Page 17 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 07-08/2022
P. 17

17
 16  Rozhovor  Hobulet červenec, srpen 2022  Hobulet červenec, srpen 2022            Rozhovor                         17



 trošku pozdvihne. Nejsem tedy tak naivní,   rozrostla. Současné metro má potřebnou    Stanice byly původně vizuálně čisté,    Než opustíme metro, poprosila bych vás,   vědecky a podívali se, jak se to dělalo v jiných
 abych si myslela, že tam přestanou chodit   rychlost, robustnost a je kompatibilní s celou   ale my jsme je zaplevelili různými komerč-  abyste každou trasu charakterizovala   zemích, a inspirovali se dobrými příklady.  →
 bezdomovci, ale třeba aspoň na čas to tam   řadou světových systémů, a tudíž i dodavatelů.   ními prostory. Co s tím, existuje nějaký   jedním slovem.
 bude příjemnější.  My jsme si tady původně vytvořili věc, která   manuál proti vizuálnímu smogu v metru?  Chtěla bych předestřít, že každá trasa má ně-  Když jste zmínila tatínka, můžeme se
    byla speciální, ale museli bychom s ní zůstat.   Metro má dokument, který upravuje značení   jaký střed, který je typický, a s tím, jak se me-  zeptat i na vaši ukrajinskou maminku?  Anna Švarc (*1984) absolvovala Vysokou školu
 Hodně se točíme okolo estetiky. Nakolik   Teď jsme myslím svobodnější a umíme se při   obchodní vybavenosti, to znamená polepy   tro rozšiřovalo, tak vzdálenější stanice nejsou   Rozhodně nejsem sama, kdo měl teď v březnu   uměleckoprůmyslovou, ateliér Evy Jiřičné a Ivana
 by metro mělo plnit estetickou funkci   potřebných přepravních kapacitách a rychlos-  výkladních skříní, výstrče a podobně. Ve chvíli,   natolik vizuálně nosné a vlastně není zřejmé,   a dubnu deprese, ale jediná cesta ven je něco   Kroupy, a Univerzitu umění v Berlíně. Od roku 2010
 a nakolik tu primární, tedy dopravní?  tech relativně snadno přizpůsobit.  kdy se vše propíše do nově uzavíraných smluv,   na které trase jste. Vyjdu tedy z nejstarších   dělat. Já jsem pro sebe našla dva ventily. Mám   pracovala v Rotterdamu v architektonické kanceláři
 Dopravní rozhodně na 100 %. A tu kulturní      které postupně procházejí revizí, je šance, aby   úseků a jednotlivé trasy budu charakterizovat   kontakt na vzdálené sestřenice na Ukrajině,   OMA, následně působila téměř čtyři roky v různých
 třeba na 20 %? Já metro miluji, protože je to   A jak se změní vzhled metra, až dojde   se obchodní jednotky staly kultivovanějším   materiálově. A: eloxovaný hliník. Trasa B:    které se starají o tamní uprchlíky, protože tam   architektonických studiích v Londýně, mimo jiné
                                                                                     se podílela na přípravě designového manuálu pro
 skvělý urbanistický nástroj, jak komfortně   k automatizaci?  prostorem. A na stole je také reforma rekla-  sklo a keramika. C: mramor.  dochází v souvislosti s invazí k velkým přesu-  londýnské metro a aplikovala jej na vybrané stanice.
 ubytovat tolik lidí na jednom místě. Abychom   Zásadně! S automatizací souvisí bezpečnost,   my, přičemž nejde o objem, ale spíš o vhodné      nům obyvatelstva. Tam pomáhám finančně.   Od září 2015 do listopadu 2016 pracovala v Institutu
 žili určitým způsobem ekologicky a udrži-  to znamená skleněné zástěny na nástupištích.   usazení v prostoru. Než všude hodně a malých   A co bude D?  A druhý ventil je pomoc tady, našla jsem si   plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), kde připravo-
 telně, tak potřebujeme metro, potřebujeme   U trasy D se s nimi počítá od začátku a je při-  reklam, tak raději míň ploch s větší viditelnos-  Přece umění! (směje se) D budou obklady    pro dceru chůvu, je to učitelka angličtiny   vala designový manuálu pro trasu metra D a připo-
 městskou hromadnou dopravu, a je strašně   jatelnější navrhovat stanici s tím, že tam tento   tí. Snaha kompaktizovat roztříštěné prostory   na bázi betonu.  z Ukrajiny, která teď bydlí v Troje. Ona neumí   mínkovala a vyjednávala úpravy podob jednotlivých
 důležité, aby metro fungovalo, aby jezdilo   element existuje, ale trasa C na to rozhodně   a plochy architektuře metra také významně      česky, moje dcera neumí rusky ani ukrajinsky,   stanic s autory. Od 30. září 2019 pracuje na pozici
                                                                                     architektky metra Dopravního podniku Praha.
