Page 9 - Chytrý Zpravodaj - Přeštice únor 2021
P. 9

PŘEŠTICKÉ NOVINY | ÚNOR                                                                                                                        | 9


       Nahlédnutí do minulosti automobilového



       motorismu na Lukavicku





        „V posledním desetiletí roz-  automobil vlastnil lišický oby-
       šířil se automobil tak značnou  vatel  řezník  Antonín  Staněk
       měrou, že zatlačil v některých  (1901-1955). Vzpomíná na to
       místech, zejména velkých měs-  jeho syn Ing. Antonín Staněk
       tech, úplně do pozadí vozidla  ml.: „O rozvoji otcovy živnos-
       jiného  druhu.  Tak  například  ti  svědčí  používané  dopravní
       v  Paříži  jsou  povozy  tažené  prostředky a zaměstnanci. Zpr-
       koňmi nebo muly jevem velmi  vu používal jednoho koně, poté
       řídkým, kdežto automobilů jest  dodávkový  automobil  TATRA
       tam  takové  množství,  že  jest  12 (vzduchem chlazený ležatý
       obtížno přejít přes jízdní drá-  dvouválec – boxer) a po válce,
       hu. Automobil není zde před-  kdy zde bylo množství různých
       mětem luxusním, nýbrž běžným  cizích  aut,  zakoupil  od  firmy
       prostředkem  dopravním.  Leč  Rádl  Přeštice  dodávku,  kte-
       nejen v cizině, též v naší vlas-  rá měla karoserii Oldsmobile                                              Omladina v Dolní Lukavici s automobilem.
       ti,  rozšířil  se  automobilismus  a motor BMW 2000. Souběžně
       značnou měrou, a rok od roku  s tím choval dva řeznické psy   Svatba manželů Pintířových z Dolní Lukavice, rok 1959.  ně  dvě  nová  zapůjčená  auta  ném  městě  co  se  týká  provo-
       rychle  stoupá  počet  motoro-  jmény Baryk a Rek (později jen                                             značky Tatra 603. Tehdy tako-  zu.  V  té  době  se  po  silnicích
       vých vozidel. K 1. říjnu 1926  jednoho),  které  využíval  jako                                            vé  automobily  nebyly  běžné.  sem  a  tam  pohybovaly  různé
       bylo v Československu 39 500  tažné  do  čtyřkolového  vozíku                                              Když jsme po svatebním obřa-  vojenské samochody, převážně
       automobilů, koncem roku 1927  nebo  saní  (dlouho  byly  tyto                                              du  vycházeli  z  lukavického  sovětské armády. Po 21. srpnu
       již  50  000,“  uvádí  příručka  dopravní  prostředky  v  kůlně                                            kostela,  překvapily  nás  davy  to bylo pro nás zajímavé. Pro

       Dr. Ing. Kučery z roku 1928.  na  zahradě)  a  do  dvoukolové                                              lidí.  Ty  se  zakrátko  seběhly  nezkušené začínající řidiče to
       V  této  době,  tedy  před  skoro  káry  s  pneumatikami.  Také                                            a  okukovaly  naše  nablýskané  byl  stres  –  šramot  na  silnici,
       100 lety bylo mnoho věcí úpl-  měl  motocykl  (motokolo)  ČZ                                               vozy.  To  se  opakovalo,  když  Rusové  nerespektovali  před-
       ně jinak než dnes. Např. SPZ  98, na kterém jsem jezdil ještě                                              jsme v Plzni vycházeli od foto-  pisy, nedávali přednost v jízdě
       se skládala z písmene (římské-  i já a později jsem ho prodal.“                                            grafa.  Seběhla  se  tam  tehdy  na hlavní silnici apod. V auto-
       ho čísla) a arabské číslice. Pís-  Automobil  značky  Aero  měli                                           celá  ulice.  Dnes  bychom  se  škole jsme nejprve dělali jízdy,
       meno uvádělo obvod, v němž  v Lišicích po chalupě „U Mer-                                                  tomu zasmáli, ale dříve to tak  a pak teprve praktickou zkouš-
       bydlel  majitel,  např.  z  Čech  chalů“ (č. p. 66). Zde žil Jan                                           opravdu bylo.”             ku. Jízdy jsem dělal 27. srpna
       (O), z Moravy (P), ze Slezska  Hrubý a „Aerovku“ vlastnil za                                                Pan  Karel  Prach  (*1949)  a praktickou 28. srpna 1968.“
       (R).  Všechna  písmena  byla  války. Krátce po válce si kou-                                               z  Horní  Lukavice  vzpomíná:        Mgr. Eva Horová.
