Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 září 2021
P. 21

2020  Kultura  Hobulet září 2021  Hobulet září 2021                                 Kultura                          21





 Trny a růže v Boldu Vražda ing. Čerta  Ohnisko poezie


 V industriálních prostorách sídlící   Nová inscenace Studia Hrdi-
 Bold Gallery připravila na září vý-  nů hravě vychází z literárního   Anna Luňáková (1993) bydlí U Měšťanského pivovaru 12, nejraději
 stavu renomovaného umělce ital-  scénáře k filmu Vražda ing. Čerta   má noční obcházení přístavu a zvonění podrážděné šestky za okny.
 ského původu usazeného v Praze   (1970), který bývá označován za   Vystudovala filozofii na FF UK, divadlo na DAMU a v současnosti je
 Eugenia Percossiho. Existenciální   první český feministický film. Re-
 výstava s názvem Thorns N’Roses   žisérka Ester Krumbachová patří   doktorandkou na své alma mater, kde se věnuje francouzsky psané
        literatuře. Zatím publikovala dvě knihy, román Tři! (2020, Dauphin)
 pojednává o kráse, iluzi, bolesti   k nejvýznamnějším osobnostem   a básnickou skladbu Jen ztratím jméno (2020, Malvern). Nyní chystá
 a smrti, prožívané skrze trny   české nové vlny 60. let minulého   k vydání knihu pro mládež v nakladatelství Viriditas. Pracuje jako
 a růže. Intermediální expozice   století. V době po násilném ukon-  literární redaktorka revue Prostor a moderátorka Českého rozhlasu
 zahrnuje realistickou malbu,   čení pražského jara invazí vojsk
 video i pichlavé intervence do   Varšavské smlouvy byla spolu   Vltava. ○
 dekorativních sošek z 30. let jako   s mnoha dalšími českými umělci   připravuje Ivana Myšková
 memento mori pro nové tisíciletí.   prakticky umlčena a neoficiálně
 Vernisáž výstavy proběhne v úte-  zakázána. Inscenace Vražda ing.   Jen ztratím jméno (ukázka)
 rý 7. září od 18 hodin v galerii,   Čerta je vtipný a sebereflexivní
 kterou najdete v ulici U Měšťan-  počin, zobrazující osamělou ženu   pokud šli
 ského pivovaru 6a. Výstava zde   jako kněžku chutí a vůní erotizo-  drželi se za ruce
 potrvá do 9. října. ○   vané krmě, jejíž výtvory (a nejen
 → www.boldgallery.art  ony) končí v chřtánu uctívaného   v kterémkoli příštím okamžiku může přijít
 machistického belzebuba. Jak
 se ale na tyto postavy – „Kromě   jsem fotbalistou nataženým na lajně
 toho, že výborně vařím, umím   když dav vykřikne: teď musíš!
 vždycky potěšit!“ – dívat dnes,
 kdy jsou role muže a ženy v ku-  a také v kterémkoli příštím okamžiku přijde
 chyni a okolí myšleny a prožívány   umí to dát jak nikdo
 úplně jiným způsobem? Režie
 stejnojmenné inscenace se ujala   přirozeně nepřirozený
 Ivana Uhlířová. Představení je na
 programu 3., 4. a 5. září od 20   přestože dobře vidím
 hodin ve Studiu Hrdinů. ○   je ode mě slepé kráčet právě tudy
 → www.studiohrdinu.cz  celých dvacet vteřin před událost kde duch spí
        vyčerpáním hlady
 Antická Štvanice  Proměna v objetí tance  z hladu vyčerpaný      Klokaní Tarzan
        a zatím v parčíku kde si hrály jako děti hořela sosna
 Geisslers Hofcomoedianten a Tygr v tísni uvedou v září šestý ročník   Soubor Dekkadancers v září uvede premiéru taneční grotesky podle   a přece se plamen jen tak větve nepustil  Malířská výstava Michaela Rittsteina v Trafo Gallery představuje výběr
 série divadelních plenérových událostí na ostrově Štvanice. Tentokrát   prvního publikovaného díla Franze Kafky Proměna. Děsivá metamor-  chce to totiž odvahu odcházet v nejlepším  jeho obrazů z několika cyklů posledních let. Rittstein, jako obdivovatel
 se jedná o parodickou operní travestii s názvem Římská Lukrécie v režii   fóza nešťastného Řehoře přes noc rozvrátí vztahy v rodině i jejím okolí.   nejen nelehké ale přímo pod otázkou opakuje trpělivě  historických událostí a jejich přínosu pro vývoj lidstva, si při svých po-
 Petra Haška a hudebním nastudování skladatele Tomáše Hanzlíka. Na   Postižený hrdina se snaží ostatním přiblížit natolik úporně, že je ve své   duch  sledních cestách zvolil za cíl Indii a Mexiko, ve vzpomínkách i Austrálii,
 diváky tak bude mezi Hlávkovým mostem a Divadlem VILA Štvanice   snaze směšný a dojemný zároveň, a my jsme vedeni k absurdně věcné-  jako pod mečem natažené záhyby nahých paží  jako místa událostí svých imaginárních příběhů nebo situací a detailů,
 čekat překvapivě živá opera snesená z piedestalu honosných sálů do   mu zjištění, že klid nastane jen odstraněním jedince, který nezapadá do   které jen jako pozorný a empatický divák sleduje kolem sebe. Ať už
 nomádského kempu. Poslední dny římského království jsou ve znamení   představ o normálnosti. Co když je bez něj všem opravdu lépe? Kafkova     opravdu je třeba následovat tak zřetelný osud?  jsou to sběrači odpadů, děti hrající si na indické ulici, nebo odpočívající
 bojů, intrik a malicherností. Kolik lidí znáš, tolik tváří máš, muži jsou   povídka z roku 1915 si vysloužila nespočet různých výkladů, pro taneční   jenže vše je snazší než přestat chtít  tulák, či mechanik z mexické opravny aut. Od své poslední retrospek-
 ženy, ženy jsou muži a všechno může být naopak, ale ze lži pravdu   soubor bylo největší výzvou přenést do choreografie a stylizace scény   tivní přehlídky v Jízdárně Pražského hradu v roce 2019 se autor vrací ze
 neuděláš. Novobarokní site-specific opera je založena na úpravě docho-  i hudby autorův suchý, věcný styl. Představení pracuje i s citacemi pů-  nemusím být nutně obhájcem zvířete  svého brnířovského ateliéru znovu do Prahy, aby představil dosud nevy-
 vaného barokního libreta Heinricha Rademina k parodické opeře na   vodního textu, které namluvil Jiří Lábus. Proměna je na programu 6., 7.,   stavené práce včetně dvou monumentálních sedmimetrových formátů.
 antický námět z roku 1731. Premiéra proběhne 3. září, reprízy můžete   19. a 20. září od 19.30 hodin ve velkém sále na Jatkách78. ○   abych mohla říct že nemít cogito neznamená neexistovat  Výstava bude zahájena ve čtvrtek 9. září v 19 hodin za hudebního dopro-
        nechť si myšlenky pomalu rozebere voda
 navštívit 4.–9. a 11. září vždy od 20 hodin. ○   → www.jatka78.cz  město v rámci renovací likviduje kašny  vodu skupiny Circus Ponorka a křtu knihy, která shrnuje autorovy práce
 → www.antickastvanice.cz  kde jsme se koupali s malým cikánkem   z posledních tří let. Komentovaná prohlídka se uskuteční 6. října v 17
                                                                  hodin. Výstavu je možné navštívit do 31. října. ○
 Plátno jako zrcadlo  kde je bez váhání lidská tvář vystavena     → www.trafogallery.cz, foto – František Zhoř
        po boku holubího těla

