Page 4 - Chytrý zpravodaj - Toužim 03/2025
P. 4
zŠ toUŽiM
hroznatoVa akaDeMie Šikana, kyBerŠikana
Jak se asi učili naši dědečkové a babičky, jaká byla školní výuka Šikana je jakékoliv jednání, jehož záměrem je ublížit, ohrozit,
před více než sto lety a chodili tehdejší děti do školy s radostí ponižovat nebo zastrašovat jiného člověka či skupinu lidí. Šikana
a nadšením? je závažnou agresivní poruchou chování vyskytující se v sociálním
Odpovědi na tyto otázky našli žáci 3. ročníků ve výukovém prostředí od útlého dětského věku po stáří.
programu Škola za císaře Františka Josefa, který se konal Šikanování je tedy druhem týrání, které posiluje pocit moci nad
v Hroznatově akademii v prostorách tepelského kláštera. obětí. Oběť bývá silnějším jedincem nebo skupinou donucena
Výukový program nás přenesl do školy Rakousko-uherského pod hrozbou násilí k jednání, které ji ponižuje nebo jinak trau-
mocnářství na přelomu 19. a 20.století. Zvládli jsme hodinu matizuje.
matematiky, při které jsme se dozvěděli, co je to kopa, tucet Kyberšikana, též počítačová šikana či cyberbullying je kolektivní
a veletucet. Při hodině psaní jsem si zase vyzkoušeli psát označení forem šikany prostřednictvím elektronických médií,
na břidlicovou tabulku. A v závěru hodiny jsme si vyzkoušeli jako je internet, emaily, blogy a podobně.
písmo kurent..to byla ale práce-psaní násadkovým perem a ještě Na téma šikana a kyberšikana přišli mezi žáky 6. tříd toužimští
k tomu za použití inkoustu.. i přesto všechno jsme to zvládli strážníci E. Kanátová a p. Fiala, aby děti seznámili a upozornili na
i za cenu nějaké té kaňky a špinavých prstíků od inkoustu. tyto nebezpečné projevy v chování mezi mládeží. Na dotazy
Při prohlídce kostela, na které nás provázel otec Augystýn, jsme přednášejících žáci živě reagovali a bylo vidět, že jim toto téma
se dozvěděli také mnoho zajímavostí, ale tím největším zážitkem není cizí.
pro nás byla hra na kostelní varhany. Kluci šlapali měchy o stošest A kde hledat pomoc, když se se šikanou nebo kyberšikanou děti
a děvčata zahrála na varhany lidové písničky. Zvuky varhan se setkají? Pomoc hledej u rodičů, obrať se na výchovného poradce
krásně linuly celým kostelem a bylo radost poslouchat tóny na škole Mgr. Š. Hajduchovou, školního preventistu
lidových písniček, které jsme všichni poznali. Mgr. S. Málkovou, nebo se obrať učitele, ke kterému máš důvěru.
O přestávce jsme si také pochutnali na dobové svačince-domácí LINKA BEZPEČÍ -116 111 bezplatná linka na kterou lze volat
chléb se švestkovými povidly anebo chléb se sádlem. Bylo vidět, anonymně, lze využít i chat na webových stránkách.
že nám všem chutnalo, za chvíli na talíři nezbyl ani drobek. I na stránkách asociace Záchranný kruh najdeš pomoc i radu
Výukový program byl financován v plné výši z prostředků OP JAK. nejen ty, ale i rodiče /www.zachranny-kruh.cz/.
Mgr. M. Křížová, J. Váňová, žáci 3.B Městským strážníkům děkujeme za spolupráci a vstřícnost.
Mgr. S. Málková-školní metodik prevence, J. Váňová,
žáci 6.A.,6.B
DopraVní VýchoVa Bezpečnost dětí je pro nás prioritou, a proto jsme rádi, že děti
získávají tyto důležité dovednosti, které jim pomohou bezpečně
Děti jsou nejvíce ohroženými účastníky silničního provozu, se pohybovat v dopravním provozu.
protože jejich chování je pro řidiče mnohdy nepředvídatelné. Všichni žáci obdrželi od strážníků barevné, bezpečnostní reflexní
Statistická čísla z dopravních průzkumů jsou varující-přibývá prvky, které jim zajistí lepší viditelnost v silničním provozu.
úrazů dětí na vozovce, mnohdy s tragickým koncem. Děkujeme toužimským strážníkům za dlouholetou spolupráci
V rámci dopravní výuky navštívili žáky 3. ročníků městští strážníci a věříme, že naše pracovní setkání nebylo poslední.
E. Kanátová a p. Fiala, aby je seznámili s bezpečným chováním J. Váňová, Š. Michalcová, Mgr. M. Křížová-3.A,3.B
v silničním provozu. Společně si připomněli základní dopravní
značky, jak a kde správně přecházet,
správné připoutání v autě a reflexní prvky
zvyšující naši bezpečnost v dopravě.
V závěru jsme si společně připomněli
bezpečnou jízdu na kole. Vzhledem
k tomu, že se blíží čas, kdy opět used-
neme na jízdní kola, vytáhneme
koloběžky a on-line brusle, zopakovali
jsme si také společně povinnou výbavu
kola a pravidla bezpečné jízdy.
V průběhu hodiny byli žáci velmi aktivní,
na kladené otázky odpovídali s nadšením,
a hlavně se chtěli podělit s námi všemi
o svoje zkušenosti z oblasti dopravy.
4