       černá  na  bílém  poli.  Řidičem  pil Škodovku. Jeho syn Karel   Dolní Lukavice, odjezd na svatbu – rodina Taflíkova.  „Řidičský  průkaz  jsem  dělal   Děkuji Mgr. Janě Aulíkové
       se  mohl  stát  člověk  starší  18  Hrubý  (*1945)  z  Lišic  č.  p.                                       na etapy. Bylo to v srpnu 1968.  za zapůjčení dobové publikace
       let,  který  měl  lékařské  potvr-  27 sdělil: „S nástupem komu-  koslovensku  se  jezdilo  vlevo  šprýmu  pana  faráře  zasmáli,  Jízdu s autem jak osobním, tak   a všem pamětníkům
       zení ke způsobilosti a úspěšně  nistického  režimu  hrozilo,  že  (např.  v  Německu,  Francii  jak se nechali nachytat. Jak se  nákladním jsme dělali v Přeš-  za vzpomínky
       složenou  řidičskou  zkoušku.  mu  Škodovku  zabere  obec  na  a USA vpravo). Dne 17. břez-  říká  „nic  lidského  mu  nebylo  ticích, tenkrát v poměrně klid-  a obrazový materiál.
       Pokud  člověk  složil  zkoušky,  obecní sanitku, tak ji narych-  na  1939  dle  výnosu  vrchní-  cizí.“
       mohl  začít  jezdit.  Pořizovací  lo  prodal  Rudolfovi  Babkovi  ho  velitele  německé  armády   Na  cesty  dalšího  lukavic-
       cena  automobilu  byla  velmi  do  Dolní  Lukavice.“  Když  si  von  Brauchitsche  začal  platit  kého  pana  faráře  –  Bohumila   Co se děje v úlech
       vysoká,  proto  jich  zpočátku  někdo koupil nové auto, muse-  zákon  o  jízdě  vpravo.  Pokud  Marouše  (1921-1985)  vzpo-
       bylo poskrovnu.            lo  se  tzv.  „zajíždět“.  Dobová  řidič spáchal přestupek, musel  míná přeštický rodák Miroslav   a kolem nich v zimě
                                                            zaplatit od 2 do 200 Kčs, v hor-  Pfeifer: „Můj otec dlouhá léta
                                                            ším případě mohl jít do vězení,  řídil autobus na linkách Plzeň-   Myslíte  si,  že  včelaření  je  ka stárne a postupně odchází.
                                                            kde dotyčný pobyl od 6 hodin  -Libákovice a Libákovice-Plzeň.   pouze letní aktivita? Mýlíte se,  Letos  nastala  potřeba  pořídit
                                                            do  14  dnů.  Pokuta  náležela  S  panem  farářem  se  dobře   ani v zimním období totiž vče-  nový kompresor. Po dlouhých
                                                            chudinskému  fondu  v  obci/  znal. Když pan farář potřebo-  lař nespí. O dlouhých zimních  diskuzích  byl  vybrán  AKU
                                                            /městě, kde se přestupek stal.  val do Dolní Lukavice dopra-  večerech  připravuje  a  stlouká  kompresor  od  firmy  Dewalt.
                                                              Na  dřívější  cestování  auto-  vit novou Tatru, požádal mého   nové rámečky do úlů. Pečlivě  Pořizovací  cena  je  vyšší,  na
                                                            mobilem  vzpomínají  mnozí  otce, aby tam pro ni zajel. Po   studuje literaturu, aby se sezná-  druhou stranu obsluha nečichá
                                                            pamětníci.  Paní  Miloslava  návratu nám otec vyprávěl, jak   mil  s  tím,  co  a  jak  by  mohl  spaliny z benzínu a kompresor
                                                            Hrdinová,  rozená  Kůsová  několikrát cestou vůz opravo-  následující rok udělat lépe. Ať  není tak hlučný, v neposlední
                                                            (*1940),  z  Dolní  Lukavice  vali. Pan farář velmi svérázný   už dumá nad technikou včela-  řadě by měl být bezúdržbový.
