Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Telč duben 2021
P. 6

Distanční výuka už se                Ten mě bavil ze všeho nejvíce.“ Plnění úkolů   Nové knihy
                                            baví i Martínka Koláře, jenž navštěvuje třídu
       týká i dětí ve školkách              Broučci v Nerudově ulici: „Úkoly, které posí-  městské knihovny
                                            lají paní učitelky, se mi líbí a baví mě je dělat.
       Mateřské  školy  napříč  celou  Českou  re-  Akorát se mi po všech stýská.“ S formou vý-  Beletrie
                                            uky jsou spokojení i Martínkovi rodiče: „Ko-
       publikou jsou z důvodu nařízení vlády od   munikace se školkou je velmi dobrá, oceňuje-  Bernášková: Jak přežít svého muže; Rimo-
       1. 3. 2021 pro většinu svých žáčků uzavře-  me založení skupiny na Messengeru, která vše   vá: Chodba hrůzy; Cimický: Paroháč; Mac-
       né. Zároveň ale platí povinnost vzdělávání   urychlila, a děti prostřednictvím videí a fotek   millan: Po pravdě; Keleová-Vasilková: Ju-
       dětí předškolního věku, jimž byla zavedena   zůstaly alespoň trochu spolu.“ Kladné hodno-  linčina pekárna; Dutka: Černá a purpurová;
       distanční výuka. Na podrobnosti dění v MŠ   cení získává distanční výuka i od rodičů Zby-  Freeman: Sama proti všem; Stabenow: Čer-
       Telč jsme se zeptali její ředitelky Bc. Jarmi-  něčka: „Komunikace probíhá prostřednictvím   né zlato; Lundberg: Otazník je polovina srd-
       ly Horníkové. A své dojmy nám prozradili   e-mailu. Paní učitelky posílají úkoly a my pak   ce; Červenák: Anděl v podsvětí; Konečná:
       i telčští předškoláci a jejich rodiče.  na  konci  týdne  zašleme  fotografie  výrobků   Houpačky; Ritter: Žena v polární noci; Švej-
       MŠ Telč v současné době navštěvuje pouze 14   a výkresů. Zbynďu docela motivuje, když ví, že   nohová: Mrcha jemně uzená; Sepetys: V še-
       dětí, potomků zaměstnanců z krizových složek   to vyfotíme a pak pošleme paní učitelce.“  dých tónech; Vondruška: Spiknutí oběšenců;
       státu, jimž je poskytování péče umožněno. Pro   I přes oboustrannou spokojenost je pro všech-  Bannalec: Bretaňský odkaz; Minier: Údolí
       tyto děti je zajištěn pedagogický dozor, vzdě-  ny  nejlepší,  když  výuka  probíhá  klasickým   Naučná
       lávací aktivity i stravování stejně jako za běž-  způsobem. A tak se na návrat k běžnému reži-  Kocourek: Příběhy míst naší země; Kotová:
       ného provozu. Dochází do budovy v Komen-  mu těší nejen děti, ale i školky, jak dodává paní   Knížka pro začínající učitelky mateřských škol
       ského ulici. Ostatní děti jsou od začátku března   Horníková: „Jsme velmi spokojené se spolu-  Dětská
       doma.  „Uzavření  školky  nám  nečinilo  velké   prací rodin a školky, ale věříme, že se co nej-  Brezina:  Klub  tygrů.  Prastará  hladomorna;
       problémy, rodiče byli o všem informováni na-  dříve budeme moci potkat v běžném provozu   Cobb:  Ema  a  její  kouzelná  ZOO.  Snaživý
       ším interním informačním systémem a vše tedy   a plynule tak navázat na vzdělávání.“  medvídek; Belšán: Hladový vydrýsek; Rior-
       proběhlo bez komplikací. Nejvíce dotazů jsem               Ivana Holcová  dan: Apollónův pád – Neronova pevnost
       zodpovídala na téma ošetřování na děti, ale to                                 Pro TL připravuje Lenka Zamazalová
