Page 12 - Chytrý zpravodaj - Příbor 11/2023
P. 12
Československé letectví – 105 let historie níčky a zájmy. Tradice pálení svatojánských poměrně vysoké, protože jsme měli se stav-
ohňů v Příboře pomalu skomírala.
Není zřejmé, zda se u brodu pod Mockovým bou hodně zkušeností z předešlých let. Jako
palivo tehdy posloužila i silně zchátralá, bie-
Jaroslav Janečka (Svaz letců Příbor) splavem konala akce „svatý Jan“ i v roce dermeierovská domovní vrata z roku 1848,
1977, ale patrně nikoli. Na období 1977–79 si která již mnoho let mokla u nás na dvoře
Oficiální vznik československého letectví pilotů republice za výrazné podpory státu. zaznamenal náš průmysl velký úspěch nikdo z mnou oslovených pamětníků přesně (naštěstí jsme je měli na fotografii, takže
je totožný se vznikem republiky – rok Naši piloti se prosazovali na mezinárod- s letouny L-29 Delfín, kterých bylo vy- nevzpomíná. Co je však nesporné, posled- dnes je namísto nich funkční replika). Když
1918. Letecké pokusy na našem území byly ních soutěžích hlavně v akrobacii. Známá robeno 3665 ks, později L-39 Albatros. ní „předrevoluční“ pálení svatojánských jsme kolem čtvrt na deset zapálili oheň, při-
již před tímto datem. Známá jsou jména jména Malkovský, Kňažíkovský, Novák, Sportovní letectvo je vybavováno letouny ohňů se uskutečnilo v roce 1980. Měli jsme hlížejících již zdaleka nebylo tolik jako před
Ing. Jan Kašpar, Evžen Čihák, Metoděj Peřina, Hubáček, Hlaďo a další. naší konstrukce především řadou Zlínů právě s Frantou Andrlem po maturitních lety. Na příborské straně břehu jich nebylo
Vlach, bratři Žurovcové (z našeho regio- S obsazením republiky nacistickým Ně- Z-126 až 626. Pro ošetřování plodin se zkouškách, tak jsme se domluvili, že toho více než 20 (pamatuji si například na Ivanu
nu). Naši letci bojovali již v 1. světové vál- meckem se nesmířila valná většina letců vyráběl Z-37 Čmelák. Plachtařský sport léta naposledy zorganizujeme pálení sva- Žárskou s manželem a tehdy malými syny),
ce na všech frontách. Po válce se soustře- a věrna Slibu presidentu republiky odešla se dočkal cvičných větroňů „Pionýr“ tojánských ohňů, a předpokládali jsme, že avšak na protější straně diváků markantně
bojovat do za- a především celokovového L-13 Blaník příští roky již převezmou štafetu pro tuto ubylo. Příčinou bylo nové sídliště a jeho noví
hraničí. Naši (2616 ks) exportovaných do celého světa. tradici mladší ročníky. Stavět nás začínalo obyvatelé, o kterých jsme toho moc nevěděli
letci bojovali Ve výkonové kategorii se uplatnily větro- celkem dost, k našemu údivu nám pomáhali a též oni o nás ne. Výjimku tvořili na vesecké
v Polsku, ně „Šohaj“ (416 ks). Aerotaxi používalo docela mladí kluci z 1. stupně základní školy, straně tradiční starousedlíci z Myslbekovy
Francii, Anglii Ae-45 (590 ks) a L-200 Morava. Kuno- ale během dnů je to přestalo bavit. Poslední ulice, jako např. tehdy patnáctiletý Mořic Obrázek navazuje na text článku v zářijovém čísle
i Sovětském vický Let vyvinul malý dopravní letoun dva dny jsme tak zůstali na stavbu jen tři: Jurečka. Měsíčníku: ve 3. třídě ZDŠ Jičínská (1969-70)
svazu. L-410 Turbolet s výrobou (1200 ks) Franta Andrle, Milan Jaroň a já. Přestože nás bývaly v módě památníky. Kresba z toho mého
ukazuje, co pro nás skautské hnutí znamenalo.
