Page 13 - Chytrý zpravodaj - Český Těšín 04 2022
P. 13

ROČNÍK XVI • ČÍSLO 4                                                                               Strana 13


























               IL 10 rok 1960, Komenského sady, zdroj Stanislav Kantor   Tešínský IL 10 ve francouzském soukromém muzeu Melun-Villaroche, zdroj Michal Kunz

       okamžiku  35  vagónů  plně  nalože-  likliniky  v  parčíku  na  kamenném   v  OZ  065.  Jednalo  se  o  povrchové   V jednom z mnoha hangárů na leti-
       ných  municí  exploduje.  Zasaženy   podstavci.  Na  vyhlazené  stěně   úpravy-lakování.  Po  odmontování   šti v Melun (40 km od Paříže), které
       a zničeny jsou další objekty, výtop-  žulového  balvanu  stojícího  těsně   křídel se letadlo převezlo na traileru   se nacházejí na rozloze 700 hekta-
       na,  muniční  sklad  a  opevnění  ko-  vedle letounu byla vryta tato slova:   do závodu a po provedené opravě se   rů, má právě svůj nový domov naše
       lem nádraží. Mise je splněna.  Bitevní letadlo Iljušin 10, dar letec-  zpátky umístilo na podstavec.“ Paní   těšínské  letadlo,  kde  podle  infor-
       Bitva,  kterou  českoslovenští  letci   kého  těšínského  svazku  občanům   Jarmila Brabcová si zase vybavuje,   mací, které jsem získal na interne-
       svedli, a kterou s trochou nadsázky   města Českého Těšína (tak to bylo   kdy se jako malá účastnila lampio-  tových diskuzích, čeká na svůj nový
       nazvu bitvou  o  Český Těšín,  měla   popsáno v tehdejších okresních novi-  nových průvodů, které končily prá-  kabát. Neodpustím si jednu neově-
       u  nejvyššího  velení  takový  ohlas,   nách z roku 1958). Součástí památ-  vě u letadla.   řenou  zajímavost  (prosím,  berte  ji
       že  po  ukončení  2.  světové  války   níku  byla  i  druhá  pamětní  deska
       iniciovalo  název  28.  bitevního  le-  k poctě kapitána Ivana Vasiljeviče
       teckého  pluku  na  Těšínský.  Jeho   Tichanova,  který  padl  za  dodnes
       příslušníci pak na paměť této bitvy   nejasných  okolností  na  konci  vál-
       věnovali občanům Českého Těšína   ky  18.  června  1945  během  osvo-
       jedno ze svých letadel, které bylo   bozování okolí Těšína. Z informací
       slavnostně  dne  9.  listopadu  1958   získaných  od  redakce  Deníku.cz  se
       předáno městu.             dovídám,  že  podle  dokladů,  které
       Jednalo  se  o  licenční  Iljušin  IL-10,   poskytlo české ministerstvo obrany,
       který se leteckých bojů nikdy nezú-  mělo  jít  o  pětatřicetiletého  kapitá-
       častnil. Českoslovenští letci během   na  dělostřelectva  z  Aleksandrovky
       války používali převážně stroje IL-2   v  Leningradské  oblasti.  Nejasný
       Šturmovik.  Dokonce  jsem  získal   je  den  jeho  skonu,  v  dokladech  je
       informaci,  že  náš  těšínský  bitev-  uvedeno  stejné  datum  18.  června
       ník  nikdy  nevzlétl  a  do  Českého   1945  pro  smrt  i  exhumaci  ostatků.
       Těšína byl převezen na nákladních   Navíc  v  ruské  databázi  je  u  tohoto
       automobilech  z  ostravského  letiš-  data napsáno „ubit“. Městský úřad
       tě.  Přesto  všechno  se  mu  dostalo   v Českém Těšíně má ve svých zázna-
       té pocty, aby připomínal památku   mech zapsáno, že Tichonov zemřel
       padlých  vojenských  pilotů  během   na  sklonku  války  během  osvobo-
       2.  světové  války.  Bitevník  byl  pů-  zování  okolí  Těšína,  jeho  tělesné
       vodně umístěn před budovou po-  ostatky byly exhumovány a uloženy
                                  do  společného  hrobu  s  dalšími  be-  1960 Komenského sady, zdroj Muzeum Těšínska
                                  zejmennými vojáky. Domnívám se,   Technický stav bitevníku Avia B-33,   s určitou rezervou), že bitevník se již
                                  že po roce 1968, kdy byl 28. bitev-  chcete-li  IL-10  jenž  nesl  trupové   údajně nachází na vojenském hřbi-
                                  ní  letecký  pluk  Těšínský  VÚ  8186   číslo 1087, byl natolik havarijní (ko-  tově  poblíž  Paříže,  jako  památník
                                  významně  postižen  personálními   roze, chyběl motor a kryty kabiny),   padlým  československým  letcům
                                  čistkami, došlo i k rozhodnutí po-  že tehdejší vedení města Českého   během 2. světové války v leteckých
                                  mník přemístit a změnit tak i jeho   Těšína v roce 1992 rozhodlo o jeho   bojích nad Francií.
                                  význam.  31.  prosince  1994  byl  le-  odprodeji. O letoun projevilo zájem   Přesto faktem zůstává to, že bitev-
                                  tecký pluk Těšínský zrušen.  Vojenské historické muzeum v Pra-  ník Avia B-33 licenční IL-10, ač jeho
                                  Přesné datum, kdy došlo k přestě-  ze. A tak v roce 1993 bylo torzo le-  samotná  minulost  nemá  právě
                                  hování  památníku  z  parku  v  Ko-  tadla převezeno směr Praha-Kbely   příliš hrdinský charakter, byl a pro
                                  menského  sadech  za  budovu  Tě-  a  tam  uloženo  do  depozitáře  Le-  mnohé  ještě  dlouho  zůstane  ne-
                                  šínského divadla se mi nepodařilo   teckého muzea VHÚ. Pět let trvalo   zapomenutelnou  ikonou  Českého
                                  zjistit.  Podle  datování  dobových   (1998) než o těšínský bitevník pro-  Těšína.
                                  fotografií, které jsem obdržel, tipu-  jevilo zájem soukromé francouzské   Poděkování za studijní materiály
                                  ji na rok 1970, kde se stalo součástí   letecké  muzeum  v  Melun-Viliaro-  a informace: Digitální zemský ar-
                                  památníku obětem v boji proti faši-  che,  které  výměnou  za  něho  na-  chiv Opava, Martin Horný, Michal
                                  smu. Pan Tadeáš Klimsza mi sdělil   bídlo  historický  hornoplošník  Mo-  Kunz a všem těm, kteří přispěli fo-
                                  něco  ze  svých  vzpomínek  „Pama-  rane-Saulnier  MS-230,  na  kterém   tografiemi ze svých domácích alb.
        Rok 1969 a poblíž pomníku se staví   tuji  si,  že  jsme  někdy  v  sedmdesá-  se zacvičovali českoslovenští piloti
          garáže pro divadlo, zdroj LF  tých  létech  toto  letadlo  opravovali   během 2. světové války ve Francii.   Milan Čierny
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18