Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Třemošnice červen 2021
P. 13

Josef daněk - dako





                                            strojnickou v Brně. Po studiích pracoval  ce vedle třemošnického nádraží, který byl
                                            jako technik ve výrobě vlakových brzd zá-  také pojmenován DAKO. To byla tehdy ne-
                                            vodu Škoda – Adamov. Když byla v roce  slýchaná pocta. Otec brzdy DAKO Josef Da-
                                            1949 výroba vlakových brzd přesunuta  něk, autor či spoluautor více než čtyřiceti
                                            z Adamova do městečka Třemošnice pod  patentů, svá poslední léta dožil v Třemoš-
                                            Železné hory, do Kovolisu Hedvikov,  pře-  nici, kde zemřel náhle 21. května 2001
                                            stěhoval se také. Sice původně na krátkou  ve věku 81 let.
                                            dobu, ale už v Třemošnici zůstal, oženil se
                                            a s manželkou tu vychovali dvě dcery.
                                            Talentovaný konstruktér se koncem roku
                                            1952 stal vedoucím vývojového oddělení
                                            brzd. Tehdy se v Československu vyráběly
                                            licenční brzdové systémy, které bylo třeba
                                            systémově modernizovat.
                                            Kovolis Hedvikov přijal socialistický záva-
                                            zek (kde jsou ty dnešní kapitalistické?), že
                                            vyvine ryze československou vlakovou brz-
        Podobnost, která vás asi okamžitě napad-  du. Tým v čele s Josefem Daňkem se pus-
        ne ve spojení se jménem Kolben-Daněk,  til do vývoje pneumatické vlakové brzdy.
        je čistě náhodná. Přesto patří Josef Da-  V roce 1953 vyrobili první sérii rozváděčů
        něk ke skutečným                    DAKO C, přičemž DAKO pojmenování vznik-
        technickým velikánům a představitelům  lo jako zkratka počátečních písmen tvůrce  V červnu roku 2019 firma vzdala hold vy-
        historického vývoje českého a českoslo-  brzdy Daňka a závodu KOVOLIS. Meziná-  nálezci, který v poválečných letech se svou
        venského průmyslu. Až pojedete příště  rodní železniční unie v roce 1956 schváli-  vývojovou skupinou vyvinul klíčové prvky
        vlakem a ucítíte před               la k mezinárodnímu provozu modernizo-  pneumatického brzdového systému, a pře-
        nádražím nebo zastávkou brždění, tak věz-  vané typy odvozené od rozváděče DAKO  jmenovala ulici, ve které sídlí, na ulici Jo-
        te, že nejenom ten váš, ale i všechny vla-  C a mohla začít sériová výroba. Josef Da-  sefa Daňka 1956. Rok 1956 v názvu zná-
        ky v Česku brzdí systémem, za nímž stojí  něk byl v roce 1957 odměněn Státní cenou  zorňuje rok, kdy došlo k mezinárodnímu
        jméno Josefa                        Klementa Gottwalda a jeho nejbližší spo-  schválení pneumatického brzdového sys-
        Daňka. Český technik a vynálezce, který  lupracovníci dostali Řád práce.   tému DAKO.
        vyvinul československou vlakovou pneu-  Brzda měla už tehdy unikátní vlastnosti.  Společnost z východočeské Třemošnice
        matickou brzdu, svými brzdovými systé-  Principy tohoto zařízení využívá DAKO-CZ  DAKO-CZ je jedním ze světových výrob-
        my výrazně přispěl                  dodnes. Z označení DAKO se stal obchod-  ců moderních pneumatických, elektro-
        k bezpečnosti na železnici, a tím se stal  ní název pro produkty firmy. Brzdové sys-  mechanických a hydraulických brzdových
        mezinárodním hrdinou vlakové dopravy.  témy a komponenty DAKO známé po ce-  systémů a komponentů pro osobní i ná-
        Narodil se 8. dubna 1920 v jihomoravských  lém světě jsou plně konkurenceschopné  kladní kolejová vozidla, příměstské jed-
        Kotvrdovicích v okrese Blansko. Vyučil se  s předními světovými výrobci.  notky, lokomotivy, soupravy metra i tram-
        soustružníkem a vystudoval Vyšší průmy-  Roku 1967 byl uveden do provozu zce-  vaje. Kolejová vozidla, která brzdí díky DA-
        slovou školu                        la nový závod vybudovaný na zelené lou-  KO-CZ, jsou provozovány nejen v Evropě,
                                                                                ale také v řadě exotických zemí, například
                                                                                v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku
                          Lenka Horková                  Jsme tady              nebo Saudské Arábii. DAKO-CZ v roce 2019
                                                                                překonala miliardový obrat a dnes má sko-
                          Josef Cach                        pro Vás.            ro pět set zaměstnanců.   Dan Novotný



                                                                                Převzato ze zpravodaje Stop STODŮLECKÝ
                                                                                POSEL Zpravodaj městské části Praha 13.
       placená inzerce





                                                                                                                    placená inzerce






             +420 737 310 902            www.realityhypo.cz
             +420 603 816 166


       13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16