Poválečná Vojenské letectvo přechází v šedesátých bylo žalostně málo, ohniště jsme postavili Příště pokračování.
léta byla ve letech postupně na nadzvukovou techniku
snaze znovu sovětské konstrukce. Vrtulníkové letectvo
obnovit dobré je po prvních pokusech s naší výrobou
jméno našeho HC-2 a 3 nahrazeno rovněž vrtulníky
letectví. Pro sovětské výroby. „Jedinou
toto obdo- S politickými změnami v devadesátých
bí je nutno letech dochází k útlumu vojenského
vzít v úvahu letectva. Snižuje se stav techniky i perso- jistotou,
rozhodnutí nálu. Prosazuje se politické rozhodování
USA, Británie o nákupech, s tím spojené známé kauzy kterou máš,
a Sovětského vrtulníků Sokol a dopravních letounů
svazu z Jalty Casa. Optimismus naší politické repre-
v únoru 1945 zentace, že uspějeme v tržním hospodář- je, že se ti vše
o rozdělení ství s leteckou produkcí, se nenaplnil.
dili kolem Jindřicha Kostrby a Otty Jindry sfér vlivu pro jednotlivá území Evropy. Po Vstup zahraničních partnerů do leteckých
v Leteckém sboru. Letecká technika byla technické stránce byla v našem pováleč- podniků nevedl k prosperitě, ale mnohde změní.“
získána z Francie, Německa a zabráním ném letectvu směsice asi 96 typů letounů. k likvidaci výroby. Jediným odvětvím,
z výcvikového střediska Rakouska-Uher- Tento stav nebyl vzhledem k náhradním které zaznamenalo vzestup, bylo sportov-
ska v Chebu. Od roku 1919 vznikaly nové dílům udržitelný. Proto bylo rozhodnu- ní rogalové paraglidingové létání. V sou- Eva Moravčíková, Foto: Stanislava
Slováková
letecké továrny – Aero, Letov, Avia, Be- to pro dopravní letectvo koupit letouny časné době se do výroby ultralehkých
neš-Hajn, Praga, Zlínská letecká, Tatra. z USA a Británie, vojenské a sportovní le- letounů zapojilo několik malých firem,
Prosadili se konstruktéři Husník, Vlasák, tectvo zajistit vlastní výrobou. Vzhledem které se udržely v tvrdé konkurenci. Je motto nového CD kapely EVAMORE,
Malý, Beneš, Hajn, Novotný, Šmolík, k politickým změnám byli bohužel nuceni Předpovídat budoucnost civilního letec- která se objevuje na naší regionální scéně
Tomáš. V krátké době vzniklo mnoho po roce 1948 opustit letectvo letci působící tví v naší republice v současné době je těž- již od roku 2017, zpočátku ve složení Eva
prototypů i sériově vyráběných letounů za války v Anglii. Pořízení dopravních ko představitelné. Vývoj každého letounu Moravčíková a Tom Strom Nováček. Od
pro domácí provoz i na export. Letouny letounů ze západu se také neuskutečnilo. je velmi drahý a úspěch v obsazeném trhu svého vzniku kapela odehrála mnoho
zahrnovaly všechny kategorie, armádní, V padesátých létech se prosazuje všude je téměř nemožný. Co se týká vojenského koncertů a v duchu world music vydala
cvičné, sportovní i dopravní. Na výcvik na světě podzvuková proudová technika. letectva, je rozhodování o nákupech tech- v srpnu roku 2020 první CD Na vysokym
mělo velký vliv ustavení Masarykova Vojenské letectvo je vybavováno letouny niky opět v rukou politiků. kopcu (Eva Moravčíková, Tom Strom No- Radhoštěm. Následovat bude afterparty 2021 (v době pandemie) jsem navázala
leteckého fondu (1923) a později Masa- sovětské konstrukce. Výcvik se provádí váček, Diana Pomklová a René Gavlas). s kopřivnickým bardem taneční mu- spolupráci s textařkou Renátou Juditou
rykovy letecké ligy (1926) ve výzvě 1000 již přímo na proudových letounech. Zde Na jeho realizaci se rovněž podíleli další ziky DJ Sandozem i DJ Forestem. Celý Tomkovou ze Šumperka. Vzniklo sedm
muzikanti z Příbora a okolí, a snad i proto večer bude obohacen o projekce Honzy výjimečných písní, „příběhů“, vypovída-
patřil jeho křest v době mezi pandemiemi Friedricha alias VJ Jaamora. jících o nás samotných, o vybočení z kom-
k nezapomenutelným zážitkům. Vstupenky je možné si zakoupit v před- fortních zón, o setkáních a propojeních,
Jménem svým i jménem ostatních členů
Pálení svatojánských ohňů v Příboře před kapely zvu čtenáře Měsíčníku města Pří- prodeji za 300 Kč na naši crownfundin- o cykličnosti všeho kolem nás. CD nese
název Koloběh. Bylo nahráno v pražském
gové kampani (kde probíhá i předprodej
studiu 3bees, u našeho dvorního produ-
bora na křest našeho druhého CD, který
na naše nové CD Koloběh): www.donio.
