Page 18 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 06/2022
P. 18

ZE ŽIVOTA V HORNÍCH MĚCHOLUPECH A HOSTIVAŘI




                                                                            Hostivařská továrna na barvy vyrostla v polích,
                                                                            jež dnes protíná rušná Průmyslová ulice




























       Architektura v Hostivaři – Díl 17.



       Barevná Hostivař Viktora Materny


       Firmu a továrnu na barvy, laky a fermeže,   patřili také architekt Ladislav Machoň, typograf   Cesta barev do Hostivaře
       kterou založil František Josef Materna, jsme   Ladislav Sutnar nebo malíř Václav Špála). Mezi   Podobně jako v případě souběžně projektované
       opustili v době, kdy její zakladatel v roce 1929   jejich vzory patřila německá výtvarná škola   a budované továrny na váhy Václava Červeného
       zemřel. Již několik let předtím její provoz   Bauhaus či britské hnutí Arts & Crafts. Materna   musel Materna už zamířit dál od nejlukrativněj-
       ovšem řídil jeho syn Viktor, který se rozhodl   byl nejenom členem společnosti, ale též zasedal   ších lokalit v bezprostředním okolí hostivařské
       přesunout výrobní proces do nových prostor   ve správní radě. A členkou byla i jeho žena,   železnice, kde se snadněji pracovalo s možností
       v Hostivaři. Pojďme znovu otevřít příběh   akademická malířka, výtvarnice a umělecká   zavedení vlečky přímo do areálu továrny. Ma-
       jednoho z nejúspěšnějších podniků spojených   šperkařka Josefa „Fina“ Řivnáčová. Vzali se   terna vybral a zakoupil parcelu převážně ležící
       s naší městskou částí.              v létě roku 1912.                    na pozemku č. 796 asi kilometr a půl od nádraží.
       Viktor Materna se výrazněji zapojil do chodu   V  případě holešovické přestavby byla výsled-
       rodinného podniku v roce 1915, kdy mu bylo   kem architektovy vize famózní vstupní budova
       osmadvacet let, o dva roky později byl již jedna-  do celého areálu, kterou Stockar pojal v moder-
       telem firmy, plně ji převzal roku 1922. Viktor byl   ním kubistickém duchu a zároveň jí vtiskl podo-
       mladý, citlivý člověk, který zdědil jak otcovou   bu rodinné iniciály, velkého písmene M. Průčelí
       inteligenci, tak jeho obchodní cit. K tomu byl   bylo omítnuto tmavě fialově s bronzově jasnými
       nadšeným sběratelem umění, a to jak současné-  linkami a nápisem s názvem firmy. Úžasná práce
       ho, moderního, tak mu učarovala exotická Čína či   s šestibokými krystaly ostatně v Holešovicích
       primitivní kultury afrických zemí, jejichž byl vel-  dodnes částečně vzdoruje developerům, ač je to
       kým propagátorem. A své nadšení pro umělecký   souboj opravdu těžký a dnes se zbytek památ-
       svět dokázal hned po vstupu do firmy přenést   kově chráněné původní budovy necitelně krčí
       dokonce i do rodinného podniku.     mezi moderními prosklenými věžáky. Původně
                                           stavba byla dokončena v roce 1920.
       Průmyslový kubismus
       Mladý Materna přišel s několika úpravami,   Ovšem i přes rekonstrukci plnila rozlehlá   Majitel firmy Viktor Materna (sedící uprostřed)
       předně zjednodušil sortiment firmy a zrušil   holešovická továrna stále hůře a hůře svůj   měl vždy velmi dobré vztahy se svými
       doplňkový prodej drogistického zboží. Veškeré   účel. Došlo zde k několika haváriím (dva menší   zaměstnanci
       síly zaměřil na barvy a laky.       požáry v letech 1920 a 1921, povodeň v létě
                                           roku 1931) a majitelé se rozhodli, že je potřeba   Po dobré spolupráci s architektem Rudolfem
       Holešovická továrna potřebovala již nut-  modernizovat celé zázemí továrny zásadněji   Stockarem v Holešovicích nebylo překvapivé,
       né úpravy a byl to právě Viktor, který najal   a nejlépe v místech, kde bude i do budouc-  že se Materna opět obrátil na něj. Dostal za to
       na přestavbu svého přítele a architekta stále   na možnost budovy rozšířit. A to znamenalo   krásnou ukázku plně funkční a přesto umělec-
       zvučnějšího jména – Rudolfa Stockara. Oba byli   podívat se po volných pozemcích někde jinde   ky hodnotné a elegantní průmyslové stavby.
       členy společnosti Artěl, zajímavého společen-  než v sevřeném prostoru mezi vltavskými břehy   Na okraj připomeňme, že architekt Stockar navr-
       ství umělců a průmyslníků, kteří se rozhodli obě   v Holešovicích. Maternovy kroky proto vedly   hl např. palác Báňské a hutní společnosti na rohu
       zdánlivě nesourodá odvětví propojit (mezi členy   na tehdejší okraj Prahy do Hostivaře.  Jungmannovy a Lazarské ulice nebo památkově

       18  HLASATEL 6
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23