Page 18 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 06/2022
P. 18
ZE ŽIVOTA V HORNÍCH MĚCHOLUPECH A HOSTIVAŘI
Hostivařská továrna na barvy vyrostla v polích,
jež dnes protíná rušná Průmyslová ulice
Architektura v Hostivaři – Díl 17.
Barevná Hostivař Viktora Materny
Firmu a továrnu na barvy, laky a fermeže, patřili také architekt Ladislav Machoň, typograf Cesta barev do Hostivaře
kterou založil František Josef Materna, jsme Ladislav Sutnar nebo malíř Václav Špála). Mezi Podobně jako v případě souběžně projektované
opustili v době, kdy její zakladatel v roce 1929 jejich vzory patřila německá výtvarná škola a budované továrny na váhy Václava Červeného
zemřel. Již několik let předtím její provoz Bauhaus či britské hnutí Arts & Crafts. Materna musel Materna už zamířit dál od nejlukrativněj-
ovšem řídil jeho syn Viktor, který se rozhodl byl nejenom členem společnosti, ale též zasedal ších lokalit v bezprostředním okolí hostivařské
přesunout výrobní proces do nových prostor ve správní radě. A členkou byla i jeho žena, železnice, kde se snadněji pracovalo s možností
v Hostivaři. Pojďme znovu otevřít příběh akademická malířka, výtvarnice a umělecká zavedení vlečky přímo do areálu továrny. Ma-
jednoho z nejúspěšnějších podniků spojených šperkařka Josefa „Fina“ Řivnáčová. Vzali se terna vybral a zakoupil parcelu převážně ležící
s naší městskou částí. v létě roku 1912. na pozemku č. 796 asi kilometr a půl od nádraží.
Viktor Materna se výrazněji zapojil do chodu V případě holešovické přestavby byla výsled-
rodinného podniku v roce 1915, kdy mu bylo kem architektovy vize famózní vstupní budova
osmadvacet let, o dva roky později byl již jedna- do celého areálu, kterou Stockar pojal v moder-
telem firmy, plně ji převzal roku 1922. Viktor byl ním kubistickém duchu a zároveň jí vtiskl podo-
mladý, citlivý člověk, který zdědil jak otcovou bu rodinné iniciály, velkého písmene M. Průčelí
inteligenci, tak jeho obchodní cit. K tomu byl bylo omítnuto tmavě fialově s bronzově jasnými
nadšeným sběratelem umění, a to jak současné- linkami a nápisem s názvem firmy. Úžasná práce
ho, moderního, tak mu učarovala exotická Čína či s šestibokými krystaly ostatně v Holešovicích
primitivní kultury afrických zemí, jejichž byl vel- dodnes částečně vzdoruje developerům, ač je to
kým propagátorem. A své nadšení pro umělecký souboj opravdu těžký a dnes se zbytek památ-
svět dokázal hned po vstupu do firmy přenést kově chráněné původní budovy necitelně krčí
dokonce i do rodinného podniku. mezi moderními prosklenými věžáky. Původně
stavba byla dokončena v roce 1920.
Průmyslový kubismus
Mladý Materna přišel s několika úpravami, Ovšem i přes rekonstrukci plnila rozlehlá Majitel firmy Viktor Materna (sedící uprostřed)
předně zjednodušil sortiment firmy a zrušil holešovická továrna stále hůře a hůře svůj měl vždy velmi dobré vztahy se svými
doplňkový prodej drogistického zboží. Veškeré účel. Došlo zde k několika haváriím (dva menší zaměstnanci
síly zaměřil na barvy a laky. požáry v letech 1920 a 1921, povodeň v létě
roku 1931) a majitelé se rozhodli, že je potřeba Po dobré spolupráci s architektem Rudolfem
Holešovická továrna potřebovala již nut- modernizovat celé zázemí továrny zásadněji Stockarem v Holešovicích nebylo překvapivé,
né úpravy a byl to právě Viktor, který najal a nejlépe v místech, kde bude i do budouc- že se Materna opět obrátil na něj. Dostal za to
na přestavbu svého přítele a architekta stále na možnost budovy rozšířit. A to znamenalo krásnou ukázku plně funkční a přesto umělec-
zvučnějšího jména – Rudolfa Stockara. Oba byli podívat se po volných pozemcích někde jinde ky hodnotné a elegantní průmyslové stavby.
členy společnosti Artěl, zajímavého společen- než v sevřeném prostoru mezi vltavskými břehy Na okraj připomeňme, že architekt Stockar navr-
ství umělců a průmyslníků, kteří se rozhodli obě v Holešovicích. Maternovy kroky proto vedly hl např. palác Báňské a hutní společnosti na rohu
zdánlivě nesourodá odvětví propojit (mezi členy na tehdejší okraj Prahy do Hostivaře. Jungmannovy a Lazarské ulice nebo památkově
18 HLASATEL 6