Page 15 - Chytrý Zpravodaj - Hobulet - Praha 7 květen 2021
P. 15
15
Hobulet květen 2021 Rozhovor 15
Mohla z ní být úspěšná diplomatka. Jana Drdácká se ale po
studiích v USA rozhodla pro úplně jinou kariéru. Do Česka přivezla
autentické andaluské flamenco a správně podupávat tu naučila
již celou generaci žen. Vydejte se s námi na divokou cestu plnou
vášnivého tance, tleskání a kastanět. Olé!
Text – Klára Janicki, foto – Michal Králíček
Andaluské slunce
z Troji
Mám pocit, že vy jste se tanci věnovala Takže jste začala chodit na kurzy… tanec. Uvolnit pánev a používat ji přirozeně je
už od dětství, je to tak? Ano, vyhledala jsem místní učitelku flamen- na první pohled jednoduché, ale ve skutečnos-
Ano, od sedmi let jsem tančila v souboru ca, což byla taková malá, šíleně urputná ti s tou naší tradicí velmi těžké. Nejnáročnější
Valášek. Může za to moje teta Božena, která paní, která měla v ruce hůl a tou vyklepávala je ale rytmická přesnost. Flamenco používá
mě jednou viděla, jak poskakuji po obýváku, o podlahu rytmus. Což je typické, ale ona komplexní rytmy – složeniny dvou- a třídobých
a říkala, že se to musí nějak využít. (smích) Ve tou holí občas i někoho vzala přes nohy. taktů. Hodně dlouho trvá, než do toho pronik-
Valášku se mi moc líbilo. Nejdůležitější pro mě Tehdy jsem si říkala, tohle je sice hezký nete tak, abyste mohla vypojit hlavu a tančit
tehdy bylo, že jsem si musela nechat narůst kulturní zážitek, ale nic pro mě. Chvíli nato opravdu přirozeně.
dlouhé vlasy, což mi předtím maminka nechtě- však přijel do Oregonu v New Yorku žijící
la dovolit. Věnovala jsem tomu intenzivně celé profesor flamenca, který pocházel ze Sevilly, Flamenco ale není jen tanec…
dětství, tréninky byly třikrát týdně, takže moc a to už bylo něco jiného. Ano, tanec pravděpodobně vznikl až druhotně,
dalších aktivit jsem nestíhala. V patnácti mi ale základní byly flamencové zpěvy, které vyjadřují
přišlo, že folklor fakt není sexy a že vypadám Jaké byly začátky? nejrůznější životní situace, potřeby a pocity.
v kroji nemožně, a začala jsem dělat jazzdance, Neuvěřitelně komplikované. Pamatuji si, že Od popěvku u práce přes milostné šťastné či
step a trošku klasiky, protože tyhle základy jsem nebyla schopná udělat jediný pohyb. nešťastné písně až po nářky nad životními
jsem neměla. Přitom většinu nových tanců jsem do té doby tragédiemi, špatným osudem. Základ je tedy
od začátku jakžtakž zvládala. Tady jsem ale v pěvecké kultuře, a aby mohl člověk flamenco
Kdy přišlo setkání s flamencem? byla úplně paralyzovaná. Připadalo mi, jako tančit, musí proniknout do hudby a textů. Ne-
Studovala jsem španělštinu, francouzštinu bych měla šest nohou a tři páry paží, vůbec smíme ale zapomenout ani na kytaru a hudeb-
a mezinárodní vztahy na vysoké škole v Ore- jsem se nemohla zorientovat a to mě vlastně ní doprovod. Flamencové trio tvoří tedy zpěv,
gonu, kde jsem žila šest let a v rámci univer- uhranulo. Rozhodla jsem se, že do toho chci tanec a kytara a nějaká perkusní složka. Někdy
zity jsme měli možnost chodit na nejrůznější proniknout, a v roce 2000 jsem poprvé odjela je to tleskání zpěváka/zpěvačky nebo se po-
taneční kurzy. Vyzkoušela jsem tam afro nebo do Andalusie. užívá cajón, který do flamenca přinesl slavný
charakterový balet – ruskou a španělskou kytarista Paco de Lucía.
školu, byl to takový mix baletu a lidovek. Moje Laikům přitom může ten tanec na první
učitelka mě tehdy oslovila, zda nemám předky pohled připadat velmi jednoduchý… To díky němu se z flamenca stal
ve Španělsku a zkušenosti s flamencem, asi To je pravda a je to proto, že pochází z lidové- mezinárodní fenomén?
jí přišlo, že se to ke mně temperamentem ho umění a pro oko je jeho pohyb velmi přiro- Vliv Paca de Lucíi byl obrovský. Flamenco
a možná i vzhledem hodí. Právě ona vzbudila zený. Když do toho ale víc proniknete, narazíte propojil s jazzovou hudbou a byl jím schopen
můj zájem. Vyzkoušela jsem si i argentinské na řadu úskalí. Už jen ten velký temperament, nadchnout i muzikanty z jiných žánrů. Smě-
tango, což mě hodně chytlo, ale hrozně mě který nám tady v Čechách není zrovna moc rem na americký kontinent pak měla velký vliv
tam rozčilovali ti partneři. A to byl taky důvod, blízký. Stejně jako pohyby pánve, které se coby Carmen Amaya, první progresivní tanečnice
proč se mi flamenco tak zalíbilo. Je to vášnivý něco animálního z naší folklorní tradice možná flamenca, kterou adorovali a jejíž potomci žijí
tanec a ještě si vystačím sama, to je prostě vlivem náboženství vytratily. U nás se pěsto- v Latinské Americe. Pak to byly určitě silné
skvělé. (smích) valy méně přirozené formy, jako je klasický a uhrančivé filmy Carlose Saury – Krvavá