Page 15 - Chytrý zpravodaj - Třebechovice pod Orebem 04/2025
P. 15

Třebechovické Haló                                                                                     15

        CENTRUM ORION
        Vstupme do jara s chutí pomáhat tam, kde to dává smysl!

        Máme tady jaro. Příroda se pro-  rodině, která to zoufale potře-  dle svých možností) pomoci ka-
        bouzí k  novému životu, k  no-  buje a  skutečně ocení. Možná  ždý z nás. Třeba jako Petr, který
        vým úžasným dobrodružstvím...  si to ani neuvědomujeme, ne-  se zapojil jako hostitel do  akti-  „Ten človíček  Vám může dát
        Mnozí z  nás se těší na  výlety  vnímáme to, ale všude kolem  vity zvané homesharing, kterou  strašně moc,“ říkají Martina s Ji-
        do  neopakovatelné krásy jarní  nás žijí lidé pečující o děti nebo  v celém Královéhradeckém kra-  řím. „Kdyby se nás někdo zeptal,
        přírody. Chceme si užít ten krát-  dospělé osoby se zdravotním  ji zprostředkovává organizace  jestli do  toho půjdeme znova,
        ký čas zrození, když se krajina  postižením. Taková péče je celo-  Centrum Orion, z.s.   tak určitě ano! Jako důležité vi-
        kolem nás vybarví miliardami  životním břemenem, které rodi-  Petr si občas po  domluvě s  ro-  díme, že jsme dobře připraveni
        barevných květů v záplavě čer-  nu dostává do situace, kdy zou-  dinou bere do  péče Kryštofa,  a máme podporu Centra Orion.
        ství zeleně. To samé si v menším  fale vzdoruje hrozbě vyhoření  mladíka se zdravotním postiže-  Erik získal nové kamarády, nové
        rozsahu užíváme i  na  zahradě,  a  rozkladu domácího zázemí.  ním (diagnóza je středně těžké  zázemí, které může být dlouho-
        která nás volá k jarní práci. Za-  Jistě, sociální síť našeho státu  mentální postižení). Co je ale  dobé.“
        hradní aktivity jsou nenahradi-  poskytuje různé formy podpory.  podstatné: Kryštof se neustále  Pojďte  do   homesharingu
        telnou relaxací a odreagováním  Ne vždy jsou vhodné a málokdy  usmívá a s neuhasínající jiskrou   s  námi! Přidejte se k  Petrovi,
        od všednosti.              jsou dostatečné. Co však sociál-  v očích šíří kolem sebe dobrou  Martině, Jiřímu a  dalším hos-
        A teď si představme, že bychom  ní síť nemůže v některých přípa-  náladu. Petrova setkání s  Kryš-  titelům, kteří pomáhají trochu
        pro naše vycházky nebo prá-  dech odstranit vůbec, je riziko  tofem se postupně ustálila  odlehčit pečujícím rodinám je-
        ci na  zahradě získali nového  sociální izolace.      na zhruba dvou víkendech mě-  jich celoživotní břemeno, a dě-
        parťáka a zároveň tím pomohli  A  přitom může (aspoň trochu,  síčně. Společně podnikají výle-  tem se zdravotním postižením
                                                              ty, různé venkovní aktivity jako  umožňují získat nové sociální
                                                              třeba sázení stromků nebo si je-  kontakty, poznat nové prostře-
                                                              nom užívají klidné chvíle doma.  dí a  zážitky. Vstupme společně
                                                              Prostě jako normální rodina...   do  jara s  chutí pomáhat tam,
                                                              Podobně to mají Martina s  Ji-  kde to dává skutečný smysl...
                                                              řím, kteří již dva roky poskytují  Budete se moci vždy opřít o nás,
                                                              občasný  „druhý domov“ malé-  pracovníky Centra Orion.  Vše
                                                              mu Erikovi, chlapci s  poruchou  Vám vysvětlíme, provedeme
                                                              autistického spektra. Sami mají  Vás celým procesem a vždy Vám
                                                              dva syny přibližně v  Erikově  budeme nablízku, když bude
                                                              věku, a tak není nouze o nápa-  třeba.
                                                              dy, co všechno s příchodem jara  Chcete-li se o  homesharin-
                                                              podnikat. Spousta nejrůznějších  gu dovědět víc, stačí mrknout
                                                              her: doma, na  zahradě, venku  na   www.centrum-orion.cz/
                                                              v  přírodě; a  když se konečně  homesharing nebo fb stránku
                                                              oteplí, tak třeba zmrzku, nebo  www.facebook.com/homesha-
                                                              prostě jen tak na  prochajdu...  ring.centrum.orion.




