Page 5 - Chytrý zpravodaj - Přerov leden 2022
P. 5
PŘEDSTAVUJEME DENNÍ ZPRAVODAJSTVÍ NA WWW.PREROV.EU A TELEVIZE PŘEROV PŘEROVSKÉ LISTY 1/2022 | 5
Ze Zemanů vznikl Primáš. Přerovští muzikanti hrají
moravský a slovenský folklor v kyjovských krojích
Cimbálová kapela Primáš oslavila v loňském roce rovných třicet let své existence. Reprezentuje moravský i slovenský folklor v celé jeho bohatosti
a šíři. Nejedná se o folklorně vyhraněnou muziku a nezastupuje pouze jeden region. Muzikanti z Primáše hrají a zpívají lidové písničky z různých
oblastí – přes Valašsko, Horňácko, Slovácko, východní Slovensko až po Maďarsko, Rumunsko či Polsko. O hudbě i folkloru obecně jsme si povídali
s primášem kapely Jaromírem Odstrčilem.
Kdy byla založena kapela Primáš?
Cimbálová muzika Primáš vznikla v úno-
ru roku 1991 z dnes již zaniklé kapely
Zemané, která v Přerově působila v osm-
desátých letech minulého století při teh-
dejším Klubu železničářů. Původně
Primáš tvořilo jedenáct zakládajících čle-
nů – byl to takový malý orchestr. Zhruba
v průběhu jednoho roku se složení ještě
obměnilo. V současné době máme šest
stálých členů – já hraji první housle, Libor
Chmelař na cimbál, Lenka Kučerová dru-
hé housle, Bohdan Borůvka na kontra-
bas, Ondřej Novák violový kontr
a Theodor Kabilka klarinet. S dalšími
dvěma kmenovými členy spolupracuje-
me nárazově. Naše cimbálová muzika
nikdy neměla vlastní taneční složku. Do
konce devadesátých let minulého století
jsme doprovázeli taneční soubor Lučina
a do roku 2002 jsme se podíleli na čin-
nosti Hanáckého souboru Pantlék
z Němčic nad Hanou. V posledních letech
spolupracujeme jako hostující občasná
doprovodná muzika tanečního souboru
Ovčák z Hovězí.
Hrajete v krojích, ovšem nikoliv v pře-
rovských či hanáckých. V jakých?
Hrajeme v kyjovských krojích. Důvod je
praktický. Když jsme začínali, měli jsme
nejdostupnější právě ty kyjovské kroje,
ve kterých hráli původní členové kapely Členové kapely Primáš: zleva Ondřej Novák, Lenka Kučerová, Jaromír Odstrčil, Libor Chmelař a Bohdan Borůvka. Foto: Archiv kapely
Zemané. Navíc je kyjovský kroj krásný
a má velmi pohodlnou „letní variantu“, V dnešní době dost často cimbá- to jejich „hostování“ v jiných tělesech v klasických i uměleckých školách, zej-
jejíž součástí jsou lehké plátěné kalhoty lovky hrají i různé moderní písnič- hodně posunulo. Tímto způsobem jsme ména v tradičních folklorních regionech.
a košile. Na léto skutečně ideální. My se ky. Děláváte to taky? poznali například krásu valašského Ve folklorních kroužcích se rodí vynikající
ani neprofilujeme jako čistě přerovská Názory na tohle téma se u nás v kapele folkloru. Jsem moc rád, že nám to klape muzikanti, kteří s tradičními písničkami
či hanácká kapela. Začínali jsme s lido- různí. Upřímně, já nejsem velkým pří- hudebně, a hlavně lidsky. Třicet let je vyrůstají a tuto dovednost si s sebou
vou hudbou z jižní Moravy a postupně znivcem těchto mezižánrových výletů. dlouhá doba a oslavu výročí jsme samo- nesou dál. Dnes se na každé konzervatoři
jsme přidávali další oblasti – Valašsko, Jsme cimbálovka, takže bychom měli zřejmě plánovali. Bohužel současná najde hned několik specialistů na folklor,
východní Slovensko, odkud pochází hrát lidovou hudbu. Samozřejmě, že situace dlouhodobě plánovaným akcím ať už jsou to houslisti, kontrabasisti, vio-
maminka Lenky Kučerové. Hrajeme muzikanti zahrají téměř všechno, a tak nesvědčí, tak uvidíme, co přinese listi nebo cimbalisti. Hrají sice klasiku,
i maďarské, rumunské a polské lidové se na speciální přání zákazníka výjimeč- budoucnost. Třeba se ještě k velké osla- ale folklor už mají v sobě. A to je skvělé.
písně. Některé z nich zpíváme v původ- ně pouštíme na tenký led jiných žánrů vě vrátíme. Je nám to líto hlavně kvůli Faktem je, že dříve provázel folklor lidi
ních jazycích, některé interpretujeme a hrajeme například Metallicu a jinou našim příznivcům a fandům. Bez nich ve všech životních situacích. Zpívaly se
instrumentálně. modernu. by bylo to hraní takové poloviční. písničky o lásce, smutku,vojně, práci
a nebyla k nim potřeba žádná kapela.
Kde všude si vás mohou lidé po- V roce 2021 jste oslavili kulaté Hrajete lidové písničky, nosíte kro- Jenom ryzí vyjádření emocí. Tato potřeba
slechnout? výročí. Už třicet let hrajete téměř je, máte blízko i k folkloru obecně. už dnes není aktuální. Přesto se písničky
Zjednodušeně řečeno rádi hrajeme lidem ve stejném složení. Jak je to možné? Jak vidíte jeho budoucnost? hrají a zpívají. Mladí muzikanti do nich
k tanci i poslechu – tedy na různých kul- V kapele je to jako v rodině. A my jsme Když jsme začínali, nebylo tady v našem vnášejí své emoce a nové prvky tak, jako
turních akcích, plesech, posezení u vína, taková velká hudební rodina, ve které regionu moc muzikantů, kteří by v cim- to bylo vždycky. Nenajdete dva muzi-
ale třeba i na svatbách. Tím, že nejsme je na prvním místě velká tolerance. bálové sestavě uměli zahrát lidové pís- kanty, kteří by jednu písničku zahráli
folklorně vyhranění, vystupujeme na fes- Máme i neshody, ale řešíme je. Někdy ničky. Cimbálovka má svá specifika. naprosto stejně. Je to improvizace při
tivalech maximálně jako hosté. Také jsme při skleničce, někdy divoce a někdy se Každý primáš má svůj jedinečný styl, způ- produkci. Na každém festivalu hraje
vydali dvě cédéčka – v roce 2005 Poprvé, do krve pohádáme. V průběhu let sob hraní, způsob, jak „zdobí písničky mimo program – někdy ido rána, spous-
v roce 2009 Podruhé s podtitulem O voj- někteří naši členové kapelu na chvíli svými hudebními ciframi“. A to jsme se ta mladých muzikantů, jenom aby se
ně. Už nějaký čas chystáme itřetí cédéčko, opustili, zahráli si jinde a pak se zase museli naučit sami, protože tady nebylo pobavili nebo se něco přiučili od zkuše-
materiálu by bylo dost, ale mimo jiné kvůli vrátili s novými zkušenostmi a nábojem. od koho. V dnešní době se tradice a folk- nějších. V tomto kontextu to s folklorem
současné situaci se všechno zpozdilo. S odstupem času musím říct, že muziku lorní písničky staly opět součástí výuky vidím velmi pozitivně. (voj)