Page 11 - Chytrý zpravodaj - Třešť listopad 2021
P. 11

TŘEŠŤ A MY                                                                                                           11


     Eva Kameníková prozradila, jak vznikal nový animovaný snímek Myši patří do nebe:
     Mechy z třešťských betlémů si „zahrály“ ve filmu


      Filmoví kritici i diváci mluví  covat  více  než  půl  roku  před  syna. Když byl ale malý, nara-
     zcela jasně. V  Česku se po  samotným natáčením, kdy jsme  zila na knihu Ivy Procházkové
     dlouhé době zrodil animovaný  začali dávat dohromady finální  Myši patří do nebe, díky níž
     film, který je poetickou, veselou  filmový  štáb,  zadávali  výrobu  mu začala vysvětlovat tematiku
     a zároveň i dojemnou podíva- loutek, dekorací i  rekvizit. Poté  smrti. Následně se vypravila za
     nou pro celou rodinu, která si  následovalo rok a  čtvrt dlouhé  producentem Vladimírem Lho-
     nezadá s těmi nejlepšími příbě- natáčení  v   barrandovských tákem s návrhem, že by chtěla
     hy od Pixaru. Loutkový snímek  ateliérech  a  nějaký  čas  jsem  se  udělat na motivy této knihy
     Myši patří do nebe natočili  podílela i na postprodukci,“ vy- film. A  jelikož pracuje ráda
     podle knižní předlohy Ivy Pro- světluje Eva, která působila na  s  hmatatelným fyzickým ma-
     cházkové režiséři Jan Bubeníček  pozici vedoucí produkce.  teriálem, jako je právě loutka,
     a  Denisa Grimmová. Animák   Takový člověk má na starosti  bylo rozhodnuto, že využijí
     ukazuje perfektně zvládnuté  veškerou organizaci. Zjednodu- stop-motion technologii, která
     filmařské  řemeslo a  například  šeně musí dbát na to, aby fun- je založena právě na práci   Vedoucí produkce filmu Myši patří do nebe Eva Kameníková strávila se štábem tři roky
                                                                              práce. Foto: Jan Hromádko
     podle kritičky Mirky Spáčilo- goval celkový plán a natáčení se  s loutkami.
     vé se jedná o  českou odpověď  nedostávalo do skluzu a pokud   Všechny filmy se promítají  pracovat paralelně na několi- menal český animovaný film
     na úspěšný americký snímek  už nějaký problém nastane, je  rychlostí 24 snímků (oken) za  ka placech, takže se jednotlivé  v 90. letech. Teprve v roce 2002
     Coco. Oba filmy totiž zpraco- potřeba jej vyřešit, aby se už  vteřinu, to pro naše oko vytvá- časy sčítají. My jsme pracovali  přišlo Fimfárum Jana Wericha,
     vávají téma smrti, které se snaží  neopakoval. „Zajišťovala jsem  ří souvislou podívanou. Stop- v  jeden čas i  na dvanácti mís- které tento klid na poli loutkové
     nenáročnou formou přiblížit  samotný chod natáčení, starám  -motion je založeno na tom,  tech. Teoreticky by se takový film  animace prolomilo.
     právě nejmenším divákům.  se hlavně o  praktickou strán- že všech 24 fotek – tedy 1 vte- dal natočit i za měsíc, pokud by   Animační  loutka  je českým
     Třešťské kino Máj má „Myši“  ku věci, o  provoz, o  logistiku.  řinu  – vyfotíte zvlášť. Každý  se natáčelo například v padesáti  vynálezem Jiřího Trnky, který
     na programu v  neděli 7.  listo- Je  potřeba  poskládat  kalendáře  objekt tedy posouváte před  různých studiích, ale odpovídala  od nás převzal svět  – včetně
     padu od 16 hodin.       animátorům, kolegům z výroby,  fotoaparátem a  vytváříte  tím  by tomu i výsledná kvalita,“ vy- režisérů, jako jsou Tim Burton
      Světovou  premiéru  měl ale i  kamera partě. Občas se  iluzi pohybu. Za týden se tak ve  počítává dál vedoucí produkce.  nebo Wes Anderson. Od té
     snímek na nejznámějším fes- lidi diví, že u  animovaného  studiu nafotilo i  několik dese-  Na filmu se podílelo celkem  doby  animační  kostry prošly
     tivalu animovaných filmů ve  filmu máme i  osvětlovače. Řeší  titisíců fotek, které se následně  osm animátorů. V  praxi to  velkou proměnou. Obyčejné
     francouzském Annecy, kde mu  se  opravdu všechno  – i  to, aby  posílaly do postprodukce na  vypadá tak, že animátor zůstává  kostry z drátů a dřeva nahradil
     byla věnována poměrně velká  byli lidé na place spokojení, pro- další obrazovou úpravu. Ta za- na samotném natáčení, či chce- 3D tisk a  pevné kovové tyčky,
     pozornost. Nejenže tady sklidil  tože  spokojený  zaměstnanec  je  hrnuje nespočet retuší apod.  te-li focení, sám, a štáb mezitím  které snadno drží v  pozici
     nespočet pozitivních ohlasů,  dobrý zaměstnanec, a na výsled-  Myši tedy vznikaly kombinací  připravuje další plac. Až ani- a  nemají tendence se hýbat.
     ale především se mu otevřely                                             mátor dotočí, přemisťuje se na  S loutkou se hýbe ručně, občas
     dveře i do zahraničních distri-                                          další místo ve studiu. „Ideální  si musí animátor vystačit
