Page 24 - Chytrý zpravodaj - Český Těšín 03 2022
P. 24

Strana 24                                                                            TĚŠÍNSKÉ LISTY | 3/2022


       Moderní trendy ve výuce na českotěšínské OA



                                           tímto rozhodli rozšířit o spolupráci s ostatními   něz? Beseda účastníkům navíc vysvětlí, v čem
                                           technickými pracovišti univerzitní výuky.   jsou jejich výhody, nevýhody a rizika ve srovná-
                                           Jedná se o odborné aktivity, které doplňují   ní s tradičními platidly.
                                           výuku přednáškami, besedami, exkurzemi, on-  Videoukázky  a  příklady  nejmodernějších  logi-
                                           line programy, workshopy, a také projektovými   stických  řešení  nabízí  Kouzlo  moderní  logis-
                                           dny, jež lze realizovat jak v moderně technolo-  tiky,  prezentace  studentům  zároveň  odhalí,
                                           gicky vybavených prostorách VŠB, tak na půdě   kam směřuje, a proč to dnes v podnikání bez ní
                                           školy. Cílem je předat žákům i pedagogům no-  nejde.  Tematická  exkurze  Inteligentní  budo-
                                           vinky z oblasti vědy, techniky a moderních tech-  vy a domácnosti prezentuje objekt vybavený
                                           nologií. Konkrétně se jedná o popularizaci obo-  moderními  technologiemi  a  seznámí  s  tím,  co
                                           ru ekonomiky a  financí, informatiky, ekologie,   všechno  dnes  lze  automaticky  řídit  a  monito-
                                           matematiky, robotiky aj.             rovat.  Představivost  žáků  a  intuitivní  chápání
                                           A na co se mohou naši žáci do konce školního   podpoří také workshop Matematika s GeoGe-
                                           roku ještě těšit?                    brou, který ukáže možnosti využití moderního
       Vzhledem  k  měnícím  se  společensko-ekono-  V  rámci  workshopu  Od  dobrého  nápadu   interaktivního  softwaru  nejen  v  matematice
       mickým  podmínkám  se  fenoménem  moderní   k podnikatelskému záměru dostanou odpo-  a programování.
       výuky ekonomiky a podnikání na Obchodní   vědi  na  základní  otázky  podnikání,  počínaje   Na  Obchodní  akademii  se  inspirujeme  moder-
       akademii  Český  Těšín  stávají  aktivity,  které   vstupními investicemi až po konečnou realizaci   ními trendy současnosti a spoluprací s partner-
       bychom mohli vyjádřit následujícími klíčovými   podnikatelského  záměru.  Definovat  požadav-  skými institucemi, usilujeme o inovativní změny
       slovy: INSPIRACE – SPOLUPRÁCE – INOVACE.  ky na kvalitu výrobků i služeb, a poznat, jakým   dosavadních forem výchovně-vzdělávací práce.
       V  dnešní  době  dochází  poměrně  radikálním   způsobem se určují její znaky, si ověří studenti   Veškeré aktivity jsou srozumitelné, interaktivní
       způsobem ke změně v podnikání, v ekonomice   v projektu: Jak se měří kvalita. Fungování fi-  a vedou mladé lidi k poznání oblasti, které se
       a světě financí. Ve firmách se čím dál více pro-  nančních  trhů,  oběhu  peněz  v  ekonomice,  vy-  mohou věnovat celý život. Nabízíme tak studen-
       sazují  moderní  technologie  či  různorodé  digi-  světlení  úlohy  bankovního  sektoru,  dokonce   tům  pohled  do  možné  budoucnosti  a  skuteč-
       tální nástroje. Inspirováni pohledem do blízké   i způsoby investiční politiky průmyslových pod-  nost, že jim pomáháme pootevřít dveře k prak-
       budoucnosti jsme se vydali i my novou cestou   niků nabízí workshop: Jakou cenu mají pení-  tickým podnikatelským příležitostem, je na naší
       spolupráce s fakultami Vysoké školy báňské   ze. Jeho součást pak tvoří i praktická analýza   práci prostě fascinující!
       – Technické univerzity Ostrava. Dlouhodobé   osobního či rodinného rozpočtu. Připravujeme   Mgr. Lenka Schajerová,
       pracovní kontakty s Ekonomickou fakultou VŠB-  i projekt o tom, jak vznikají a fungují Kryptomě-  Obchodní akademie Český Těšín
       -TUO; v oblasti podnikové ekonomiky, financo-  ny – nový fenomén, který přináší digitální eko-  Foto: Archiv OA Český Těšín
       vání,  účetní  a  daňové  problematiky;  jsme  se   nomika, a zda se jedná o funkční alternativu pe-
       Sotva začal studovat, už zachraňuje životy


