Page 7 - Chytrý zpravodaj - Troubsko 03/2025
P. 7

INFORMACE Z OBECNÍHO ÚŘADU
         AKTUÁLNÍ STAV DOPRAVNÍCH ZÁMĚRŮ V NAŠÍ OBCI

          Vážení spoluobčané,  jsme  přesvědčeni,  že  právě   I73.  Zvláště  tento  záměr  si
          po delší době bych vás zde rád   absence  koordinace  jednotlivých   zaslouží  maximální  koordinaci,
         blíže  informoval  o  dalším  dění   záměrů  a  systematického  hledání   po  které  tak  voláme.  Zde  je
         v  záležitostech  dopravních  zámě-  synergií mezi jednotlivými záměry   bohužel komunikace s investorem
         rů,  které  jsou  v  naší  obci  či  její   je  zásadním  důvodem,  proč   horší, neboť investor nemá a priori
         blízkosti  plánovány.  Na  úvod  si   se  projekty  dlouhá  léta  nedaří   snahu  celou  problematiku  s  námi
         dovolím ty zásadní záměry zreka-  posunout  dál.  To  vše  bylo   komunikovat, na rozdíl od Správy
         pitulovat.  Především  se  jedná   důvodem,  proč  jsme  vyvolali   železnic.  V  tomto  ohledu  je  stále
         o  výstavbu  vysokorychlostní  trati   jednání  s  ministrem  dopravy   ve  hře  námi  podaná  kasační
         (VRT),  rozšíření  D1  na  šestipruh,   Martinem  Kupkou,  na  kterém   stížnost  u  Nejvyššího  správního
         silnici  I73  (dříve  jako  R43,   jsme jej s našimi návrhy seznámili   soudu,  jejíž  případný  úspěch  by
         původně  známa  jako  Hitlerova   a prodiskutovali je. Tato iniciativa   byl  vítanou  vzpruhou  a  velkou
         dálnice),  napojení  mimoúrovňové   byla  přijata  pozitivně  a  může  být   motivací  pro  investora  brát  nás
         křižovatky  D1/I73,  rozšíření   startovacím  momentem  pro  to,   jako partnery pro jednání.
         odpočívky D1 Troubsko a obchvat   aby  vše  dopadlo  pro  naši  obec   V  souvislosti  s  dopravními
         Bosonoh.            příznivěji a vlídněji.   záměry  není  možné  nezmínit
          Již  celou  řadu  let  probíhá   Rozšíření  D1  na  šestipruh   dříve podniknuté kroky na ochra-
         jednání  se  státními  organizacemi,   problematické  není  a  o  jeho   nu místní části Veselka proti hluku
         které mají jednotlivé stavby na sta-  nutnosti  není  pochyb.  To,  co  by   a  smogu  ze  silnice  II/602,
         rost.  Každá  z  nich  přistupuje   nás negativně a zbytečně zasáhlo,   procházející  Bosonohami  a  naší
         k  projednání  svého  záměru   by  bylo  rozšíření  odpočívky  D1   Veselkou.  Již  dříve  jsme  vás
         různým  způsobem,  který  se  mění   Troubsko,  se  kterým  se  však  dle   informovali,  že  Krajský  soud
         dle  jejich  interních  pravidel,   vyjádření  zástupců  Ředitelství   v  Brně  zrušil  výjimku,  která
         související  legislativy  či  dlouho-  silnic  a  dálnic  již  nepočítá.  To  je   umožňovala  překračování  hluko-
         době  zavedených  zvyklostí.   skvělá  zpráva,  tak  doufejme,  že   vého  limitu  na  silnici  II/602.  Šlo
         Spojovacím  negativním  prvkem   bude  trvalého  charakteru.  Pakliže   o první případ v České republice,
         všech projednání je ale především   výstavbou  obchvatu  Bosonoh   kdy  soud  zrušil  rozhodnutí
         to,  že  každá  instituce  si  projed-  nedojde  k  nežádoucím  novým   o  hlukové  výjimce  a  kdy  přiznal
         nává  svůj  projekt  bez  ohledu   napojením  do  Troubska,  nebude   osobě  poškozované  nadlimitním
         na další záměry. Tento fakt je dán   pro  nás  ani  tento  záměr  nijak   hlukem právo domáhat se soudní
         současnou legislativou, což chápe-  problematický.   ochrany  proti  takovému  rozhod-
         me,  zároveň  je  ale  zásadním   To, co nás již zasáhne citelně, je   nutí.  Už  15  let  zde  platí  hlukové
         důvodem ještě více se zhoršujícího   výstavba  vysokorychlostní  trati   výjimky,  které  „s  klidem“  sobě
         dopadu  těchto  zásadních  staveb   podél  tělesa  stávající  dálnice  D1.   vlastním  vydává  Krajský  hygie-
         na  naši  obec  a  na  ty  okolní.   Ohledně toho dopravního záměru   nická  stanice  Jihomoravského
         Projednávání  takto  zásadních   se pravidelně scházíme se zástupci   kraje. Hlučnost mezitím dále roste,
         staveb  se  pak  významně  prodlu-  investora,  Správou  železnic,   namísto  toho,  aby  se  v  důsledku
         žuje  a  fakticky  nedaří.  Všechny   za  účasti  okolních  obcí  a  dotče-  opatření  navržených  správcem
         tyto stavby se intenzivně v našem   ných  městských  částí.  Je  velmi   komunikace  snižovala.  Poslední
         území  potkávají  na  velmi  malé   obtížné  tento  celorepublikový,   vydanou  výjimku  soud  svým
         ploše,  a  to  takovou  měrou,  která   a  nutno  dodat  prioritní,  plán   rozhodnutím  zrušil  s  odůvodně-
         nemá  v  České  republice  obdoby.   ovlivnit.  Nicméně  se  nám  daří   ním,  že  smyslem  hlukových
         Jsme  přesvědčeni,  že  vyšší  míra   projednat  s  investorem  alespoň   výjimek  je  umožnit  po  omezenou
         koordinace těchto staveb je napro-  takové  kroky  a  taková  opatření,   dobu  provoz  důležitých  zdrojů
         sto  nezbytná  a  může  jejich   která  budou  znamenat  menší   hluku, jako jsou silnice, v případě,
         přípravu  nejen  zásadně  urychlit,   dopad  na  naše  občany.  A  to  jak   kdy  nelze  hlučnost  rychle  snížit.
         ale také mezi nimi nalézt synergie   v průběhu výstavby, tak i později   Soud  přiléhavě  konstatoval,  že
         a  ve  svém  důsledku  i  významné   při  provozování  VRT.  Stejně  tak   současně  s  hlukovou  výjimkou  je
         úspory  pro  státní  rozpočet.   citelně se nás pochopitelně dotkne   nutné  stanovit  účinná  protihlu-
         Na  úrovni  vedení  naší  obce   výstavba  a  provoz  silnice  I73   ková  opatření,  aby  hlučnost
         a  okolních  obcí  a  městských  částí   a  mimoúrovňové  křižovatky  D1/  v  dohledné  době  klesla,  a  nikoliv
        Troubský hlasatel – březen/duben 2025                        7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12