Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Třebechovice pod Orebem květen 2021
P. 13

Třebechovické Haló                                                                                     13

        Z třebechovických pověstí                             O třech sestrách z obecké hajdy
        Švédové v Třebechovicích                              Za  starých časů měla osada  Třebechovice elipsovitou podobu.
                                                              Na čtyřech stranách byly postaveny vysoké dřevěné pavlačí opat-
        V  počátku sedmnáctého století vyvstávala našemu národu léta   řené budovy, tak zvané hajdy, které měly úlohu strážní.
        soumraku – doba před a  pobělohorská. Ponejprv protestant-
                                                              Jedna  se  nalézala
        ské stavy horovaly, aby katolíci na věčnost ze země vyhnáni byli,   po pravé straně na sil-
        po Bílé hoře na věčnost vyhnaní se vraceli a do vyhnanství zase šli   nici z náměstí do Bědo-
        ti, kteří ponejprv vyháněli. Tito vyhnanci všelikou pomoc v Němec-  vic, druhá se nalézala
        ku, Švédsku i v Uhrách hledali, a tak se naše zem stala v létech 1620   na  obci při bývalém
        – 1648 rejdištěm surové soldatesky, neboť císařské vojsko o mnoho
                                                              pohanském pohřebišti
        lepší nebylo.                                         a  slula Karešova, třetí
        Purkmistr města Třebechovic již v roce 1624 do Prahy oznamoval,   byla hajda na  starém
        že domácí vojsko tu v okolí tábořilo a drancovalo již osmačtyřicet-  městě zvaná  Volejna
        kráte, ztráta byla šanována na 32 331 kop a 4 groše míšeňské.   a  čtvrtá byla poslední
        Po roce 1634 město zase jednou navštívila tlupa švédských žold-
                                                              stavení po  levé stra-
        néřů. Sužovala zdecimované obyvatelstvo bez milosti a  studu.   ně po silnici z náměstí
        Občané třebechovičtí zlostí pěsti zatínali a radili se, jak se zbavi-  do  Hradce. Mezi těmi-
        ti těchto lotrů. Setkávali se na tajných místech, tam si malomoc-  to hajdami bylo jádro
        ně postěžovali a bezradní se zase rozcházeli. Ale jednoho času se   obce – kostel, fara, ško-
        stalo, že z nepřátelského velení přišel rozkaz, aby veškeré po kraji
                                                              la, rynek s  pivovarem
        rozlehlé nepřátelské tlupy se srazily, že z příčin důležitých je nut-  a mlýny, tvrz, lázně, ka-
        no krajinu opustiti. Tohoto rozkazu poslechla většina loupeživých   tovna atd. Kopec, který
        Švédů, jen sedm zbojníků neposlechlo a nastěhovali se do katovny,   dnes nazýváme Ore-
        ze které učinili sobě bezpečnou skrýš i pro naloupené předměty.   bem, byl bezejmenný.
        Po  zuby ozbrojení lotrové donutili drába, aby jim každého dne
                                                              O  těchto prastarých
        soudek piva z měšťanského pivovaru dovalil. To se jim však brzy   hajdách  uchováva-
        stalo osudným.
                                                              lo se mnoho pověstí.         ilustrace Anežka Procházková,
                                                              O  obecké hajdě se za-           6.B ZŠ Třebechovice p. O.
                                                              chovala tato.
                                                              Vládcové hajdy vymřeli po meči. Zůstaly jen tři osiřelé dívky, které
                                                              učinily slib, že se nikdy nevdají. A tomu také dostály. Vládly veli-
                                                              kým majetkem a slynuly velikou dobročinností a sesterskou láskou.
                                                              Obyvatelstvo Třebechovic prokazovalo jim úctu a pozornost.
                                                              Když zestárly, došly k dědičnému rychtáři a nejstarší ho oslovila:
                                                              „Pane rychtáři, víme, jak obyvatelstvo válkami zchudlo, léta utíkají
                                                              a my chceme, aby na věčné časy zůstala v Třebechovicích na nás
                                                              památka. Usnesly jsme se na tom, aby naše lučiny, lada a pastviny
                                                              ještě za našeho života byly rozděleny na stejné dílce a aby každý
                                                              třebechovický rod dostal po jednom dílci. Prosím, pozvěte na ne-
                                                              děli po nešporách všechen lid na obecní draha. Tam za našeho do-
                                                              zoru lučiny rozměříme a odevzdáme do nového vlastnictví.“
                                                              Překvapený rychtář děkoval a  s  díky provázel sestry až na  obec
                                                              k hajdě.