       se také podařilo vykomunikovat,“ vzpomíná
       paní Horníková na samotné uzavření MŠ.  Novinky Knihovny UC
       Pro předškoláky, tedy děti, které v příštím ro-                          Knižní novinky
       ce nastoupí do ZŠ, platí povinnost distanční-  Tomáš  Šebek:  Nebe  nad  Jemenem;  Ian
       ho vzdělávání. Zapojit se do něj ale mohou   Kershaw:  Na  horské  dráze:  Evropa  v  le-  z knihovny NPÚ
       i ostatní – mladší – děti, a to dobrovolně. Rodi-  tech 1950–2017; Martin Jemelka: Továr-
       ny takové příležitosti rády využívají, díky výu-  ní  města  Baťova  koncernu;  Jake Tapper:   Dáňová  a  kol.:  Očím  na  odiv:  výzdobné
       ce na dálku děti neztrácí kontakt se zařízením.   Základna: Jedna z nejtěžších chvil Ameri-  techniky v malířství a sochařství 14.–16. sto-
       Jak taková výuka vypadá v praxi? Komuni-  čanů v Afghánistánu; Radkin Honzák: Čas   letí;  Feyfrlíková  Černá:  Móda  a  odívání
       kaci mezi dětmi a jejich rodiči se školkou za-  psychopatů,  Zoopisník  Miroslava  Bobka;   v  husitské  době;  Michalička:  Pilnikářství:
       jišťují učitelky v jednotlivých třídách. S rodiči   Martin Jelínek:  Vnitřní  svět  vítězů;  Ale-  příběh řemesla, které na Vysočině přetrvalo
       se spojují pomocí e-mailu a aplikací Messen-  na Lochnmannová: Tělo za katrem; Pavel   do poloviny 20. století; Bureš – Pavlíková:
       ger a Whatsapp. Dětem jsou posílány pracovní   Zatloukal: Lednicko-valtický areál; Zdeň-  Tatíčku, vrať se k nám! (2, Pomníky velké
       listy na různá témata, motivační videa na roz-  ka Michalová: Měšťané, umělci, řemeslní-  války na Chomutovsku, Mostecku a Teplic-
       voj  pohybových  aktivit,  básničky,  písničky,   ci; Rüdiger Vaas: Prostě Hawking!; Rüdi-  ku); Vrabelová a kol.: Architektura 60. a 70.
       pohádky, jednoduchá tvoření z běžně dostup-  ger Vaas: Prostě Einstein!  let 20. století v České republice
       ných materiálů, logopedická cvičení na rozvoj   Pro TL připravuje Ilona Martinů  Pro TL připravuje Miloslav Záškoda
       mluvidel, pracovní úkoly, jako je například setí
       různých semínek rostlin a následná péče o ně.
       Myslí se i na rodiny, které nemají možnost vy-
       užívat zmíněné technologie. Mohou si vyzve-
       dávat  potřebné  materiály  ve  schránkách  tříd
       umístěných v prostorách MŠ.
       Školka od rodičů vyžaduje pravidelnou zpět-
       nou  vazbu,  alespoň  1x  týdně,  aby  si  mohla
       vytvořit  představu  o  fungování  distančního
       vzdělávání. Ředitelka MŠ je z reakcí nadšená:
       „Máme skvělé rodiče! Zasílají zpět vyplněné
       úkoly svých dětí, posílají videonahrávky, ob-
       rázky z tvoření a zároveň nás motivují k další
       práci a dávají podněty k tomu, co děti nejví-
       ce baví.“
       A co na nový způsob  výuky  říkají samotné
       děti?  Zbyněček  Kubeš,  který  navštěvuje  tří-
       du Školáci umístěnou v ZŠ Masarykově, nám
       prozradil následující: „Nejvíce mi chybí kama-
       rád Váša. Paní učitelky posílají různé básnič-
       ky, vyrábění, například jarní květiny nebo sliz.

       str. 6                                                                                             TL 4/2021
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11