Page 11 - Chytrý zpravodaj - Příbor 04/2025
P. 11
4/25 MĚSÍČNÍK MĚSTA PŘÍBORA
lo a ten, kdo získal nejmenší počet bodů, přístroje, spojení hadic s rozdělovačem, ve ní nabyté dovednosti z tréninků v rámci
zvítězil. venkovních prostorech. Z důvodu panující- zimní přípravy, poučit se z chyb a připra-
Se startem do soutěže jsme byli spokoje- ho chladného zimního počasí jsme využili vit se na soutěžní sezónu, která nám brzo
ní. První disciplína štafeta požárních dvojic nabídek tělocvičen místních školských zaří- začíná.
se nám vydařila, brali jsme 3. místo. V uz- zení ZŠ Npor. Loma a Masarykova gymnázia Všem našim mladým hasičkám děkujeme
lování se nám nezadařilo, skončili jsme na Příbor. Závěrečnou disciplínu soutěžního za vzornou reprezentaci a nasazení. Děku-
18. místě, na tuto disciplínu jsme sázeli nej- klání jsme ukončili na 6. místě. V konečném jeme rodičům, sponzorům, ZŠ Npor. Loma,
více. Vše jsme vsadili na poslední, třetí dis- součtu 27 bodů se umístilo naše družstvo Masarykovu gymnáziu Příbor, městu Příbo-
ciplínu, štafetu 4x40, kterou jsme trénovali dívek v celkovém pořadí na 6. místě v kate- ru, Ministerstvu školství, mládeže a tělový-
pouze jednou. Tato disciplína se především gorii mladších žáků. chovy ČR, Moravskoslezskému kraji, Národ-
trénuje, s ohledem překonávání hasičských Cíl byl pro nás jasný. Předvést na sou- ní sportovní agentuře za finanční výpomoc
překážek – kladina, bariéra, přenos hasicího těži co nejlepší výkon, prověřit dosavad- formou grantů.
Příběhy našich sousedů potřetí
Lukáš Hývnar, Dominik Lanča, Barbora Vymětalová, Tea Caruk a Meda Tomečková, Mgr. Simona Macková, tým ZŠ Npor. Loma
Příbor, foto: S. Macková
Naše škola už několik let spolupracu- Na začátku jsme s dětmi absolvovali on- Poslední částí projektu byla únorová zá-
je s organizací Post Bellum a patří do Sítě -line workshop s Kristýnou Koblasovou, věrečná prezentace na Masarykově gym-
škol Paměti národa. V minulosti jsme se už koordinátorkou projektu pro oblast Příbor- náziu, na níž jsme představili Ivo Sanitera
dvakrát zapojili do projektu Příběhy na- sko. Dozvěděli jsme se, co nás čeká a jak se i náš tým ostatním osmi týmům z blízkých
šich sousedů, který žáky velmi zaujal, a tak máme připravit na setkání s pamětníkem. i vzdálenějších základních škol i veřejnosti.
když přišla nabídka v tomto školním roce, V listopadu jsme našeho pamětníka, pana Celý projekt našim žákům přinesl mnoho
opět jsme sestavili pětičlenný tým žáků z 8. Ivo Sanitera, navštívili, povídali jsme si s ním nových zážitků i zkušeností: „Bylo to něco
ročníku a začali pracovat. A o co v projektu o jeho životě, ptali se na to, co nás zajímalo, nového, jiného… Mohli jsme si vyzkoušet nové
jde? Na webu www.pribehynasichsousedu. a z celého rozhovoru vznikla asi hodinová profese, třeba profesi moderátora… Nejza-
cz najdeme tuto charakteristiku: „Příběhy audionahrávka. V průběhu prosince a na jímavější bylo setkání s Ivo Saniterem, moc
našich sousedů je vzdělávací projekt nezis- začátku ledna jsme pak zpracovávali scé- zajímavě povídal… Bylo fajn, že jsme dokázali
kové organizace Post Bellum pro žáky os- nář rozhlasové reportáže – vybírali jsme spolupracovat a měli jsme možnost tvořit…“
mých a devátých tříd základních škol a ter- zajímavá místa rozhovoru, doplňovali jsme Děkujeme organizaci Post Bellum za
cií a kvart víceletých gymnázií. Žáci mají za spojovací části a s výsledkem jsme 15. led- podporu a Ivo Saniterovi za spolupráci
úkol vyzpovídat pamětníka, natočit vzpo- na vyrazili do Rádia Čas, abychom natočili na projektu. Kompletní naši práci včet-
mínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat rozhlasovou reportáž. Ujal se nás redaktor ně reportáže a fotografií najdete na www.
archivy, a nakonec vytvořit rozhlasovou, te- Honza Gavelčík, sestříhal a natočil naši re- pribehynasichsousedu.cz/priborsko/
levizní nebo psanou reportáž“. portáž a pak nás ještě provedl celým rádiem. priborsko-2024-2025/saniter-ivo/
Co se děje u nás ve škole
Mgr. Dana Lišková, za pedagogy ZŠ Jičínské Příbor
Naše škola se zapojila do doprovodného o starověkém Egyptě, Řecku, Římu a Me-
programu soutěže s názvem Olympiáda zopotámii. Pracovali v týmech, ve kterých
dětí a mládeže 2025 v Moravskoslezském řešili zábavné, ale i náročné úkoly a učili se
kraji a splnila všechny etapy tohoto projek- vzájemné spolupráci. V matematice se za-
tu. Ten probíhal od září do ledna. Naši žáci bývali římskými číslicemi a počítali objem
prokázali nejen kreativitu a týmovou spolu- kvádrů, ze kterých je postaven maják na
práci, ale také nadšení pro sport a olympij- ostrově Faru. Ve fyzice sestavovali před-
skou myšlenku. Díky aktivní účasti ve všech měty starověké techniky, např. jednoduché češtiny pak zkoušeli vytvořit krátký scénář
etapách jsme byli zařazeni do slosování stroje (kolo na hřídeli, překapávací hodiny k úryvku z románu. V dějepise se vydali za
o cenu v kategorii Výjimečná motivace – apod.) V hudební výchově se seznamovali poznáním sedmi divů starověkého světa. Ve
a měli jsme obrovské štěstí! Byli jsme vylo- s hudebními nástroji dané doby. V zeměpi- výtvarné výchově se zase nechali inspirovat
sováni a získali výtvarný balíček Koh-i-noor se se z žáků stali kartografové, kteří měli za egyptskou mytologií a hieroglyfy. V tělocvi-
v hodnotě 10 000 Kč. úkol nakreslit mapu vybraného starověkého ku stavěli „lidskou“ pyramidu.
Projektové týdny představují vítanou státu. V anglickém jazyce na základě četby Na konci projektového týdne své nabyté
změnu nejen pro žáky. Během celého týdne vytvořili komiks o „prvním superhrdinovi“ znalosti mladí badatelé zúročili v závěrečné
se žáci jednoho ročníku věnují společnému o Gilgamešovi. V přírodopise zase zkoumali hře, kdy v týmech řešili různé úkoly, šifry
tématu. Na naše šesťáky čekalo už tradičně antická mytická zvířata. O těžkém údělu ně- nebo plnili olympijské disciplíny. Na závěr
objevování starověkých civilizací. Napříč kterých Egypťanů a nelehkém rozhodování byli vítězové odměněni diplomy a na všechny
všemi předměty získávali nové poznatky Sinuheta četli v českém jazyce. V hodinách čekala sladká tečka v podobě malých dobrot.
KLUBY, SPOLKY, ORGANIZACE | ŠKOLY A ŠKOLKY 11