Page 25 - 4_Tešínské_listy_10_2021_Mobilní _rozhlas - pro flip
P. 25

ROČNÍK XV • ČÍSLO 10                                                                               Strana 25

























                   Školní výlet do Vysokých Tater, červen 1971.  Zájezd studentů do sovětské posádky ve Frenštátu pod Radhoštěm v roce 1975.

       s problémy v rychlosti pracovní čin-  ně  vzdělávacího,  ekonomického   praxi pro studenty 2. ročníků. Této   a společenské výchovy, školní ples,
       nosti Okresního stavebního podni-  a technického. Ten byl schválen ÚV   role se od školního roku 1979/1980   každoroční akademie a vystoupení
       ku v Karviné. Na generální opravu   KSČ  v  červenci  1973  pod  názvem   ujaly  Třinecké  železárny.  Nakonec   žáků při různých kulturních a spo-
       střechy,  oken  a  obnovu  fasády,   Další  rozvoj  československé  vý-  se  však  stejně  ukázalo,  že  nová   lečenských příležitostech.
       které pamatovaly první republiku,   chovně vzdělávací soustavy. Refor-  koncepce odborné výuky na gym-  Ve  školním  roce  1978/1979  se  po-
       si škola musela ještě počkat.   ma byla realizována od 1. 9. 1976   náziích  je  lichá.  Gymnazisté  ne-  prvé na škole organizovala soutěž
       Velkou  úlevou  pro  provoz  gym-  a  stala  se  součástí  školského  zá-  mohli  dosáhnout  takových  prak-  ve středoškolské odborné činnosti,
       názia  bylo  definitivní  přemístění   kona  z  roku  1978.  Povinná  škol-  tických znalostí a dovedností jako   kterou  každoročně  organizovali
       ZDŠ  do  novostavby  na  Ostravské   ní  docházka  byla  prodloužena   studenti  odborných  škol.  Výuka   profesoři  doc.  RNDr.  Radim  Pro-
       ulici od 1. září 1976. Tím se uvolni-  na 10 let, ve skutečnosti se však zá-  úzce  specializovaných  odborných   kop, CSc., a RNDr. Miroslav Turjap.
       ly  prostory,  kde  mohly  vzniknout   kladní vzdělání zkrátilo na let osm.   předmětů s naprosto nedostačují-  Škola  se  tak  nadále  snažila  posi-
       odborné  učebny  a  laboratoře  pro    Samozřejmě se tento experiment   cí praxí a  s externími vyučujícími,   lovat svou prestiž nejen ve městě
       chemii a fyziku, brannou výchovu,   dotkl i naší školy. Na jedné straně   mnohdy  bez  vzdělání  v  oborech   a  okrese,  ale  i  v  samotném  kraji.
       dvě jazykové učebny, učebna spo-  došlo  k  zastavení  poklesu  počtu   pedagogiky a psychologie, zrušení   Několik  studentů  se  prosadilo
       lečenských věd a pracovna pro bio-  žáků,  od  školního  roku  1976/1977   předmětů  estetických  –  hudební   na soutěžích republikových i celo-
       logii. Na nový nábytek však peníze   přišli na gymnázium žáci už z 8. tříd   a výtvarné výchovy a osvědčeného   státních,  např.  Jaroslav  Ochodek
       nebyly, takže se gymnázium muse-  ZDŠ a počet tříd se zvýšil na devět,   dělení gymnázia na větev přírodo-  v  celostátní  soutěži  Natura  sem-
       lo spokojit s již použitým ze Střed-  ale  během  dalších  let  počet  stu-  vědnou  a  humanitní  nebyla  příliš   per  viva,  Lubomír  Balanda  v  ma-
       ní  zdravotnické  školy  v  Karviné,   dentů  narůstal  až  na  rekordních   šťastným experimentem.  tematické  a  chemické  olympiádě,
       jejíž provoz v té době nezajišťoval   16 tříd ve školním roce 1981/1982,   Škola  však  přes  všechny  tyto  ex-  Petr Samek v soutěži Geografie 77
       Krajský národní výbor, ale tehdej-  takže původně budované odborné   perimenty  ve  vzdělávání  a  kom-  a  Ivan  Zálešák,  který  získal  cenu
       ší Okresní ústav národního zdraví.   učebny  se  z  kapacitních  důvodů   plikace   provozně   technického   Českého svazu novinářů za recitaci
       V následujícím školním roce se pak   měnily  znovu  na  klasické.  Později   charakteru dále žila svým životem.   v rámci celostátní literární soutěže
       podařilo zakoupit některé přístroje   se počet ročníků ustálil na 13.  Fungovalo  zde  mj.  několik  zájmo-  Strážnice  Marie  Kudeříkové.  Ved-
       do fyziky a mikroskopy do biologie   Od  školního  roku  1978/1979  byl   vých  kroužků,  např.  fotografický,   le  tradičních  lyžařských  kursů  se