                                                            vzpomíná na pana lukavického  řidič. To jsem poznal i já sám,   ření, či v posledních letech řeší  Troufnu si říct, že jsme jedna
                                                            faráře  Františka  Vrbu  (1910-  když už měl Fiata a asi dvakrát   problém s infekčním onemoc-  z  prvních  organizací,  která
                                                            -1976): „Za jízdy si třeba snažil  mě vezl z Lukavice. Má-li kaž-  něním včel varroáza, způsobe-  takový  „super  stroj“  pořídila.
                                                            nasadit  jednou  rukou  rádiov-  dý  člověk  anděla  strážného,   ným roztočem Varroa destruc-  Letos  ošetřujeme  1377  včel-
                                                            ku,  kterou  vozil  v  přihrádce  tak pan farář musel mít během   tor zavlečeným z Indie. Roztoč  stev  98  včelařů.  V  létě  jsem
                                                            levých  dveří  pro  případ  zimy  jízdy alespoň čtyři. Značky ho   napadá jak samotné včely, tak  objel  většinu  OU  a  zeměděl-
                                                            na hlavu (neměl žádné vlasy).  moc nebraly a jaký zmatek měl   i včelí plod. Postihuje imunitní  ců, které jsou v naší jurisdikci,
        Auto u Turků ve mlýně.                              Jednou a ještě levou rukou mu  v řazení! Z jedničky na trojku   systém  včel.  Při  neléčení  má  se  žádostí  o  finanční  podpo-
                                                            to  šlo  dost  obtížně,  což  nijak  apod., bylo mu to fuk. Baret-  pak včelař na jaře většinou úl  ru. Musím s velkým uznáním
        První  automobil  v  Dolní  příručka  uvádí:  „U  nového  neřešil,  hlavně  že  měl  nějak  ku  na  hlavě,  v  puse  čibuk,   bez  včel.  Nejúspěšnější  léč-  sdělit,  že  se  nám  na  kompre-
       Lukavici měl podle pamětníků  vozidla jsou všechny pohyblivé  zakrytou hlavu. K našemu peč-  v autě nebylo přes kouř vidět,   ba je ta, která se provádí nyní  sor  podařilo  potřebný  finanč-
       majitel  zámku  pan  Ferdinand  části poměrně těsné a je nutno,  livě  tajenému  smíchu  neměl  ale  absolutní  pohoda,  klídek   v zimě, kdy v úlu není žádný  ní  obnos  získat.  Tímto  bych
       Veverka.  Časem  si  automo-  aby  se  jednotlivé  čepy,  ložis-  na  hlavě  slušivý  baret,  ale  a  úsměv.“  Na  pana  faráře   plod. Naše organizace ošetřuje  chtěl  subjektům,  které  daro-
       bil koupili také v lukavickém  ka,  písty  nejprve  zaběhaly.  něco beztvarého, jako by pod  Marouše vzpomíná také Vítěz-  dvakrát aerosolem, a to v dru-  valy  finanční  příspěvky,  moc
       mlýně,  pekaři  apod.  Pekař  V době zajíždění nutno jezditi  rádiovkou  pašoval  něco  nei-  slav Opálko z Dolní Lukavice:   hé  polovině  listopadu  a  pak  poděkovat. Je vidět, že zdraví
       Josef  Hodic  (Hodyc)  pekl  s každým automobilem pomalu  dentifikovatelného! Jezdil i do  „Jelikož neměl vlastní automo-  podruhé v první polovině pro-  včel  a  chod  přírody  neberete
       výborný  chléb,  o  který  byl  a nikdy nemá býti překročena  vzdálenějších  Řeneč  sloužit  bil, do Řeneč ho vozili Uzlovi   since  látkou  Varidol.  K  tomu  na lehkou váhu. Pořídili jsme
       velký zájem po celém širokém  rychlost  45km/hod.  Obyčejně  mše  svaté,  vykonávat  pohřby,  vozem Škoda 1000 MB, občas   je  potřeba  kompresor  a  vyví-  foto, abyste viděli, jak takové
       okolí.  Původně  ho  rozvážel  stačí k zajíždění doba, ve kte-  a tak vždy s sebou v autě vezl  můj  otec,  vypomáhali  i  jiní   ječ  aerosolu.  Musíme  si  uvě-  léčení  vypadá.  Fotku  dodal
       povozem v krytém vozu. Dne  ré  ujede  1000  km.“  Nejvyšší  i  varhaníka  a  zpěvačky.  Měl  lidé.  My  jsme  tam  ministro-  domit,  že  stanoviště  úlů  jsou  místopředseda organizace pří-
       21. prosince 1936 si pan Hodic  povolená  rychlost  osobního  staré hranaté auto, které bylo  vali. Po nějaké době si opatřil   většinou mimo zdroj elektřiny.  tel Petr Voráček.
