Page 18 - Chytrý zpravodaj - Příbor 12/2024
P. 18

kolektivizace. Stalo se tak formou workshopu   pro budoucí generace. Celým programem je   valy římské legie, s jejich organizací, zmínil
      s názvem Den, kdy se mlčelo, během něhož   provedli dva fundovaní odborníci a nutno říct,   se i o důstojnických hodnostech a o každo-
      hráli předem určené role statkářů, jejich   že žáci si toto netradiční dopoledne skutečně   dennosti římského vojáka. Žáci měli možnost
      manželek, dětí, zaměstnanců v zemědělství,   užili. Po skončení byli plni emotivních zážitků   vyzkoušet si římskou zbroj, potěžkat si meče,
      ale také politických funkcionářů. Projekt   a různorodých emocí.          kopí a štíty a také si osahat vojenské vybavení
      Paměť národa shromažďuje výpovědi očitých   V pátek 8. listopadu navštívil naši školu pan   členů římských legií. Podle vyjádření přede-
      svědků dějinných událostí po 2. světové válce   Jiří Kostelník, který se zabývá vojenskou his-  vším chlapců se jednalo o jedinečný zážitek,
      a uchovává je formou audio a video nahrávek   torií. Žáky VII.A seznámil s tím, jak fungo-  na který budou dlouho vzpomínat.
      Vypadá to, že jsme světoví…



      Mgr. Vladislava Strnadová (školní metodik ZŠ Npor. Loma)

      V posledním čísle Měsíčníku jsem vám   vývoj v rozvojovém světě,          se. Každý žák naší školy uběhl tolik metrů či
      slibovala překvapení. A je to tady. Trojice dětí     »žáci, učitelé i širší veřejnost získávají infor-  kilometrů, kolik zvládl, a tím vydělal nějakou
      (bohužel více jsme vyslat nemohli) jelo dne   mace o globální problematice,  částku. Je vám asi jasné, že jsme vyběhali víc,
      22. listopadu do Prahy a to hned přímo do     »žáci identifikují místní problémy s globál-  než bylo potřeba. Bylo to báječné. Psal se rok
      Senátu. Fotografie budou asi až v příštím čísle,   ním přesahem a usilují o jejich řešení,  2019. Pak přišel covid. Ale děti sportovaly
      ale já vám dnes povím, proč tam jeli. Vyhráli     »je nejméně jedenkrát za rok ve spolupráci   a běhaly i tak. Další rok jsme se vrátili do ško-
      totiž Cenu inspirace Světové školy!   s místní partnerskou organizací uspořádána   ly a zase se běhalo. V letech následujících jsme
      A cože to je? Tak to musíme pěkně na   akce,                              měli projekt Plýtvání. No v roce minulém –
      začátek, tak do roku 2004. Tehdy totiž vznikl     »je společný cíl přispět k řešení vybraného   myslím tím školním, jsme měli a stále máme
      ARPOK. No a to je vzdělávací organizace,   problému.                      projekt – Záchrana vážky na Boroveckých
      která se věnuje globálnímu vzdělávání a výuce                             rybníkách.
      o aktuálních tématech dnešního světa. Tuto   A tohle se děje již ve 125 českých základních   Akce byla medializovaná, hlavně ale úspěš-
      charakteristiku jsem si vypůjčila ze stránek   a středních školách. I my patříme k nim.   ná, i když se předem nevědělo, zda bude vážce
      Arpoku a nyní doplním vlastními slovy,   Nějakou dobu jsme váhali. Věděli jsme totiž,   pomoženo. A naše škola se přihlásila do Ceny
      co vlastně Arpok dělá. Stará se o učitele,   že nás čeká hodně práce. Když ale přišly   inspirace, natočili jsme video a … Cenu in-
      vzdělává je, společně s nimi vytváří výukové   děti s dobrým nápadem na akci – šli jsme do   spirace Světové školy jsme získali. Takže, jak
      materiály, které opravdu fungují. No a samo-  toho. Naše první a vlastně SVĚTOVÁ akce   jsem zmínila v úvodu – 22. listopadu jeli 3 vy-
      zřejmě stojí i za Světovou školou.   byl projekt – CO A Z ČEHO PIJEME. Cíl   braní žáci do Prahy, kde si v Senátu vyzvedli
      Zajímají vás globální témata? Baví vás meto-  – omezit kupování plastových lahví – tzn.   ocenění. Fotografie budou určitě na stránkách
      dy aktivního učení a projekty? Chcete změnit   pořídit si skutečnou zdravou lahev a také pít   naší školy. Tak se neváhejte podívat.
      vaše okolí k lepšímu a připravit žáky na život   zdravěji. Bylo zajímavé slyšet, jak si povídají   Víte, poděkování patří spoustě lidem –
      v propojeném světě? Pak neváhejte a zapojte   návštěvníci Dne otevřených dveří na naší   uvedla jsem je již v předchozím čísle, ale ještě
      se do projektu Světová škola. Tak tohle má   škole, když viděli, kolik kostek cukru v sobě   jednou si dovolím poděkovat našim žákům,
      Světová škola na svých stránkách.    ukrývá sladká minerálka, coca-cola, džusy,   především dětem ze Žákovského parlamentu,
                                           energy drinky…                       a také paní učitelce Katce Dolné. Přejeme
      Světová škola je místem, kde…         No a jak jsme to vymysleli? Chtěli jsme po-  hodně dalších úspěchů.
        »globální témata tvoří přirozenou součást   řídit našim prvňáčkům Zdravé lahve. Kde na   Jste také světoví?
       výuky a života školy,               ně vzít? Vymysleli jsme si Běh pro lahve. Bylo   „Svět se mění vaším příkladem, ne vaším ná-
        »se žáci pod vedením týmu učitelů zabývají   třeba sehnat sponzora, který dodá peníze,   zorem“ — Paulo Coelho brazilský textař
       aktivně světovým děním a sledují aktuální   protože ví, že je to na dobrou věc. A běhalo   a spisovatel 1947