 včas, aby ho lidi měli rádi, aby věděli, že se    stavěná není. Téměř všude za kolejištěm má   pomůže. Ale opět: jsme v nějakém smluvním   Na Sedmičce bydlíte devět let. O Ortenově   ale rozumějí si. Podporujeme ji nejen tím, že   Na Sedmičce žije devět let, vychovává tu dvě děti
 na něj můžou spolehnout. Dopravní funkce   mramorové obklady a některé stanice jsou   vztahu a musíme počkat, až smlouvy doběh-  náměstí jste loni v lednovém Hobuletu   jí dáváme práci, ale taky po stránce jisté inte-  a o Hobuletu prohlásila, že je to revoluční formát
 metra je opravdu nejdůležitější a plně to re-  nízké, takže v momentě, kdy tam vstoupí další   nou, vyřešit, kdo zaplatí přestěhování, a tak   řekla: „Každý den však otevírám dveře   grace, učení jazyka a kulturní podpory. Ráda   a výborný příklad komunitní platformy a komunika-
 spektuji. A pak je ta slupka, kterou vidíme,   stěna, z toho „krásného“ nic neuvidíme a bude   dále a tak dále. Paradoxně je ale eliminace   svého domu s pohledem na ‚motýla‘.   bych taky řekla, že ukrajinská strana si pomoci   ce. Do rozhovoru se bohužel nevešlo vše, ale téma
 těch 20 %, když do metra vstupujeme. Ovliv-  to působit tísnivým dojmem. Nyní je tedy na   reklamy dvousečná zbraň – byla bych ráda,   Plastika je už celopražsky známá pro svůj   Čechů velice cení, i když to možná není vidět.  metra, kultivace veřejného prostoru a umění v něm
 ňuje, jak se cítíme, jestli nás láká, nebo neláká   řadě debata – a doufám, že i s veřejností –,   aby v metru kultury a umění bylo co nejvíc,   poněkud infantilní charakter a v těsném      je v podání této energické ženy natolik zajímavé, že
 do metra vůbec jít. Je to ta jemnější rovina   protože ve hře jsou dvě varianty skleněných   ale zároveň je to taky vizuální vstup. Není na   sousedství hřiště vlastně vůbec nepřipo-  Od dětství jste žila ve velkých městech,   vám doporučujeme vyhledat si rozhovory s Annou
                                                                                     Švarc i v jiných médiích.
 zážitků z cesty v MHD. A moje role je hájit   zástěn. Jedna je plně bezpečná, do výšky    to jednoduchá odpověď a každá stanice unese   míná umění. Myslím, že je to opravdu ško-  vyrůstala jste ve Lvově a Ivano-Frankivsku,
 těch 20 %, je to pro mě důvod, proč se hádat   2 metry a 30 centimetrů, druhá varianta měří   jinou míru umění.  da, nejen proto, že hlavní náměstí dolních   později v Káhiře, studovala jste v Berlíně,
 se všemi technology a provozovateli a žádat   1,5 metru, takže většina lidí už uvidí, co je za      Holešovic je tím diskreditované, ale je to   pracovala v Rotterdamu a v Londýně. Jak
 o víc peněz ať už na údržbu, nebo stavbu    kolejištěm, ale zároveň tam nespadnou děti,   Třeba Vltavská je plná současného    nevyužitá příležitost ho naopak pozved-  se vám žije v Praze?
