Page 11 - Chytrý zpravodaj - Třešť listopad 2021
P. 11
TŘEŠŤ A MY 11
Eva Kameníková prozradila, jak vznikal nový animovaný snímek Myši patří do nebe:
Mechy z třešťských betlémů si „zahrály“ ve filmu
Filmoví kritici i diváci mluví covat více než půl roku před syna. Když byl ale malý, nara-
zcela jasně. V Česku se po samotným natáčením, kdy jsme zila na knihu Ivy Procházkové
dlouhé době zrodil animovaný začali dávat dohromady finální Myši patří do nebe, díky níž
film, který je poetickou, veselou filmový štáb, zadávali výrobu mu začala vysvětlovat tematiku
a zároveň i dojemnou podíva- loutek, dekorací i rekvizit. Poté smrti. Následně se vypravila za
nou pro celou rodinu, která si následovalo rok a čtvrt dlouhé producentem Vladimírem Lho-
nezadá s těmi nejlepšími příbě- natáčení v barrandovských tákem s návrhem, že by chtěla
hy od Pixaru. Loutkový snímek ateliérech a nějaký čas jsem se udělat na motivy této knihy
Myši patří do nebe natočili podílela i na postprodukci,“ vy- film. A jelikož pracuje ráda
podle knižní předlohy Ivy Pro- světluje Eva, která působila na s hmatatelným fyzickým ma-
cházkové režiséři Jan Bubeníček pozici vedoucí produkce. teriálem, jako je právě loutka,
a Denisa Grimmová. Animák Takový člověk má na starosti bylo rozhodnuto, že využijí
ukazuje perfektně zvládnuté veškerou organizaci. Zjednodu- stop-motion technologii, která
filmařské řemeslo a například šeně musí dbát na to, aby fun- je založena právě na práci Vedoucí produkce filmu Myši patří do nebe Eva Kameníková strávila se štábem tři roky
práce. Foto: Jan Hromádko
podle kritičky Mirky Spáčilo- goval celkový plán a natáčení se s loutkami.
vé se jedná o českou odpověď nedostávalo do skluzu a pokud Všechny filmy se promítají pracovat paralelně na několi- menal český animovaný film
na úspěšný americký snímek už nějaký problém nastane, je rychlostí 24 snímků (oken) za ka placech, takže se jednotlivé v 90. letech. Teprve v roce 2002
Coco. Oba filmy totiž zpraco- potřeba jej vyřešit, aby se už vteřinu, to pro naše oko vytvá- časy sčítají. My jsme pracovali přišlo Fimfárum Jana Wericha,
vávají téma smrti, které se snaží neopakoval. „Zajišťovala jsem ří souvislou podívanou. Stop- v jeden čas i na dvanácti mís- které tento klid na poli loutkové
nenáročnou formou přiblížit samotný chod natáčení, starám -motion je založeno na tom, tech. Teoreticky by se takový film animace prolomilo.
právě nejmenším divákům. se hlavně o praktickou strán- že všech 24 fotek – tedy 1 vte- dal natočit i za měsíc, pokud by Animační loutka je českým
Třešťské kino Máj má „Myši“ ku věci, o provoz, o logistiku. řinu – vyfotíte zvlášť. Každý se natáčelo například v padesáti vynálezem Jiřího Trnky, který
na programu v neděli 7. listo- Je potřeba poskládat kalendáře objekt tedy posouváte před různých studiích, ale odpovídala od nás převzal svět – včetně
padu od 16 hodin. animátorům, kolegům z výroby, fotoaparátem a vytváříte tím by tomu i výsledná kvalita,“ vy- režisérů, jako jsou Tim Burton
Světovou premiéru měl ale i kamera partě. Občas se iluzi pohybu. Za týden se tak ve počítává dál vedoucí produkce. nebo Wes Anderson. Od té
snímek na nejznámějším fes- lidi diví, že u animovaného studiu nafotilo i několik dese- Na filmu se podílelo celkem doby animační kostry prošly
tivalu animovaných filmů ve filmu máme i osvětlovače. Řeší titisíců fotek, které se následně osm animátorů. V praxi to velkou proměnou. Obyčejné
francouzském Annecy, kde mu se opravdu všechno – i to, aby posílaly do postprodukce na vypadá tak, že animátor zůstává kostry z drátů a dřeva nahradil
byla věnována poměrně velká byli lidé na place spokojení, pro- další obrazovou úpravu. Ta za- na samotném natáčení, či chce- 3D tisk a pevné kovové tyčky,
pozornost. Nejenže tady sklidil tože spokojený zaměstnanec je hrnuje nespočet retuší apod. te-li focení, sám, a štáb mezitím které snadno drží v pozici
nespočet pozitivních ohlasů, dobrý zaměstnanec, a na výsled- Myši tedy vznikaly kombinací připravuje další plac. Až ani- a nemají tendence se hýbat.
