Page 27 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 září 2021
P. 27

Jedním z průvodních jevů připojení obcí   Hobulet září 2021                         Archiv                           27
 Holešovice a Bubny k Praze byla snaha
 magistrátu soustředit v nové čtvrti významné
 městské podniky. Začalo to plynárnou (do roku
 1924 největší v Praze), pokračovalo obřími jatky   a Záruba – Pfeffermann. Není třeba pochybovat   polovinu její celkové plochy. Rozměrově   Zařízení umělo zohlednit například orientaci
                                              menší okna byla zasazena do dřevěných
        o tom, že se jednalo o velice prestižní zakázku,
                                                                                     jednotlivých místností vůči světovým stra-
 až po Ústřední elektrickou stanici královského   navíc její realizace v době silné ekonomické   rámů, větší souvislé prosklené plochy tvo-  nám – do kanceláří více vystavených sluneč-
 hlavního města Prahy. V areálu, později   krize počátku třicátých let dávala firmám jisto-  řila okna v železných rámech. Část střechy   nímu záření byl vháněn méně teplý vzduch
                                              i zakrytí suterénů byly zkonstruovány ze
        tu na několik let dopředu. Na začátku prací se
                                                                                     než do místností ve stínu. Teplotu bylo možno
 fungujícím jako teplárna, se vyráběla elektřina    museli stavbaři potýkat s problémem, kterým   skleněných dlaždic (luxferů) vsazených do   regulovat pomocí termostatu, variabilní byla
 1      byla vysoká hladina podzemní vody ve staveb-  speciálních železobetonových konstrukcí.   i relativní vlhkost vzduchu proudícího do
 a sloužil také jako vozovna a opravna tramvají.  ní jámě. Odvodnění bylo nakonec vyřešeno po-  Ve dvoře, kde se přepokládalo větší zatížení   místností. V letních měsících bylo možno
        mocí důmyslné soustavy kameninových drénů.   kvůli přejezdu nákladních vozů, vystupovaly   vzduch v budově ochladit až o 7 °C oproti
 Text – Stanislav J. Václavovic pracuje v Odboru kultury a sportu na ÚMČ Praha 7.    Teprve pak bylo možno vytvořit síť železobe-  rámečky dlaždic několik milimetrů nad sklo,   venkovní teplotě. To umožnily čpavkové
 Zajímá se o sběratelství a českou historii. Foto – archiv autora   tonových pilířů, na kterých byla celá budova   aby nedošlo k jeho poškození. Vzhled celé   chladicí jednotky umístěné na střeše západ-
        založena. Poté už stavební práce pokračovaly   budovy do značné míry určují i dlaždice,   ního traktu budovy. S moderním systémem
        bez větších komplikací, v průběhu roku 1931   kterými je fasáda obložena. Investor stavby   topení a odvětrávání souvisel i fakt, že budova
        byla dokončeny výkopové práce i konstrukce   provedl řadu zkoušek s množstvím materiálů,   byla osazena okny v železných rámech, která
        dvoupodlažního suterénu. V červnu 1932 už   cílem bylo vybrat kvalitní a hlavně trvanlivý   nebylo možno otvírat.
        stála tři patra nové budovy a na konci roku   materiál. Volba nakonec padla na dlaždice   bylo i vložení ocelových trubek do interiéro-
                                                                                       Tehdy neobvyklým a progresivním řešením
        následujícího byla hrubá stavba prakticky
 Ústřední budova    hotová. Konstrukce prostřední, nejvyšší části   pokryly více než 6200 m² plochy fasády.  vých sloupů a trámů již při jejich betonáži. Jimi
                                              Rakodur o rozměru 20 x 40 centimetrů, které

        budovy, umožňovala její následné zvýšení ještě
                                                                                     se vedly telefonní kabely nebo elektroinstala-
 Elektrických podniků I.   o další dvě patra. Na výstavbu základů a celou   Nové technologie  ce. Ve své době unikátní byl i nákladní výtah
        nosnou železobetonovou konstrukci budovy se
                                                                                     o nosnosti 10 tun, který sloužil k dopravě auto-
                                              Projekt počítal s několika unikátními, ve
                                                                                     mobilů z úrovně ulice do suterénních garáží.
        spotřebovalo 15 000 m³ písku, 130 vagonů žele-
                                              střední Evropě dosud nepoužitými technický-
        za a téměř 400 vagonů cementu. Potřeba bylo   mi řešeními. V první řadě se jednalo o systém   V červnu 1934 se do kanceláří v ústřední
        i velké množství dřeva na bednění, konkrétně   vytápění a větrání vnitřních prostor. Techno-  budově nastěhovali první úředníci, a to i přes-
        200 vagonů.                           logii připomínající dnešní klimatizace dodala   to, že dokončovací práce byly stále v plném
          Jedním z charakteristických poznávacích   americká firma Carrier. Výměna vzduchu   proudu. Oficiálně byl objekt předán veřej-
        znamení budovy je velké množství oken   probíhala prostřednictvím trubek u stropu   nosti 1. května 1935. O tom, jaké služby byly
        a vůbec prosklených ploch. Celkem zabíraly   a podlahy každé místnosti. Systém tvořilo cel-  Pražanům v budově poskytovány, si řekneme
        7700 m² z fasády budovy, tedy více než   kem 21 podružných a jedna hlavní strojovna.   v dalším díle příspěvku. ○
 Místo klobouků kanceláře  architektů Adolfa Benše a Josefa Kříže, který
 V první polovině dvacátých let dospěla   porota vyhodnotila jako nejvíce odpovídající
 situace tak daleko, že kanceláře Elektrických   zadání soutěže a účelu budovy.
 podniků byly rozesety na jedenácti místech   Hlavní část navržené budovy má půdo-
 po celé Praze. Jedna z úřadoven byla i v areálu   rys ve tvaru písmene T. Její střed měl šest
 původní holešovické elektrárny – sídlilo zde   pater, obě přiléhající křídla pak pět podlaží.
