Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Třemošnice listopad 2020
P. 10
Byl jsem u toho ... pokračování vzpomínek
V dnešní době v Třemošnici vodu z vodo- k vybudovanému domečku na stráni nad ny a ta bude potřebovat čističku svého
vodu používá každý a všichni to považují Cemperovým domkem a byl zaveden vodo- odpadu. Proto byla zahájena nutná kana-
za samozřejmost, ale… vod do všech ulic. Ale nikdo se na něj ne- lizace celé obce Třemošnice. Vyhrabat na-
Pamatuji se, že zemřel ředitel Kovolisu Ja- připojoval. Proč by najednou měli lidé pla- příč všemi ulicemi hluboké příkopy, navozit
roslav Zadina, vedením byl pověřen hlavní tit za nějakou „nedobrou“ vodu, když každý a položit veliké betonové roury, do kterých
inženýr Jan Šmolík. Za dva roky k nám na- má vodu u baráku zadarmo… A předseda musely majitelé domků připojit odpadní
stoupil ze Železáren Olomouc Karel Kout- Skokan zoufale obcházel všechny obyvate- trubky. Potom po zahrabání potrubí udě-
ný. Hned druhý den požádal předsedu CZV le a prosil je, aby se obyvatelé připojovali, lat novou silnici, a tak vznikla a začala se
KSČ Jardu Dobrého, aby svolal výbor a byl že Národní výbor Třemošnice musí platit používat jedna z prvních čističek v okrese.
přizván i předseda ZV ROH Václav Opočen- pokuty, že se nedodržely kvóty, stanovené A já jsem po příjezdu z dovolené v Mexi-
ský, byl to Ronovák. limity odběru. ku, kam jsem byl ředitelem Koutným do-
Ředitel Koutný nám řekl stručně svoje Tehdy, třetí den po svém nástupu do Hed- poručen PZO Strojimportu jako expert
první dojmy. vikova, se jel představit na Okres do Chru- na tlakové lití hliníkových odlitků, zjistil,
Byl ubytován prozatím na svobodárně. dimě, a přitom se dozvěděl, že mají pro- že podnikový ředitel leží doma s infark-
Postel, na které spal, byla podložena be- blém, se kterým si nevědí rady. Kamení- tem. Od něho jsem se dozvěděl, že se mu
dýnkou od jablek, aby nespadla. Setmě- ci na Skutečsku mají vyrobeno ohromné nedařilo přesvědčit obyvatele Třemošnice,
lou vesnicí, protože tehdy nebylo žádné množství dlažebních kostek, ale aby mohli aby začali brigádnickým způsobem dělat
osvětlení, si došel na večeři. Jeden slabě splnit plán, potřebují těch několik vagonů osvětlení ulic.
osvětlený větší dům, hostinec „U Beranů“, dlažby někam prodat, v Praze je nepotře- Tak si ředitel Koutný vzal dovolenou
našel. V začouzeném výčepu požádal o ve- bují. Koutný si cestou do Hedvikova povši- a začal kopat krumpáčem a lopatou po-
čeři. Nic jiného nemáme než buřty s chle- ml, že povrch silnice je v hrozném stavu, třebné roury pro síť kabelů. Začal pracovat
bem. Když mu je ohřáté přinesli, požádal, ale kdo by to dokázal nyní, když je zima úmyslně v místě, kudy chodilo nejvíce lidí
zda-li by mohl dostat příbor. Bylo mu od- „na krku“ položit. Od své sekretářky Lídy z práce. Samozřejmě se ředitele zvědavě
povězeno… Ne, my to tady jíme rukama. Strakové ze Lhůt se dozvěděl, že soused ptali, co to tady dělá, a on jim říkal, že když
Naštěstí nosil u sebe kapesní nožík, a tak Kutílek je cestář a kdysi v mládí se vyučil nemohl nikoho získat, tak to začal kopat
se obsloužil sám. dlaždičem. sám. Ovšem takovouto těžkou práci ne-
Postupně se seznámil s celou fabrikou. Ko- Kutílka si pozval, anebo za ním na Lhůta mohl dlouho vydržet, již třetí den byl od-
volis Hedvikov měl dosti široký sortiment. zajeli, a ten, protože v té době neměl až vezen záchrankou do nemocnice v Čáslavi
Vedle výroby hliníkových odlitků, také ně- do jara žádnou práci, slíbil, že za ty tři mě- a zjistili mu infarkt. Lidé se zastyděli a za-
kolika druhů bronzových odlitků, se někdy síce, do Nového roku na té silnici do Hed- čali v ulicích kopat a provedli základní po-
vyráběly i zinkové odlitky, dále pak formy vikova kostky „položí“. O čemž jsme se uliční osvětlení.