 nových stanic, které budou mít architektonic-  míče, telefony a tak dále. Ve chvíli, kdy by    umění.  nout.“ Jak byste ho tedy proměnila?  Všechno samozřejmě souvisí s nějakou životní
 kou kvalitu. Chápu, že metro je mnohem    měl být svět pouze technokratický, je varianta   Vltavská projde významnou změnou v souvis-  V severní části náměstí směrem ke škole   fází a pro životní stadium, ve kterém se nachá-
 větší balík než jen ten můj specifický obor,    plné stěny logičtější, nicméně momentálně    losti s filharmonií a udržet Vltavskou čistou je   byl pruh původně určený k parkování. Teď   zím teď, je Praha naprosto ideální. A Praha má
 ale když těch 20 % je uděláno dobře, tak to   se bavíme o tom, že ve stanicích s extrémní    iluze. Je tam nový mural Jakuba Tytykala, který   tam nikdo neparkuje, ale zahradní úprava je   zaděláno na to, být mým domovem po zbytek
 u lidí podporuje ochotu dopravní prostředek   vytížeností se použije vyšší systém, v těch   teď upravil i skleněné plochy výrazně opotře-  vytvořená tak, že vznikla poměrně rozsáhlá   života. ○
 využívat, vrátit se, nesedat do aut. Ulevit měs-  méně zatížených nižší zástěny.  bovaných tramvajových zastávek, ve spolu-  plocha nikoho. Myslím, že nejlepší by bylo
 tu ekologicky i prostorově. V neposlední řadě      práci s Galerií hlavního města Prahy je tam   přičlenit tenhle pruh k náměstí a zvětšit ho.
 jsou lidi zdravější, když kousek jedou metrem,   Kdy bychom se automatizace mohli    galerijní prostor, jsou tam dvě stávající plastiky,   (Městská část má v plánu plochu ozelenit a za-
 kousek tramvají a kousek jdou pěšky. Proto   dočkat?  reliéf dole ve stanici, do toho graffiti, do toho   členit do parku, pozn. red.) Taky si myslím,
 je velmi důležité všemi možnými prostředky   Bavíme se o horizontu asi pěti let. Na Zličíně se   výstava o Vltavské filharmonii, do toho skejťáci   že v rámci parkových úprav by bylo možné
 společnost motivovat k tomu, aby využívala   nyní zkoušejí zástěny, ale ty jsou tam primárně   v podchodech. Prostě Vltavská je přebujelá   náměstí více zpřehlednit, protože intenzivně
 hromadnou dopravu. Základní předpoklad   kvůli tomu, aby se ladila automatizace, kde   uměním a myslím si, že tam je to správně. Na   vysázené keře můžou působit jako území,
 je, že to funguje, a hned v závěsu, že se vám   přesně má souprava zastavit, jaké jsou odchyl-  druhou stranu kdybych měla vzít Malostran-  do něhož nemůžete vstoupit, a tím pádem
 tam líbí.  ky a tak dále. Ale ještě není vypsaná veřejná   skou, tak tam může být vystavené nějaké   lidi, kteří třeba čekají na zastávce, náměstí
    zakázka, která by měla konkrétně učit datum   současné umění maximálně v rámci vitríny.   ani nevyužijí. V okolí Ortenova náměstí bych
 Kam kráčí světový design metra?  a harmonogram stavby. V plánu nicméně je, že   Někde prostě ten vizuální kulturní smog může   taky pracovala s rychlostí, sice dochází k řadě
 V Londýně nedávno otevřeli novou Elizabeth   spolu s trasou D by měla být automatizovaná   doslova vyletět komínem, protože do sebe vše   úprav křižovatek, ale auta tam stále projíždějí
 Line, která se inspiruje jak designovým dědic-  i trasa C.  zapadá – včetně toho, že Vltavská je v Praze 7,   velmi rychle, což v sousedství školy a dětské-
 tvím podzemní dráhy, tak evolučně navazuje      což je kulturní čtvrť, versus Staré Město, Brau-  ho hřiště není šťastné.
 na poslední významné rozšíření metra. To je   Nakolik při výběru vítězných návrhů no-  novy sochy, palácové zahrady… to je úplně jiný   A pak si taky říkám, jestli si uvědomujeme,
 v některých centrálních částech města hodně   vých stanic na trase D dbáte na    přístup a takhle konkrétně by se měla posuzo-  co pro nás budou znamenat Bubny. To nejsou
 ambiciózní až dramatické. Naproti tomu se   udržitelnost, co se úklidu a údržby týče?   vat každá stanice. Nicméně komerční manuál,   jenom noví obyvatelé a prostor, ale bude to
 Elizabeth Line zdá být střídmější a racionál-  Neblahým příkladem je myslím stanice   který upravuje vzhled obchodních jednotek,   obrovská změna charakteru. Mě strašně baví
 nější. Přestože stanice navrhovalo mnoho   Střížkov na trase C.  bude platit úplně všude.  žít v Holešovicích a pozorovat jejich evoluci.
