Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Třemošnice listopad 2020
P. 10

Byl jsem u toho ... pokračování vzpomínek


        V dnešní době v Třemošnici vodu z vodo-  k vybudovanému domečku na stráni nad  ny a ta bude potřebovat čističku svého
        vodu používá každý a všichni to považují  Cemperovým domkem a byl zaveden vodo-  odpadu. Proto byla zahájena nutná kana-
        za samozřejmost, ale…               vod do všech ulic. Ale nikdo se na něj ne-  lizace celé obce Třemošnice. Vyhrabat na-
        Pamatuji se, že zemřel ředitel Kovolisu Ja-  připojoval. Proč by najednou měli lidé pla-  příč všemi ulicemi hluboké příkopy, navozit
        roslav Zadina, vedením byl pověřen hlavní  tit za nějakou „nedobrou“ vodu, když každý  a položit veliké betonové roury, do kterých
        inženýr Jan Šmolík. Za dva roky k nám na-  má vodu u baráku zadarmo… A předseda  musely majitelé domků připojit odpadní
        stoupil ze Železáren Olomouc Karel Kout-  Skokan zoufale obcházel všechny obyvate-  trubky. Potom po zahrabání potrubí udě-
        ný. Hned druhý den požádal předsedu CZV  le a prosil je, aby se obyvatelé připojovali,  lat novou silnici, a tak vznikla a začala se
        KSČ Jardu Dobrého, aby svolal výbor a byl  že Národní výbor Třemošnice musí platit  používat jedna z prvních čističek v okrese.
        přizván i předseda ZV ROH Václav Opočen-  pokuty, že se nedodržely kvóty, stanovené  A já jsem po příjezdu z dovolené v Mexi-
        ský, byl to Ronovák.                limity odběru.                      ku, kam jsem byl ředitelem Koutným do-
        Ředitel Koutný nám řekl stručně svoje  Tehdy, třetí den po svém nástupu do Hed-  poručen PZO Strojimportu jako expert
        první dojmy.                        vikova, se jel představit na Okres do Chru-  na tlakové lití hliníkových odlitků, zjistil,
        Byl ubytován prozatím na svobodárně.  dimě, a přitom se dozvěděl, že mají pro-  že podnikový ředitel leží doma s infark-
        Postel, na které spal, byla podložena be-  blém, se kterým si nevědí rady. Kamení-  tem. Od něho jsem se dozvěděl, že se mu
        dýnkou od jablek, aby nespadla. Setmě-  ci na Skutečsku mají vyrobeno ohromné  nedařilo přesvědčit obyvatele Třemošnice,
        lou vesnicí, protože tehdy nebylo žádné  množství dlažebních kostek, ale aby mohli  aby začali brigádnickým způsobem dělat
        osvětlení, si došel na večeři. Jeden slabě  splnit plán, potřebují těch několik vagonů  osvětlení ulic.
        osvětlený větší dům, hostinec „U Beranů“,  dlažby někam prodat, v Praze je nepotře-  Tak  si  ředitel  Koutný  vzal  dovolenou
        našel. V začouzeném výčepu požádal o ve-  bují. Koutný si cestou do Hedvikova povši-  a začal kopat krumpáčem a lopatou po-
        čeři. Nic jiného nemáme než buřty s chle-  ml, že povrch silnice je v hrozném stavu,  třebné roury pro síť kabelů. Začal pracovat
        bem. Když mu je ohřáté přinesli, požádal,  ale kdo by to dokázal nyní, když je zima  úmyslně v místě, kudy chodilo nejvíce lidí
        zda-li by mohl dostat příbor. Bylo mu od-  „na krku“ položit. Od své sekretářky Lídy  z práce. Samozřejmě se ředitele zvědavě
        povězeno… Ne, my to tady jíme rukama.  Strakové ze Lhůt se dozvěděl, že soused  ptali, co to tady dělá, a on jim říkal, že když
        Naštěstí nosil u sebe kapesní nožík, a tak  Kutílek je cestář a kdysi v mládí se vyučil  nemohl nikoho získat, tak to začal kopat
        se obsloužil sám.                   dlaždičem.                          sám. Ovšem takovouto těžkou práci ne-
        Postupně se seznámil s celou fabrikou. Ko-  Kutílka si pozval, anebo za ním na Lhůta  mohl dlouho vydržet, již třetí den byl od-
        volis Hedvikov měl dosti široký sortiment.  zajeli, a ten, protože v té době neměl až  vezen záchrankou do nemocnice v Čáslavi
        Vedle výroby hliníkových odlitků, také ně-  do jara žádnou práci, slíbil, že za ty tři mě-  a zjistili mu infarkt. Lidé se zastyděli a za-
        kolika druhů bronzových odlitků, se někdy  síce, do Nového roku na té silnici do Hed-  čali v ulicích kopat a provedli základní po-
        vyráběly i zinkové odlitky, dále pak formy  vikova kostky „položí“. O čemž jsme se  uliční osvětlení.
        v nástrojárně, vyráběly se vagonové brzdy  všichni, co jsme chodili dělat do Hedviko-  V Hedvikově Koutný viděl, že v takových-
        DAKO, důlní nakladače, vyklápěcí Dumkary  va, přesvědčili.              to prostorově stísněných podmínkách je

