Page 17 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 07-08/2022
P. 17
17
16 Rozhovor Hobulet červenec, srpen 2022 Hobulet červenec, srpen 2022 Rozhovor 17
trošku pozdvihne. Nejsem tedy tak naivní, rozrostla. Současné metro má potřebnou Stanice byly původně vizuálně čisté, Než opustíme metro, poprosila bych vás, vědecky a podívali se, jak se to dělalo v jiných
abych si myslela, že tam přestanou chodit rychlost, robustnost a je kompatibilní s celou ale my jsme je zaplevelili různými komerč- abyste každou trasu charakterizovala zemích, a inspirovali se dobrými příklady. →
bezdomovci, ale třeba aspoň na čas to tam řadou světových systémů, a tudíž i dodavatelů. ními prostory. Co s tím, existuje nějaký jedním slovem.
bude příjemnější. My jsme si tady původně vytvořili věc, která manuál proti vizuálnímu smogu v metru? Chtěla bych předestřít, že každá trasa má ně- Když jste zmínila tatínka, můžeme se
byla speciální, ale museli bychom s ní zůstat. Metro má dokument, který upravuje značení jaký střed, který je typický, a s tím, jak se me- zeptat i na vaši ukrajinskou maminku? Anna Švarc (*1984) absolvovala Vysokou školu
Hodně se točíme okolo estetiky. Nakolik Teď jsme myslím svobodnější a umíme se při obchodní vybavenosti, to znamená polepy tro rozšiřovalo, tak vzdálenější stanice nejsou Rozhodně nejsem sama, kdo měl teď v březnu uměleckoprůmyslovou, ateliér Evy Jiřičné a Ivana
by metro mělo plnit estetickou funkci potřebných přepravních kapacitách a rychlos- výkladních skříní, výstrče a podobně. Ve chvíli, natolik vizuálně nosné a vlastně není zřejmé, a dubnu deprese, ale jediná cesta ven je něco Kroupy, a Univerzitu umění v Berlíně. Od roku 2010
a nakolik tu primární, tedy dopravní? tech relativně snadno přizpůsobit. kdy se vše propíše do nově uzavíraných smluv, na které trase jste. Vyjdu tedy z nejstarších dělat. Já jsem pro sebe našla dva ventily. Mám pracovala v Rotterdamu v architektonické kanceláři
Dopravní rozhodně na 100 %. A tu kulturní které postupně procházejí revizí, je šance, aby úseků a jednotlivé trasy budu charakterizovat kontakt na vzdálené sestřenice na Ukrajině, OMA, následně působila téměř čtyři roky v různých
třeba na 20 %? Já metro miluji, protože je to A jak se změní vzhled metra, až dojde se obchodní jednotky staly kultivovanějším materiálově. A: eloxovaný hliník. Trasa B: které se starají o tamní uprchlíky, protože tam architektonických studiích v Londýně, mimo jiné
se podílela na přípravě designového manuálu pro
skvělý urbanistický nástroj, jak komfortně k automatizaci? prostorem. A na stole je také reforma rekla- sklo a keramika. C: mramor. dochází v souvislosti s invazí k velkým přesu- londýnské metro a aplikovala jej na vybrané stanice.
ubytovat tolik lidí na jednom místě. Abychom Zásadně! S automatizací souvisí bezpečnost, my, přičemž nejde o objem, ale spíš o vhodné nům obyvatelstva. Tam pomáhám finančně. Od září 2015 do listopadu 2016 pracovala v Institutu
žili určitým způsobem ekologicky a udrži- to znamená skleněné zástěny na nástupištích. usazení v prostoru. Než všude hodně a malých A co bude D? A druhý ventil je pomoc tady, našla jsem si plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), kde připravo-
telně, tak potřebujeme metro, potřebujeme U trasy D se s nimi počítá od začátku a je při- reklam, tak raději míň ploch s větší viditelnos- Přece umění! (směje se) D budou obklady pro dceru chůvu, je to učitelka angličtiny vala designový manuálu pro trasu metra D a připo-
městskou hromadnou dopravu, a je strašně jatelnější navrhovat stanici s tím, že tam tento tí. Snaha kompaktizovat roztříštěné prostory na bázi betonu. z Ukrajiny, která teď bydlí v Troje. Ona neumí mínkovala a vyjednávala úpravy podob jednotlivých
důležité, aby metro fungovalo, aby jezdilo element existuje, ale trasa C na to rozhodně a plochy architektuře metra také významně česky, moje dcera neumí rusky ani ukrajinsky, stanic s autory. Od 30. září 2019 pracuje na pozici
architektky metra Dopravního podniku Praha.