       zakoupil dodávkové auto Pra-  automobilu  byla  45  km/hod.,  do vršků dýchavičné a někdy si  vůz Tatra, myslím typ 12, který   Vlastníme  proto  kompresory   za ČSV ZO Přeštice
       ga Alfa. Chléb se rozvážel do  v  obci  se  jezdilo  15  km/hod.  i postavilo hlavu a stávkovalo.  po  celou  dobu  jízdy  vydával   benzínové.  Léta  běží,  techni-  jednatel Michal Komorous
       Dnešic,  Žerovic,  Krasavec,  Záznam uvádí: „Při jízdě ves-  To  ho  potom  pan  farář  pobí-  velké rány z výfuku. Vždy jsme
       Vodokrt,  Řeneč,  Libákovic,  nicí třeba vždy dávati pozor na  zel: Jeď, potvoro, jeď! Když ale  poznali, když se blížil. Poté mu
       Oseka a Hájů. V Horní Luka-  zvědavé  děti,  husy  a  drůbež,  jednou vezl ´pěvecký a hudeb-  bylo přiděleno malé žluté auto.
       vici  první  vůz  vlastnil  pan  kteráž  se  často  neoprávněně  ní  doprovod´  do  Řeneč,  pod  Byl  to  nový  model,  Fiat  127.
       Milota,  majitel  hostince  Na  zdržuje na cestách veřejných.“  vrškem u Krasavec auto zača-  Jelikož pan farář neměl příliš
       Zámečku. Paní Helena Peklo-  Nákladní  automobily  mohly  lo hrkat a zastavilo. Pan farář  mnoho příležitostí řídit, nebyl
       vá  (*1949),  rodačka  z  Lišic,  jet jen 25 km/hod. Svítilo se,  oznámil,  že  musí  tedy  všichni  dobrým  řidičem,  a  proto  toto
       sdělila,  že  z  vyprávění  svého  jen  když  to  bylo  třeba.  První  vystoupit  a  tlačit.  Celá  osád-  nové auto bylo za čas pozna-
       otce ví, že první automobil do  automobily  měly  tzv.  číslo-  ka se snažila ze všech sil auto  menané několika šrámy.“
       Lišic zavítal v roce 1919. Teh-  vou svítilnu (osvětlovala SPZ)  s  panem  farářem  do  vršku   Na  nové  dva  automobily
       dy Lišicemi projížděl lékař za  a  reflektory.  Zprvu  neměly  vytlačit, a když byli na rovince,  značky  Tatra  603  vzpomíná
       pacientem. Jakmile ho spatřili  stěrače,  tak  se  jízda  za  deště  nastoupili zpět do auta a pan  paní  Marie  Pintířová  (*1938)
       místní, seběhli se a  ještě vel-  stávala  nemožnou  (vynalezla  farář  nastartoval  a  pokračo-  z Dolní Lukavice: „Když jsme
       ký kus cesty běželi za autem.  je až v roce 1903 Američanka  vali v jízdě! Chtěl jen autu tro-  se s manželem 25. října 1959
       Byla  to  velká  událost.  První  Mary  Andersonová).  V  Čes-  chu ulehčit! Všichni se po tom  brali, objednali jsme si z Plz-
   4   5   6   7   8   9   10   11   12