        – veliké těžké válce, pojízdné vrtačky, které  V Praze se na několika ministerstvech po-  neúnosné zajišťovat tak široký sortiment.
        byly přidělané k upraveným nákladním  koušel zjistit, kde jsou jaké nevyčerpané  Neustále navštěvoval různá ministerstva
        autům Praga V3S.                    investice a postupně zahájil pokusy o vý-  ve snaze získat nějakou možnost rozší-
        Ředitel  Koutný  zde  zatím  bydlel  sám,  stavbu nového závodu, o kterém několik  ření závodu-podniku. Kovolis byl zařazen
        rodina, manželka a mladší syn Ruda zůstali  let na schůzích Josef Pěnička ve svých  do sdružení Závody těžkého strojírenství,
        v Olomouci a starší syn Karel byl na vojně,  nadšených řečnických projevech mluvíval  ředitelství bylo na Slovensku v Martině.
        v presenční službě. A tak bylo vidět, jak  jako o svých snech – Nový závod na „ze-  A tak 1. ledna 1961 jel spolu s ekonomic-
        v neděli dopoledne obchází pomalu celou  lené louce“.                   kým náměstkem Standou Janáčkem ohlá-
        vesnici, u každého domu, pokud byly jeho  Z Olomouce si Koutný přivezl svého ka-  sit úspěšné splnění plánu výroby. Na zpá-
        obyvatelé venku, se zastavil a  zdravil, dával  maráda, který již byl v důchodu. Byl to  teční cestě se zastavil v Olomouci. Poda-
        se do řeči: „Tož paňmámo slépky nesó“?  Ing. Josef Dvořák, architekt, který v minu-  řilo se mu přemluvit svého přítele Ing. ar-
        A pokračoval s hanáckým přízvukem. „Tož  losti vedl úspěšně stavby několika závodů  chitekta Josefa Dvořáka, aby mu, již sice
        jakou máte vodu ve studni?“ Viděl, že  či fabrik na Moravě i na Slovensku. Ten  jako důchodce, pomohl s rozšířením pod-
        žádná kanalizace není, a snažil se vyzvědět  vlastnil „gleit“ – oprávnění, podle něhož  niku. Z Olomouce se vraceli v podvečer,
        od místních lidí názor na zavedení veřej-  na  výkresech, na kterých  bylo jeho razít-  poblíž Litomyšle nešťastně narazilo jejich
        ného vodovodu. Téměř ve všech staveních  ko a podpis, mohla být stavba zrealizována  auto do neosvětleného nákladního auta
        se mu dostalo záporné odpovědi. Nikde se  a plány nemusely jít do schvalovacích „pro-  s vlekem, na kterém byly naloženy dlou-
        nikdy u žádné studně nedělal hygienický  cedur“. Tehdy byl pověřen podnikový práv-  hé železné trubky z Ostravy. Řidič, Jarda
        rozbor vody a vyptávání ředitele Koutného  ník Dr. Konečný, aby zahájil přesvědčovací  Semerád, nestačil ubrzdit Tatru 603 a že-
        bylo považováno za zbytečnost a nesmysl.  kampaň vykupování pozemků od nádraží  lezné  trubky  pronikly  předním  sklem.
        Karel Skokan, předseda tehdejšího MNV,  k Závratci. V Hedvikově se zřídilo nové od-  Nejvíce byl zasažen vpředu sedící a spící
        se samozřejmě stavěl za názor občanů  dělení Investice. No a postupně se schylo-  ředitel Koutný. Řidič, když to viděl, tak
        a v hospodě u Beranů i u Pavlusů se po-  valo k zahájení výstavby závodu na výrobu  se zhroutil. Naštěstí seděli vzadu Janá-
        kusy Koutného přetřásaly jako „velkopan-  železných vagonových brzd DAKO.  ček a Dvořák, přestože také utrpěli zra-
        ské manýry“. Přesto se Koutnému za ně-  Nejprve bylo vydlážděno prostranství před  nění, zajistili z Litomyšle pomoc. Sanitka
        kolik roků podařilo to, že voda z Heřma-  vjezdem do budoucí brány závodu, což je  dovezla všechny zraněné do nemocnice
        nova Městce, z artézských studní, kvalitní  v současné době parkoviště aut. V plánech  v Litomyšli. Nejhůře zraněný ředitel Kout-
        hygienicky prověřená, byla dotažena až  bylo uvažováno o výstavbě tzv. galvanov-  ný musel zůstat po operacích v nemocni-


                                                                                                               10
   5   6   7   8   9   10   11   12