včas, aby ho lidi měli rádi, aby věděli, že se stavěná není. Téměř všude za kolejištěm má pomůže. Ale opět: jsme v nějakém smluvním Na Sedmičce bydlíte devět let. O Ortenově ale rozumějí si. Podporujeme ji nejen tím, že Na Sedmičce žije devět let, vychovává tu dvě děti
na něj můžou spolehnout. Dopravní funkce mramorové obklady a některé stanice jsou vztahu a musíme počkat, až smlouvy doběh- náměstí jste loni v lednovém Hobuletu jí dáváme práci, ale taky po stránce jisté inte- a o Hobuletu prohlásila, že je to revoluční formát
metra je opravdu nejdůležitější a plně to re- nízké, takže v momentě, kdy tam vstoupí další nou, vyřešit, kdo zaplatí přestěhování, a tak řekla: „Každý den však otevírám dveře grace, učení jazyka a kulturní podpory. Ráda a výborný příklad komunitní platformy a komunika-
spektuji. A pak je ta slupka, kterou vidíme, stěna, z toho „krásného“ nic neuvidíme a bude dále a tak dále. Paradoxně je ale eliminace svého domu s pohledem na ‚motýla‘. bych taky řekla, že ukrajinská strana si pomoci ce. Do rozhovoru se bohužel nevešlo vše, ale téma
těch 20 %, když do metra vstupujeme. Ovliv- to působit tísnivým dojmem. Nyní je tedy na reklamy dvousečná zbraň – byla bych ráda, Plastika je už celopražsky známá pro svůj Čechů velice cení, i když to možná není vidět. metra, kultivace veřejného prostoru a umění v něm
ňuje, jak se cítíme, jestli nás láká, nebo neláká řadě debata – a doufám, že i s veřejností –, aby v metru kultury a umění bylo co nejvíc, poněkud infantilní charakter a v těsném je v podání této energické ženy natolik zajímavé, že
do metra vůbec jít. Je to ta jemnější rovina protože ve hře jsou dvě varianty skleněných ale zároveň je to taky vizuální vstup. Není na sousedství hřiště vlastně vůbec nepřipo- Od dětství jste žila ve velkých městech, vám doporučujeme vyhledat si rozhovory s Annou
Švarc i v jiných médiích.
zážitků z cesty v MHD. A moje role je hájit zástěn. Jedna je plně bezpečná, do výšky to jednoduchá odpověď a každá stanice unese míná umění. Myslím, že je to opravdu ško- vyrůstala jste ve Lvově a Ivano-Frankivsku,
těch 20 %, je to pro mě důvod, proč se hádat 2 metry a 30 centimetrů, druhá varianta měří jinou míru umění. da, nejen proto, že hlavní náměstí dolních později v Káhiře, studovala jste v Berlíně,
se všemi technology a provozovateli a žádat 1,5 metru, takže většina lidí už uvidí, co je za Holešovic je tím diskreditované, ale je to pracovala v Rotterdamu a v Londýně. Jak
o víc peněz ať už na údržbu, nebo stavbu kolejištěm, ale zároveň tam nespadnou děti, Třeba Vltavská je plná současného nevyužitá příležitost ho naopak pozved- se vám žije v Praze?
