Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Třemošnice červen 2021
P. 13
Josef daněk - dako
strojnickou v Brně. Po studiích pracoval ce vedle třemošnického nádraží, který byl
jako technik ve výrobě vlakových brzd zá- také pojmenován DAKO. To byla tehdy ne-
vodu Škoda – Adamov. Když byla v roce slýchaná pocta. Otec brzdy DAKO Josef Da-
1949 výroba vlakových brzd přesunuta něk, autor či spoluautor více než čtyřiceti
z Adamova do městečka Třemošnice pod patentů, svá poslední léta dožil v Třemoš-
Železné hory, do Kovolisu Hedvikov, pře- nici, kde zemřel náhle 21. května 2001
stěhoval se také. Sice původně na krátkou ve věku 81 let.
dobu, ale už v Třemošnici zůstal, oženil se
a s manželkou tu vychovali dvě dcery.
Talentovaný konstruktér se koncem roku
1952 stal vedoucím vývojového oddělení
brzd. Tehdy se v Československu vyráběly
licenční brzdové systémy, které bylo třeba
systémově modernizovat.
Kovolis Hedvikov přijal socialistický záva-
zek (kde jsou ty dnešní kapitalistické?), že
vyvine ryze československou vlakovou brz-
Podobnost, která vás asi okamžitě napad- du. Tým v čele s Josefem Daňkem se pus-
ne ve spojení se jménem Kolben-Daněk, til do vývoje pneumatické vlakové brzdy.
je čistě náhodná. Přesto patří Josef Da- V roce 1953 vyrobili první sérii rozváděčů
něk ke skutečným DAKO C, přičemž DAKO pojmenování vznik-
technickým velikánům a představitelům lo jako zkratka počátečních písmen tvůrce V červnu roku 2019 firma vzdala hold vy-
historického vývoje českého a českoslo- brzdy Daňka a závodu KOVOLIS. Meziná- nálezci, který v poválečných letech se svou
venského průmyslu. Až pojedete příště rodní železniční unie v roce 1956 schváli- vývojovou skupinou vyvinul klíčové prvky
vlakem a ucítíte před la k mezinárodnímu provozu modernizo- pneumatického brzdového systému, a pře-
nádražím nebo zastávkou brždění, tak věz- vané typy odvozené od rozváděče DAKO jmenovala ulici, ve které sídlí, na ulici Jo-
te, že nejenom ten váš, ale i všechny vla- C a mohla začít sériová výroba. Josef Da- sefa Daňka 1956. Rok 1956 v názvu zná-
ky v Česku brzdí systémem, za nímž stojí něk byl v roce 1957 odměněn Státní cenou zorňuje rok, kdy došlo k mezinárodnímu
jméno Josefa Klementa Gottwalda a jeho nejbližší spo- schválení pneumatického brzdového sys-
Daňka. Český technik a vynálezce, který lupracovníci dostali Řád práce. tému DAKO.
vyvinul československou vlakovou pneu- Brzda měla už tehdy unikátní vlastnosti. Společnost z východočeské Třemošnice
matickou brzdu, svými brzdovými systé- Principy tohoto zařízení využívá DAKO-CZ DAKO-CZ je jedním ze světových výrob-
my výrazně přispěl dodnes. Z označení DAKO se stal obchod- ců moderních pneumatických, elektro-
k bezpečnosti na železnici, a tím se stal ní název pro produkty firmy. Brzdové sys- mechanických a hydraulických brzdových
mezinárodním hrdinou vlakové dopravy. témy a komponenty DAKO známé po ce- systémů a komponentů pro osobní i ná-
Narodil se 8. dubna 1920 v jihomoravských lém světě jsou plně konkurenceschopné kladní kolejová vozidla, příměstské jed-
Kotvrdovicích v okrese Blansko. Vyučil se s předními světovými výrobci. notky, lokomotivy, soupravy metra i tram-
soustružníkem a vystudoval Vyšší průmy- Roku 1967 byl uveden do provozu zce- vaje. Kolejová vozidla, která brzdí díky DA-
slovou školu la nový závod vybudovaný na zelené lou- KO-CZ, jsou provozovány nejen v Evropě,
ale také v řadě exotických zemí, například
v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku
Lenka Horková Jsme tady nebo Saudské Arábii. DAKO-CZ v roce 2019
překonala miliardový obrat a dnes má sko-
Josef Cach pro Vás. ro pět set zaměstnanců. Dan Novotný
Převzato ze zpravodaje Stop STODŮLECKÝ
POSEL Zpravodaj městské části Praha 13.
placená inzerce
placená inzerce
+420 737 310 902 www.realityhypo.cz
+420 603 816 166
13