Page 9 - Chytrý Zpravodaj - Přeštice únor 2021
P. 9
PŘEŠTICKÉ NOVINY | ÚNOR | 9
Nahlédnutí do minulosti automobilového
motorismu na Lukavicku
„V posledním desetiletí roz- automobil vlastnil lišický oby-
šířil se automobil tak značnou vatel řezník Antonín Staněk
měrou, že zatlačil v některých (1901-1955). Vzpomíná na to
místech, zejména velkých měs- jeho syn Ing. Antonín Staněk
tech, úplně do pozadí vozidla ml.: „O rozvoji otcovy živnos-
jiného druhu. Tak například ti svědčí používané dopravní
v Paříži jsou povozy tažené prostředky a zaměstnanci. Zpr-
koňmi nebo muly jevem velmi vu používal jednoho koně, poté
řídkým, kdežto automobilů jest dodávkový automobil TATRA
tam takové množství, že jest 12 (vzduchem chlazený ležatý
obtížno přejít přes jízdní drá- dvouválec – boxer) a po válce,
hu. Automobil není zde před- kdy zde bylo množství různých
mětem luxusním, nýbrž běžným cizích aut, zakoupil od firmy
prostředkem dopravním. Leč Rádl Přeštice dodávku, kte-
nejen v cizině, též v naší vlas- rá měla karoserii Oldsmobile Omladina v Dolní Lukavici s automobilem.
ti, rozšířil se automobilismus a motor BMW 2000. Souběžně
značnou měrou, a rok od roku s tím choval dva řeznické psy Svatba manželů Pintířových z Dolní Lukavice, rok 1959. ně dvě nová zapůjčená auta ném městě co se týká provo-
rychle stoupá počet motoro- jmény Baryk a Rek (později jen značky Tatra 603. Tehdy tako- zu. V té době se po silnicích
vých vozidel. K 1. říjnu 1926 jednoho), které využíval jako vé automobily nebyly běžné. sem a tam pohybovaly různé
bylo v Československu 39 500 tažné do čtyřkolového vozíku Když jsme po svatebním obřa- vojenské samochody, převážně
automobilů, koncem roku 1927 nebo saní (dlouho byly tyto du vycházeli z lukavického sovětské armády. Po 21. srpnu
již 50 000,“ uvádí příručka dopravní prostředky v kůlně kostela, překvapily nás davy to bylo pro nás zajímavé. Pro
Dr. Ing. Kučery z roku 1928. na zahradě) a do dvoukolové lidí. Ty se zakrátko seběhly nezkušené začínající řidiče to
V této době, tedy před skoro káry s pneumatikami. Také a okukovaly naše nablýskané byl stres – šramot na silnici,
100 lety bylo mnoho věcí úpl- měl motocykl (motokolo) ČZ vozy. To se opakovalo, když Rusové nerespektovali před-
ně jinak než dnes. Např. SPZ 98, na kterém jsem jezdil ještě jsme v Plzni vycházeli od foto- pisy, nedávali přednost v jízdě
se skládala z písmene (římské- i já a později jsem ho prodal.“ grafa. Seběhla se tam tehdy na hlavní silnici apod. V auto-
ho čísla) a arabské číslice. Pís- Automobil značky Aero měli celá ulice. Dnes bychom se škole jsme nejprve dělali jízdy,
meno uvádělo obvod, v němž v Lišicích po chalupě „U Mer- tomu zasmáli, ale dříve to tak a pak teprve praktickou zkouš-
bydlel majitel, např. z Čech chalů“ (č. p. 66). Zde žil Jan opravdu bylo.” ku. Jízdy jsem dělal 27. srpna
(O), z Moravy (P), ze Slezska Hrubý a „Aerovku“ vlastnil za Pan Karel Prach (*1949) a praktickou 28. srpna 1968.“
(R). Všechna písmena byla války. Krátce po válce si kou- z Horní Lukavice vzpomíná: Mgr. Eva Horová.
černá na bílém poli. Řidičem pil Škodovku. Jeho syn Karel Dolní Lukavice, odjezd na svatbu – rodina Taflíkova. „Řidičský průkaz jsem dělal Děkuji Mgr. Janě Aulíkové
se mohl stát člověk starší 18 Hrubý (*1945) z Lišic č. p. na etapy. Bylo to v srpnu 1968. za zapůjčení dobové publikace
let, který měl lékařské potvr- 27 sdělil: „S nástupem komu- koslovensku se jezdilo vlevo šprýmu pana faráře zasmáli, Jízdu s autem jak osobním, tak a všem pamětníkům
zení ke způsobilosti a úspěšně nistického režimu hrozilo, že (např. v Německu, Francii jak se nechali nachytat. Jak se nákladním jsme dělali v Přeš- za vzpomínky
složenou řidičskou zkoušku. mu Škodovku zabere obec na a USA vpravo). Dne 17. břez- říká „nic lidského mu nebylo ticích, tenkrát v poměrně klid- a obrazový materiál.
