Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Hobulet - Praha 7 květen 2021
P. 21

20  Osudy  Hobulet květen 2021  Hobulet květen 2021                                 Osudy                            21




              Osobností, jejíž stopy budeme tentokrát sledovat, je architekt, divadelní
         a filmový scénograf, malíř, cestovatel a teoretik Bedřich Feuerstein (1892–1936),
         který šel životem vždy svou vlastní cestou. Osudy tohoto všestranně nadaného
            umělce a světoběžníka by vydaly na napínavý román, bohužel s tragickým
              koncem. Díky svému talentu nabyl mnoha výjimečných zkušeností u nás
           i v zahraničí. Část života prožil v Paříži po boku Pabla Picassa, Adolfa Loose
             nebo Le Corbusiera, na poli architektury dobyl Japonsko a jeho práce pro
        divadlo patří mezi vrcholné projevy meziválečné avantgardní scénografie u nás.
                               A jeho osud byl samozřejmě spjatý i s Prahou 7.








        nemocný, výtvarné zpracování Marloweova   a spory o autorství donutily tehdy šestatřiceti-
        Edwarda II. nebo scénu pro balet Bohuslava   letého architekta Japonsko opustit a navrátit se
        Martinů Istar.                        zpět do Prahy.
                                                 Feuerstein se nastěhoval do secesního
        Architekt světoběžník                 domu z roku 1900 s bohatě zdobenou fasádou
        Tou dobou měl již Bedřich Feuerstein za   na rohu ulic Milady Horákové a Šmeralo-
        sebou několik zahraničních cest. Jeho kroky   vy (tehdy se ovšem jmenovaly Belcrediho
        nejčastěji mířily do Francie. Nějakou dobu   a Schnellova). Doba mu však nepřála, hospo-
        pendloval mezi českou a francouzskou me-  dářská krize s sebou přinesla útlum stavební
 1      tropolí, než se v Paříži usadil. Náhoda tomu   činnosti. Ostatní architekti měli již své zavede-
        chtěla, že ho přítel Josef Šíma představil   né ateliéry a Feuerstein v konkurzech prohrá-
 Křehký a talentovaný   architektovi Augustu Perretovi, jehož portrét   – jako by mu opláceli za jeho kritické výroky   3
                                              val. Někteří z kolegů se k němu otočili zády
        právě maloval. Perret Feuersteina pozval do
                                              na adresu české umělecké scény.
        svého ateliéru, a ten zde pak zhruba dva roky
 architekt  pracoval. Jeho hlavním projektem u bratří Per-   vou scénografii. Navázal spolupráci s Osvobo-
                                                 Zaměřil se tak alespoň na divadelní a filmo-
        retových byla stavba divadla pro Mezinárodní
        výstavu dekorativních umění, která se konala
                                              zeným divadlem, kterou zahájil výpravou poli-
        v Paříži roku 1925.                   tické satiry Osel a stín (1933). V krátkém období
 Feuersteinův životní román se začal odvíjet   Sázka na čistotu tvarů a barev   Ve stejnou dobu dostal Feuerstein nabídku   tří let se podílel na přípravě čtyř filmů režiséra   choroby. Trpěl depresemi a nespavostí,
 jako v pohádce. Vyrostl na zámku v Loučeni,   Slibně započatá Feuersteinova kariéra se právě   asistovat v ateliéru Josefa Gočára na pražské   Vladislava Vančury, z nichž nejznámější je ten   postupně ztrácel i sluch. Nevedlo se mu
 kde jeho otec Konstantin spravoval panství   začínala rozvíjet. Vystavoval na První jarní vý-  Akademii a zároveň jej začal lákat ke spolupráci   poslední – Marijka nevěrnice (1934). Věnoval   ani v osobním životě. Svoji roli možná sehrála
 Thurn-Taxisů. Dětství pak prožil v okolí Nym-  stavě Devětsilu v Rudolfinu v roce 1922 a o rok   architekt Antonín Raymond působící v Japon-  se propagaci orientálního umění, přednášel   i nešťastná láska k malířce Toyen, to už se
 burka. V letech 1910–1917 studoval architektu-  později se stal spoluzakladatelem jeho architek-  sku. Jestli misku vah pro Raymonda nakonec   o japonské architektuře, mluvil o buddhismu,   ale dnes nedozvíme. Sužovaný Feuerstein
 ru na České vysoké škole technické a souběž-  tonické sekce. V té době se zabýval mimo jiné   převážila touha po cestování, renomé spolu-  jenž „učí, že smrt není než zdání, že každá   se dostal do izolace, kterou nakonec vyřešil
 ně se zapsal k profesoru Josipu Plečnikovi na   i designem pohřebních uren a architekturou   pracovníka věhlasného Franka Lloyda Wrighta,   bytost ožívá znovu v nových existencích“. Slova   sebevražedným skokem z Trojského mostu
 pražskou Umprum.   kolumbárií. Zájem nevšední, ale v té době více   anebo spíše odpor k lokálním třenicím na   o absenci strachu ze smrti nabývají ve světle   10. května 1936 v pouhých 44 letech.
 Některé zdroje uvádějí, že absolvoval   než aktuální. „Pohřbívání ohněm jest povo-  české umělecké scéně, které často až ironicky   pozdějšího Feuersteinova osudu až mrazivého   Uznání se mu u nás dostalo, jak už to