     bucí. Na domácí půdě byl film                                            je, aby práce byla kontinuální,  i  s  pinzetou. To v  případě, že
     uveden letos v červnu v rámci                                            což jsem zase zajišťovala spolu  potřebuje docílit opravdu jem-
     festivalu Anifilm v  Liberci. Za                                         s asistentem režie. Bylo potřeba  ného pohybu, kterým může
     pozornost určitě stojí i výstava                                         pohlídat, aby nevznikaly prosto- být třeba i  mrknutí oka. „Aby
     jeho scén a loutek, která je na                                          je a  nemuselo se na nic čekat.  loutka mrkla, je potřeba v reálu
     tamním zámku přístupná až do                                             Proto třeba existuje i deset stej- udělat tři fotky. Loutky jsou
     konce roku.                                                              ných kopií myšky Šupito a osm  dokonce schopné mimiky, a  to
      Snímek o  těžko uvěřitelném                                             lišáků Bělobřichů. Celkově si za- včetně vyslovování hlásek, říká
     přátelství myšky Šupito a lišáka                                         hrálo téměř 100 loutek,“ vyjme- se tomu lipsync. U snímku Myši
     Bělobřicha vznikal deset let,                                            novává  možná  úskalí  natáčení  patří do nebe jsme používali
     přičemž  rok  a  čtvrt  trvalo  sa-                                      Kameníková.             celokloubové loutky,  kterým se
     motné natáčení. Tři roky na                                               A  jak taková loutka vypadá  hýbal dokonce i nos,“ prozradila
     snímku spolupracovala také                                               a funguje? Základem loutky je  za tvůrce Eva.
     Eva Kameníková z  Třeště.   Animátor Viliam Vala zachycen při natáčení. Foto: Jan Hromádko  kovová konstrukce, má v sobě   A  na závěr dodala ještě zají-
     A  my  jsme  ji  proto  požáda- ku práce je to, doufám, vidět,“  klasické loutkové animace s 3D  různé tyčky, svorky a  kulič- mavost z  natáčení. „Jedna ze
     li, aby nám poodhalila, jak se  říká bez nadsázky Eva Kame- počítačovou animací. Autoři  ky, přičemž v  celku se jedná  scén se odehrává ve strašidel-
     takový snímek vlastně točí a jak  níková.       chtěli od začátku držet vizuál- o anatomickou kostru. Nejtěžší  ném lese. Pro stavbu této scény
     se na něm podílela.      Režisérka Denisa Grimmo- ní styl loutkového filmu. A  to  z nich váží i několik kilogramů.  jsme potřebovali větší množství
      „Na Myších jsem začala pra- vá má dnes již patnáctiletého  nejen z  důvodu, že loutkový  „Potřebuješ vyrobit kostru zví- mechů, a  jelikož bylo zrovna
                                                     film má u nás tradici, která je  řátka? Pak opravdu musíš zjistit,  v Třešti po ukončení betlémářské
                                                     známá hlavně díky Jiřímu Trn- jak má v reálu poskládané kosti  sezony, obrátila jsem se na bet-
                                                     kovi, Hermíně Týrlové či Boři- a  kde má klouby,“ prozrazu- lémáře Pavla Brychtu, díky kte-
                                                     voji Zemanovi. Digitální tech- je Eva. Dle jejích slov fungují  rému jsme mohli pro film použít
                                                     nologie pak pomohly tam, kde  v  Česku v  současné době tři  mechy z betléma v kostele sv. Ka-
                                                     klasické postupy již nestačily.  lidé, dnes již v  důchodovém  teřiny. Zároveň nám posloužily
                                                       „Možná  čtenáře  překvapí,  že  věku, kteří umí vyrobit loutky,  i mechy z Jindřišské věže v Praze,
                                                     animátor je schopen natočit čtyři  o  kterých mluvíme. Jedná se  kde bývají každoročně vystaveny
                                                     vteřiny snímku za den. Zahrnu- o  pozůstatky  Krátkého  filmu.  taktéž betlémy z našeho města.
                                                     je to ale i čas, který tráví přípra- Ve srovnání se zahraničím,  Takže ano! I takto se shání deko-
                                                     vou  – animátor musí dopředu  a  konkrétně třeba s  Polskem,  race a mechy z Třeště si zahrály
                                                     přesně vědět, co se v záběru má  kde se vyráběla většina loutek,  ve filmu!“
                                                     odehrát a také, za kolik oken to  nám ujel vlak, a  to především
                                                     musí stihnout. Nicméně se může  kvůli proluce, kterou zazna-  Michaela Padrtová
     Třešťské mechy v akci. Zdroj: Fresh Films
     www.trest.cz
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16