Page 8 - Praha_3_07_cervenec
P. 8
Fokus Anketa: Jak může městská část přispět
k integraci cizinců?
Štěpán Štrébl (Piráti), místostarosta Matěj Michalk Žaloudek (Zelení a nezávislí),
Základem je postarat se o integraci dětí. Znalost češtiny je koaliční zastupitel
předpokladem pro úspěch ve studiu, a tedy i pro uplatnění O potřebách cizinců na Praze 3 víme jen málo. I proto by-
na trhu práce a integraci do společnosti. Zaznamenal jsem chom měli aktivně usilovat o vzájemné setkávání. Největší
již v roce 2018, že školy řešily množství cizinců. Proto jsem výzvou je integrace dětí cizinců ve školách a školkách —
inicioval vznik intenzivního kurzu češtiny sloužícího všem máme jich na Praze 3 asi sedm set. Školy nabízejí kurzy
našim školám. Za dva roky jím prošla stovka dětí z několika češtiny, doučování apod. Dítě, které vychovali rodiče z jiné
škol. Stal se vzorem dobré praxe efektivní integrace. Po ná- země, je i příležitost pro výuku o cizích kulturách. Radnice
vratu z kurzu do svých škol už děti mohou češtinu úspěšně by se taky měla snažit nabídnout důležité informace na
rozvíjet tam. Praha 3 pomáhá koordinací škol, zprostředko- webu v jazykových mutacích. Aktuálně je pro nás nejdůle-
váním inspirace i materiálně. Vlastní realizaci musí zajistit žitější šířit informaci, že se i lidé bez zdravotního pojištění
školy. mohou očkovat proti covidu-19, aby se cizinci nestali ne-
proočkovanou enklávou.
Ivo Denemark (TOP 09), člen komise pro sociální politiku
Praha je světová metropole a zájem cizinců zde žít a zaklá- Alexander Bellu (Koalice pro Prahu 3), opoziční zastupitel
dat rodiny je toho přirozenou součástí. Trojka je městská Nemyslím si, že by problémem integrace byla odlišná
část s rozmanitou komunitou, kde není důležité, odkud kdo národnost. Sám znám velmi dobře početnou italskou ko-
přišel, ale jaký je. Radnice nyní pomáhá cizincům v kon- munitu, která je zcela integrována do našeho žižkovského,
taktu s úřady a podporuje akce pro děti, které jdou nad rá- respektive pražského prostředí. Většina jejích členů pod-
mec výuky. Fungují tu i dětské skupiny, kde se děti cizinců niká, vychovává děti, platí daně. To stejné můžeme vidět
učí česky. Ukazuje se však, že je to stále málo. Praha 3 se u vietnamské komunity. Kde ale vidím problém, je v nasta-
musí více zaměřit na podporu občanské reprezentace jed- vení podmínek současné radnice třeba v otázce bydlení.
notlivých skupin a rozšíření dětských programů. Chceme Dlouhodobě si občané stěžují, že radnice využívá městské
prohloubit náš komunitní ráz a zapojit každého, kdo má byty pro nepřizpůsobivé občany, kteří neplatí nájem, nedo-
zájem. Všichni jsme přece z Trojky! držují noční klid a zkrátka nerespektují své sousedy. To je
problém, který je třeba řešit v první řadě.
Podle posledních údajů sdružení META dosahuje dohody se ZŠ Chelčického tak vzniklo Centrum ja-
podíl žáků s cizí státní příslušností ve věku osm- zykové přípravy. Žáci se na několik měsíců vyjmou
nácti let, kteří stojí mimo český vzdělávací systém, z klasické výuky, aby si rychle zlepšili češtinu. Do
více než 53 procent. To může v budoucnu předsta- svých škol se pak vracejí už s dostatečnou znalostí,
vovat obrovskou zátěž pro českou ekonomiku. aby rozuměli výuce a češtinu mohli rozvíjet tam.
Výhodou je jak rychlé zlepšení znalostí žáků, kteří
by jinak z výuky nic neměli, tak ulehčení třídním
V procesu integrace učitelům, kterým by žák, který nerozumí výkla-
du, výuku komplikoval,“ říká místostarosta Štěpán
Štrébl.
hrají podstatnou roli obě Pandemie zkomplikovala cizincům život i na pra-
strany covněprávní úrovni. Když v jejím důsledku za-
městnavatelé začali propouštět nebo přestali
svým zaměstnancům platit, byli příslušníci jiných
národností nezřídka prvními, koho se tyto problé-
Častým problémem je mylná představa, že se děti my dotkly. „Bohužel se setkáváme s tím, že ně-
musí nejdříve naučit česky a seznámit s českou kteří zaměstnavatelé zneužívají situace, kdy jejich
kulturou a pak teprve bude možné je začlenit do
kolektivu. Oddělování cizinců od většinové spo-
lečnosti přitom naopak brání účinné integraci
a prohlubuje rozdíly. Děti by se podle toho měly
stát co nejdříve součástí komunity a učit se jazyk
i kulturu za pochodu. Vyzkoušeli si to například
pedagogové a jejich svěřenci ve třech mateřských
školách Prahy 3, které ve spolupráci s organizací
InBáze uspořádaly multikulturní vzdělávací pro-
gram Bedýnky příběhů. Děti se pomocí dvojjazyčné
pohádky, povídání o tradicích a výtvarných aktivit
seznámily s realitou vybraných zemí, vyrobily si
vietnamské kroje a klobouky, zatančily si řecký ta-
nec nebo se naučily tradiční ukrajinskou písničku.
Na integračních aktivitách s Prahou 3 spolupracují
i další školy s větším počtem žáků cizinců. „Přede
dvěma lety jsem inicioval vznik intenzivního kurzu
— 8 češtiny sloužícího všem našim školám. Na základě