Page 4 - Chytrý zpravodaj - Toužim 03/2025
P. 4

zŠ toUŽiM




       hroznatoVa akaDeMie                                     Šikana, kyBerŠikana

       Jak se asi učili naši dědečkové a babičky, jaká byla školní výuka  Šikana je jakékoliv jednání, jehož záměrem je ublížit, ohrozit,
       před více než sto lety a chodili tehdejší děti do školy s radostí   ponižovat nebo zastrašovat jiného člověka či skupinu lidí. Šikana
       a nadšením?                                             je závažnou agresivní poruchou chování vyskytující se v sociálním
       Odpovědi  na  tyto  otázky  našli  žáci  3.  ročníků  ve  výukovém   prostředí od útlého dětského věku po stáří.
       programu  Škola  za  císaře  Františka  Josefa,  který  se  konal   Šikanování je tedy druhem týrání, které posiluje pocit moci nad
       v Hroznatově akademii v prostorách tepelského kláštera.  obětí. Oběť bývá silnějším jedincem nebo skupinou donucena
       Výukový  program  nás  přenesl  do  školy  Rakousko-uherského  pod hrozbou násilí k jednání, které ji ponižuje nebo jinak trau-
       mocnářství na přelomu 19. a 20.století. Zvládli jsme hodinu  matizuje.
       matematiky, při které jsme se dozvěděli, co je to kopa, tucet   Kyberšikana, též počítačová šikana či cyberbullying je kolektivní
       a  veletucet.  Při  hodině  psaní  jsem  si  zase  vyzkoušeli  psát   označení forem šikany prostřednictvím elektronických médií,
       na břidlicovou tabulku. A v závěru hodiny jsme si vyzkoušeli  jako je internet, emaily, blogy a podobně.
       písmo kurent..to byla ale práce-psaní násadkovým perem a ještě  Na téma šikana a kyberšikana přišli mezi žáky 6. tříd toužimští
       k tomu za použití inkoustu.. i přesto všechno jsme to zvládli   strážníci E. Kanátová a p. Fiala, aby děti seznámili a upozornili na
       i za cenu nějaké té kaňky a špinavých prstíků od inkoustu.  tyto nebezpečné projevy v chování mezi mládeží. Na dotazy
       Při prohlídce kostela, na které nás provázel otec Augystýn, jsme  přednášejících žáci živě reagovali a bylo vidět, že jim toto téma
       se dozvěděli také mnoho zajímavostí, ale tím největším zážitkem  není cizí.
       pro nás byla hra na kostelní varhany. Kluci šlapali měchy o stošest  A kde hledat pomoc, když se se šikanou nebo kyberšikanou děti
       a děvčata zahrála na varhany lidové písničky. Zvuky varhan se  setkají? Pomoc hledej u rodičů, obrať se na výchovného poradce
       krásně linuly celým kostelem a bylo radost poslouchat tóny   na  škole  Mgr.  Š.  Hajduchovou,  školního  preventistu
       lidových písniček, které jsme všichni poznali.          Mgr. S. Málkovou, nebo se obrať učitele, ke kterému máš důvěru.
       O přestávce jsme si také pochutnali na dobové svačince-domácí  LINKA BEZPEČÍ -116 111 bezplatná linka na kterou lze volat
       chléb se švestkovými povidly anebo chléb se sádlem. Bylo vidět,  anonymně, lze využít i chat na webových stránkách.
       že nám všem chutnalo, za chvíli na talíři nezbyl ani drobek.   I na stránkách asociace Záchranný kruh najdeš pomoc i radu
       Výukový program byl financován v plné výši z prostředků OP JAK.  nejen ty, ale i rodiče /www.zachranny-kruh.cz/.
                           Mgr. M. Křížová, J. Váňová, žáci 3.B  Městským strážníkům děkujeme za spolupráci a vstřícnost.
                                                                        Mgr. S. Málková-školní metodik prevence, J. Váňová,
                                                                                                         žáci 6.A.,6.B


       DopraVní VýchoVa                                        Bezpečnost dětí je pro nás prioritou, a proto jsme rádi, že děti
                                                               získávají tyto důležité dovednosti, které jim pomohou bezpečně
       Děti  jsou  nejvíce  ohroženými  účastníky  silničního  provozu,   se pohybovat v dopravním provozu.
       protože jejich chování je pro řidiče mnohdy nepředvídatelné.  Všichni žáci obdrželi od strážníků barevné, bezpečnostní reflexní
       Statistická čísla z dopravních průzkumů jsou varující-přibývá  prvky, které jim zajistí lepší viditelnost v silničním provozu.
       úrazů dětí na vozovce, mnohdy s tragickým koncem.       Děkujeme toužimským strážníkům za dlouholetou spolupráci
       V rámci dopravní výuky navštívili žáky 3. ročníků městští strážníci  a věříme, že naše pracovní setkání nebylo poslední.
       E. Kanátová a p. Fiala, aby je seznámili s bezpečným chováním       J. Váňová, Š. Michalcová, Mgr. M. Křížová-3.A,3.B
       v silničním provozu. Společně si připomněli základní dopravní
       značky,  jak  a  kde  správně  přecházet,
       správné připoutání v autě a reflexní prvky
       zvyšující  naši  bezpečnost  v  dopravě.
       V  závěru  jsme  si  společně  připomněli
       bezpečnou  jízdu  na  kole.  Vzhledem
       k tomu, že se blíží čas, kdy opět used-
       neme  na  jízdní  kola,  vytáhneme
       koloběžky  a  on-line  brusle,  zopakovali
       jsme si také společně povinnou výbavu
       kola a pravidla bezpečné jízdy.
       V průběhu hodiny byli žáci velmi aktivní,
       na kladené otázky odpovídali s nadšením,
       a hlavně se chtěli podělit s námi všemi
       o svoje zkušenosti z oblasti dopravy.













                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8