Page 13 - Chytrý zpravodaj - Český Těšín 04 2022
P. 13
ROČNÍK XVI • ČÍSLO 4 Strana 13
IL 10 rok 1960, Komenského sady, zdroj Stanislav Kantor Tešínský IL 10 ve francouzském soukromém muzeu Melun-Villaroche, zdroj Michal Kunz
okamžiku 35 vagónů plně nalože- likliniky v parčíku na kamenném v OZ 065. Jednalo se o povrchové V jednom z mnoha hangárů na leti-
ných municí exploduje. Zasaženy podstavci. Na vyhlazené stěně úpravy-lakování. Po odmontování šti v Melun (40 km od Paříže), které
a zničeny jsou další objekty, výtop- žulového balvanu stojícího těsně křídel se letadlo převezlo na traileru se nacházejí na rozloze 700 hekta-
na, muniční sklad a opevnění ko- vedle letounu byla vryta tato slova: do závodu a po provedené opravě se rů, má právě svůj nový domov naše
lem nádraží. Mise je splněna. Bitevní letadlo Iljušin 10, dar letec- zpátky umístilo na podstavec.“ Paní těšínské letadlo, kde podle infor-
Bitva, kterou českoslovenští letci kého těšínského svazku občanům Jarmila Brabcová si zase vybavuje, mací, které jsem získal na interne-
svedli, a kterou s trochou nadsázky města Českého Těšína (tak to bylo kdy se jako malá účastnila lampio- tových diskuzích, čeká na svůj nový
nazvu bitvou o Český Těšín, měla popsáno v tehdejších okresních novi- nových průvodů, které končily prá- kabát. Neodpustím si jednu neově-
u nejvyššího velení takový ohlas, nách z roku 1958). Součástí památ- vě u letadla. řenou zajímavost (prosím, berte ji
že po ukončení 2. světové války níku byla i druhá pamětní deska
iniciovalo název 28. bitevního le- k poctě kapitána Ivana Vasiljeviče
teckého pluku na Těšínský. Jeho Tichanova, který padl za dodnes
příslušníci pak na paměť této bitvy nejasných okolností na konci vál-
věnovali občanům Českého Těšína ky 18. června 1945 během osvo-
jedno ze svých letadel, které bylo bozování okolí Těšína. Z informací
slavnostně dne 9. listopadu 1958 získaných od redakce Deníku.cz se
předáno městu. dovídám, že podle dokladů, které
Jednalo se o licenční Iljušin IL-10, poskytlo české ministerstvo obrany,
který se leteckých bojů nikdy nezú- mělo jít o pětatřicetiletého kapitá-
častnil. Českoslovenští letci během na dělostřelectva z Aleksandrovky
války používali převážně stroje IL-2 v Leningradské oblasti. Nejasný
Šturmovik. Dokonce jsem získal je den jeho skonu, v dokladech je
informaci, že náš těšínský bitev- uvedeno stejné datum 18. června
ník nikdy nevzlétl a do Českého 1945 pro smrt i exhumaci ostatků.
Těšína byl převezen na nákladních Navíc v ruské databázi je u tohoto
automobilech z ostravského letiš- data napsáno „ubit“. Městský úřad
tě. Přesto všechno se mu dostalo v Českém Těšíně má ve svých zázna-
té pocty, aby připomínal památku mech zapsáno, že Tichonov zemřel
padlých vojenských pilotů během na sklonku války během osvobo-
2. světové války. Bitevník byl pů- zování okolí Těšína, jeho tělesné
vodně umístěn před budovou po- ostatky byly exhumovány a uloženy
do společného hrobu s dalšími be- 1960 Komenského sady, zdroj Muzeum Těšínska
zejmennými vojáky. Domnívám se, Technický stav bitevníku Avia B-33, s určitou rezervou), že bitevník se již
že po roce 1968, kdy byl 28. bitev- chcete-li IL-10 jenž nesl trupové údajně nachází na vojenském hřbi-
ní letecký pluk Těšínský VÚ 8186 číslo 1087, byl natolik havarijní (ko- tově poblíž Paříže, jako památník
významně postižen personálními roze, chyběl motor a kryty kabiny), padlým československým letcům
čistkami, došlo i k rozhodnutí po- že tehdejší vedení města Českého během 2. světové války v leteckých
mník přemístit a změnit tak i jeho Těšína v roce 1992 rozhodlo o jeho bojích nad Francií.
význam. 31. prosince 1994 byl le- odprodeji. O letoun projevilo zájem Přesto faktem zůstává to, že bitev-
tecký pluk Těšínský zrušen. Vojenské historické muzeum v Pra- ník Avia B-33 licenční IL-10, ač jeho
Přesné datum, kdy došlo k přestě- ze. A tak v roce 1993 bylo torzo le- samotná minulost nemá právě
hování památníku z parku v Ko- tadla převezeno směr Praha-Kbely příliš hrdinský charakter, byl a pro
menského sadech za budovu Tě- a tam uloženo do depozitáře Le- mnohé ještě dlouho zůstane ne-
šínského divadla se mi nepodařilo teckého muzea VHÚ. Pět let trvalo zapomenutelnou ikonou Českého
zjistit. Podle datování dobových (1998) než o těšínský bitevník pro- Těšína.
fotografií, které jsem obdržel, tipu- jevilo zájem soukromé francouzské Poděkování za studijní materiály
ji na rok 1970, kde se stalo součástí letecké muzeum v Melun-Viliaro- a informace: Digitální zemský ar-
památníku obětem v boji proti faši- che, které výměnou za něho na- chiv Opava, Martin Horný, Michal
smu. Pan Tadeáš Klimsza mi sdělil bídlo historický hornoplošník Mo- Kunz a všem těm, kteří přispěli fo-
něco ze svých vzpomínek „Pama- rane-Saulnier MS-230, na kterém tografiemi ze svých domácích alb.
Rok 1969 a poblíž pomníku se staví tuji si, že jsme někdy v sedmdesá- se zacvičovali českoslovenští piloti
garáže pro divadlo, zdroj LF tých létech toto letadlo opravovali během 2. světové války ve Francii. Milan Čierny