Page 15 - Chytrý zpravodaj - Třebechovice pod Orebem 04/2025
P. 15
Třebechovické Haló 15
CENTRUM ORION
Vstupme do jara s chutí pomáhat tam, kde to dává smysl!
Máme tady jaro. Příroda se pro- rodině, která to zoufale potře- dle svých možností) pomoci ka-
bouzí k novému životu, k no- buje a skutečně ocení. Možná ždý z nás. Třeba jako Petr, který
vým úžasným dobrodružstvím... si to ani neuvědomujeme, ne- se zapojil jako hostitel do akti- „Ten človíček Vám může dát
Mnozí z nás se těší na výlety vnímáme to, ale všude kolem vity zvané homesharing, kterou strašně moc,“ říkají Martina s Ji-
do neopakovatelné krásy jarní nás žijí lidé pečující o děti nebo v celém Královéhradeckém kra- řím. „Kdyby se nás někdo zeptal,
přírody. Chceme si užít ten krát- dospělé osoby se zdravotním ji zprostředkovává organizace jestli do toho půjdeme znova,
ký čas zrození, když se krajina postižením. Taková péče je celo- Centrum Orion, z.s. tak určitě ano! Jako důležité vi-
kolem nás vybarví miliardami životním břemenem, které rodi- Petr si občas po domluvě s ro- díme, že jsme dobře připraveni
barevných květů v záplavě čer- nu dostává do situace, kdy zou- dinou bere do péče Kryštofa, a máme podporu Centra Orion.
ství zeleně. To samé si v menším fale vzdoruje hrozbě vyhoření mladíka se zdravotním postiže- Erik získal nové kamarády, nové
rozsahu užíváme i na zahradě, a rozkladu domácího zázemí. ním (diagnóza je středně těžké zázemí, které může být dlouho-
která nás volá k jarní práci. Za- Jistě, sociální síť našeho státu mentální postižení). Co je ale dobé.“
hradní aktivity jsou nenahradi- poskytuje různé formy podpory. podstatné: Kryštof se neustále Pojďte do homesharingu
telnou relaxací a odreagováním Ne vždy jsou vhodné a málokdy usmívá a s neuhasínající jiskrou s námi! Přidejte se k Petrovi,
od všednosti. jsou dostatečné. Co však sociál- v očích šíří kolem sebe dobrou Martině, Jiřímu a dalším hos-
A teď si představme, že bychom ní síť nemůže v některých přípa- náladu. Petrova setkání s Kryš- titelům, kteří pomáhají trochu
pro naše vycházky nebo prá- dech odstranit vůbec, je riziko tofem se postupně ustálila odlehčit pečujícím rodinám je-
ci na zahradě získali nového sociální izolace. na zhruba dvou víkendech mě- jich celoživotní břemeno, a dě-
parťáka a zároveň tím pomohli A přitom může (aspoň trochu, síčně. Společně podnikají výle- tem se zdravotním postižením
ty, různé venkovní aktivity jako umožňují získat nové sociální
třeba sázení stromků nebo si je- kontakty, poznat nové prostře-
nom užívají klidné chvíle doma. dí a zážitky. Vstupme společně
Prostě jako normální rodina... do jara s chutí pomáhat tam,
Podobně to mají Martina s Ji- kde to dává skutečný smysl...
řím, kteří již dva roky poskytují Budete se moci vždy opřít o nás,
občasný „druhý domov“ malé- pracovníky Centra Orion. Vše
mu Erikovi, chlapci s poruchou Vám vysvětlíme, provedeme
autistického spektra. Sami mají Vás celým procesem a vždy Vám
dva syny přibližně v Erikově budeme nablízku, když bude
věku, a tak není nouze o nápa- třeba.
dy, co všechno s příchodem jara Chcete-li se o homesharin-
podnikat. Spousta nejrůznějších gu dovědět víc, stačí mrknout
her: doma, na zahradě, venku na www.centrum-orion.cz/
v přírodě; a když se konečně homesharing nebo fb stránku
oteplí, tak třeba zmrzku, nebo www.facebook.com/homesha-
prostě jen tak na prochajdu... ring.centrum.orion.
