Page 4 - Chytrý zpravodaj - Třebechovice pod Orebem 05/2025
P. 4

4                                                                                       Třebechovické Haló


          FEJETON


        Jak vznikají dezinformace o kachnách a liškách

        Na  parkovišti u  Penny marketu  děpodobně nesetkala ani jako  se dají jíst jen jednou!“ Podíval  ry, tramvaj/šalina, škraně/lícní
        spí kachna. Zelenou hlavičku  kuchařka. Dobře. Závěr: za dez-  se na mě jako na idiota. „U nás  kosti, peníze/love/chechtáky.
        má schovanou pod hnědoše-  informací je nedostatečné vzdě-  na  Moravě tomu říkáme kuřát-  Horší je, když lidé na  různých
        dými pírky. Spí. Kde se tu vzala  lání. Budou-li lidé chodit do ško-  ka, žádné lišky u  nás nerostou,  koncích vesnice nebo světa
        nevím,  „Podívej, Honzíku, vrá-  ly, dávat pozor a vnímat pozorně  jedině ty s  velkým chlupatým  chápou lidské chování zcela
        na!“ říká maminka, která míjí  svět kolem sebe, pravděpodob-  ocasem, co unesli Budulínka.“  odlišně. Tak se stane, že někde
        s  dítětem spícího opeřence.  nost dezinformací se sníží.  Zmlkl jsem. Je zřejmé, že v růz-  okupanta nazývají osvobodite-
        Chlapec se ohlíží, ale matka ho  Jenže! Šel jsem na houby s pro-  ných krajích se stejné věci jme-  lem, tyrana zachráncem, vraha
        nekompromisně táhne dál. Zdá  fesorem přírodovědné fakulty.  nují jinak.  Tady vzdělání nepo-  dobrodincem.
        se, že jsem byl zrovna svědkem  Snad deset metrů od  vstupu  máhá.              V  tomto směru lidé trestuhod-
        vzniku dezinformace, o  jejichž  do lesa jsme spatřili kouzelné vě-  V případě kachen a hub vcelku  ně chybují bez ohledu na délku
        důvodech vedou spory politici  jířky žlutooranžových klobouč-  o nic nejde. Rozdílné pojmeno-  školní docházky a získané tituly.
        i štamgasti v hospodě.     ků a kuliček. „Jé, kuřátka,“ zvolal  vání věcí a  lidí je pochopitelné  Jazyk a názvy se mohou měnit,
        Když chodila maminka do školy,  radostně profesor a začal houby  a  akceptovatelné. Je ovlivněno  základní pravdy a  identity zů-
        asi na hodině o ptácích chybě-  sbírat.  „To nejsou kuřátka, ale  historickým prolínáním národ-  stávají konstantní.
        la. Rodiče ji neupozorňovali ani  lišky! Jsou to výborné houby,  ností, blízkostí hranic s Polskem,  Přemýšlím, zda se v některé čás-
        na  vrány, ani na  kachny. Doma  jen bych ty malé ještě nechal  Slovenskem, Německem či Ra-  ti republiky neříká kachně vrá-
        neměli knížku se zvířátky. V An-  dorůst. Kuřátka jsou také oran-  kouskem. Tak se naučíme rozu-  na. Omlouvám se, jestli jsem se
        gry birds se kachna nevyskyto-  žová, ale vypadají jako mořské  mět výrazům: motor/motorka,  spletl.
        vala. S  kachnou se paní prav-  korály. Myslím, že některé druhy  brejle/okuláry, erteple/brambo-  Jindřich Tošner



          ZPRÁVY Z NAŠICH ŠKOL


        ZŠ Třebechovice pod Orebem informuje…

                                  Matematický Klokan          Velikonoční pečení ve školní družině
                                                              Ve  čtvrtek 11. dubna se spojily družiny prvňáč-
                                  Dne 21. 3. proběhla na naší škole  ků a druháků, aby si společně upekly velikonoč-
                                  mezinárodní matematická sou-  ní cukroví. V předchozích dnech jsme si povídali
                                  těž Klokan.                 o velikonočních tradicích, mezi které patří například i pečení veli-
                                                              konočních jidášů. Na kynuté těsto nebyl čas, ale upekli jsme si ale-
        V kategorii Cvrček 2.–3. třídy obsadil 1. místo Jakub Klika (3. C),  spoň linecké a perníčky. Některé děti poprvé válely těsto, některé
        2. místo Stanislav Lukášek (2. A), 3. místo Gabriela Krejcarová (3. A).  poprvé vykrajovaly, někteří žáci byli už zkušení mazáci. Všem šla
                                                              práce pěkně od ruky a výsledek stál za to –nezbyl ani kousek.
        V kategorii Klokánek 4.–5. třídy byla na 1. místě Michaela Ma-                                   Kolektiv ŠD
        jorošová (5. B), 2. místo obsadila Inesa Myha (5. A) a na 3. místě
        Veronika Marušáková (5. C).

        V kategorii Benjamín 6.–7. třídy 1. místo Nikola Motyčková (7. A),
        2. místo Tomáš Pražák (6. A), 3. místo obsadila Daniel Nedbal (7. B).
        V kategorii Kadet 8. – 9. třídy 1. místo Tobiáš Kyselý (9. C), 2. místo
        Veronika Charousková (9. C), 3. místo Václav Cihlář (8. C).
        Všem soutěžícím gratulujeme a děkujeme za účast.
                               Za PK matematiky Kateřina Chlíbková
        Recitační soutěž Jaro
        Dne 14. 4. se ve  3.třídách uskutečnila recitační soutěž na  téma
        “Jaro”. Dohromady vystoupilo v přátelské atmosféře 13 recitátorů
        a recitátorek. Několikačlenná porota hodnotila výběr textu, způsob
        přednesu, výslovnost a soulad s přednášejícím textem.
        Výhercům gratulujeme a všem zúčastněným žákům děkujeme.

        1. místo:  Karolína Špalková 3. A, Adéla Knittelová 3. B, Bařinová
                Lada 3. C
        2. místo:  Štěpán Mareš 3. A, Trinh Minh Anh 3. B, Jindřich Svoboda
                3. C
        3. místo:  Tomáš Řičař 3. A, Adéla Mikulecká 3. B, Michal Hrin 3. C
   1   2   3   4   5   6   7   8   9