nových stanic, které budou mít architektonic- míče, telefony a tak dále. Ve chvíli, kdy by umění. nout.“ Jak byste ho tedy proměnila? Všechno samozřejmě souvisí s nějakou životní
kou kvalitu. Chápu, že metro je mnohem měl být svět pouze technokratický, je varianta Vltavská projde významnou změnou v souvis- V severní části náměstí směrem ke škole fází a pro životní stadium, ve kterém se nachá-
větší balík než jen ten můj specifický obor, plné stěny logičtější, nicméně momentálně losti s filharmonií a udržet Vltavskou čistou je byl pruh původně určený k parkování. Teď zím teď, je Praha naprosto ideální. A Praha má
ale když těch 20 % je uděláno dobře, tak to se bavíme o tom, že ve stanicích s extrémní iluze. Je tam nový mural Jakuba Tytykala, který tam nikdo neparkuje, ale zahradní úprava je zaděláno na to, být mým domovem po zbytek
u lidí podporuje ochotu dopravní prostředek vytížeností se použije vyšší systém, v těch teď upravil i skleněné plochy výrazně opotře- vytvořená tak, že vznikla poměrně rozsáhlá života. ○
využívat, vrátit se, nesedat do aut. Ulevit měs- méně zatížených nižší zástěny. bovaných tramvajových zastávek, ve spolu- plocha nikoho. Myslím, že nejlepší by bylo
tu ekologicky i prostorově. V neposlední řadě práci s Galerií hlavního města Prahy je tam přičlenit tenhle pruh k náměstí a zvětšit ho.
jsou lidi zdravější, když kousek jedou metrem, Kdy bychom se automatizace mohli galerijní prostor, jsou tam dvě stávající plastiky, (Městská část má v plánu plochu ozelenit a za-
kousek tramvají a kousek jdou pěšky. Proto dočkat? reliéf dole ve stanici, do toho graffiti, do toho členit do parku, pozn. red.) Taky si myslím,
je velmi důležité všemi možnými prostředky Bavíme se o horizontu asi pěti let. Na Zličíně se výstava o Vltavské filharmonii, do toho skejťáci že v rámci parkových úprav by bylo možné
společnost motivovat k tomu, aby využívala nyní zkoušejí zástěny, ale ty jsou tam primárně v podchodech. Prostě Vltavská je přebujelá náměstí více zpřehlednit, protože intenzivně
hromadnou dopravu. Základní předpoklad kvůli tomu, aby se ladila automatizace, kde uměním a myslím si, že tam je to správně. Na vysázené keře můžou působit jako území,
je, že to funguje, a hned v závěsu, že se vám přesně má souprava zastavit, jaké jsou odchyl- druhou stranu kdybych měla vzít Malostran- do něhož nemůžete vstoupit, a tím pádem
tam líbí. ky a tak dále. Ale ještě není vypsaná veřejná skou, tak tam může být vystavené nějaké lidi, kteří třeba čekají na zastávce, náměstí
zakázka, která by měla konkrétně učit datum současné umění maximálně v rámci vitríny. ani nevyužijí. V okolí Ortenova náměstí bych
Kam kráčí světový design metra? a harmonogram stavby. V plánu nicméně je, že Někde prostě ten vizuální kulturní smog může taky pracovala s rychlostí, sice dochází k řadě
V Londýně nedávno otevřeli novou Elizabeth spolu s trasou D by měla být automatizovaná doslova vyletět komínem, protože do sebe vše úprav křižovatek, ale auta tam stále projíždějí
Line, která se inspiruje jak designovým dědic- i trasa C. zapadá – včetně toho, že Vltavská je v Praze 7, velmi rychle, což v sousedství školy a dětské-
tvím podzemní dráhy, tak evolučně navazuje což je kulturní čtvrť, versus Staré Město, Brau- ho hřiště není šťastné.
na poslední významné rozšíření metra. To je Nakolik při výběru vítězných návrhů no- novy sochy, palácové zahrady… to je úplně jiný A pak si taky říkám, jestli si uvědomujeme,
v některých centrálních částech města hodně vých stanic na trase D dbáte na přístup a takhle konkrétně by se měla posuzo- co pro nás budou znamenat Bubny. To nejsou
ambiciózní až dramatické. Naproti tomu se udržitelnost, co se úklidu a údržby týče? vat každá stanice. Nicméně komerční manuál, jenom noví obyvatelé a prostor, ale bude to
Elizabeth Line zdá být střídmější a racionál- Neblahým příkladem je myslím stanice který upravuje vzhled obchodních jednotek, obrovská změna charakteru. Mě strašně baví
nější. Přestože stanice navrhovalo mnoho Střížkov na trase C. bude platit úplně všude. žít v Holešovicích a pozorovat jejich evoluci.
