Page 20 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 - 04 2022
P. 20
ŠKOLSTVÍ
ŠKOLY A MLADÁ Moje stopa ve škole
Na podzim minulého roku žáci a studenti
GENERACE v rámci školního participativního rozpočtu
poprvé hlasovali o tom, jak by mohli zlepšit
prostředí na svých školách. Sami navrhli
desítky skvělých projektů, pro něž pak hledali
V Praze 10 máme kolem podporu prostřednictvím kontaktních i online
třiceti škol pro různé kampaní. „Děti přemýšlely, jak účelně využít
věkové skupiny, které objem finančních prostředků, které jejich
navštěvují děti a mladí lidé od útlého věku až školám poskytla radnice. Zvažovaly, co za ně
k prahu dospělosti. Radnice se v některých pořídit, a musely si ověřit, zda jsou jejich nápa-
projektech poslední doby zaměřila na děti dy vůbec realizovatelné,” shrnuje radní pro
ze 13 základních škol, které sama zřizuje, finance Lucie Sedmihradská. SETKÁNÍ S ŽÁKY NA RADNICI V RÁMCI ŠKOLNÍHO FÓRA
a na studenty středních škol. V jejím zájmu
je zapojení mladé generace do rozvoje naší Nápady se nejčastěji týkaly těchto témat: jak by měl vypadat rozvoj Prahy 10 z pohledu
městské části, protože od ní může získávat úprava sportovišť (vnitřních i vnějších), sto- mladého člověka,” říká David Kašpar.
inspirující podněty. jany na kola/lavičky, vznik/úprava vnitřních
prostor, které by sloužily k využití volné- Tři roky s Koncepcí školství
ho času (relaxační místnosti, sedací vaky Na přelomu února a března se místostarosta
v učebnách/na chodbách), výzdoba školy, David Kašpar sešel se všemi třinácti řediteli
ekologie (budky, hmyzí hotel na zahradu základních škol, které zřizuje radnice Prahy 10:
školy). Objevovaly se také návrhy na pořízení „Cílem bylo osobně s řediteli probrat, jak
školních pomůcek (mikroskopy, globusy). Po- se jejich školám daří, co se jim v poslední
děkování zasluhují nejen autoři všech návrhů, době povedlo a s čím by naopak potřebovali
ale také školní koordinátoři akce. Na základě pomoci.” Základem těchto schůzek byla Kon-
jejich úsilí bylo možné projekt participativní- cepce školství, na jejímž vzniku se před třemi
ho projektu ve školách uskutečnit i v tomto lety podíleli také právě ředitelé škol. Tento
složitém období. dokument se jako rámec k diskusi osvědčil.
Potvrdilo se, že zahrnuje podstatnou část
Školní parlamenty agendy každodenního školního života, ať už
Projekt Moje stopa nastartoval užší spolupráci je to materiální zabezpečení, podpora vedení,
mezi městskou částí a aktivními učiteli, kteří motivace učitelů a dětí, či důraz na vzájemnou
na školách participativní rozpočet koordi- spolupráci s místní komunitou i jinými školami.
novali. Spolupracovali přitom s žákovskými S nadšením jsme vyslechli, do jakých projektů
parlamenty, jejichž zástupce jsme na začátku se školy zapojují, jak se naši učitelé i v této
března pozvali na představení projektu Školní době dále vzdělávají a jak uplatňují moderní
fórum. Na radnici zavítalo 21 aktivních žáků trendy v demokratizaci školního prostředí.
a studentů od 5. třídy základních škol až Všem ředitelům a učitelům patří obrovské
po střední školy, kteří se chtějí podílet na roz- poděkování za jejich práci v kritickém období
voji naší městské části. Z každé školy mohli epidemie covidu-19 a válečné situace na Ukra-
přijít dva žáci nebo studenti, nejlépe ti, kteří jině. Jejich práce si velmi vážíme!
tady také bydlí. „Naším cílem je vytvořit fungu-
VÍTĚZEM MOJÍ STOPY VE ŠKOLE SE STALA I ŘASOKOULE jící skupinu školáků, kteří se budou pravidelně — Šimona Huitric
(ZŠ EDEN) scházet a diskutovat své nápady. Zajímá nás, oddělení strategického rozvoje a participace
PLACENÁ INZERCE –P10/4/22/OKP/0203