Page 8 - Praha_3_07_cervenec
P. 8

Fokus  Anketa: Jak může městská část přispět


        k integraci cizinců?


        Štěpán Štrébl (Piráti), místostarosta                Matěj Michalk Žaloudek (Zelení a nezávislí),
            Základem je postarat se o integraci dětí. Znalost češtiny je   koaliční zastupitel
            předpokladem pro úspěch ve studiu, a tedy i pro uplatnění   O potřebách cizinců na Praze 3 víme jen málo. I proto by-
            na trhu práce a integraci do společnosti. Zaznamenal jsem   chom měli aktivně usilovat o vzájemné setkávání. Největší
            již v roce 2018, že školy řešily množství cizinců. Proto jsem   výzvou je integrace dětí cizinců ve školách a školkách —
            inicioval vznik intenzivního kurzu češtiny sloužícího všem   máme jich na Praze 3 asi sedm set. Školy nabízejí kurzy
            našim školám. Za dva roky jím prošla stovka dětí z několika   češtiny, doučování apod. Dítě, které vychovali rodiče z jiné
            škol. Stal se vzorem dobré praxe efektivní integrace. Po ná-  země, je i příležitost pro výuku o cizích kulturách. Radnice
            vratu z kurzu do svých škol už děti mohou češtinu úspěšně   by se taky měla snažit nabídnout důležité informace na
            rozvíjet tam. Praha 3 pomáhá koordinací škol, zprostředko-  webu v jazykových mutacích. Aktuálně je pro nás nejdůle-
            váním inspirace i materiálně. Vlastní realizaci musí zajistit   žitější šířit informaci, že se i lidé bez zdravotního pojištění
            školy.                                               mohou očkovat proti covidu-19, aby se cizinci nestali ne-
                                                                 proočkovanou enklávou.
        Ivo Denemark (TOP 09), člen komise pro sociální politiku
            Praha je světová metropole a zájem cizinců zde žít a zaklá-  Alexander Bellu (Koalice pro Prahu 3), opoziční zastupitel
            dat rodiny je toho přirozenou součástí. Trojka je městská   Nemyslím si, že by problémem integrace byla odlišná
            část s rozmanitou komunitou, kde není důležité, odkud kdo   národnost. Sám znám velmi dobře početnou italskou ko-
            přišel, ale jaký je. Radnice nyní pomáhá cizincům v kon-  munitu, která je zcela integrována do našeho žižkovského,
            taktu s úřady a podporuje akce pro děti, které jdou nad rá-  respektive pražského prostředí. Většina jejích členů pod-
            mec výuky. Fungují tu i dětské skupiny, kde se děti cizinců   niká, vychovává děti, platí daně. To stejné můžeme vidět
            učí česky. Ukazuje se však, že je to stále málo. Praha 3 se   u vietnamské komunity. Kde ale vidím problém, je v nasta-
            musí více zaměřit na podporu občanské reprezentace jed-  vení podmínek současné radnice třeba v otázce bydlení.
            notlivých skupin a rozšíření dětských programů. Chceme   Dlouhodobě si občané stěžují, že radnice využívá městské
            prohloubit náš komunitní ráz a zapojit každého, kdo má   byty pro nepřizpůsobivé občany, kteří neplatí nájem, nedo-
            zájem. Všichni jsme přece z Trojky!                  držují noční klid a zkrátka nerespektují své sousedy. To je
                                                                 problém, který je třeba řešit v první řadě.






                   Podle posledních údajů sdružení META dosahuje   dohody se ZŠ Chelčického tak vzniklo Centrum ja-
                   podíl žáků s cizí státní příslušností ve věku osm-  zykové přípravy. Žáci se na několik měsíců vyjmou
                   nácti let, kteří stojí mimo český vzdělávací systém,   z klasické výuky, aby si rychle zlepšili češtinu. Do
                   více než 53 procent. To může v budoucnu předsta-  svých škol se pak vracejí už s dostatečnou znalostí,
                   vovat obrovskou zátěž pro českou ekonomiku.   aby rozuměli výuce a češtinu mohli rozvíjet tam.
                                                               Výhodou je jak rychlé zlepšení znalostí žáků, kteří
                                                               by jinak z výuky nic neměli, tak ulehčení třídním
        V procesu integrace                                    učitelům, kterým by žák, který nerozumí výkla-
                                                               du, výuku komplikoval,“ říká místostarosta Štěpán
                                                               Štrébl.
        hrají podstatnou roli obě                              Pandemie zkomplikovala cizincům život i na pra-

        strany                                                 covněprávní úrovni. Když v jejím důsledku za-
                                                               městnavatelé začali propouštět nebo přestali
                                                               svým zaměstnancům platit, byli příslušníci jiných
                                                               národností nezřídka prvními, koho se tyto problé-
                   Častým problémem je mylná představa, že se děti   my dotkly. „Bohužel se setkáváme s tím, že ně-
                   musí nejdříve naučit česky a seznámit s českou   kteří zaměstnavatelé zneužívají situace, kdy jejich
                   kulturou a pak teprve bude možné je začlenit do
                   kolektivu. Oddělování cizinců od většinové spo-
                   lečnosti přitom naopak brání účinné integraci
                   a prohlubuje rozdíly. Děti by se podle toho měly
                   stát co nejdříve součástí komunity a učit se jazyk
                   i kulturu za pochodu. Vyzkoušeli si to například
                   pedagogové a jejich svěřenci ve třech mateřských
                   školách Prahy 3, které ve spolupráci s organizací
                   InBáze uspořádaly multikulturní vzdělávací pro-
                   gram Bedýnky příběhů. Děti se pomocí dvojjazyčné
                   pohádky, povídání o tradicích a výtvarných aktivit
                   seznámily s realitou vybraných zemí, vyrobily si
                   vietnamské kroje a klobouky, zatančily si řecký ta-
                   nec nebo se naučily tradiční ukrajinskou písničku.
                   Na integračních aktivitách s Prahou 3 spolupracují
                   i další školy s větším počtem žáků cizinců. „Přede
                   dvěma lety jsem inicioval vznik intenzivního kurzu
     — 8           češtiny sloužícího všem našim školám. Na základě
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13