                                                              V  neděli po  nešporách přišlo na  zmíněné lučiny celé městečko.
                                                              Rychtář, plebán i kantor měli plné ruce práce s vyměřováním, dělili
             ilustrace Antonín Zilvar a Jan Kouba, 6.B ZŠ Třebechovice p. O.   pozemky, vyměřovali pomocí provazů a hlasitě se vyvolávala jmé-
                                                              na šťastných, kteří se náhle stávali majiteli šťavnatých lučin.
        Chytrý dráb seznal, že je chlapů opravdu jen sedm a  na  tajném   Když byla práce dokončena, lid vytvořil kolem stařičkých panen
        sezení obecním sdělil, jak se lotrů zbaviti. Jednoho dne již třetí   kolo, všechno jim vstříc jásalo a děkovala, ale nejstarší pokynula
        soudek na katovnu dopravoval, dělal se u toho opilým, až vzbudil
                                                              a zjednala ticho.
        veselí zbojníků. Když pak před katovnou vytáhl z kapsy i pořádnou
                                                              „Moji milí, máme k vám dvě žádosti. Zdali je splníte?“
        baňku s pálenkou, vtáhli ho do katovny, aby i jim zbylo. Dráb upad-  „Splníme!“
        nul kdesi v koutě do předstíraného spánku, bedlivě však pozoroval,   „Tyto lučiny dnes vyměřené, nechť se navždy jmenují na naši pa-
        co se uvnitř děje. Po čase počal se převalovat, vstávat a padat k ve-  mátku Na Provazech. Slyšte naše další přání. V naší hajdě na mlatě
        selí Švédů a vydal se motolicí k městu. Kvapem měšťanům sdělil, co
                                                              leží tři hrubé, stejně tesané náhrobní kameny bez nápisů a ozdob.
        v katovně se děje. Pod heslem „Dnes, nebo nikdy“ se všecko oby-
                                                              Až zemřeme, nechť jsme pochovány před vchodem do  kostela
        vatelstvo, ozbrojeno všemožnou roztodivnou zbraní, vydalo štur-  sv. Ondřeje a na každý hrob, nechť je položen jeden kámen.
        mem obklíčiti katovnu. Švédové sice chápali se mušket, ale téměř   I zavazujeme vás a vaše nástupce, aby každý, kdo provazcem louky
        hravě byli přemoženi a bez milosti pobiti. Ihned na katovně – místě   podělený, kdykoliv na hřbitov vstoupí, otčenášem na naše ubohé
        to potupném – vykopána byla jáma, kam za kleteb a nadávek, beze
                                                              duše pamatoval.“
        všech ceremonií Švédové se vším všudy naházeni byli.
                                                              Rychtář i ostatní hlasitě slibovali a považovali to za snadný závazek.
        Tolik pověst.
                                                              Když však byl původní hřbitov zrušen a začalo se pohřbívat na Ore-
                                                              bě, byly prý tyto kameny s úctou přeneseny před chrámový vchod
        Koncem 18. století byly při nahodilé práci na pozemku Na Katovně na-  kostele Božího Těla a po dlouhá léta ošetřovány obyvatelstvem pro
        lezeny nehluboko v zemi lidské kosti a velké švédské helmy, které jsou
                                                              památku šlechetných panen. Postupně však se jeden a poté i druhý
        dnes uloženy v muzeu královéhradeckém, byvše výmluvnými svědky
                                                              kámen ztratily. Měl nakonec i třetí zmizet, leč v poslední chvíli byl
        temné doby pobělohorské v našem kraji.                prohlášen památným a nalézá se nyní zazděný do pilíře hřbitov-
                                     Převyprávěla Míla Doležalová
                                                              ních vrat na severní straně.
                                                                                      Pověst převyprávěla Míla Doležalová
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18