Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Telč srpen 2021
P. 6
Sociální okénko Charitní je věnován úklidům u klientů a plnění jejich Občas jsou to obavy, abychom nebyli pří-
pečovatelské služby v Telči drobných přání. Kolem oběda znovu navštívím činou onemocnění některého z klientů, byť
jsme pravidelně testováni. A také věčná pří-
usměvavou klientku, tentokrát jí nachystám
– inkontinenční pomůcky oběd a dohlédnu, aby pojedla. Pak si udělám tomnost respirátorů a dezinfekcí a omezení
obědovou přestávku, po níž se věnuji nezbyt- setkávání se s lidmi vůbec. Já úplně nemo-
Inkontinence je problém, se kterým se v seni- né administrativě. Připravím si pak přehled to- hu porovnat, jak to bylo před rokem, kdy ješ-
orském věku potýká řada našich klientů. Na- ho, co bude potřeba další den. Ke konci pra- tě pandemie nebyla, ale kolegyně říkají, že je
štěstí dnes existuje široká škála pomůcek, kte- covní doby se obvykle znovu všechny sejdeme to nyní složitější. Mohu za ně však jasně říct:
ré tento problém řeší a nepohodu spojenou na krátké schůzce a zhodnotíme uplynulý den. „Nestěžujeme si.“ Děláme svou práci a po-
s únikem moči nebo stolice výrazně zmenšují. Co máte na své práci nejraději? Co Vás máháme potřebným. Není čas lamentovat!
Hodně klientů se domnívá, že pomůcky, ať už motivuje? Co byste vzkázala čtenářům?
vložky nebo kalhotky pro mobilní osoby ne- Mám radost, když potěším člověka, co byl Chtěla bych všem lidem v produktivním vě-
bo kalhotky a podložky určené pro imobilní, celý víkend sám, nikdo ho nenavštívil. Je rád ku vzkázat, aby navzdory stresu a pracovní
si musí hradit sami. Není to pravda, při proká- za moji návštěvu, za moji přítomnost a za po- přetíženosti viděli kolem sebe lidi, kteří jsou
zané inkontinenci vám inkontinenční pomůc- povídání si. Moc mě těší, že svou prací vlast- osamocení, staří a bez rodin. A byť jen úsmě-
ky může předepsat smluvní lékař pojišťovny ně umožňuji seniorům žít ve svých domo- vem a dobrým krátkým slovem jim dali znát,
odbornosti praktický lékař, urolog, neurolog, vech. To je to největší kouzlo. že o nich vědí. Nebuďme ke stáří našich blíz-
dětský neurolog, gynekolog a geriatr. Nárok Covid-19 ovlivnil celou řadu činností kých a všech lidí ve společnosti lhostejní!
na předpis mají lidé od 3 let věku pojištěn- a běžný život takřka po celém světe. Jak Za rozhovor poděkoval Marek Mašát
ce. Zdravotnické pomůcky jsou předepsány ovlivňuje Vás při vykonávání Vaší pracov- Koordinátor propagace
na tzv. poukaz na léčebnou a ortopedickou ní náplně pečovatelky? Oblastní charity Jihlava
pomůcku, množství nejvýše na dobu 3 měsí-
ců. Při hospitalizaci v nemocnici nárok na po-
ukaz nemáte. O tom, jaké vložky nebo kalhot-
ky si pořídit, se poraďte v lékárně, se svým
lékařem, ve zdravotnických potřebách nebo
i s námi v pečovatelské službě. Určitě se ale
se svým problémem svému lékaři svěřte a ne-
chte si vhodnou pomůcku předepsat.
Rozhovor s pracovnicí
Charitní pečovatelské
služby Telč Ludmilou Vítů
Jak jste se dostala do Charitní pečovatel-
ské služby v Telči?
V pečovatelské službě v Telči pracuji od led-
na 2021, předtím jsem pracovala jako poštov-
ní doručovatelka. Při té práci jsem se setkala
s mnoha seniory, kteří žijí osaměle a potřebu-
jí někdy přímo pomoc a péči, někdy hlavně
dobré slovo a zájem okolí.
Co Vás vedlo k práci v sociálním sektoru?
Z předchozí odpovědi vyplývá, že to byla
osobní zkušenost se staršími osamělými lid-
mi na vesnicích, které jsem vídala jen letmo
a nemohla jim věnovat tolik času, kolik si za-
slouží a potřebují. V současném zaměstnání
si připadám pro ně daleko víc užitečná.
Přibližte nám ve zkratce, jak probíhá Váš
pracovní den.
Po příchodu do práce je krátká ranní pora-
da, kde se seznámíme s novými skutečnostmi
a změnami ohledně našich klientů. Rozejdeme
se všichni po svých pracovních povinnostech,
které jsou nám určeny. Každé ráno je moje prv-
ní návštěva u moc hodné paní, která mě vždy
s úsměvem přivítá, a těší se, až jí připravím sní-
dani. Další mojí povinností je nakupování kli-
entům. Snažím se vyhovět všem jejich poža-
davkům k plné spokojenosti. Dopolední čas
str. 6 TL 8/2021