Page 5 - Chytrý zpravodaj - Troubsko 10/2021
P. 5
Farnost Troubsko
F arnost T r oubsko
Řádnou ženu, kdo ji najde?
Měsíc září, který je pro nás obdobím dozrávání plodů našich zahrad, především plodů vinné révy, symbolu ušlechtilého produktu, je
také obdobím symbolů zralosti naší národní identity. Jsou to dvě osobnosti, dokonce pokrevně sobě velmi blízké. Je to v závěru
měsíce kníže české země – svatý Václav, kterého předchází jeho babička, česká kněžna – svatá Ludmila. Na ni se letos upínají zraky
celého národa.
Je to letos 1100 roků od násilného ukončení jejího pozemského života. Jako když se odstřihne nádherný zralý plod révy, aby se proměnil
v ušlechtilý prostředek vytváření společenství, přátelství a dobrých vztahů jako hodnot, na kterých roste lidská rodina.
„Řádnou ženu, kdo ji najde? Větší cenu má než perly.“ (Př 31,10) Tak se ptá a odpovídá biblická kniha Přísloví. Je tam pak dále vykres-
len obraz ženy, na první pohled hospodyňky, která však
nevládne jen vařečkou, ale spolu s mužem nese odpo-
vědnost za růst prosperity celého národa. Obraz matky
a posléze babičky, která se raduje z vnoučat nejen pro
svou potěchu a aby je rozmazlovala, ale aby je vychovala
k převzetí zralé a konkurenceschopné odpovědnosti v ži-
votním poslání. Tak se mi jeví osobnost svaté Ludmily,
plně stojící na programu křesťanství. Chci vám přiblížit
svatou Ludmilu slovy, která zazněla při letošní oslavě na
Tetíně.
V bule, kterou papež František jmenoval vídeňského
kardinála Christopha Schönborna, rodáka od Litoměřic,
papežským legátem pro Národní svatoludmilskou pouť,
píše:
Rozjímáme-li o svaté Ludmile, která je skutečně příkla-
dem rozvážné babičky, jelikož vnuka Václava naučila za-
chovávat přikázání Páně, pak u příležitosti, kterou nám
dává také nedávné slavení prvního Světového dne praro-
dičů a seniorů, povzbuzujeme všechny, aby si velmi vážili
těch, kdo „jsou chlebem, který živí náš život“.
V kázání při slavnostní mši svaté 18. září na Tetíně kardi-
nál Schönborn připomněl, že se sv. Václav stal takovým
světcem, vzorem křesťanského vládce, právě díky své ba-
bičce svaté Ludmile. Byla to právě svatá Ludmila, která
měla vliv na celé naše dějiny. Upozornil, že to byly babičky,
které zůstaly vždy odvážné a věrné víře a věděly, jak vštípit
víru svým vnoučatům, na ně žádná totalita nemohla. Po-
dobně je tomu i v sekularizované společnosti, kde právě
prarodiče, a babičky zejména, jsou nositelkami víry.
Svatá Ludmila společně se svým manželem knížetem Bořivojem stáli na počátku christianizace naší vlasti. A co, podle kardinála Schön-
borna, znamená christianizace naší vlasti dnes? Stejně jako mnozí z našich rodičů a prarodičů vydávali svědectví o Kristu a církvi v době
komunistické totality, tak je to třeba i dnes před nepřáteli křesťanství nebo vůbec lhostejnými.
Na závěr své promluvy připomněl slova Tertuliána, že se „krev mučedníků stane semenem nových křesťanů“. Totéž objasňuje také po-
dobenství o rozsévačovi. I když se zdá, že naše úsilí zasévat a šířit víru bylo marné, sem tam se najde dobrá půda a s ní i dobré výnosy.
„Život a smrt svaté Ludmily přinesla hojné ovoce jen v minulosti? Věříme, že jsou svatí přítomní? Že nebe působí nyní a dnes? Svatí žijí!
Nejsou v muzeu a jsou stále činní i dnes. Proč bychom se jinak s důvěrou modlili: Svatá Ludmilo, oroduj za nás.“
František Koutný, farář
Omluva redakce:
Omlouváme se za chybně uvedené jméno dílny, kde byla vyrobena mříž do kaple v Troubsku.
Mříž byla vyrobena v dílně Marka Vrány.
| 5