Page 15 - Chytrý Zpravodaj - Hobulet - Praha 7 květen 2021
P. 15

15
        Hobulet květen 2021                                                          Rozhovor                         15


                           Mohla z ní být úspěšná diplomatka. Jana Drdácká se ale po
                           studiích v USA rozhodla pro úplně jinou kariéru. Do Česka přivezla
                           autentické andaluské flamenco a správně podupávat tu naučila
                           již celou generaci žen. Vydejte se s námi na divokou cestu plnou
                           vášnivého tance, tleskání a kastanět. Olé!

                           Text – Klára Janicki, foto – Michal Králíček

















                           Andaluské slunce

                           z Troji















        Mám pocit, že vy jste se tanci věnovala   Takže jste začala chodit na kurzy…   tanec. Uvolnit pánev a používat ji přirozeně je
        už od dětství, je to tak?             Ano, vyhledala jsem místní učitelku flamen-  na první pohled jednoduché, ale ve skutečnos-
        Ano, od sedmi let jsem tančila v souboru   ca, což byla taková malá, šíleně urputná   ti s tou naší tradicí velmi těžké. Nejnáročnější
        Valášek. Může za to moje teta Božena, která   paní, která měla v ruce hůl a tou vyklepávala   je ale rytmická přesnost. Flamenco používá
        mě jednou viděla, jak poskakuji po obýváku,   o podlahu rytmus. Což je typické, ale ona   komplexní rytmy – složeniny dvou- a třídobých
        a říkala, že se to musí nějak využít. (smích) Ve   tou holí občas i někoho vzala přes nohy.   taktů. Hodně dlouho trvá, než do toho pronik-
        Valášku se mi moc líbilo. Nejdůležitější pro mě   Tehdy jsem si říkala, tohle je sice hezký   nete tak, abyste mohla vypojit hlavu a tančit
        tehdy bylo, že jsem si musela nechat narůst   kulturní zážitek, ale nic pro mě. Chvíli nato   opravdu přirozeně.
        dlouhé vlasy, což mi předtím maminka nechtě-  však přijel do Oregonu v New Yorku žijící
        la dovolit. Věnovala jsem tomu intenzivně celé   profesor flamenca, který pocházel ze Sevilly,   Flamenco ale není jen tanec…
        dětství, tréninky byly třikrát týdně, takže moc   a to už bylo něco jiného.  Ano, tanec pravděpodobně vznikl až druhotně,
        dalších aktivit jsem nestíhala. V patnácti mi ale                            základní byly flamencové zpěvy, které vyjadřují
        přišlo, že folklor fakt není sexy a že vypadám   Jaké byly začátky?          nejrůznější životní situace, potřeby a pocity.
        v kroji nemožně, a začala jsem dělat jazzdance,   Neuvěřitelně komplikované. Pamatuji si, že   Od popěvku u práce přes milostné šťastné či
        step a trošku klasiky, protože tyhle základy   jsem nebyla schopná udělat jediný pohyb.   nešťastné písně až po nářky nad životními
        jsem neměla.                          Přitom většinu nových tanců jsem do té doby   tragédiemi, špatným osudem. Základ je tedy
                                              od začátku jakžtakž zvládala. Tady jsem ale   v pěvecké kultuře, a aby mohl člověk flamenco
        Kdy přišlo setkání s flamencem?       byla úplně paralyzovaná. Připadalo mi, jako   tančit, musí proniknout do hudby a textů. Ne-
        Studovala jsem španělštinu, francouzštinu   bych měla šest nohou a tři páry paží, vůbec   smíme ale zapomenout ani na kytaru a hudeb-
        a mezinárodní vztahy na vysoké škole v Ore-  jsem se nemohla zorientovat a to mě vlastně   ní doprovod. Flamencové trio tvoří tedy zpěv,
        gonu, kde jsem žila šest let a v rámci univer-  uhranulo. Rozhodla jsem se, že do toho chci   tanec a kytara a nějaká perkusní složka. Někdy
        zity jsme měli možnost chodit na nejrůznější   proniknout, a v roce 2000 jsem poprvé odjela   je to tleskání zpěváka/zpěvačky nebo se po-
        taneční kurzy. Vyzkoušela jsem tam afro nebo   do Andalusie.                 užívá cajón, který do flamenca přinesl slavný
        charakterový balet – ruskou a španělskou                                     kytarista Paco de Lucía.
        školu, byl to takový mix baletu a lidovek. Moje   Laikům přitom může ten tanec na první
        učitelka mě tehdy oslovila, zda nemám předky   pohled připadat velmi jednoduchý…   To díky němu se z flamenca stal
        ve Španělsku a zkušenosti s flamencem, asi   To je pravda a je to proto, že pochází z lidové-  mezinárodní fenomén?
        jí přišlo, že se to ke mně temperamentem   ho umění a pro oko je jeho pohyb velmi přiro-  Vliv Paca de Lucíi byl obrovský. Flamenco
        a možná i vzhledem hodí. Právě ona vzbudila   zený. Když do toho ale víc proniknete, narazíte   propojil s jazzovou hudbou a byl jím schopen
        můj zájem. Vyzkoušela jsem si i argentinské   na řadu úskalí. Už jen ten velký temperament,   nadchnout i muzikanty z jiných žánrů. Smě-
        tango, což mě hodně chytlo, ale hrozně mě   který nám tady v Čechách není zrovna moc   rem na americký kontinent pak měla velký vliv
        tam rozčilovali ti partneři. A to byl taky důvod,   blízký. Stejně jako pohyby pánve, které se coby   Carmen Amaya, první progresivní tanečnice
        proč se mi flamenco tak zalíbilo. Je to vášnivý   něco animálního z naší folklorní tradice možná   flamenca, kterou adorovali a jejíž potomci žijí
        tanec a ještě si vystačím sama, to je prostě   vlivem náboženství vytratily. U nás se pěsto-  v Latinské Americe. Pak to byly určitě silné
        skvělé. (smích)                       valy méně přirozené formy, jako je klasický   a uhrančivé filmy Carlose Saury – Krvavá
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20