Pokud člověk složil zkoušky, obecní sanitku, tak ji narych- na 1939 dle výnosu vrchní- cizí.“
mohl začít jezdit. Pořizovací lo prodal Rudolfovi Babkovi ho velitele německé armády Na cesty dalšího lukavic-
cena automobilu byla velmi do Dolní Lukavice.“ Když si von Brauchitsche začal platit kého pana faráře – Bohumila Co se děje v úlech
vysoká, proto jich zpočátku někdo koupil nové auto, muse- zákon o jízdě vpravo. Pokud Marouše (1921-1985) vzpo-
bylo poskrovnu. lo se tzv. „zajíždět“. Dobová řidič spáchal přestupek, musel míná přeštický rodák Miroslav a kolem nich v zimě
zaplatit od 2 do 200 Kčs, v hor- Pfeifer: „Můj otec dlouhá léta
ším případě mohl jít do vězení, řídil autobus na linkách Plzeň- Myslíte si, že včelaření je ka stárne a postupně odchází.
kde dotyčný pobyl od 6 hodin -Libákovice a Libákovice-Plzeň. pouze letní aktivita? Mýlíte se, Letos nastala potřeba pořídit
do 14 dnů. Pokuta náležela S panem farářem se dobře ani v zimním období totiž vče- nový kompresor. Po dlouhých
chudinskému fondu v obci/ znal. Když pan farář potřebo- lař nespí. O dlouhých zimních diskuzích byl vybrán AKU
/městě, kde se přestupek stal. val do Dolní Lukavice dopra- večerech připravuje a stlouká kompresor od firmy Dewalt.
Na dřívější cestování auto- vit novou Tatru, požádal mého nové rámečky do úlů. Pečlivě Pořizovací cena je vyšší, na
mobilem vzpomínají mnozí otce, aby tam pro ni zajel. Po studuje literaturu, aby se sezná- druhou stranu obsluha nečichá
pamětníci. Paní Miloslava návratu nám otec vyprávěl, jak mil s tím, co a jak by mohl spaliny z benzínu a kompresor
Hrdinová, rozená Kůsová několikrát cestou vůz opravo- následující rok udělat lépe. Ať není tak hlučný, v neposlední
(*1940), z Dolní Lukavice vali. Pan farář velmi svérázný už dumá nad technikou včela- řadě by měl být bezúdržbový.
vzpomíná na pana lukavického řidič. To jsem poznal i já sám, ření, či v posledních letech řeší Troufnu si říct, že jsme jedna
faráře Františka Vrbu (1910- když už měl Fiata a asi dvakrát problém s infekčním onemoc- z prvních organizací, která
-1976): „Za jízdy si třeba snažil mě vezl z Lukavice. Má-li kaž- něním včel varroáza, způsobe- takový „super stroj“ pořídila.
nasadit jednou rukou rádiov- dý člověk anděla strážného, ným roztočem Varroa destruc- Letos ošetřujeme 1377 včel-
ku, kterou vozil v přihrádce tak pan farář musel mít během tor zavlečeným z Indie. Roztoč stev 98 včelařů. V létě jsem
levých dveří pro případ zimy jízdy alespoň čtyři. Značky ho napadá jak samotné včely, tak objel většinu OU a zeměděl-
na hlavu (neměl žádné vlasy). moc nebraly a jaký zmatek měl i včelí plod. Postihuje imunitní ců, které jsou v naší jurisdikci,
Auto u Turků ve mlýně. Jednou a ještě levou rukou mu v řazení! Z jedničky na trojku systém včel. Při neléčení má se žádostí o finanční podpo-
to šlo dost obtížně, což nijak apod., bylo mu to fuk. Baret- pak včelař na jaře většinou úl ru. Musím s velkým uznáním
První automobil v Dolní příručka uvádí: „U nového neřešil, hlavně že měl nějak ku na hlavě, v puse čibuk, bez včel. Nejúspěšnější léč- sdělit, že se nám na kompre-
Lukavici měl podle pamětníků vozidla jsou všechny pohyblivé zakrytou hlavu. K našemu peč- v autě nebylo přes kouř vidět, ba je ta, která se provádí nyní sor podařilo potřebný finanč-
majitel zámku pan Ferdinand části poměrně těsné a je nutno, livě tajenému smíchu neměl ale absolutní pohoda, klídek v zimě, kdy v úlu není žádný ní obnos získat. Tímto bych
Veverka. Časem si automo- aby se jednotlivé čepy, ložis- na hlavě slušivý baret, ale a úsměv.“ Na pana faráře plod. Naše organizace ošetřuje chtěl subjektům, které daro-