 V Galerii na Miladě, jež se nachází v patře Informačního centra Milady   lehké ořechové vlny Vltavy  Vzpomínky na Togoland
 Galerie v kabelovně  Horákové 2 a zaměřuje se na prezentaci prací studentů Akademie   promazané tím nejlepším z naší doby
 výtvarných umění v Praze, můžete po celé září zhlédnout výstavu   žádnou další váhu nesnesou
 Štěpána Rubáše s názvem Rekvizity. Rubáš je v současné době stu-  ani rozmarýn do potoka hozený za nevěrnou láskou  Divadlo Alfred ve dvoře uvede v září premiéru inscenace dokumentár-
 Od května letošního roku sídlí na Sedmičce nová galerie pro současné   dentem Ateliéru intermediální tvorby I u Mileny Dopitové a kromě   chci říct jaký je to omyl  ního divadla pojednávající o pozapomenuté nebo přehlížené koloniální
 umění a design, která se zaměřuje na dlouhodobé výstavy. Marslab   výtvarného umění se věnuje tanci, performanci a tvorbě choreografií.   být na světě  minulosti založené na kombinaci archivních materiálů, objektů, komen-
 POP-UP Gallery se nachází ve specifickém prostoru kabelovny v ulici   Malba se v jeho podání stává živým procesem, který odráží aktuální   jaké to je být na světě  tářů a osobních výpovědí. Video, tanec, hudba a masky jsou materiálem
 Dělnická 27, kde si můžete do 11. září prohlédnout výstavu Patrika   dění. Jednotlivá díla tvoří jakési rekvizity symbolizující něco dočasně   právě dnes?  pro čtveřici protagonistů s rozdílnou životní zkušeností, vztahujících se
 Kriššáka Global Weirding. Zpravidla s půlročním intervalem bude ga-  vytrženého z kontextu, třeba i trochu falešného. Jsou součástí reálných   k tématu společné minulosti i budoucnosti, rasismu, fake news či reinter-
 lerie vytvářet výstavy postupně se transformující v cyklus, kde na sebe   momentů nebo se mohou objevit v ryze fikčním světě. Autorovy malby   odpovídá: co je vidět nemůže být slyšet  pretaci historie. Tvůrci mají záměr najít podmínky pro emotivní sdílení
 bude navazovat volné umění a produktový design. Celý prostor se tak   reflektují aktuální myšlenky, intimní zpovědi nebo vize inspirované   a skryté zas mediuje hlas  společné historie, ale i rozdílů, předsudků, traumat, všedních situací,
 promění v jakousi pomalu se měnící instalaci kontrastující se součas-  tancem, jako je omezení pohybu, ochabování těl tanečníků, rozpojení,   pokud ses narodil jsi svobodný  lásky a nenávisti. Jak říká filozof Frantz Omar Fanon: „Běloch je uvězněn
 nou zrychlenou dobou. V druhé polovině září galerie přivítá výstavu   nemožnost předávání či sdílení. Na výstavě uvidíte i větší formáty, jež   tak všechno nejlepší  ve své bělosti. Černoch ve své černotě.“ Představení s názvem Vzpomín-
 sklářského dua Anna Jožová a Vlastimil Šenkýř. Vstup do galerie je   malíř vnímá jako určitou oponu, za kterou se lze v nejistotě ukrýt, či   ky na Togoland od souboru Handa Gote research & development je na
 volný po telefonické domluvě na č. 725 802 218. ○   jako vymezený prostor pro pohyb. ○  všechno nejlepší!  programu 6., 7. a 8. září v Alfredu ve dvoře vždy od 20 hodin. ○
 → www.marslab.store  → www.praha7.cz/galerie-na-milade           → www.alfredvedvore.cz
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26