Page 10 - Chytrý zpravodaj - Střekovinky 09-10/2025
P. 10
Sk auting
Z radnice
Historie vodních skautů
v Ústí nad Labem II.
Mohutný tok řeky Labe dává Ústečanům velké možnosti k provozování vodních sportů. Jezero
nad přehradou to ještě umocňuje. Přes tyto příznivé podmínky pro pěstování vodáckých sportů
byla historie vodních skautů v Ústí nad Labem poměrně krátká.
v Chřibské s námi byl i oddíl vlčat.
Stravovali se z naší kuchyně, jinak
měli vlastní program. Po třech týd-
nech stálý tábor skončil. Vlčata jela
domů. Po zbourání tábora a uklizení
místa jsme vlastní silou přepravili
na nádraží Chřibská pramice, Čemo-
vu kanoi a osobní věci na túru. Vše
se vozilo na vypůjčeném čtyřkoláku
z nádraží Chřibská – vzdálenost
asi tři kilometry. Na nádraží če-
kal objednaný, krytý nákladní vůz,
do kterého jsme naložili pramice,
kanoi, bagáž i sebe a čekali jsme
na sjednaný vlak, na který jsme byli
připojeni a odjeli do Bakova nad
Jizerou. Protože jsme do Bakova při-
jeli pozdě odpoledne, nebylo možné
již hledat a stavět tábořiště. Šlo se
do Bakova do restaurace na večeři.
Pak zpět na nádraží. Z odstaveného
Klubovnu měl 4. oddíl od podzimu zkumná skupina ve složení: Čema, vagonu se vyndaly lodě a my jsme
1946 nebo zimy 1946/47. Přesné Bob, pan Manšingr (otec Boba). se ve voze ještě vyspali. Ráno služba
záznamy nejsou k dispozici. Hlavní Jeli na kolech. Místo pro tábor bylo udělala snídani a opět na vypůjče-
činností první poloviny roku 1947 u přehradního jezera v Horní Chřib- ném čtyřkoláku jsme vše odvozili
byla stavba čtyř pramic. Pramičky ské. Tábor se konal v červenci 1947 k Jizeře pod železniční most. Vrátili
projektoval Čema tak, aby odpoví- a měl dvě části. Vlastní tábor na je-
daly pravidlům pro výcvik a potře- zeru u Horní Chřibské v trvání tří
by vodních skautů. Čema nakreslil týdnů a vodáckou túru po Jizeře
přesné plány. Podle nich se nařezala z Bakova nad Jizerou a po Labi
přesně zakoupená prkna a pak se do Ústí nad Labem.
stavělo. Čema, jak již bylo uvedeno Veškeré vybavení a pramice jsme
dříve, si vyjednal, že se „pramky“ dopravili nákladním autem s vle-
budou stavět v loděnici 1. oddílu VS kem. Za dva dny jsme postavili tábor
v Junáckém domově na Střekově. a pak začal vlastní program tábora.
Přesně nařezaná prkna (rozměrově), Výcvik na vodě, skládání zkoušek
ocelová žebra a veškerý materiál – to junácké zdatnosti, „odborky“, hlíd-
vše se ručně dopravilo do Junáckého ková služba, služba v kuchyni apod.
domova. Stavba čtyř pramic trva- Mimo náš program nás požádal
la asi dva měsíce. Každé mužstvo místní hajný, abychom vysílali podél
stavělo svoji „pramku“. Společně trati ČSD v úseku stanic Jedlová –
s pramicemi se vyráběla i pádla. Chřibská požární hlídky. Byl velmi
Každý člen si musel vyrobit vlastní suchý rok a lesní požáry od par-
pádlo. Tábor Horní Chřibská a túra ních lokomotiv byly časté. Na jed-
Jizera – Labe: Místo pro první tábor né lesní cestě jsme strhli prohnilý
4. oddílu vodních skautů v roce 1947 dřevěný mostek a postavili nový
byla hledat, našla a vyjednala prů- z nového zdravého dřeva. Na táboře
10
10