v nástrojárně, vyráběly se vagonové brzdy všichni, co jsme chodili dělat do Hedviko- V Hedvikově Koutný viděl, že v takových-
DAKO, důlní nakladače, vyklápěcí Dumkary va, přesvědčili. to prostorově stísněných podmínkách je
– veliké těžké válce, pojízdné vrtačky, které V Praze se na několika ministerstvech po- neúnosné zajišťovat tak široký sortiment.
byly přidělané k upraveným nákladním koušel zjistit, kde jsou jaké nevyčerpané Neustále navštěvoval různá ministerstva
autům Praga V3S. investice a postupně zahájil pokusy o vý- ve snaze získat nějakou možnost rozší-
Ředitel Koutný zde zatím bydlel sám, stavbu nového závodu, o kterém několik ření závodu-podniku. Kovolis byl zařazen
rodina, manželka a mladší syn Ruda zůstali let na schůzích Josef Pěnička ve svých do sdružení Závody těžkého strojírenství,
v Olomouci a starší syn Karel byl na vojně, nadšených řečnických projevech mluvíval ředitelství bylo na Slovensku v Martině.
v presenční službě. A tak bylo vidět, jak jako o svých snech – Nový závod na „ze- A tak 1. ledna 1961 jel spolu s ekonomic-
v neděli dopoledne obchází pomalu celou lené louce“. kým náměstkem Standou Janáčkem ohlá-
vesnici, u každého domu, pokud byly jeho Z Olomouce si Koutný přivezl svého ka- sit úspěšné splnění plánu výroby. Na zpá-
obyvatelé venku, se zastavil a zdravil, dával maráda, který již byl v důchodu. Byl to teční cestě se zastavil v Olomouci. Poda-
se do řeči: „Tož paňmámo slépky nesó“? Ing. Josef Dvořák, architekt, který v minu- řilo se mu přemluvit svého přítele Ing. ar-
A pokračoval s hanáckým přízvukem. „Tož losti vedl úspěšně stavby několika závodů chitekta Josefa Dvořáka, aby mu, již sice
jakou máte vodu ve studni?“ Viděl, že či fabrik na Moravě i na Slovensku. Ten jako důchodce, pomohl s rozšířením pod-
žádná kanalizace není, a snažil se vyzvědět vlastnil „gleit“ – oprávnění, podle něhož niku. Z Olomouce se vraceli v podvečer,
od místních lidí názor na zavedení veřej- na výkresech, na kterých bylo jeho razít- poblíž Litomyšle nešťastně narazilo jejich
ného vodovodu. Téměř ve všech staveních ko a podpis, mohla být stavba zrealizována auto do neosvětleného nákladního auta
se mu dostalo záporné odpovědi. Nikde se a plány nemusely jít do schvalovacích „pro- s vlekem, na kterém byly naloženy dlou-
nikdy u žádné studně nedělal hygienický cedur“. Tehdy byl pověřen podnikový práv- hé železné trubky z Ostravy. Řidič, Jarda
rozbor vody a vyptávání ředitele Koutného ník Dr. Konečný, aby zahájil přesvědčovací Semerád, nestačil ubrzdit Tatru 603 a že-
bylo považováno za zbytečnost a nesmysl. kampaň vykupování pozemků od nádraží lezné trubky pronikly předním sklem.
Karel Skokan, předseda tehdejšího MNV, k Závratci. V Hedvikově se zřídilo nové od- Nejvíce byl zasažen vpředu sedící a spící
se samozřejmě stavěl za názor občanů dělení Investice. No a postupně se schylo- ředitel Koutný. Řidič, když to viděl, tak
a v hospodě u Beranů i u Pavlusů se po- valo k zahájení výstavby závodu na výrobu se zhroutil. Naštěstí seděli vzadu Janá-
kusy Koutného přetřásaly jako „velkopan- železných vagonových brzd DAKO. ček a Dvořák, přestože také utrpěli zra-
ské manýry“. Přesto se Koutnému za ně- Nejprve bylo vydlážděno prostranství před nění, zajistili z Litomyšle pomoc. Sanitka
kolik roků podařilo to, že voda z Heřma- vjezdem do budoucí brány závodu, což je dovezla všechny zraněné do nemocnice
nova Městce, z artézských studní, kvalitní v současné době parkoviště aut. V plánech v Litomyšli. Nejhůře zraněný ředitel Kout-
hygienicky prověřená, byla dotažena až bylo uvažováno o výstavbě tzv. galvanov- ný musel zůstat po operacích v nemocni-
10