Page 16 - Chytrý Zpravodaj - Praha 3 březen 2021
P. 16

Dialog
































                   Inspiroval vás otec Václav, který byl mnoho let   jsou z každé strany takové plošiny, na které se při-
                   stálým členem Divadla Járy Cimrmana?        dělávají kulisy. Jako dítě jsem tam vždy po žebříku
                   On chtěl původně dělat fotografii. Jeho rodiče   vylezl a sledoval shora představení. Skvěle jsem sly-
                   nebyli úplně poplatní režimu, tak nemohl studo-  šel, co si herci mezi sebou na jevišti utrousí. Poprvé
                   vat vysokou školu. Proto utekl k divadlu. Nejdřív   jsem si pak zahrál malého Mirka ve hře Záskok, to
                   Na zábradlí, kde zažil Václava Havla coby drama-  mi bylo těch osm let. To, že se věnuji herectví, je
                   turga, a pak k Cimrmanům. V letech 1985 až 1989   zásluha táty a Cimrmanů. Když jsem je totiž sledo-
                   organizoval také na Střeleckém ostrově Divadelní   val, začalo mě to strašně bavit a nikdy mě nena-
                   pouť, takový ostrov svobody. To byl malý festival,   padlo dělat něco jiného.
                   kde začínali třeba bratři Formani, Bob Klepl a Eva
                   Holubová.                                   Jaká je vaše první vzpomínka na
                                                               Zdeňka Svěráka?
                   Měl vůbec tatínek herecké ambice? Vždyť přece   Připadá mi, jako bych ho znal od nepaměti. Myslím,
                   s Cimrmany hrál, i když původně dělal kulisáka.  že dřív, než jsem si začal cokoliv uvědomovat.
                   On se hlavně projevil jako dobrý manažer. Dostal   Jednu jasnou vzpomínku ale mám. Divadlo pra-
                   divadlo do Mexika, Dánska i jinam. Ke koloritu   videlně vyráží do Janských Lázní na ponovoroční
                   Cimrmanů patří, že používají kulisáky či techniky   čtrnáctidenní zájezd, kam si zaměstnanci berou
                   k drobným roličkám. Když se někdo osvědčí, dostá-  i rodiny. Přes den se chodí na lyže a běžky, večer se
                   vá větší role a později se třeba dostane na úroveň   hraje — v Jánkách, Trutnově, Semilech a dalších
                   herce. Táta se myslím necítil být hercem, ale rád si   městech. Já tam pokaždé slavil své lednové naro-
                   s tím svým herectvím hrál a sledoval, jaký herec by   zeniny. Při jedné oslavě, když tam všichni ti pánové
                   se z něj třeba jednou mohl stát.            seděli a čekali, až sfouknu svíčky, jsem ve své dět-
                                                               ské přímočarosti a radosti začal celé společnosti
                                                               vyprávět dětské vtipy. Ve vtipech je ovšem mistr
        Nabyl jsem pocitu, že                                  hlavně Zdeněk Svěrák, a tak jsme celý večer všech-
                                                               ny bavili. Jen my dva. No ty moje vtipy byly oprav-
        část společnosti bez                                   du hodně dětské, ale to jsou ty Zdeňka Svěráka
                                                               často taky. (smích)
        kultury hrubne                                         Mají v divadle nápovědu?
                                                               Mají, ale napovídá úplně každý, kdo má ruce, nohy
                                                               a pusu a alespoň něco si trochu pamatuje. (úsměv)
                                                               Jednou jsem hrál i s tátou ve hře Vražda v salon-
                   Byl pyšný, když vás viděl v divadle a televizi?  ním kupé. Já byl Hlaváček, který vyšetřuje stevar-
                   Já začal hrát v osmi letech, ve dvanácti jsem už   da. Toho hrál táta a já se ho ptám: „Čím byl tvůj
                   točil filmy. Říkám si, jestli táta trochu nežárlil, ale   otec?“ On podle scénáře vtipnou replikou odpo-
                   to asi ne. Když se třeba učil text na novou hru, tak   vídá: „Otec rodí, nebo matka rodí?“ Jak jsem byl
                   jsem ho z perspektivy malého „zkušeného“ kluka   zpitomělý, že tam se mnou sedí můj vlastní otec,
                   i poučoval. Ale táta byl shovívavý. Dostali jsme se   tak jsem pronesl: „Otec rodí.“ No a Zdeněk Svěrák,
                   i na úroveň, kdy jsme se o našem herectví bavili   který stál ve scéně nade mnou, se na mne podívá
                   normálně pracovně jako kamarádi.            a říká: „Prosím vás, Hlaváčku, matka rodí. Alespoň
                                                               v těchto základních věcech bystě měl mít trochu
                   Mluvil doma o Zdeňku Svěrákovi, Ladislavu   jasno. Nota bene v přítomnosti vlastního otce.“
                   Smoljakovi a dalších hercích?               A divadlo lehlo. Při každém dalším přestavení, kdy
                   Zdeňka, Láďu a ostatní bezmezně miloval a ob-  se tato scéna blížila, na mne Zdeněk přes rameno
                   divoval. Byl rád, že u tohohle divadla může být,   drtil mezi zuby: „Matka rodí, matka rodí.“ Teď už to
                   a mě tam bral snad od narození. V Divadle Járy   nedělá.
     — 16  — 16    Cimrmana jsem pořád jako doma. Nad pódiem
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21