 i speciální třídu architektury na Akademii   leno“, tak se jmenoval první paragraf zákona   z Francie komentoval, nevíme. Během čtyřle-  významu.   někdy bohužel bývá, až po smrti. Psalo se
 výtvarných umění v Praze u Jana Kotěry.   o pohřbívání ohněm, jenž vstoupil v platnost   tého pobytu v Japonsku Feuerstein společně   o skonu mimořádně nadaného umělce a ještě
 Pravděpodobně ale studentem AVU nikdy   v dubnu 1919. V ten samý rok obdržel Bedřich   s Raymondem projektovali domky Raising Sun   Slavný až po smrti  téhož roku byla na jeho počest uspořádána
 nebyl a ke Kotěrovi docházel pouze na sou-  Feuerstein třetí cenu za návrh pardubického   Petroleum, belgickou a sovětskou ambasádu   Počáteční entuziasmus vystřídalo hořké zkla-  velká výstava v Mánesu. V českých dějinách
 kromé přednášky. Už během studií se věnoval   krematoria, jež nakonec vzniklo podle plánů   a komplex americké nemocnice St. Luke’s Hos-  mání. Převaha nerealizovaných architektonic-  architektury platí Feuerstein za tragickou po-
 malířství. Přátelil se s o rok mladším Josefem   Pavla Janáka. Feuersteinovi byla svěřena až   pital. Úspěšná spolupráce však skončila roztrž-  kých projektů a pocit profesního zneuznání   stavu. Vítězslav Nezval se v básni Trojský most
 Šímou, který výrazně ovlivnil Feuersteinovu   realizace městského krematoria v Nymburce   kou – neplacení honorářů ze strany Raymonda   přispěly k rozvinutí Feuersteinovy psychické   ze sbírky Praha s prsty deště ve vzpomínkách
 životní dráhu. Společně se počátkem 20. let   (1922–1924), které se stalo ikonou architektonic-  vrací k momentu, kdy se o skonu svého příte-
 vydali na francouzsko-španělské pomezí, kde   kého purismu. Další z nemnoha Feuersteino-  le dozvěděl. V závěrečných verších se vypisuje
 Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury
 a sportu na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor    vznikl soubor Feuersteinových kubistických   vých stop u nás se stala neoklasicistní budova   z pocitu smutku, beznaděje, lítosti i sebelítos-
 projektu Art District 7.   akvarelů zachycujících pohledy na města   Vojenského zeměpisného ústavu (1921–1925)   ti: „Je mi líto všech příliš jemných bytostí /
 Foto – Scénografický fond Institutu    Hendaye nebo Biarritz.   v Rooseveltově ulici 23 v Praze-Bubenči.  Je mi líto že jsem tě nepotkal v neděli ráno
 Divadelního ústavu  Pravděpodobně zájem o malířství také   Těžiště své tvorby sice Feuerstein spatřoval   na trojském mostě / Je mi líto že nejsi alespoň
 Bedřicha Feuersteina přivedl v říjnu 1920 na   v architektuře, bylo to ale divadlo, které mu   ty Vltavo něžnou náručí.“
 1 Originální návrhy scény a kostýmů pro světovou   první schůzi levicového uměleckého svazu   poskytlo větší prostor pro realizaci, a on se tak   Osud Bedřicha Feuersteina nám může
 premiéru divadelní hry Karla Čapka R.U.R.    Devětsil. K avantgardnímu sdružení patři-  stal jedním z klíčových představitelů meziváleč-  připomenout příběh jiného českého archi-
 v Národním divadle (25. 1. 1921) byly jedny
 z prvních scénografických a výtvarných počinů    ly i další osobnosti mladé české umělecké   né scénografie. Spolupracoval s režiséry Karlem   tekta, jenž působil v zemi vycházejícího
 Bedřicha Feuersteina pro divadlo.  generace, jako Vítězslav Nezval, Karel Teige či   Hugem Hilarem, Jiřím Frejkou, Jindřichem Hon-  slunce – Jana Letzela. Dobový Feuersteinův
 2 Po návratu z Japonska navázal Feuerstein spolupráci   nerozluční Jindřich Štýrský a Toyen. A právě   zlem a dalšími. V roce 1921 jej bratři Čapkové   souputník, autor paláce dnes známého jako
 s Osvobozeným divadlem. Jeho prvním počinem    Toyen, jakožto jedné z mála žen v Devětsilu,   požádali o návrh scény k vědecko-fantastickému   Atomový dóm či Hirošimský památník míru,
 zde byla výprava a kostýmy pro politickou satiru    se dostávalo velké pozornosti. Svým chováním   dramatu R.U.R. pro pražské Národní divadlo.   přežil v Japonsku ničivé zemětřesení a na
 Osel a stín (1933), jež čerpala z principů japonského   a tajemnou minulostí řadu lidí provokovala,   Scénické návrhy, zvláště pak pro hry jeho   základě této neblahé zkušenosti se vrátil do
 divadla kabuki.  jiné bezmezně přitahovala. Jedním z nápadní-  přítele Karla Čapka, proslavily Feuersteina i za   vlasti se začínající duševní nemocí. Poslední
 3 Fotografie celkové scény pro balet Bohuslava Martinů
 Istar – baletní mysterium o třech dějstvích a pěti    ků mladé malířky byl údajně i architekt Bed-  hranicemi. Pro divadlo vytvořil zhruba čtyřicet   měsíce života strávil v léčebně choromyslných
 obrazech představilo Národní divadlo v premiéře    řich Feuerstein, jehož dvoření však nenalezlo   scénografií, z nichž zmiňme alespoň spolupráci   2  v Kateřinské ulici v Praze. Zemřel ve 45 letech
 11. 9. 1924.   u Toyen patřičnou odezvu.   s K. H. Hilarem na inscenaci Molièrovy hry Zdravý   na sklonku roku 1925. ○
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26