Page 13 - Chytrý zpravodaj - Třešť 05/2025
P. 13

Rozhovor / Zprávy                                                                                                    13



     že nejsou psané zpětně  – zachycují
     bezprostřední pocity, obavy a  naděje.
     K pozůstalosti jsem se dostal díky ame-
     rickému  kolegovi,  který  mne  o  jejich
     existenci informoval na odborné kon-
     ferenci. Z Los Angeles jsem tak rovnou
     zajišťoval digitalizáty ve Washingtonu.
     Bylo pro mě velkým závazkem s těmi-
     to texty pracovat citlivě a s respektem.
     Jeho příběh je zároveň tragicky univer-
     zální – podobných osudů byly tisíce, ale
     jen málokterý z nich máme zachycený
     takto osobně. Meissnerovy zápisky nám
     pomáhají pochopit, co znamenal holo-
     caust na úrovni jednoho konkrétního
     života.

     Existují méně známé osobní
     příběhy nebo historické postavy,
     které byste rád zmínil?
     Ano, během výzkumu jsem narazil na
     celou řadu osobních příběhů, které se
     do oficiální paměti Třeště dosud ne-
     dostaly. Moc mě zaujala rodina Vozá-
     bových, postava Leopolda Fleischera
     nebo legionář a později udavač Tomáš
     Pohan. Vozábovi a Fleischer byli oběť-
     mi nacismu, kteří se mu snažili vzdoro-
     vat. Naopak nikdo z těch, kdo páchali
     zlo, nebyli nuceni se takto chovat. Byla
     to jejich volba, pro kterou se rozhodli.
     Příběh sester Schwarzbardových a  je-  razňoval  obraz  partyzánského  hnutí   jí, jiné o ní mlčí. Fascinující je, jak se   nejsou vzdálené a  neživé  – jsou stále
     jich společné svatby mě hluboce zasá-  a  kolektivního  hrdinství  pracujícího   osobní paměť liší od kolektivní – a jak   přítomné  v  našich rodinách,  ulicích
     hl, protože ukazoval záblesky lidství   lidu. Tragédie židovských obyvatel byla   teprve vzájemné sdílení pomáhá tyto   i paměti města. Projekt chce inspirovat
     v nelidské době. Takových příběhů jsou   buď zamlčována, nebo  rámována vý-  rozdíly překlenout. Ukazuje se, že i po   k větší empatii, k odvaze klást si otázky
     desítky – často složitých, nejednoznač-  hradně jako dílo „německých fašistů“,   osmdesáti letech má minulost stále do-  a  k  tomu, abychom nenechali historii
     ných, ale právě proto nesmírně důleži-  bez zmínky o domácích kolaborantech.   pad na rodinné identity a vztahy.  zkamenět  do  jednoduchých  narativů.
     tých. Obohacují náš pohled na válku,   Podobně byly marginalizovány případy                A v neposlední řadě také připomenout,
     protože ukazují, že osudy lidí nelze   udavačství či arizací. Výsledkem bylo   Může výzkum změnit pohled   že demokracie a  lidská práva nejsou
     redukovat na jednoduché národnost-  jednostranné a  ideologicky upravené   na válečné události v Třešti?   samozřejmostí. Třešť se svojí odvahou
     ní nebo ideologické kategorie. Každý   vyprávění, které bránilo skutečnému   Jaké je hlavní poselství projektu?  podívat se do temné minulosti a zpří-
     z těchto příběhů je svědectvím o odva-  pochopení  toho,  co  se  během  války   Myslím, že ano – výzkum přináší nový,   tomnit ji může stát vzorovým průkop-
     ze, strachu, volbě – a lidské důstojnosti.  odehrálo.        hlubší  pohled  na  válečné  události  na   níkem.  Spolupráce  vědecké  instituce
                                                                  malém městě. Místo jednoduchého   a samosprávy na poli moderních dějin
     Jak komunistická ideologie    Byl jste v kontaktu            dělení na oběti a  viníky ukazuje, jak   je druhým bodem, který je v České re-
     ovlivnila výzkum druhé        s potomky místních obyvatel?   složité a často nejednoznačné byly lid-  publice ojedinělý. Tak věřme, že se nám
     světové války v Třešti?       Jak vnímají historii?          ské příběhy. Přínosem projektu je právě   podařilo prolomit ledy ve více oblas-
     Komunistická ideologie výrazně ovliv-  Měl jsem možnost mluvit s  několika   to, že klade důraz na konkrétní lidské   tech ku prospěchu celé společnosti.
     nila, co se smělo o druhé světové válce   přímo postiženými obyvateli nebo ro-  osudy a zároveň je zasazuje do širšího
     říkat  a  publikovat.  V  Třešti  se  to  nej-  dinnými příslušníky obětí. Pro mnohé   historického kontextu. Dává hlas těm,   Rozhovor připravila
     viditelněji projevilo tím, že byli téměř   z nich jsou události druhé světové války   kteří  byli  dlouho  přehlíženi  –  dětem,   Michaela PADRTOVÁ
     úplně vytěsněni Židé a  složité vztahy   stále citlivým tématem – některé rodi-  ženám, lidem  na okraji  společnos-
     s místními Němci. Místo toho se zdů-  ny se s minulostí otevřeně vyrovnáva-  ti. Klíčovým poselstvím je, že dějiny

     Radiotechnika z polí bitevních v Muzeu Tesla



                                         letošním roce slavíme osmdesá-  po wehrmachtu či vyrobená licenčně   tická dioramata či panely s podrobný-
                                    Vté výročí osvobození naší vlasti   v  Československu. A  protože výstava   mi informacemi.
                                    od německého nacismu. K  této příle-  proběhne v Muzeu Tesla, bude přede-  Výstavu Radiotechnika z  polí bi-
                                    žitosti připravil Historický radioklub   vším představena technika vyvinutá   tevních můžete navštívit od čtvrtka
                                    československý ve spolupráci  s  Klu-  a vyrobená národním podnikem TES-  1. května až do konce letošní muzejní
                                    bem plastikových modelářů Jihlava   LA.                      sezony. Aktuální informace o otevíra-
                                    výstavu  historické  vojenské  spojovací   Příznivci a členové Klubu plastiko-  cí době Muzea Tesla najdete na webu
                                    a bojové techniky. K vidění budou za-  vých modelářů Jihlava (KPM) výstavu   www.muzeumtesla.cz.
                                    řízení používaná Československou li-  doplní ukázkou třírozměrných modelů     Pavel BOUDNÝ
                                    dovou armádou (ČSLA), a to kořistní   bojové techniky, nebudou chybět tema-     spoluautor výstavy
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18