Page 11 - Chytrý zpravodaj - Příbor 04/2025
P. 11

4/25                                                                                   MĚSÍČNÍK MĚSTA PŘÍBORA



       lo a ten, kdo získal nejmenší počet bodů,    přístroje, spojení hadic s rozdělovačem, ve   ní  nabyté  dovednosti  z  tréninků  v  rámci
       zvítězil.                           venkovních prostorech. Z důvodu panující-  zimní  přípravy,  poučit  se  z  chyb  a  připra-
        Se startem do soutěže jsme byli spokoje-  ho  chladného  zimního  počasí  jsme  využili   vit se na soutěžní sezónu, která nám brzo
       ní. První disciplína štafeta požárních dvojic   nabídek tělocvičen místních školských zaří-  začíná.
       se nám vydařila, brali jsme 3. místo. V uz-  zení ZŠ Npor. Loma a Masarykova gymnázia   Všem našim mladým hasičkám děkujeme
       lování  se  nám  nezadařilo,  skončili  jsme  na   Příbor.  Závěrečnou  disciplínu  soutěžního   za vzornou reprezentaci a nasazení. Děku-
       18. místě, na tuto disciplínu jsme sázeli nej-  klání jsme ukončili na 6. místě. V konečném   jeme rodičům, sponzorům, ZŠ Npor. Loma,
       více. Vše jsme vsadili na poslední, třetí dis-  součtu  27  bodů  se  umístilo  naše  družstvo   Masarykovu gymnáziu Příbor, městu Příbo-
       ciplínu, štafetu 4x40, kterou jsme trénovali   dívek v celkovém pořadí na 6. místě v kate-  ru, Ministerstvu školství, mládeže a tělový-
       pouze jednou. Tato disciplína se především   gorii mladších žáků.        chovy ČR, Moravskoslezskému kraji, Národ-
       trénuje, s ohledem překonávání hasičských   Cíl  byl  pro  nás  jasný.  Předvést  na  sou-  ní sportovní agentuře za finanční výpomoc
       překážek – kladina, bariéra, přenos hasicího   těži  co  nejlepší  výkon,  prověřit  dosavad-  formou grantů.


       Příběhy našich sousedů potřetí


       Lukáš Hývnar, Dominik Lanča, Barbora Vymětalová, Tea Caruk a Meda Tomečková, Mgr. Simona Macková, tým ZŠ Npor. Loma
       Příbor, foto: S. Macková

       Naše  škola  už  několik  let  spolupracu-  Na začátku jsme s dětmi absolvovali on-  Poslední částí projektu byla únorová zá-
       je s organizací Post Bellum a patří do Sítě   -line  workshop  s  Kristýnou  Koblasovou,   věrečná  prezentace  na  Masarykově  gym-
       škol Paměti národa. V minulosti jsme se už   koordinátorkou projektu pro oblast Příbor-  náziu,  na  níž  jsme  představili  Ivo  Sanitera
       dvakrát  zapojili  do  projektu  Příběhy  na-  sko. Dozvěděli jsme se, co nás čeká a jak se   i náš tým ostatním osmi týmům z blízkých
       šich sousedů, který žáky velmi zaujal, a tak   máme  připravit  na  setkání  s  pamětníkem.   i vzdálenějších základních škol i veřejnosti.
       když  přišla  nabídka  v  tomto  školním  roce,   V  listopadu  jsme  našeho  pamětníka,  pana   Celý  projekt  našim  žákům  přinesl  mnoho
       opět jsme sestavili pětičlenný tým žáků z 8.   Ivo Sanitera, navštívili, povídali jsme si s ním   nových  zážitků  i  zkušeností:  „Bylo  to  něco
       ročníku a začali pracovat. A o co v projektu   o jeho životě, ptali se na to, co nás zajímalo,   nového, jiného… Mohli jsme si vyzkoušet nové
       jde?  Na  webu  www.pribehynasichsousedu.  a  z  celého  rozhovoru  vznikla  asi  hodinová   profese,  třeba  profesi  moderátora…  Nejza-
       cz  najdeme  tuto  charakteristiku:  „Příběhy   audionahrávka.  V  průběhu  prosince  a  na   jímavější  bylo  setkání  s  Ivo  Saniterem,  moc
       našich sousedů je vzdělávací projekt nezis-  začátku  ledna  jsme  pak  zpracovávali  scé-  zajímavě povídal… Bylo fajn, že jsme dokázali
       kové  organizace  Post  Bellum  pro  žáky  os-  nář  rozhlasové  reportáže  –  vybírali  jsme   spolupracovat a měli jsme možnost tvořit…“
       mých a devátých tříd základních škol a ter-  zajímavá  místa  rozhovoru,  doplňovali  jsme   Děkujeme  organizaci  Post  Bellum  za
       cií a kvart víceletých gymnázií. Žáci mají za   spojovací části a s výsledkem jsme 15. led-  podporu  a  Ivo  Saniterovi  za  spolupráci
       úkol  vyzpovídat  pamětníka,  natočit  vzpo-  na vyrazili do Rádia Čas, abychom natočili   na  projektu.  Kompletní  naši  práci  včet-
       mínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat   rozhlasovou reportáž. Ujal se nás redaktor   ně  reportáže  a  fotografií  najdete  na  www.
       archivy, a nakonec vytvořit rozhlasovou, te-  Honza Gavelčík, sestříhal a natočil naši re-  pribehynasichsousedu.cz/priborsko/
       levizní nebo psanou reportáž“.      portáž a pak nás ještě provedl celým rádiem.  priborsko-2024-2025/saniter-ivo/