 ředitelství podniku, stavební oddělení a část   Celé „téčko“ pak lemují čtyři nižší trakty.
 oddělení projektového. V roce 1923 tak došlo   Architektům se podařilo vytvořit koncept
 k definitivnímu rozhodnutí vybudovat pro   půdorysu budovy tak, že prostřednictvím
 potřeby podniku sídlo, kam by byla soustředě-  jednoduchého systému pilířů a příček bylo
 na veškerá administrativa významné městské   možné měnit dispozici bez nutnosti velkých
 firmy. Projekt dostal název Ústřední budova   stavebních zásahů. Základní idea návrhu
 Elektrických podniků. Prvním krokem byl   navíc odpovídala duchu doby – zatímco dříve
 2
 pochopitelně výběr místa, kde by objekt měl   byla podobná sídla velkých firem či insti-
 stát. Nejprve se volilo mezi pozemky u klášte-  tucí navrhována více jako reprezentativní,
 ra milosrdných bratří na Starém Městě a areá-  moderní kancelářská budova měla sloužit
 lem bývalé továrny na síťařské zboží Wendler   výhradně svému účelu.
 v Bubnech (v místech dnešního Veletržního   V projektu ústřední budovy je také patrná
 paláce). Obě parcely se ale ukázaly jako ne-  snaha následovat i další tehdejší moderní
 vhodné, takže do popředí se dostala možnost   trendy – soustředění většího počtu úředníků,
 postavit nové sídlo na místě areálu továrny   respektive agend do společných kanceláří,   3
 na klobouky bratří Böhmových, která stávala   zvýšený důraz na uživatelské pohodlí klientů,   5
 mezi Strossmayerovým náměstím a vltavským   dobrou dopravní dostupnost budovy apod.
 břehem. V létě 1925 pak Elektrické podniky   O tom, jak byl objekt Elektrických podniků
 tuto továrnu koupily.  moderní, nejlépe svědčí srovnání s kancelář-
 První fáze přípravných prací spočívala ve   skou budovou ze „staré školy“ – nedalekým
 Právě tyto dvě oblasti měl ve správě nový měst-  vytvoření skici budoucího objektu na základě   bývalým sídlem Dělnické úrazové pojišťovny
 ský podnik – Elektrické podniky královského   požadavků všech odborů Elektrických podni-  (dnes Finanční úřad pro Prahu 7 a Prahu 6),
 hlavního města Prahy, který byl založen v roce   ků. Prací byla pověřena firma Záruba – Pfeffer-  která je o pouhých sedm let starší.
 1898. Ředitelství podniku nejprve sídlilo v části   mann a tento hrubý návrh se měl stát základ-  Během léta 1927 došlo k asanaci objektů
 Staroměstské tržnice, ale vzhledem k narůstají-  ním podkladem pro architektonickou soutěž.   a areálu bývalé továrny a několika obytných
 cí agendě ve společnosti vyvstala už před první   Ta byla vypsána v srpnu 1926, přičemž správní   domů v jejím bezprostředním sousedství (pro
 světovou válkou potřeba nových kancelářských   rada Elektrických podniků došla k rozhodnutí   jejich nájemníky byl vystavěn náhradní činžov-
 prostor. Řešením bylo zakoupení části objektů   oslovit napřímo několik architektů – Antonína   ní dům v dnešní ulici U Uranie). 8. října téhož
 bývalé továrny, tzv. Rustonky v Karlíně, kde   Ausobského, Josefa Chochola, Josefa Kříže   roku pak proběhlo slavnostní položení základ-
 nově sídlilo mimo jiné oddělení spravující   s Adolfem Benšem a Aloise Dryáka. Zároveň   ního kamene, respektive zahájení výkopových
 elektrické dráhy (tramvaje). I toto řešení bylo   byla sestavena soutěžní porota, kterou tvořili   prací za účasti tehdejšího primátora hlavního   1 Pohled na areál továrny bratří Böhmových od kostela
 ovšem jen provizorní – po první světové válce   zástupci Elektrických podniků, pražského ma-  města dr. Karla Baxy. Přípravné práce a úpravy   sv. Antonína. Tovární objekty ustoupily stavbě Ústřední
 a zejména v čase vzniku tzv. Velké Prahy (1922)   gistrátu, architektonickou obec reprezentoval   projektu nakonec zapříčinily, že vlastní stavba   budovy Elektrických podniků.
 dostal podnik do své správy další elektrárenské   mj. architekt Bohumil Hübschmann (projekto-  ústřední budovy začala až v polovině září 1930.   2 Výkop a betonáž druhého suterénu na začátku
 provozy (na Smíchově, Žižkově, Vinohradech   val například objekt Akciových parních mlýnů   Většiny stavebních prací se ujalo na základě   roku 1931.
                                                                                     3 Staveniště po dokončení výkopových prací.
 nebo v Karlíně), což s sebou neslo nutnost   v Holešovicích). V soutěži, jejíž výsledky   vítězství ve veřejné soutěži, které se zúčastnilo    4 Zakládání betonových patek sloupů konstrukce budovy.
 posílit i podnikovou administrativu.  byly vyhlášeny v březnu 1927, zvítězil návrh   14 firem, konsorcium firem Matoušek    4  5 Podélný řez objektem.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32