Jak učit, či neučit hudební výchovu, toť věru otázka
Jak moc, často a co konkrétně din přemítal o tom, jak a co učit gresivní. Ti by nejraději přitáhli chvíli tiše křičelo do ucha, že
zpívat? Z jakých ukázek posklá- v rámci hodin hudební výchovy nějaký zánovní sound system jako vzdělaný intelektuál, jenž
dat optimální obsah pro potře- tak, aby se při prioritním zacho- a jali se v žácích rozvíjet pře- dlouhodobě hledá a průběžně
by tzv. kritického poslechu? vání kozy "nažrali" pokud mož- devším kompetence D.J.ovské nachází smysl své práce nejen
Co a do jaké hloubky se v teore- no nejen vlci, ale také všichni s tím, že ti méně hudebně tvoři- pro sebe, mám přece právo v ta-
tickém slova smyslu učit? Možná ostatní účastníci vzdělávacího ví by zatím vzadu v rohu vymýš- kové chvíli rozmrzele konstato-
si nejeden rodič řekne: „Tak snad procesu, včetně rodičů, prarodi- leli rapové texty. Velká část včet- vat: „Jsou tací, kterým nebude
je to na tom pajdáku (na)učej, čů, inspekce, vedení školy... ně mě by jistě volila onu zlatou nikdy nic k ničemu...“ Pak jsem si
ne?! Přece jim to nebudem eště střední cestu. Stačí jen vymezit, ovšem vzpomněl na výchovnou
vymejšlet my?!“ Mnozí (nejen) Věru nelehké zadání, nemyslíte? kudy povede... poradkyni z mého milovaného
třebechovičtí žáci by to mnoh- Možná je to v kontextu důleži- libereckého gymnázia, na kte-
dy zjevně vymýšleli rádi. Jako tosti tzv. hlavních předmětů pro Naše (v existenciálním ohledu) rou jsme to onehdy v roli terci-
studovaný umělec a muzikant čtenáře úsměvné. Moje Mamin- obávaná paní Progesorka na hu- ánů také takto zkoušeli. Tenkrát
tělem i duší jsem měl možnost ka, bývalá basistka "Schovanek" dební pedagogiku měla o tom, se jí podařilo nás jednou pro
v živé praxi důvěrně poznat mi v této souvislosti tu a tam jak učit hudební výchovu jasno. vždy umlčet slovy: „...to abyste
hudbu vážnou v roli sbormistra, s úsměvem opakuje: "Luki, je- Jen se tomu, co po nás chce, si tam ty mozkový závity po-
nevážnou jako kapelník, muzi- nom s nimi zpívej a naplníš tak abychom v budoucnu se svými řádně zahustily...toto výsledné
kálovou coby jeden z protago- své „hudebkářské“ poslání mě- žáky praktikovali, moji spolu- zahuštění v důsledku mnohdy
nistů. 12 let jsem sbíral cenné rou vrchovatou. Pak je celá řada žáci potutelně smáli. Nedávno otravného zahušťování se vám
zkušenosti na jednom pódiu konzervativněji laděných hlasů, mi uprostřed výkladu na téma pak bude náramně hodit ke vše-
po boku legendárních Plavců, kteří by chtěli, aby děti věděli Jazz, Blues a Šanzón "na pianě" mu, pro co se jako studenti roz-
či Ireny Budweiserové. Od vyso- něco o Dvořákovi, Smetanovi, přistála pro učitele nepopulár- hodnete a čemu se v životě, po-
koškolských let jsem se zabýval Mozartovi, elementárním noto- ní, ze strany žáků však oblíbená kud možno dobrovolně, budete
koncepcí co možná nejvyváže- pise a uměli písničky k táborá- otázka: „A k čemu nám to bude věnovat...“
nější výuky hudby. Mnoho ho- ku. Často přicházejí také ti pro- ?!“ Moje profesní ego mi v tu Mgr. Lukáš Pelc, dipl.um.