Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Hobulet - Praha 7 květen 2021
P. 21
20 Osudy Hobulet květen 2021 Hobulet květen 2021 Osudy 21
Osobností, jejíž stopy budeme tentokrát sledovat, je architekt, divadelní
a filmový scénograf, malíř, cestovatel a teoretik Bedřich Feuerstein (1892–1936),
který šel životem vždy svou vlastní cestou. Osudy tohoto všestranně nadaného
umělce a světoběžníka by vydaly na napínavý román, bohužel s tragickým
koncem. Díky svému talentu nabyl mnoha výjimečných zkušeností u nás
i v zahraničí. Část života prožil v Paříži po boku Pabla Picassa, Adolfa Loose
nebo Le Corbusiera, na poli architektury dobyl Japonsko a jeho práce pro
divadlo patří mezi vrcholné projevy meziválečné avantgardní scénografie u nás.
A jeho osud byl samozřejmě spjatý i s Prahou 7.
nemocný, výtvarné zpracování Marloweova a spory o autorství donutily tehdy šestatřiceti-
Edwarda II. nebo scénu pro balet Bohuslava letého architekta Japonsko opustit a navrátit se
Martinů Istar. zpět do Prahy.
Feuerstein se nastěhoval do secesního
Architekt světoběžník domu z roku 1900 s bohatě zdobenou fasádou
Tou dobou měl již Bedřich Feuerstein za na rohu ulic Milady Horákové a Šmeralo-
sebou několik zahraničních cest. Jeho kroky vy (tehdy se ovšem jmenovaly Belcrediho
nejčastěji mířily do Francie. Nějakou dobu a Schnellova). Doba mu však nepřála, hospo-
pendloval mezi českou a francouzskou me- dářská krize s sebou přinesla útlum stavební
1 tropolí, než se v Paříži usadil. Náhoda tomu činnosti. Ostatní architekti měli již své zavede-
chtěla, že ho přítel Josef Šíma představil né ateliéry a Feuerstein v konkurzech prohrá-
Křehký a talentovaný architektovi Augustu Perretovi, jehož portrét – jako by mu opláceli za jeho kritické výroky 3
val. Někteří z kolegů se k němu otočili zády
právě maloval. Perret Feuersteina pozval do
na adresu české umělecké scény.
svého ateliéru, a ten zde pak zhruba dva roky
architekt pracoval. Jeho hlavním projektem u bratří Per- vou scénografii. Navázal spolupráci s Osvobo-
Zaměřil se tak alespoň na divadelní a filmo-
retových byla stavba divadla pro Mezinárodní
výstavu dekorativních umění, která se konala
zeným divadlem, kterou zahájil výpravou poli-
v Paříži roku 1925. tické satiry Osel a stín (1933). V krátkém období
Feuersteinův životní román se začal odvíjet Sázka na čistotu tvarů a barev Ve stejnou dobu dostal Feuerstein nabídku tří let se podílel na přípravě čtyř filmů režiséra choroby. Trpěl depresemi a nespavostí,
jako v pohádce. Vyrostl na zámku v Loučeni, Slibně započatá Feuersteinova kariéra se právě asistovat v ateliéru Josefa Gočára na pražské Vladislava Vančury, z nichž nejznámější je ten postupně ztrácel i sluch. Nevedlo se mu
kde jeho otec Konstantin spravoval panství začínala rozvíjet. Vystavoval na První jarní vý- Akademii a zároveň jej začal lákat ke spolupráci poslední – Marijka nevěrnice (1934). Věnoval ani v osobním životě. Svoji roli možná sehrála
Thurn-Taxisů. Dětství pak prožil v okolí Nym- stavě Devětsilu v Rudolfinu v roce 1922 a o rok architekt Antonín Raymond působící v Japon- se propagaci orientálního umění, přednášel i nešťastná láska k malířce Toyen, to už se
burka. V letech 1910–1917 studoval architektu- později se stal spoluzakladatelem jeho architek- sku. Jestli misku vah pro Raymonda nakonec o japonské architektuře, mluvil o buddhismu, ale dnes nedozvíme. Sužovaný Feuerstein
ru na České vysoké škole technické a souběž- tonické sekce. V té době se zabýval mimo jiné převážila touha po cestování, renomé spolu- jenž „učí, že smrt není než zdání, že každá se dostal do izolace, kterou nakonec vyřešil
ně se zapsal k profesoru Josipu Plečnikovi na i designem pohřebních uren a architekturou pracovníka věhlasného Franka Lloyda Wrighta, bytost ožívá znovu v nových existencích“. Slova sebevražedným skokem z Trojského mostu
pražskou Umprum. kolumbárií. Zájem nevšední, ale v té době více anebo spíše odpor k lokálním třenicím na o absenci strachu ze smrti nabývají ve světle 10. května 1936 v pouhých 44 letech.