        Jak učit, či neučit hudební výchovu, toť věru otázka

        Jak moc, často a  co konkrétně  din přemítal o tom, jak a co učit  gresivní. Ti by nejraději přitáhli  chvíli tiše křičelo do  ucha, že
        zpívat? Z jakých ukázek posklá-  v rámci hodin hudební výchovy  nějaký zánovní sound system  jako vzdělaný intelektuál, jenž
        dat optimální obsah pro potře-  tak, aby se při prioritním zacho-  a  jali se v  žácích rozvíjet pře-  dlouhodobě hledá a  průběžně
        by tzv. kritického poslechu?   vání kozy "nažrali" pokud mož-  devším kompetence D.J.ovské  nachází smysl své práce nejen
        Co a do jaké hloubky se v teore-  no nejen vlci, ale také všichni  s tím, že ti méně hudebně tvoři-  pro sebe, mám přece právo v ta-
        tickém slova smyslu učit? Možná  ostatní účastníci vzdělávacího  ví by zatím vzadu v rohu vymýš-  kové chvíli rozmrzele konstato-
        si nejeden rodič řekne: „Tak snad  procesu, včetně rodičů, prarodi-  leli rapové texty. Velká část včet-  vat: „Jsou tací, kterým nebude
        je to na  tom pajdáku (na)učej,  čů, inspekce, vedení školy...  ně mě by jistě volila onu zlatou  nikdy nic k ničemu...“ Pak jsem si
        ne?! Přece jim to nebudem eště                        střední cestu. Stačí jen vymezit,  ovšem vzpomněl na výchovnou
        vymejšlet my?!“ Mnozí (nejen)  Věru nelehké zadání, nemyslíte?  kudy povede...  poradkyni z  mého milovaného
        třebechovičtí žáci by to mnoh-  Možná je to v  kontextu důleži-                 libereckého gymnázia, na  kte-
        dy zjevně vymýšleli rádi. Jako  tosti tzv. hlavních předmětů pro  Naše (v  existenciálním ohledu)  rou jsme to onehdy v roli terci-
        studovaný umělec a  muzikant  čtenáře úsměvné. Moje Mamin-  obávaná paní Progesorka na hu-  ánů také takto zkoušeli. Tenkrát
        tělem i duší jsem měl možnost  ka, bývalá basistka "Schovanek"  dební pedagogiku měla o tom,  se jí podařilo nás jednou pro
        v  živé praxi důvěrně poznat  mi v  této souvislosti tu a  tam  jak učit hudební výchovu jasno.  vždy umlčet slovy: „...to abyste
        hudbu vážnou v roli sbormistra,  s  úsměvem opakuje: "Luki, je-  Jen se tomu, co po  nás chce,  si tam ty mozkový závity po-
        nevážnou jako kapelník, muzi-  nom s nimi zpívej a naplníš tak  abychom v budoucnu se svými  řádně zahustily...toto výsledné
        kálovou coby jeden z  protago-  své „hudebkářské“ poslání mě-  žáky praktikovali, moji spolu-  zahuštění v  důsledku mnohdy
        nistů. 12 let jsem sbíral cenné  rou vrchovatou. Pak je celá řada  žáci potutelně smáli. Nedávno  otravného zahušťování se vám
        zkušenosti na  jednom pódiu  konzervativněji laděných hlasů,  mi uprostřed výkladu na  téma  pak bude náramně hodit ke vše-
        po  boku legendárních Plavců,  kteří by chtěli, aby děti věděli  Jazz, Blues a Šanzón "na pianě"  mu, pro co se jako studenti roz-
        či Ireny Budweiserové. Od vyso-  něco o  Dvořákovi, Smetanovi,  přistála pro učitele nepopulár-  hodnete a čemu se v životě, po-
        koškolských let jsem se zabýval  Mozartovi, elementárním noto-  ní, ze strany žáků však oblíbená  kud možno dobrovolně, budete
        koncepcí co možná nejvyváže-  pise a  uměli písničky k  táborá-  otázka: „A k čemu nám to bude  věnovat...“
        nější výuky hudby. Mnoho ho-  ku. Často přicházejí také ti pro-  ?!“ Moje profesní ego mi v  tu   Mgr. Lukáš Pelc, dipl.um.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20