Page 7 - Chytrý zpravodaj - Troubsko 03/2025
P. 7
INFORMACE Z OBECNÍHO ÚŘADU
AKTUÁLNÍ STAV DOPRAVNÍCH ZÁMĚRŮ V NAŠÍ OBCI
Vážení spoluobčané, jsme přesvědčeni, že právě I73. Zvláště tento záměr si
po delší době bych vás zde rád absence koordinace jednotlivých zaslouží maximální koordinaci,
blíže informoval o dalším dění záměrů a systematického hledání po které tak voláme. Zde je
v záležitostech dopravních zámě- synergií mezi jednotlivými záměry bohužel komunikace s investorem
rů, které jsou v naší obci či její je zásadním důvodem, proč horší, neboť investor nemá a priori
blízkosti plánovány. Na úvod si se projekty dlouhá léta nedaří snahu celou problematiku s námi
dovolím ty zásadní záměry zreka- posunout dál. To vše bylo komunikovat, na rozdíl od Správy
pitulovat. Především se jedná důvodem, proč jsme vyvolali železnic. V tomto ohledu je stále
o výstavbu vysokorychlostní trati jednání s ministrem dopravy ve hře námi podaná kasační
(VRT), rozšíření D1 na šestipruh, Martinem Kupkou, na kterém stížnost u Nejvyššího správního
silnici I73 (dříve jako R43, jsme jej s našimi návrhy seznámili soudu, jejíž případný úspěch by
původně známa jako Hitlerova a prodiskutovali je. Tato iniciativa byl vítanou vzpruhou a velkou
dálnice), napojení mimoúrovňové byla přijata pozitivně a může být motivací pro investora brát nás
křižovatky D1/I73, rozšíření startovacím momentem pro to, jako partnery pro jednání.
odpočívky D1 Troubsko a obchvat aby vše dopadlo pro naši obec V souvislosti s dopravními
Bosonoh. příznivěji a vlídněji. záměry není možné nezmínit
Již celou řadu let probíhá Rozšíření D1 na šestipruh dříve podniknuté kroky na ochra-
jednání se státními organizacemi, problematické není a o jeho nu místní části Veselka proti hluku
které mají jednotlivé stavby na sta- nutnosti není pochyb. To, co by a smogu ze silnice II/602,
rost. Každá z nich přistupuje nás negativně a zbytečně zasáhlo, procházející Bosonohami a naší
k projednání svého záměru by bylo rozšíření odpočívky D1 Veselkou. Již dříve jsme vás
různým způsobem, který se mění Troubsko, se kterým se však dle informovali, že Krajský soud
dle jejich interních pravidel, vyjádření zástupců Ředitelství v Brně zrušil výjimku, která
související legislativy či dlouho- silnic a dálnic již nepočítá. To je umožňovala překračování hluko-
době zavedených zvyklostí. skvělá zpráva, tak doufejme, že vého limitu na silnici II/602. Šlo
Spojovacím negativním prvkem bude trvalého charakteru. Pakliže o první případ v České republice,
všech projednání je ale především výstavbou obchvatu Bosonoh kdy soud zrušil rozhodnutí
to, že každá instituce si projed- nedojde k nežádoucím novým o hlukové výjimce a kdy přiznal
nává svůj projekt bez ohledu napojením do Troubska, nebude osobě poškozované nadlimitním
na další záměry. Tento fakt je dán pro nás ani tento záměr nijak hlukem právo domáhat se soudní
současnou legislativou, což chápe- problematický. ochrany proti takovému rozhod-
me, zároveň je ale zásadním To, co nás již zasáhne citelně, je nutí. Už 15 let zde platí hlukové
důvodem ještě více se zhoršujícího výstavba vysokorychlostní trati výjimky, které „s klidem“ sobě
dopadu těchto zásadních staveb podél tělesa stávající dálnice D1. vlastním vydává Krajský hygie-
na naši obec a na ty okolní. Ohledně toho dopravního záměru nická stanice Jihomoravského
Projednávání takto zásadních se pravidelně scházíme se zástupci kraje. Hlučnost mezitím dále roste,
staveb se pak významně prodlu- investora, Správou železnic, namísto toho, aby se v důsledku
žuje a fakticky nedaří. Všechny za účasti okolních obcí a dotče- opatření navržených správcem
tyto stavby se intenzivně v našem ných městských částí. Je velmi komunikace snižovala. Poslední
území potkávají na velmi malé obtížné tento celorepublikový, vydanou výjimku soud svým
ploše, a to takovou měrou, která a nutno dodat prioritní, plán rozhodnutím zrušil s odůvodně-
nemá v České republice obdoby. ovlivnit. Nicméně se nám daří ním, že smyslem hlukových
Jsme přesvědčeni, že vyšší míra projednat s investorem alespoň výjimek je umožnit po omezenou
koordinace těchto staveb je napro- takové kroky a taková opatření, dobu provoz důležitých zdrojů
sto nezbytná a může jejich která budou znamenat menší hluku, jako jsou silnice, v případě,
přípravu nejen zásadně urychlit, dopad na naše občany. A to jak kdy nelze hlučnost rychle snížit.
ale také mezi nimi nalézt synergie v průběhu výstavby, tak i později Soud přiléhavě konstatoval, že
a ve svém důsledku i významné při provozování VRT. Stejně tak současně s hlukovou výjimkou je
úspory pro státní rozpočet. citelně se nás pochopitelně dotkne nutné stanovit účinná protihlu-
Na úrovni vedení naší obce výstavba a provoz silnice I73 ková opatření, aby hlučnost
a okolních obcí a městských částí a mimoúrovňové křižovatky D1/ v dohledné době klesla, a nikoliv
Troubský hlasatel – březen/duben 2025 7