       a  bývalá  kreslírna  školy  (nynější   podle  této  nové  vzdělávací  kon-  zdravotnický,  pěvecký,  recitační,   začal  od  školního  roku  1978/1979
       aula) byla upravena na síň tradic.     cepce zaveden nový předmět ZTE   společenskovědní, sportovní, stře-  organizovat  branný  kurs.  Někteří
         V  souvislosti  s  přesunem  ZDŠ   (Základy  techniky  a  ekonomiky)   lecký,  turistický  a  kroužky  jazy-  studenti se v oblasti sportu dostali
       do  nového  objektu  na  Ostravské   a  od  následujícího  pak  ZVOP  (Zá-  kové.  Úspěšně  se  prezentoval  pě-  do  československé  reprezenta-
       ulici se však na gymnáziu přestalo   klady výroby a odborné přípravy).   vecký  sbor  a  školní  orchestr  pod   ce,  např.  v  badmintonu  Stanislav
       vařit.  Na  rekonstrukci  kuchyně  fi-  Právě zavedení nových odborných   vedením  dr.  Aloise  Suchanka.   Krauz a Radoslav Goldmann nebo
       nance nebyly, takže sloužila pouze   předmětů mělo umožnit maturan-  Ve  školním  roce  1977/1978  byla   v lyžování Marcela Kolátková a Bri-
       jako výdejna jídel, které se nejprve   tům lépe se uplatnit v praxi, pokud   nacvičena hra se zpěvy a tanci Fi-  gita Brudná.
       dovážela jídla na traktoru ze SOU   dále nechtěli pokračovat ve studiu   dlovačka  v  režii  profesora  Jana   Normalizační  doba  nepřinesla
       zemědělského a od listopadu 1978   na  vysokých  školách.  Bylo  tedy   Havláska.   Pokračovaly   rovněž   střednímu všeobecnému vzdělává-
       specializovaným  autem  ze  ZDŠ   nutné  zajistit  14  denní  odbornou   tradiční  akce,  jako  byl  kurs  tance   ní mnoho pozitivního, ba naopak,
       na Ostravské. Nově se na škole za-                                                ale našli se i lidé, kteří věřili, že jed-
       čalo vařit až od března 1982.                                                     nou k pozitivní změně bude muset
       V  oblasti  vzdělávání  byl  na  gym-                                             dojít. Byly to však nadlouho plané
       náziu od školního roku 1972/1973                                                  naděje.
       zaveden  předmět  pro  studenty                                                   (Pokračování příště)
       4. ročníků: Řízení motorových vozi-                                                            Mgr. Václav Labaj
       del. Výuka teorie probíhala na ško-
       le,  praxi  zajišťovala  Autoškola                                                Zdroje:
                                                                                         1)   Jubilejní sborník. Sdružení rodičů a přá-
       Svazarm  v  Karviné,  konkrétně  její                                               tel  školy  při  gymnasiu  s  výborem  pro
       pobočka v Českém Těšíně.                                                            oslavy gymnasia v Českém Těšíně, Český
       Také 70. léta se v oblasti vzdělává-                                                Těšín 1971
       ní nesla v duchu experimentů z let                                                2)   Jubilejní sborník 1921–1981, Ředitelství
                                                                                           a Sdružení rodičů a přátel školy gymná-
       padesátých a šedesátých. Pro změ-                                                   zia v Českém Těšíně, 1981
       nu šlo o plán modernizace obsahu                                                  3)   Almanach k 70. výročí založení gymná-
       i  metod  práce  školy  a  funkčního   Profesorský sbor na konci 70. let: nahoře – K. Přikryl, J. Petrovský, R. Prokop,   zia v Českém Těšíně 1921–1991, Těšínská
                                                                                           tiskárna, s. p. 1991
       a  obsahového  sblížení  tří  prou-  Z. Bijok, J. Mališ, B. Peter, C. Filip, A. Suchanek; dole – Z. Parchanská, H. Žvaková,   4)   Kronika školy 1967–1994
       dů  středního  školství:  všeobec-  H. Václavíková, A. Navrátilová, H. Bijoková, L. Urban, A. Žižková, K. Zahradníková.  5)   Fotoarchiv školy
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30