Page 13 - Chytrý zpravodaj - Slavkov 01 2022
P. 13

1/2022                                     SLAVKOVSKÝ ZPRAVODAJ                                     13

         Důstojný pán Josef Martínek (1888–1962) – výročí


                          Před  deseti  lety  (20.   kostelích.  Často  vystupoval  sbor  v  různých   trabasista pan Antonín Klaška, místní holič.
                        května   2012)   jsme   moravských  chrámech  v  Brně,  ve  Slavkově   Martínek byl horlivým mariánským cti-
                        v  Blažovicích  vzpo-  u Brna, na Hostýně a dalších. Ve vsi vystupo-  telem  -  též  Staré  Matky  Boží  Žarošské  Di-
                        mněli  50.  výročí  úmrtí   val též při různých oslavách, pro které nacvi-  votvůrkyně  Moravy;  při  jedné  z  poutí  se
                        pana  profesora  pátera   čoval skladby klasiků. Ze sólistů sboru v této   od místních hudebníků dozvěděl o existenci
                        Josefa  Martínka  neděl-  době  bych  vzpomenul  Helenu  Mazílkovou-  Žarošické  mše  pastýřské,  opatřil  si  její  opis
                        ní liturgií a  výstavkou   -Kubínkovou,  Ludmilu  Maňákovou-Benešo-  a v roce 1952 ji za textové spolupráce básníka
                        v přístavbě. Při mši sv.   vou, Pavla Beneše a Františka Paulíka. V do-  Dp. Josefa Marcela Svobody upravil. Jako do-
                        byla  přednesena  část   provodném orchestru o významných svátcích   cent zpěvu v brněnském alumnátu měl u chrá-
          Dp. Josef Martínek
                        jeho  Velikonoční  mše   působila  většina  členů  blažovských  kapel   mových hudebníků velký vliv, také proto jeho
         a  o  vánocích  část  5.  koledová  mše  op.  54   a hosté – mezi nimi pravidelně s flétnou zná-  tvorba zněla na mnoha kůrech kostelů zvláště
         z roku 1956. Výstavka fotografií, originálních   mý houslař Bohumil Buček z Jiříkovic. Oblí-  brněnské diecéze.
         manuskriptů  hudebních  skladeb  a  dobových   beným hráčem pana profesora byl skvělý kon-    Jan Kašpařík
         liturgických rouch byla opakovaně zpřístup-
         ňována po dobu deseti dnů a byla bohatě na-
         vštívena. Dvakrát navštívil výstavku synovec
         pana profesora a ocenil hudební archiv našeho
         kůru, který zřejmě jako jediný uchovává sou-
         bor skladeb, který se nezachoval ani v pratec-
         ké farnosti, ani v rodině autora.
           Při této příležitosti bych rád vzpomněl „vr-
         cholné éry“ Blažovského chrámového sboru,
         ve  které  působil  právě  pod  patronací  pana
         profesora  a  Vladimíra  Babušíka,  varhaníka
         a člena sboru brněnské opery.
           Sbor  nastudovával  čerstvě  zkomponované
         liturgické  skladby  pana  profesora  často  pod
         jeho  přímým  vedením  a s  doprovodem  dob-
         ře  obsazeného  orchestru.  Některé  významné
         „mše“ pak přednesl společně se slavkovským
         a prateckým sborem „pohostinsky“ v různých   Sboristé s Dp. Josefem Martínkem, Slavkov u Brna, 24. dubna 1960 • Foto: J. Kocian

         Dp. František Poimon (1817–1902)