bil koupili také v lukavickém ka, písty nejprve zaběhaly. něco beztvarého, jako by pod Marouše vzpomíná také Vítěz- dvakrát aerosolem, a to v dru- valy finanční příspěvky, moc
mlýně, pekaři apod. Pekař V době zajíždění nutno jezditi rádiovkou pašoval něco nei- slav Opálko z Dolní Lukavice: hé polovině listopadu a pak poděkovat. Je vidět, že zdraví
Josef Hodic (Hodyc) pekl s každým automobilem pomalu dentifikovatelného! Jezdil i do „Jelikož neměl vlastní automo- podruhé v první polovině pro- včel a chod přírody neberete
výborný chléb, o který byl a nikdy nemá býti překročena vzdálenějších Řeneč sloužit bil, do Řeneč ho vozili Uzlovi since látkou Varidol. K tomu na lehkou váhu. Pořídili jsme
velký zájem po celém širokém rychlost 45km/hod. Obyčejně mše svaté, vykonávat pohřby, vozem Škoda 1000 MB, občas je potřeba kompresor a vyví- foto, abyste viděli, jak takové
okolí. Původně ho rozvážel stačí k zajíždění doba, ve kte- a tak vždy s sebou v autě vezl můj otec, vypomáhali i jiní ječ aerosolu. Musíme si uvě- léčení vypadá. Fotku dodal
povozem v krytém vozu. Dne ré ujede 1000 km.“ Nejvyšší i varhaníka a zpěvačky. Měl lidé. My jsme tam ministro- domit, že stanoviště úlů jsou místopředseda organizace pří-
21. prosince 1936 si pan Hodic povolená rychlost osobního staré hranaté auto, které bylo vali. Po nějaké době si opatřil většinou mimo zdroj elektřiny. tel Petr Voráček.
zakoupil dodávkové auto Pra- automobilu byla 45 km/hod., do vršků dýchavičné a někdy si vůz Tatra, myslím typ 12, který Vlastníme proto kompresory za ČSV ZO Přeštice
ga Alfa. Chléb se rozvážel do v obci se jezdilo 15 km/hod. i postavilo hlavu a stávkovalo. po celou dobu jízdy vydával benzínové. Léta běží, techni- jednatel Michal Komorous
Dnešic, Žerovic, Krasavec, Záznam uvádí: „Při jízdě ves- To ho potom pan farář pobí- velké rány z výfuku. Vždy jsme
Vodokrt, Řeneč, Libákovic, nicí třeba vždy dávati pozor na zel: Jeď, potvoro, jeď! Když ale poznali, když se blížil. Poté mu
Oseka a Hájů. V Horní Luka- zvědavé děti, husy a drůbež, jednou vezl ´pěvecký a hudeb- bylo přiděleno malé žluté auto.
vici první vůz vlastnil pan kteráž se často neoprávněně ní doprovod´ do Řeneč, pod Byl to nový model, Fiat 127.
Milota, majitel hostince Na zdržuje na cestách veřejných.“ vrškem u Krasavec auto zača- Jelikož pan farář neměl příliš
Zámečku. Paní Helena Peklo- Nákladní automobily mohly lo hrkat a zastavilo. Pan farář mnoho příležitostí řídit, nebyl
vá (*1949), rodačka z Lišic, jet jen 25 km/hod. Svítilo se, oznámil, že musí tedy všichni dobrým řidičem, a proto toto
sdělila, že z vyprávění svého jen když to bylo třeba. První vystoupit a tlačit. Celá osád- nové auto bylo za čas pozna-
otce ví, že první automobil do automobily měly tzv. číslo- ka se snažila ze všech sil auto menané několika šrámy.“
Lišic zavítal v roce 1919. Teh- vou svítilnu (osvětlovala SPZ) s panem farářem do vršku Na nové dva automobily
dy Lišicemi projížděl lékař za a reflektory. Zprvu neměly vytlačit, a když byli na rovince, značky Tatra 603 vzpomíná
pacientem. Jakmile ho spatřili stěrače, tak se jízda za deště nastoupili zpět do auta a pan paní Marie Pintířová (*1938)
místní, seběhli se a ještě vel- stávala nemožnou (vynalezla farář nastartoval a pokračo- z Dolní Lukavice: „Když jsme
ký kus cesty běželi za autem. je až v roce 1903 Američanka vali v jízdě! Chtěl jen autu tro- se s manželem 25. října 1959
Byla to velká událost. První Mary Andersonová). V Čes- chu ulehčit! Všichni se po tom brali, objednali jsme si z Plz-