vý-  (tlumítko),  Grand  Jeu  (pléno  kolektiv),   vyřešit přívod tlakového vzduchu z při-  těžké z ostatních dílů vysledovat, jak má
       znamný závod na výrobu klavírů a har-  Expression  (rytmizace  vzduchu),  Tre-  daného ventilátoru, což se, myslím, po-  tento  komponent  fungovat  a  vypadat
       monií,  který  v  padesátém  roce  své   molo  (chvění).  Obložení  klaviatury  je      dařilo. Toto je praktické vylepšení hra-  a pak už bylo celkem snadné tuto část
       existence  oslavil  vyrobení  nástroje        v  kombinaci  slonová  kost/eben;  vnější   telnosti  nástroje  a  eliminuje  nutnost   nově vyrobit.
       s opusovým číslem 25000. Firma zanikla   skříň  je  kombinací  dýhované  laťovky      hrajícího si sám šlapat měchy, případně   Poslední novou částí, která byla k ná-
       odprodejem  po  velké  světové  ekono-  a masivního dubu.     přítomnost  druhého  pomocníka,  který   stroji  přidána,  je  notový  pult.  Nástroj
       mické krizi v roce 1932.       Na nástroji bylo odpracováno 450 hodin   ručně vháněl vzduch do harmonia po-  totiž, ač s podivem, nikdy původně no-
       Vsiský  nástroj  byl  vyroben  v  poslední   a  náročné  restaurování  stálo  přes   mocí  dvojzvratné  páky  v  zadní  části   tový  pult  neměl  a  hráči  si  zřejmě  po-
       třetině  19.  stol.,  souvisí  tak  s  dokon-  350.000,- Kč. Harmonium bylo kolaudo-  nástroje. Tyto prvky nožního nebo ruč-  kládali noty nebo kancionály přímo na
       čením kaple v roce 1867. O tom, jak se   váno 16. srpna a veřejnosti slavnostně   ního čerpání vzduchu ovšem zůstaly za-  horní víko nástroje. Nový notový pult je
       do zmíněné lokality dostal, nemáme do-  předáno  přednáškou  a  koncertem  10.   chovány a mohou se kdykoliv použít.  samostatná  snímatelná  část  a  nezna-
       sud zpráv. Pravděpodobně by nám tuto   září tohoto roku.      Další  zajímavostí  tohoto  nástroje  je   mená  tak  žádný  zásah  do  konstrukce
       část historie osvětlila některá z kronik   Povolání  varhanáře-restaurátora  je         přivěšený  pedál.  Je  to  pedálová  klavi-  nástroje.  Spolu  s  elektroventilátorem
       nebo rodinné ústní podání. Důležité je,   v  dnešní  době  již  velmi  vzácné,  proto   atura,  tzv.  pedálnice  (jako  u  varhan),   a  komponentem  pedálového  mecha-
       že se nástroj dochoval v tzv. intaktním   jsme požádali pana restaurátora o se-  která  se  dá  vysunout  ze  spodní  části   nismu  jsou  to  tak  jediné  tři  nově  vy-
       stavu, tj. bez zásahů na dekoru (skříni   beprezentaci a o několik dojmů z obno-  nástroje a použít pro hru nohami. Jedno-  robené díly, které byly do nástroje do-
       nástroje) i na zvuku. Právě v tom spo-  vy harmonia.          tlivé  pedálové  klávesy  ovšem  nemají   dány.
       čívá jeho zásadní hodnota, a proto bylo   „Jmenuji se Tomáš Janský a jsem varha-  své vlastí rejstříky, jsou pouze spojeny   Ostatní dřevěné části nástroje byly pak
       prozíravě  rozhodnuto  o  jeho  restauro-  nář z Olomouce. Varhanářskému řemes-  systémem táhel a páček s manuální kla-  očištěny, ošetřeny proti dřevokaznému
       vání, které s sebou nese specifické ná-  lu se věnuji celý svůj život. Po vystudo-  viaturou nástroje. Po rozebrání nástroje   hmyzu,  konzervovány  a  na  skříni  ná-
       ročné  technologické  postupy  na  rozdíl   vání  Dřevařské  fakulty  Vysoké  školy   se zjistilo, že jedna důležitá část tohoto   stroje byla obnovena povrchová úprava.
       od generální opravy či renovace. Původ-  lesnické a dřevařské ve Zvolenu na Slo-  mechanismu (hřeben malých dvojzvrat-  Všechny původní měkké části nástroje,
       ní  materie  se  velmi  citlivě  konzervuje   vensku jsem nastoupil do svého prvního         jako jsou kůže a plsti, byly odstraněny
       speciálními přípravky, chybějící díly se   zaměstnání  v  malé  varhanářské  dílně           a nahrazeny novými, jelikož tyto mate-
       doplňují  odpovídajícím  použitým  ma-  v Hořovicích. Po třech letech jsem ode-              riály byly už za svou hranicí životnosti.
       teriálem a “rukou původního mistral”, tj.   šel do Velké Británie, kde jsem 20 let           Na závěr bych chtěl ještě jednou zopa-
       takovou technologií, která se používala   pracoval jako varhanář u středně velké             kovat,  že  restaurování  harmonia  ve
       v době vzniku daného artefaktu. Proces   firmy v Northamptonu ve střední Anglii.              Vsisku  byla  velice  radostná  a  uspoko-
       je to vskutku náročný a nákladný, vý-  Tam jsem se zabýval převážně stavbou                  jující práce. Chtěl bych popřát tomuto
       sledkem  je  tak  zachovaný  cenný  ná-  nových nástrojů. Během mého působení                nástroji,  ať  slouží  mnoho  dalších  let
       stroj,  jenž  není  pouze  „muzeálním   v této firmě se ale rovněž vyskytly za-               a příjemné zážitky všem, kdo na něm
       kouskem”,  ale  hratelným  instrumen-  kázky na restaurování historických ná-                budou hrát,“ dodal pan Jánský.
       tem, který skvěle reprezentuje zvukově   strojů.  Po  návratu  zpět  do  Olomouce
       a  konstrukčně  období,  ve  kterém  byl   v roce 2017 jsem si založil vlastní živ-                             Jan Gottwald,
       vyroben.                       nost a věnuji se převážně restaurování                               organolog Arcidiecése olomoucké
       Harmonium  je  tlakové,  tzv.  francouz-  historických  nástrojů  od  varhan  až  po   5x archiv Tomáš Jánský
       ského  typu  se  dvěma  řadami  jazýčků     malé flašinety (harmonia nevyjímaje).                            Ing. Tomáš Janský,
       a  pomocnými  zvukovými  efekty.  Popis   Práce na restaurování harmonia v kapli   Celkový pohled s pultem  varhanář-restaurátor
       nástroje:  16´jazýčková  řada  Bourdon-  sv. Matouše ve Vsisku byla velice zají-
       Clarinet,  a  8´jazýčková  řada  Cor  an-  mavá a příjemná. Zejména proto, že se
       glais-Flute; rozsah manuálov klaviatury   nástroj  zachoval  bez  vnějších  zásahů,















              Měchy po rezebrání       Vnitřní mechanismus po restaurování  Restaurovaná pedálová traktura    Restaurování jazýčků
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17