rokem 1989 se koná v pátek 24. 11. 2023 od 19:00 cz/evamore-vydava-druhe-album-ko- centa Martina Horáčka na Statku Chlísto-
hodin v Kulturním domě v Příboře.
lobeh nebo na místě v Kulturním domě
vice u Kutné Hory, některé pasáže vznikly
A na co se můžete těšit? Samozřejmě na v Příboře v den akce za 350 Kč. v obýváku či ve zkušebně. Uslyšíte nejen
Igor Jalůvka (pokračování) nás, tedy na Evu Moravčíkovou, Toma Kapela EVAMORE rovněž vystoupí kvalitní zvuk pětičlenné kapely, její
Stroma Nováčka, Kateřinu Sadovou, v říjnu v Kroměříži na akci Jablečný den, základ tvoří klavír, kytary, basová kytara,
Zbyňka Machetanze a Davida Lukeše. Ale na konci měsíce bude zastupovat město bicí a housle, ale také netradiční zvuky,
Největší hranici jsme postavili tuším byli mnozí vystěhováni jinam, na akci „sva- všeobecného jásotu klokočovsko-vesecké- také na naše milé hosty. CD pokřtí kapela Příbor na mezinárodním kulturním fes- kterými jsou experimentální efekty kytar,
v roce 1976. Materiálu pro stavbu ohniště tý Jan“ nezapomněli a jejich hranice či pa- ho publika. Ale onen večer byl patrně naší MDŽ (Muzikantky, dámy, ženy), tvoří ji tivalu Oldtown Kaleici Festival v Antalyi perkuse, konkrétně darbuka, arabské
i dalšího harampádí coby paliva bylo tehdy goda byla kupodivu vysoká. Pamatuji si ten předposlední akcí v souvislosti se svatoján- kamarádky Lucie Redlová, Beata Bocek, v Turecku. Těšíme se na nové zkušenosti bubny či handpan, dále zahradní konev
vskutku požehnaně, protože na klokočovské večer docela přesně, protože během vrhání skými ohni. Končili jsme 9. třídu, mnozí Eva Ludvík Kudrnová a Alžběta Jambo- a městu Příboru děkujeme za podporu. nebo plechová forma na pudink. Záležet
straně řeky, napravo od Místecké, se bou- metel, právě když jsem byl otočený, abych z nás odešli po prázdninách studovat nebo rová. Dále vystoupí zpěvačky z cimbálové Více informací na www.evamore.cz nebo jsme si dali také na vokálech. Zkrátka si
raly chalupy za účelem výstavby budoucího se sehnul pro ležící koště, jsem inkasoval učit se do méně či více vzdálených měst, muziky GRUNIK z Ostravice, tentokráte našem Facebooku či Instagramu kapely. nás přijďte poslechnout.
sídliště. I když na vesecké straně břehu již zásah žhnoucí metlou do ramene a krku, za mnohým přibyly jiné starosti, ale i jiné ko- v doprovodu DJ Foresta z Frenštátu pod A ještě k samotnému CD. V únoru
12 Historie Historie Kulturní informace 13