 renomovaných architektonických kanceláří,   Myslím, že Střížkov se musel stát, abychom      Můj táta před spoustou let pracoval v Mik-
 designem reagují především na systematizaci   se z něj ponaučili. (směje se) Není to vtip, ale   Můžete ovlivnit složení komerčních    rotechně a vždycky mi popisoval Holešovice
 a technologický pokrok. Proto předpoklá-  realita a na základě obdobných zkušeností je   jednotek ve vestibulech? Třeba aby tam   jako místo, kam bych za ním nikdy neměla
 dám, že ve finále bude stavba přijatelnější   teď výběr přísnější.  místo obchodu s erotickým sortimentem   chodit, protože je to nebezpečné. (usmívá se)
 pro všechny zúčastněné, od investora přes      byla čistírna?  Časem jsme se sem přestěhovali a já s ra-
 provozovatele až po uživatele. Myslím, že   Mělo by umění, které potkáváme    My bychom rádi, ale čistírna taky musí do   dostí sleduji v přímém přenosu postupnou
 tohle je správný směr. V Praze bych si ale   v metru, být připomínkou dob minulých,   metra chtít. Nutno podotknout, že komerční   proměnu. Holešovice na rozdíl od Letné ještě
 představovala, abychom častěji skloňovali   jakýmsi muzeem, anebo by se mělo    jednotky vznikaly v době, kdy se hodně tlačilo   pořád mají příjemného negentrifikovaného
 slova kultura a umění v metru, protože pro   obměňovat, aktualizovat?  na peníze, proto jsou často malé a velmi opo-  ducha a jsem zvědavá, jak ustojíme tu velkou
 Prahu je to taková specialitka. V Londýně mají   Myslím, že by to mělo být obojí. Osobně bych   třebované. V momentě, kdy chcete předělat   změnu, kterou Bubny přinesou.
 svoje architektonické hodnoty, ale u nás je   byla nejradši, kdyby to bylo 80 % současného   pekárnu na drogerii, musíte splňovat nynější
 umělecká rovina v metru uchopitelnější, dá se   umění a 20 % zbytek. Momentálně tomu tak   normy, což představuje obrovskou investici   Jak si s tím poradit?
 na ní dobře stavět a byla by škoda, kdyby se   není, ale snaha vybudovat metro jako prostor   a ve finále se to nevyplatí. V současné době   Myslím, že je důležité, abychom k tomu
 z toho tato rétorika vytratila.  pro soudobé umění tady existuje. A do té doby   jsme navíc v situaci, kdy o komerční prosto-  přistoupili citlivě. Jistě existuje spousta pří-
    to nesmíme utlouct tím, že si sundáme i ty mu-  ry není úplně zájem. Nyní tedy obchodní   ruček, manuálů, zkušeností ze zahraničí, ze
 Jak by vypadalo pražské metro,    zeální kousky. Podle mě je důležité vědět, kdo   jednotky běží v módu revize, dáváme si čas   západních měst, kde tuto změnu už prodě-
 kdyby nedošlo k rozhodnutí stavět    jsme, abychom věděli, kam jdeme. Důležitá   a zkoumáme, jestli to bylo dáno jen pandemií,   lali, kde je tato otázka mnohem podrobněji
 těžké sovětské metro?  je proporce, aby srpů a kladiv nebylo více než   jestli tam ty obchodní jednotky skutečně potře-  rozebíraná než u nás. Sedmičce bych jenom
 Nedovedu si představit, že by bylo schopné   současných pop art crazy výstupů. Ve chvíli,   bujeme, nebo se bez nich obejdeme. Aktuálně   přála, aby tomu ten čas taky věnovala, aby-
 se dostatečně rozrůst. Pro potřeby tehdejší   kdy umění minulých dob není dominantní   nevyužívané jednotky dáváme k dispozici ne-  chom Bubny-Zátory nebrali jako věc, která
 doby to bylo optimální, levné, lehké, ale pak   složka kulturního projevu, je důležité si kus   ziskovým nebo uměleckým organizacím a po   se prostě stane a se kterou se musíme smířit,
 se Praha urbanisticky posunula, zahustila,   historie ponechat.  roce vše vyhodnotíme.  ale abychom k tomu přistoupili trošku
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22