Page 3 - Chytrý zpravodaj - Šaratice 02/2025
P. 3
a naopak zvyšování tohoto poplatku (v podstatě pokuty) v dalších letech čeká násobně
vyšší finanční postih…
Zavedení systému door to door v Šaraticích
Naše obec se tedy zapojila do výše uvedeného
projektu DSO Ždánický les a Politaví. Pro
domácnosti jsme v rámci tohoto dotačního
projektu mohli objednat celkem 300 sad nádob
o jednotném objemu 240 l (plast, papír
a bioodpad, pro větší bytové domy to budou větší
nádoby o objemu 1 100 l, resp. 770 l na bioodpad).
Tyto nádoby budou rozlišeny barevným víkem
(plast – žlutá, papír – modrá, bioodpad – hnědá).
Nádoby budou osazeny čipem, který umožní evidenci výsypů nádob, obdobně jako
nádoby na směsný odpad, které ale zůstanou ty Vaše a budou jen osazené čipem.
Distribuce nádob bude probíhat po jejich dodání v průběhu 2. nebo 3. čtvrtletí,
door to door sběr odpadů bude zahájen po dohodě se svozovou společností nejdříve
od 1. října 2025. O distribuci nádob i zahájení svozu budete včas informováni místními
informačními zdroji.
Nádoby budou domácnostem poskytnuty ZDARMA na základě smlouvy
o výpůjčce, která bude uzavírána při předání nádob. Jak jsem ale výše napsal, v rámci
projektu je pro naši obec rezervováno celkem 300 sad, přičemž trvale obydlených domů
je zhruba o 100 více. Tento rozpor budeme řešit jednoduchým pravidlem – kdo dřív přijde
(požádá), ten dostane. Váhajícím se povinné třídění trochu zkomplikuje. Směsný odpad
jim bude i nadále vážený a evidovaný na jejich adresu (každá popelnice musí mít svůj čip
a každé vysypání je zaevidované do evidenčního systému), ale počet veřejných kontejnerů
bude snížen na přijatelné minimum. Proto vás žádáme již nyní o včasnou rezervaci,
nejlépe v průběhu měsíce dubna, abychom mohli administrativně celou akci připravit,
předepsat smlouvy o výpůjčce apod. Rezervační formulář bude online dostupný na
webových stránkách obce v nejbližších dnech a v tištěné podobě ho doručíme do každého
domu. Komu vyhovuje ta papírová podoba, uvede v něm několik nezbytných údajů
a přinese nejlépe přímo na podatelnu nebo do schránky na budově OÚ. Obecní
zaměstnankyně zajistí přenesení dat do celkové evidence, která bude vznikat přímo
z podaných elektronických žádostí.
Závěrem bych jen dodal, že tento nebo obdobný systém je již zavedený v řadě
obcí a skutečně to funguje, takže nebudeme žádní pokusní králíci.
Článek je to poněkud delší, ale snažil jsem se v něm vysvětlit všechno podstatné. Pokud
jsem na něco zapomněl, nebo napsal nesrozumitelně, neváhejte mě kontaktovat. Do léta,
než se začne se skutečnou distribucí nádob do jednotlivých domácností, je ještě na
vysvětlování času dost. S rezervací ale neotálejte
Karel Kalouda, starosta
3