renomovaných architektonických kanceláří, Myslím, že Střížkov se musel stát, abychom Můj táta před spoustou let pracoval v Mik-
designem reagují především na systematizaci se z něj ponaučili. (směje se) Není to vtip, ale Můžete ovlivnit složení komerčních rotechně a vždycky mi popisoval Holešovice
a technologický pokrok. Proto předpoklá- realita a na základě obdobných zkušeností je jednotek ve vestibulech? Třeba aby tam jako místo, kam bych za ním nikdy neměla
dám, že ve finále bude stavba přijatelnější teď výběr přísnější. místo obchodu s erotickým sortimentem chodit, protože je to nebezpečné. (usmívá se)
pro všechny zúčastněné, od investora přes byla čistírna? Časem jsme se sem přestěhovali a já s ra-
provozovatele až po uživatele. Myslím, že Mělo by umění, které potkáváme My bychom rádi, ale čistírna taky musí do dostí sleduji v přímém přenosu postupnou
tohle je správný směr. V Praze bych si ale v metru, být připomínkou dob minulých, metra chtít. Nutno podotknout, že komerční proměnu. Holešovice na rozdíl od Letné ještě
představovala, abychom častěji skloňovali jakýmsi muzeem, anebo by se mělo jednotky vznikaly v době, kdy se hodně tlačilo pořád mají příjemného negentrifikovaného
slova kultura a umění v metru, protože pro obměňovat, aktualizovat? na peníze, proto jsou často malé a velmi opo- ducha a jsem zvědavá, jak ustojíme tu velkou
Prahu je to taková specialitka. V Londýně mají Myslím, že by to mělo být obojí. Osobně bych třebované. V momentě, kdy chcete předělat změnu, kterou Bubny přinesou.
svoje architektonické hodnoty, ale u nás je byla nejradši, kdyby to bylo 80 % současného pekárnu na drogerii, musíte splňovat nynější
umělecká rovina v metru uchopitelnější, dá se umění a 20 % zbytek. Momentálně tomu tak normy, což představuje obrovskou investici Jak si s tím poradit?
na ní dobře stavět a byla by škoda, kdyby se není, ale snaha vybudovat metro jako prostor a ve finále se to nevyplatí. V současné době Myslím, že je důležité, abychom k tomu
z toho tato rétorika vytratila. pro soudobé umění tady existuje. A do té doby jsme navíc v situaci, kdy o komerční prosto- přistoupili citlivě. Jistě existuje spousta pří-
to nesmíme utlouct tím, že si sundáme i ty mu- ry není úplně zájem. Nyní tedy obchodní ruček, manuálů, zkušeností ze zahraničí, ze
Jak by vypadalo pražské metro, zeální kousky. Podle mě je důležité vědět, kdo jednotky běží v módu revize, dáváme si čas západních měst, kde tuto změnu už prodě-
kdyby nedošlo k rozhodnutí stavět jsme, abychom věděli, kam jdeme. Důležitá a zkoumáme, jestli to bylo dáno jen pandemií, lali, kde je tato otázka mnohem podrobněji
těžké sovětské metro? je proporce, aby srpů a kladiv nebylo více než jestli tam ty obchodní jednotky skutečně potře- rozebíraná než u nás. Sedmičce bych jenom
Nedovedu si představit, že by bylo schopné současných pop art crazy výstupů. Ve chvíli, bujeme, nebo se bez nich obejdeme. Aktuálně přála, aby tomu ten čas taky věnovala, aby-
se dostatečně rozrůst. Pro potřeby tehdejší kdy umění minulých dob není dominantní nevyužívané jednotky dáváme k dispozici ne- chom Bubny-Zátory nebrali jako věc, která
doby to bylo optimální, levné, lehké, ale pak složka kulturního projevu, je důležité si kus ziskovým nebo uměleckým organizacím a po se prostě stane a se kterou se musíme smířit,
se Praha urbanisticky posunula, zahustila, historie ponechat. roce vše vyhodnotíme. ale abychom k tomu přistoupili trošku