ale především se mu otevřely mátor dotočí, přemisťuje se na S loutkou se hýbe ručně, občas
dveře i do zahraničních distri- další místo ve studiu. „Ideální si musí animátor vystačit
bucí. Na domácí půdě byl film je, aby práce byla kontinuální, i s pinzetou. To v případě, že
uveden letos v červnu v rámci což jsem zase zajišťovala spolu potřebuje docílit opravdu jem-
festivalu Anifilm v Liberci. Za s asistentem režie. Bylo potřeba ného pohybu, kterým může
pozornost určitě stojí i výstava pohlídat, aby nevznikaly prosto- být třeba i mrknutí oka. „Aby
jeho scén a loutek, která je na je a nemuselo se na nic čekat. loutka mrkla, je potřeba v reálu
tamním zámku přístupná až do Proto třeba existuje i deset stej- udělat tři fotky. Loutky jsou
konce roku. ných kopií myšky Šupito a osm dokonce schopné mimiky, a to
Snímek o těžko uvěřitelném lišáků Bělobřichů. Celkově si za- včetně vyslovování hlásek, říká
přátelství myšky Šupito a lišáka hrálo téměř 100 loutek,“ vyjme- se tomu lipsync. U snímku Myši
Bělobřicha vznikal deset let, novává možná úskalí natáčení patří do nebe jsme používali
přičemž rok a čtvrt trvalo sa- Kameníková. celokloubové loutky, kterým se
motné natáčení. Tři roky na A jak taková loutka vypadá hýbal dokonce i nos,“ prozradila
snímku spolupracovala také a funguje? Základem loutky je za tvůrce Eva.
Eva Kameníková z Třeště. Animátor Viliam Vala zachycen při natáčení. Foto: Jan Hromádko kovová konstrukce, má v sobě A na závěr dodala ještě zají-
A my jsme ji proto požáda- ku práce je to, doufám, vidět,“ klasické loutkové animace s 3D různé tyčky, svorky a kulič- mavost z natáčení. „Jedna ze
li, aby nám poodhalila, jak se říká bez nadsázky Eva Kame- počítačovou animací. Autoři ky, přičemž v celku se jedná scén se odehrává ve strašidel-
takový snímek vlastně točí a jak níková. chtěli od začátku držet vizuál- o anatomickou kostru. Nejtěžší ném lese. Pro stavbu této scény
se na něm podílela. Režisérka Denisa Grimmo- ní styl loutkového filmu. A to z nich váží i několik kilogramů. jsme potřebovali větší množství
„Na Myších jsem začala pra- vá má dnes již patnáctiletého nejen z důvodu, že loutkový „Potřebuješ vyrobit kostru zví- mechů, a jelikož bylo zrovna
film má u nás tradici, která je řátka? Pak opravdu musíš zjistit, v Třešti po ukončení betlémářské
známá hlavně díky Jiřímu Trn- jak má v reálu poskládané kosti sezony, obrátila jsem se na bet-
kovi, Hermíně Týrlové či Boři- a kde má klouby,“ prozrazu- lémáře Pavla Brychtu, díky kte-
voji Zemanovi. Digitální tech- je Eva. Dle jejích slov fungují rému jsme mohli pro film použít
nologie pak pomohly tam, kde v Česku v současné době tři mechy z betléma v kostele sv. Ka-
klasické postupy již nestačily. lidé, dnes již v důchodovém teřiny. Zároveň nám posloužily
„Možná čtenáře překvapí, že věku, kteří umí vyrobit loutky, i mechy z Jindřišské věže v Praze,
animátor je schopen natočit čtyři o kterých mluvíme. Jedná se kde bývají každoročně vystaveny
vteřiny snímku za den. Zahrnu- o pozůstatky Krátkého filmu. taktéž betlémy z našeho města.
je to ale i čas, který tráví přípra- Ve srovnání se zahraničím, Takže ano! I takto se shání deko-
vou – animátor musí dopředu a konkrétně třeba s Polskem, race a mechy z Třeště si zahrály
přesně vědět, co se v záběru má kde se vyráběla většina loutek, ve filmu!“
odehrát a také, za kolik oken to nám ujel vlak, a to především
musí stihnout. Nicméně se může kvůli proluce, kterou zazna- Michaela Padrtová
Třešťské mechy v akci. Zdroj: Fresh Films
www.trest.cz