       Co se děje u nás ve škole


       Mgr. Dana Lišková, za pedagogy ZŠ Jičínské Příbor

       Naše  škola  se  zapojila  do  doprovodného   o  starověkém  Egyptě,  Řecku,  Římu  a  Me-
       programu  soutěže  s  názvem  Olympiáda   zopotámii.  Pracovali  v  týmech,  ve  kterých
       dětí  a  mládeže  2025  v  Moravskoslezském   řešili zábavné, ale i náročné úkoly a učili se
       kraji a splnila všechny etapy tohoto projek-  vzájemné  spolupráci.  V  matematice  se  za-
       tu. Ten probíhal od září do ledna. Naši žáci   bývali  římskými  číslicemi  a  počítali  objem
       prokázali nejen kreativitu a týmovou spolu-  kvádrů,  ze  kterých  je  postaven  maják  na
       práci, ale také nadšení pro sport a olympij-  ostrově  Faru.  Ve  fyzice  sestavovali  před-
       skou myšlenku. Díky aktivní účasti ve všech   měty starověké techniky, např. jednoduché   češtiny pak zkoušeli vytvořit krátký scénář
       etapách  jsme  byli  zařazeni  do  slosování   stroje  (kolo  na  hřídeli,  překapávací  hodiny   k úryvku z románu. V dějepise se vydali za
       o  cenu  v  kategorii  Výjimečná  motivace  –   apod.)  V  hudební  výchově  se  seznamovali   poznáním sedmi divů starověkého světa. Ve
       a měli jsme obrovské štěstí! Byli jsme vylo-  s hudebními nástroji dané doby. V zeměpi-  výtvarné výchově se zase nechali inspirovat
       sováni a získali výtvarný balíček Koh-i-noor   se se z žáků stali kartografové, kteří měli za   egyptskou mytologií a hieroglyfy. V tělocvi-
       v hodnotě 10 000 Kč.                úkol nakreslit mapu vybraného starověkého   ku stavěli „lidskou“ pyramidu.
        Projektové  týdny  představují  vítanou   státu. V anglickém jazyce na základě četby   Na  konci  projektového  týdne  své  nabyté
       změnu nejen pro žáky. Během celého týdne   vytvořili  komiks  o  „prvním  superhrdinovi“   znalosti mladí badatelé zúročili v závěrečné
       se žáci jednoho ročníku věnují společnému   o Gilgamešovi. V přírodopise zase zkoumali   hře,  kdy  v  týmech  řešili  různé  úkoly,  šifry
       tématu. Na naše šesťáky čekalo už tradičně   antická mytická zvířata. O těžkém údělu ně-  nebo  plnili  olympijské  disciplíny.  Na  závěr
       objevování  starověkých  civilizací.  Napříč   kterých Egypťanů a nelehkém rozhodování   byli vítězové odměněni diplomy a na všechny
       všemi  předměty  získávali  nové  poznatky   Sinuheta četli v českém jazyce. V hodinách   čekala sladká tečka v podobě malých dobrot.


       KLUBY, SPOLKY, ORGANIZACE | ŠKOLY A ŠKOLKY                                                                11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16