Page 7 - Chytrý zpravodaj - Přeštice září 2021
P. 7

PŘEŠTICKÉ NOVINY | ZÁŘÍ                                                                                                                        | 7
                                                          Obrazy



















                                                            z dějin PŘEŠTIC







          Železnice v Přešticích 145 let









                                                                                          V letošním roce uplyne 145 let od zprovoznění úseku železniční tra-
                                                                                          tě původně soukromé společnosti Plzeňsko-březenské dráhy (zkratka
                                                                                          EPPK)  z  Plzně  přes  Klatovy  do  Nýrska,  na  které  leží  stanice  Přešti-
                                                                                          ce. Koncese pro stavbu dráhy byla vydána 13. listopadu 1872. Dráha
                                                                                          je pokračováním trati z Března u Chomutova později z Duchcova do
                                                                                          Plzně směrem k bavorským hranicím do Železné Rudy. Trať v délce
                                                                                          97 km byla vystavěna v letech 1873–1877 za značné státní subvence
                                                                                          8 miliónů zlatých. První úsek trati Plzeň-Nýrsko byl uveden do pro-
                                                                                          vozu 20. září 1876. Rok a měsíc nato byl zprovozněn druhý úsek trati
                                                                                          z Nýrska do Železné Rudy s nejdelším tunelem v délce 1747 metrů na
                                                                                          českém  území.  Hlavním  zdrojem  příjmů  měla  být  zejména  přeprava
           1. Přeštice nádraží kolem roku 1880. Stavba dráhy probíhala v Přešticích v letech 1874 až   uhlí ze severních Čech do Bavorska. Společnost Plzeňsko-březenské
          1875. Přeštický kronikář Václav Sedláček zaznamenal, že staniční budovy postavil místní sta-  dráhy byla v roce 1884 zestátněna. Další provoz zajišťovaly Císařsko-
          vitel Václav Kovářík. První zkušební vlak s úřední komisí přijel do Přeštic 20. června 1875 a až
          do otevření trati pro osobní dopravu všechny další vlaky se stavebním materiálem Přešticemi   královské státní dráhy (zkr. KkStB) a po vzniku republiky ho převza-
          pouze projížděly. Kromě výpravní budovy zde byla postavena vodní stanice, strážní domky,   ly Československé státní dráhy (zkr. ČSD). Provoz parních lokomotiv
          skladiště s rampou a jako jediné na mezistaničním úseku z Plzně do Klatov také sídlo okrsku   skončil v roce 1981. V roce 1996 byl zahájen provoz vlaků v elektrické
          traťmistra.                                                                                                                    Foto DHP
                                                                                          trakci. Dnes patří budovy nádraží a koleje Správě železnic, celou trať
                                                                                          ovládá dispečer prostřednictvím digitální techniky DOZ z Klatov. Pro-
                                                                                          voz vlaků zajišťují dopravci České dráhy, ČD Cargo aj. Trať je označena
                                                                                          v současném jízdním řádu číslem 170 a 183.




















           2. Ještě jeden pohled na přeštické nádraží od západu před rokem 1918. Původní staniční
          budova (čp. 356) vypadala podobně jako dnes. V roce 1916 byl přistavěn krytý perón se světlí-  3. Pohled na přeštické nádraží od Máchovy ulice, 20. léta 20. století. V roce 1925 bylo vydá-
          ky a prádelna pro zřízence obývající naturální byty. Ještě v době stavby dráhy vznikla restau-  no povolení k výstavbě elektrického osvětlení nádraží. S pracemi začal Rudolf Galla, Elektro-
          race „Na Kosině“ čp. 365 (na snímku vpravo je vidět ještě jako přízemní budova), kterou   technický závod v Přešticích, v listopadu 1925. Stanice se poprvé rozsvítila 19. prosince 1925,
          původně jako kantýnu pro drážní dělníky postavil podnikatel části dráhy „partafíra“ Kosina.   byty naturální až 24. prosince. Poslední oprava budovy s břízolitovou omítkou proběhla v roce
                                                                                                                                              Foto DHP  1974.                                                                                                                           Foto DHP





















                                                                                                                  6.  Obec  Zastávka  na  pohlednici  asi  z  30.  let  20.  století.
           4.  Pohled  na  nádraží  od  Poděbradovy  ulice,  v  minulos-  5. Železniční přejezd přes ulici K Cihelně kolem roku 2000.   Dne 1. října 1911 byla dána do provozu železniční zastávka
          ti nazývané také Nádražní třída, kolem roku 1920. Stanice   Počátkem 20. století zde byly vybudovány vlečné dráhy nejdří-  s názvem Dnešice-Žerovice. Počátkem 30. let 20. stol. zde byla
          Přeštice  leží  na  jednokolejné  trati  v  nadmořské  výšce  375   ve do hospodářského družstva, dále do strojní kruhové cihelny   postavena budova čekárny se zázemím (na pohlednici okénko
          metrů nad mořem na západní straně města. Vlevo na snímku   a jako poslední do závodu Prefa počátkem 50. let 20. stole-  vlevo dole). Stála v katastru obce Žerovice, ale Žerovičtí se
          Bohdanovic  vila  a  vpravo  řada  zatím  většinou  přízemních   tí. V současnosti došlo ke změně tvaru ulice a strážní domek   údajně obávali finančního zatížení s postavením a udržová-
          domků.                                             s mechanickými závorami na severním konci stanice (na sním-  ním  čekárny.  Když  Dnešičtí  tyto  závazky  převzali  na  sebe,
                                                                             Foto DHP  ku vpravo) již rovněž nestojí. Vlečka na Prefu byla zrušena   zastávce bylo přiznáno jméno pouze Dnešice. Od roku 1981
                                                             v roce 2003 v souvislosti s demolicí závodu.             nese název Přeštice-zastávka. Prodej jízdenek ukončen v roce
                                                                                                      Foto DHP   2001. Budova zastávky byla v roce 2017 opravena.
                                                                                                                        Zdroj: Ludvík Pouza – Jiří Běl: Přešticko na starých
                                                                                                                                           pohlednicích, Přeštice 2016.
                                                                                                                                                        Libor Lorenc
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12