        Centrum tradičních technologií Příbor

        Prosinec 2024




        VÝSTAVA:                            EXPOZICE:                           AKCE:
        TMA JAK V PYTLI. O tom, jak se      Zaniklý svět rukodělné výroby       ČERNÁ HODINKA – KOMPONOVANÝ
        kdysi svítilo…                       Expozice je věnována tradičním technolo-  POŘAD NA TAJEMNÉ A ČAROVNÉ
         Výstava věnovaná historickým formám   giím zpracování přírodních materiálů. Ve   TÉMA
        svícení a rozdělávání ohně je postavena na   čtyřech sálech mohou příchozí zhlédnout   Víte, kdo to byl špírek, jak se poznal
        muzejních sbírkových předmětech a expe-  celou řadu svébytných technik, které byly   světlohoh, nebo k čemu sloužila kniha
        rimentech Centra tradičních technologií   využívány v tradičním lidovém prostředí.  Kryštofka? Nejen o nich, ale i o celé
        Příbor. Velké množství světla, které nás                                řadě dalších bytostí a kouzlech si naši
        dnes ve dne v noci obklopuje, nebylo v mi-  EXPERIMENTÁRIUM             předkové vyprávěli o černých hodinkách
        nulosti vůbec samozřejmostí a světlo a tma   Interaktivní expozice zaměřena na poznání   během dlouhých zimních večerů. V je-
        představovaly pro naše předky mnohem   rozličných textilních surovin a tradičních   jich vyprávění ožívali basrmani, kúzlíři
        větší kontrast.                     textilních technik. Jsou zde představeny   i čarodějnice, hledaly se poklady i zaříkaly
           »4. června 2024 – jaro 2025      běžné i netypické textilní suroviny, jejich   zlé síly a zloduchové. Do tohoto tajemného
                                            zpracování, textilní techniky předení, tkaní,   světa představ našich předků nás zavede
                                            výroba šňůr, krosienka aj. Vybrané techniky   adventní Černá hodinka.
                                            je možné si v rámci návštěvy vyzkoušet.

       18  Školy a školky                                   Kulturní informace
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23