       Jakub Szturc, který si přišel na česko-                                  „Moje teta je velmi kouzelná a vitální žena a já
       těšínskou  AGEL  Střední  zdravotnickou                                  jsem ráda, že díky pohotovosti mladého Jakuba
       školu plnit svůj sen o budoucím povo-                                    si může nadále užívat života. Teta Anna při této
       lání se dostal jen pár týdnů po začátku                                  nehodě prodělala zástavu srdce a nebýt pomo-
       jeho prvního školního roku do situace,                                   ci  Jakuba,  nevím,  jak  by  to  dopadlo.  Chlapec
                                                                                se zrovna vracel domů, když viděl, že sousedé
       která  prověřila  jeho  odhodlání  pomá-                                 resuscitují mou tetu. Já byla celou dobu na tele-
       hat lidem. O krásném činu teprve pat-                                    fonu s operátorkou záchranné služby. Okamžitě
       náctiletého chlapce se učitelé dozvěděli                                 k nám přiskočil, odhodil bundu a vystřídal sou-
       až z poděkování, které teprve nedávno                                    sedy, kteří už fyzicky nemohli. Celá tato situace
       zaslala neteř zachráněné ženy.                                           trvala  asi  25  minut.  Jsem  šťastná,  že  jsme  to
       Celá událost se stala na podzim loňského roku.                           zvládli, teta si dnes pouští oblíbené písně na ta-
       V  Bystřici  nedaleko  Českého  Těšína  nastupo-                         bletu a je v plné síle. Díky pohotovosti, odhod-
       vala 86 letá Anna do auta, aby ji rodina odvez-                          lanosti  i  profesionalitě  studenta  Jakuba  moje
       la k volbám. Během nastupování však ztratila                             teta žije. Myslím, že Jakub bude tím nejlepším
       vědomí  a  upadla  na  zem.  Paní  Anna  nejevila                        záchranářem. Tímto mu ještě jednou moc děku-
       žádné známky života. Ženu začali okamžitě re-                            ji za jeho pomoc při záchraně života,“ popisuje
       suscitovat  sousedé,  kteří  se  stali  svědky  udá-                     dění události paní Lída, neteř zachráněné Anny.
       losti.  Resuscitace  člověka  je  velmi  namáhavá,                       „Velmi si vážím našeho žáka prvního ročníku,
       zvláště pokud není člověk trénovaný. Sousedy,                            Jakuba, že měl odvahu zasáhnout a zrovna pro-
       kteří byli po pár minutách vyčerpáni, okamžitě                           bírané  téma  neodkladné  resuscitace,  v  před-
       vystřídal 15 letý Jakub, který zrovna procházel                          mětu první pomoc, dokázal aplikovat do praxe.
       okolo. Žák teprve prvního ročníku zdravotnické                           Nestává se často, že se taková reálná situace
       školy  ani  na  sekundu  neváhal.  Paní  Annu  pak   nevidím nic hrdinského. Prostě jsem udělal to, co   stane a určitě je to jiné než trénovat v odborné
       resuscitoval  až  do  příjezdu  záchranné  služby,   by měl udělat každý svědomitý člověk,“ popisu-  učebně resuscitační algoritmy. Celé vedení ško-
       která si paní Annu převzala. Díky rychlé reakci   je 15 letý Jakub, žák prvního ročníku AGEL   ly si váží toho, že získal odvahu a pomohl za-
       sousedů, ale také žáka, který resuscitoval ženu   Střední  zdravotnické  školy  v  Českém  Těší-  chránit život, a proto jsme se rozhodli mu udělit
       více než patnáct minut, se podařilo paní Annu   ně.                      pochvalu ředitele školy. Věřím, že ho tato zku-
       zachránit.                          Skromný Jakub, který první pomoc vnímá, jako   šenost bude motivovat k dalšímu studiu na naši
       „Poskytnout  někomu  první  pomoc,  je  pro  mne   své poslání se o celé události svěřil jen svému   zdravotnické škole,“ říká PhDr. Karin Delongová,
       priorita. Musím říct, že ani na sekundu jsem ne-  spolužákovi, který s ním sedí v lavici. O hrdin-  zástupkyně  ředitele  AGEL  Střední  zdravotnické
       váhal, zda se zapojit do pomoci. Bylo to naprosto   ském činu teprve 15 letého chlapce se učitelé   školy a Vyšší odborné školy v Českém Těšíně.
       automatické. Paní jsem resuscitoval několik mi-  dozvěděli až z poděkování, které nedávno za-           (red)
       nut, než přijela záchranná služba. Na své pomoci   slala neteř paní Anny.          Foto: Archiv AGEL SZŠ Český Těšín
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29