                          Kněz duchovní sprá-  fyzických i duševních sil, byl neustále a vytr-  Tím zůstal jeho kancionál bez varhanního
                        vy, básník, spisovatel,   vale  literárně  činným.  Napsal  mnoho  článků   doprovodu, a proto se nemohl ani patřičně –
                        sběratel písní a redaktor   do Časopisu katolického duchovenstva, do ka-  jak by zasluhoval – rozšířit a prosadit. Z hle-
                        kancionálu  se  narodil   lendáře „Moravan“ a vydal samostatně devět   diska uměleckého a hudebního vývoje zname-
                        29.  ledna  1817  v  Pol-  děl, z nichž poslední jsou obšírné dějiny rod-  ná však velký pokrok ku předu, neboť byly zde
                        né.  Studoval  německé   ného města Polné. V rukopise zanechal i ději-  poprvé  zhudebněny  texty  Sušilových  hymnů
                        gymnasium  v  Jihlavě,   ny města Slavkova u Brna. Pořídil přes dvacet   a verše Drbohlavovy, Pohankovy a Soukupo-
                        filosofii  a  bohosloví   překladů různých spisů z latiny, francouzštiny,   vy. Práce na Poimonově kancionálu je pozna-
                        v Brně, kde byl v roce   angličtiny a němčiny. Poimon používal někdy   menána velkou láskou k  písním starobylým,
          Dp. František Poimon
                        1941 vysvěcen na kně-  pseudonym „František Polenský“.   smyslem  pro  poetickou  krásu  jazyka  a  je
         ze. V den své primice v Polné, na svátek Na-  Poslední  léta  byl  stižen  zákalem  očí,  tak-  všestranně hluboce fundována erudicí autora.
         nebevzetí Panny Marie, měl za akolytu Karla   že téměř oslepl. Velkodušná šlechetnost byla   Současná  hudební  věda  kancionálovou
         Havlíčka Borovského, který byl ještě tenkrát   z nejjasnějších stránek milé Poimonovy pova-  práci Poimonovu oceňuje příznivě a vyzvedá
         pražským bohoslovcem.              hy.  Neúnavně  přispíval  k  účelům  vlastenec-  také jeho sběratelskou činnost.
           Po  svém  vysvěcení  působil  Poimon  jako   kým a lidumilným, čehož důkazem je i jeho
         kaplan  na  Zámku  Žďáře,  v  Německém   poslední vůle s odkazem přes 20 000 K ra-  Poznámka redakce:
         na Žďársku a v Brně u sv. Tomáše. V roce 1859   kouské předválečné měny.   Uvedený článek pochází ze studie Kněží –
         se  stal  lokalistou  v  Hlubokých  Mašůvkách   Poimonova činnost je uznávána také v ob-  hudebníci brněnské diecéze (1977–1977), kte-
         a  po  4  letech  ředitelem  a  katechetou  hlavní   lasti církevního zpěvu. Jako dobrý znalec li-  rou sepsal v letech 1974–1975 důstojný pán
         školy ve Slavkově u Brna. Od roku 1877 se   dové písně si všímal bolestivé situace, vyvola-  Antonín Láník na podnět Kapitulního Ordina-
         stal farářem v Želetavě a roku 1882 v Dešné.   né po celé Moravě kancionálem Fryčajovým   riátu ze dne 1. června 1974 pro Vzpomínkový
         Po šesti letech unaven prací odešel na odpoči-  a namáhavě napravované Tomášem Bečákem.   almanach k příležitosti 200letého výročí trvá-
         nek do svého rodiště Polné. Roku 1891 slavil   Po roce 1848, který u nás přinesl i vnitřní svo-  ní brněnské diecéze; k vydání nedošlo, stro-
         své zlaté a v roce 1901 i diamantové kněžství.   bodu katolické církvi, předělal a pro časové   jopis s jednadvaceti životopisnými črtami se
         Zemřel 1. června 1902 ve svém rodišti a byl   potřeby rozmnožil kancionál Bečákův. Svou   dochoval v jeho pozůstalosti v Šaraticích.
         tam za obrovské účasti pohřben.    velmi důkladnou práci nazval: „Úplný kanci-  Ucelený přehled o vývoji kancionálů brněnské
           Poimon  byl  knězem  horlivým,  ideálního   onál katolický, dle sebraných písní uspořádal,   diecéze  přednesl  na  muzikologické  konferenci
         Sušilovského ražení. Za svého pobytu v Brně   modlitbami  a  ponaučeními  opatřil  P.  Franti-  v Bratislavě Karol Frydrych. Jeho studie Kanci-
         rozvinul neobyčejnou činnost jak v duchovní   šek Poimon, kooperátor u sv. Tomáše v Brně“   onály brněnské diecéze jako muzikologický pra-
         správě, tak i v Katolické Jednotě. Byl výbor-  (Olomouc 1856). Na 870 tiskových stránkách,   men vyšla ve sborníku Malé osobnosti veľkých
         ným populárním řečníkem i spisovatelem. Stý-  drobného hustého typu, je celkem 638 písní,   dejín – veľké osobnosti malých dejín IV. Príspev-
         kal se důvěrně se Františkem Sušilem, Matě-  33 žalmů, 35 litanií a 30 obsáhlých pobožnos-  ky k hudebnej regionalistike. Zborník príspevkov
         jem Procházkou, Benešem Methodem Kuldou,   tí. Převládá dnes všeobecně názor, že Poimon   z muzikologickej konferencie Bratislava 30. no-
         Bedřichem  hrabě  Silva–Taroucou,  a  již  roku   připravil k vydání i varhanní průvod. Ten ale   vembra – 1. decembra 2017. Bratislava: Sloven-
         1850 mu byla svěřena redakce „Hlasu“, kterou   zůstal jen v rukopise, k jeho vytištění už ne-  ská muzikologická asociácia, Slovenské národ-
         vedl do roku 1859. Přes dlouhou plicní choro-  došlo,  patrně  pro  Poimonův  odchod  z  Brna   né múzeum-Hudobné múzeum, 2018, s. 38–74.
         bu,  kterou  si  přivodil  pracovním  přepínáním   do Mašůvek (1859).   ISBN 978-80-8060-445-5.    Dp. Antonín Láník
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18