Page 10 - Chytrý zpravodaj - Střekovinky 09-10/2025
P. 10

Sk auting
       Z radnice



       Historie vodních skautů




       v Ústí nad Labem II.






       Mohutný tok řeky Labe dává Ústečanům velké možnosti k provozování vodních sportů. Jezero
       nad přehradou to ještě umocňuje. Přes tyto příznivé podmínky pro pěstování vodáckých sportů
       byla historie vodních skautů v Ústí nad Labem poměrně krátká.


                                                                                v Chřibské s námi byl i oddíl vlčat.
                                                                                Stravovali se z naší kuchyně, jinak
                                                                                měli vlastní program. Po třech týd-
                                                                                nech stálý tábor skončil. Vlčata jela
                                                                                domů. Po zbourání tábora a uklizení
                                                                                místa  jsme  vlastní  silou  přepravili
                                                                                na nádraží Chřibská pramice, Čemo-
                                                                                vu kanoi a osobní věci na túru. Vše
                                                                                se vozilo na vypůjčeném čtyřkoláku
                                                                                z  nádraží  Chřibská  –  vzdálenost
                                                                                asi  tři  kilometry.  Na  nádraží  če-
                                                                                kal objednaný, krytý nákladní vůz,
                                                                                do  kterého  jsme  naložili  pramice,
                                                                                kanoi,  bagáž  i  sebe  a  čekali  jsme
                                                                                na sjednaný vlak, na který jsme byli
                                                                                připojeni  a  odjeli  do  Bakova  nad
                                                                                Jizerou. Protože jsme do Bakova při-
                                                                                jeli pozdě odpoledne, nebylo možné
                                                                                již hledat a stavět tábořiště. Šlo se
                                                                                do Bakova do restaurace na večeři.
                                                                                Pak zpět na nádraží. Z odstaveného
       Klubovnu měl 4. oddíl od podzimu  zkumná skupina ve složení: Čema,  vagonu se vyndaly lodě a my jsme
       1946  nebo  zimy  1946/47.  Přesné  Bob,  pan  Manšingr  (otec  Boba).  se ve voze ještě vyspali. Ráno služba
       záznamy nejsou k dispozici. Hlavní  Jeli na kolech. Místo pro tábor bylo  udělala snídani a opět na vypůjče-
       činností první poloviny roku 1947  u přehradního jezera v Horní Chřib-   ném  čtyřkoláku  jsme  vše  odvozili
       byla stavba čtyř pramic. Pramičky  ské. Tábor se konal v červenci 1947  k Jizeře pod železniční most. Vrátili
       projektoval Čema tak, aby odpoví-    a měl dvě části. Vlastní tábor na je-
       daly pravidlům pro výcvik a potře-   zeru u Horní Chřibské v trvání tří
       by vodních skautů. Čema nakreslil  týdnů  a  vodáckou  túru  po  Jizeře
       přesné plány. Podle nich se nařezala  z  Bakova  nad  Jizerou  a  po  Labi
       přesně  zakoupená  prkna  a  pak  se  do Ústí nad Labem.
       stavělo. Čema, jak již bylo uvedeno   Veškeré  vybavení  a  pramice  jsme
       dříve, si vyjednal, že se „pramky“  dopravili  nákladním  autem  s  vle-
       budou stavět v loděnici 1. oddílu VS  kem. Za dva dny jsme postavili tábor
       v  Junáckém  domově  na  Střekově.  a pak začal vlastní program tábora.
       Přesně nařezaná prkna (rozměrově),  Výcvik na vodě, skládání zkoušek
       ocelová žebra a veškerý materiál – to  junácké zdatnosti, „odborky“, hlíd-
       vše se ručně dopravilo do Junáckého  ková služba, služba v kuchyni apod.
       domova.  Stavba  čtyř  pramic  trva-  Mimo  náš  program  nás  požádal
       la asi dva měsíce. Každé mužstvo  místní hajný, abychom vysílali podél
       stavělo  svoji  „pramku“.  Společně  trati ČSD v úseku stanic Jedlová –
       s  pramicemi  se  vyráběla  i  pádla.  Chřibská požární hlídky. Byl velmi
       Každý člen si musel vyrobit vlastní  suchý  rok  a  lesní  požáry  od  par-
       pádlo. Tábor Horní Chřibská a túra  ních lokomotiv byly časté. Na jed-
       Jizera – Labe: Místo pro první tábor  né  lesní  cestě  jsme  strhli  prohnilý
       4. oddílu vodních skautů v roce 1947  dřevěný  mostek  a  postavili  nový
       byla hledat, našla a vyjednala prů-  z nového zdravého dřeva. Na táboře

  10
  10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15