Některé zdroje uvádějí, že absolvoval než aktuální. „Pohřbívání ohněm jest povo- české umělecké scéně, které často až ironicky pozdějšího Feuersteinova osudu až mrazivého Uznání se mu u nás dostalo, jak už to
i speciální třídu architektury na Akademii leno“, tak se jmenoval první paragraf zákona z Francie komentoval, nevíme. Během čtyřle- významu. někdy bohužel bývá, až po smrti. Psalo se
výtvarných umění v Praze u Jana Kotěry. o pohřbívání ohněm, jenž vstoupil v platnost tého pobytu v Japonsku Feuerstein společně o skonu mimořádně nadaného umělce a ještě
Pravděpodobně ale studentem AVU nikdy v dubnu 1919. V ten samý rok obdržel Bedřich s Raymondem projektovali domky Raising Sun Slavný až po smrti téhož roku byla na jeho počest uspořádána
nebyl a ke Kotěrovi docházel pouze na sou- Feuerstein třetí cenu za návrh pardubického Petroleum, belgickou a sovětskou ambasádu Počáteční entuziasmus vystřídalo hořké zkla- velká výstava v Mánesu. V českých dějinách
kromé přednášky. Už během studií se věnoval krematoria, jež nakonec vzniklo podle plánů a komplex americké nemocnice St. Luke’s Hos- mání. Převaha nerealizovaných architektonic- architektury platí Feuerstein za tragickou po-
malířství. Přátelil se s o rok mladším Josefem Pavla Janáka. Feuersteinovi byla svěřena až pital. Úspěšná spolupráce však skončila roztrž- kých projektů a pocit profesního zneuznání stavu. Vítězslav Nezval se v básni Trojský most
Šímou, který výrazně ovlivnil Feuersteinovu realizace městského krematoria v Nymburce kou – neplacení honorářů ze strany Raymonda přispěly k rozvinutí Feuersteinovy psychické ze sbírky Praha s prsty deště ve vzpomínkách
životní dráhu. Společně se počátkem 20. let (1922–1924), které se stalo ikonou architektonic- vrací k momentu, kdy se o skonu svého příte-
vydali na francouzsko-španělské pomezí, kde kého purismu. Další z nemnoha Feuersteino- le dozvěděl. V závěrečných verších se vypisuje
Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury
a sportu na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor vznikl soubor Feuersteinových kubistických vých stop u nás se stala neoklasicistní budova z pocitu smutku, beznaděje, lítosti i sebelítos-
projektu Art District 7. akvarelů zachycujících pohledy na města Vojenského zeměpisného ústavu (1921–1925) ti: „Je mi líto všech příliš jemných bytostí /
Foto – Scénografický fond Institutu Hendaye nebo Biarritz. v Rooseveltově ulici 23 v Praze-Bubenči. Je mi líto že jsem tě nepotkal v neděli ráno
Divadelního ústavu Pravděpodobně zájem o malířství také Těžiště své tvorby sice Feuerstein spatřoval na trojském mostě / Je mi líto že nejsi alespoň
Bedřicha Feuersteina přivedl v říjnu 1920 na v architektuře, bylo to ale divadlo, které mu ty Vltavo něžnou náručí.“
1 Originální návrhy scény a kostýmů pro světovou první schůzi levicového uměleckého svazu poskytlo větší prostor pro realizaci, a on se tak Osud Bedřicha Feuersteina nám může
premiéru divadelní hry Karla Čapka R.U.R. Devětsil. K avantgardnímu sdružení patři- stal jedním z klíčových představitelů meziváleč- připomenout příběh jiného českého archi-
v Národním divadle (25. 1. 1921) byly jedny
z prvních scénografických a výtvarných počinů ly i další osobnosti mladé české umělecké né scénografie. Spolupracoval s režiséry Karlem tekta, jenž působil v zemi vycházejícího
Bedřicha Feuersteina pro divadlo. generace, jako Vítězslav Nezval, Karel Teige či Hugem Hilarem, Jiřím Frejkou, Jindřichem Hon- slunce – Jana Letzela. Dobový Feuersteinův
2 Po návratu z Japonska navázal Feuerstein spolupráci nerozluční Jindřich Štýrský a Toyen. A právě zlem a dalšími. V roce 1921 jej bratři Čapkové souputník, autor paláce dnes známého jako
s Osvobozeným divadlem. Jeho prvním počinem Toyen, jakožto jedné z mála žen v Devětsilu, požádali o návrh scény k vědecko-fantastickému Atomový dóm či Hirošimský památník míru,
zde byla výprava a kostýmy pro politickou satiru se dostávalo velké pozornosti. Svým chováním dramatu R.U.R. pro pražské Národní divadlo. přežil v Japonsku ničivé zemětřesení a na
Osel a stín (1933), jež čerpala z principů japonského a tajemnou minulostí řadu lidí provokovala, Scénické návrhy, zvláště pak pro hry jeho základě této neblahé zkušenosti se vrátil do
divadla kabuki. jiné bezmezně přitahovala. Jedním z nápadní- přítele Karla Čapka, proslavily Feuersteina i za vlasti se začínající duševní nemocí. Poslední
3 Fotografie celkové scény pro balet Bohuslava Martinů
Istar – baletní mysterium o třech dějstvích a pěti ků mladé malířky byl údajně i architekt Bed- hranicemi. Pro divadlo vytvořil zhruba čtyřicet měsíce života strávil v léčebně choromyslných
obrazech představilo Národní divadlo v premiéře řich Feuerstein, jehož dvoření však nenalezlo scénografií, z nichž zmiňme alespoň spolupráci 2 v Kateřinské ulici v Praze. Zemřel ve 45 letech
11. 9. 1924. u Toyen patřičnou odezvu. s K. H. Hilarem na inscenaci Molièrovy hry Zdravý na sklonku roku 1925. ○