Page 20 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 - 04 2022
P. 20

ŠKOLSTVÍ


       ŠKOLY A MLADÁ                        Moje stopa ve škole
                                            Na podzim minulého roku žáci a studenti
       GENERACE                             v rámci školního participativního rozpočtu
                                            poprvé hlasovali o tom, jak by mohli zlepšit
                                            prostředí na svých školách. Sami navrhli
                                            desítky skvělých projektů, pro něž pak hledali
       V Praze 10 máme kolem                podporu prostřednictvím kontaktních i online
       třiceti škol pro různé               kampaní. „Děti přemýšlely, jak účelně využít
       věkové skupiny, které                objem finančních prostředků, které jejich
       navštěvují děti a mladí lidé od útlého věku až   školám poskytla radnice. Zvažovaly, co za ně
       k prahu dospělosti. Radnice se v některých   pořídit, a musely si ověřit, zda jsou jejich nápa-
       projektech poslední doby zaměřila na děti   dy vůbec realizovatelné,” shrnuje radní pro
       ze 13 základních škol, které sama zřizuje,   finance Lucie Sedmihradská.  SETKÁNÍ S ŽÁKY NA RADNICI V RÁMCI ŠKOLNÍHO FÓRA
       a na studenty středních škol. V jejím zájmu
       je zapojení mladé generace do rozvoje naší   Nápady se nejčastěji týkaly těchto témat:   jak by měl vypadat rozvoj Prahy 10 z pohledu
       městské části, protože od ní může získávat   úprava sportovišť (vnitřních i vnějších), sto-  mladého člověka,” říká David Kašpar.
       inspirující podněty.                 jany na kola/lavičky, vznik/úprava vnitřních
                                            prostor, které by sloužily k využití volné-  Tři roky s Koncepcí školství
                                            ho času (relaxační místnosti, sedací vaky   Na přelomu února a března se místostarosta
                                            v učebnách/na chodbách), výzdoba školy,   David Kašpar sešel se všemi třinácti řediteli
                                            ekologie (budky, hmyzí hotel na zahradu   základních škol, které zřizuje radnice Prahy 10:
                                            školy). Objevovaly se také návrhy na pořízení   „Cílem bylo osobně s řediteli probrat, jak
                                            školních pomůcek (mikroskopy, globusy). Po-  se jejich školám daří, co se jim v poslední
                                            děkování zasluhují nejen autoři všech návrhů,   době povedlo a s čím by naopak potřebovali
                                            ale také školní koordinátoři akce. Na základě   pomoci.” Základem těchto schůzek byla Kon-
                                            jejich úsilí bylo možné projekt participativní-  cepce školství, na jejímž vzniku se před třemi
                                            ho projektu ve školách uskutečnit i v tomto   lety podíleli také právě ředitelé škol. Tento
                                            složitém období.                    dokument se jako rámec k diskusi osvědčil.
                                                                                Potvrdilo se, že zahrnuje podstatnou část
                                            Školní parlamenty                   agendy každodenního školního života, ať už
                                            Projekt Moje stopa nastartoval užší spolupráci   je to materiální zabezpečení, podpora vedení,
                                            mezi městskou částí a aktivními učiteli, kteří   motivace učitelů a dětí, či důraz na vzájemnou
                                            na školách participativní rozpočet koordi-  spolupráci s místní komunitou i jinými školami.
                                            novali. Spolupracovali přitom s žákovskými   S nadšením jsme vyslechli, do jakých projektů
                                            parlamenty, jejichž zástupce jsme na začátku   se školy zapojují, jak se naši učitelé i v této
                                            března pozvali na představení projektu Školní   době dále vzdělávají a jak uplatňují moderní
                                            fórum. Na radnici zavítalo 21 aktivních žáků   trendy v demokratizaci školního prostředí.
                                            a studentů od 5. třídy základních škol až   Všem ředitelům a učitelům patří obrovské
                                            po střední školy, kteří se chtějí podílet na roz-  poděkování za jejich práci v kritickém období
                                            voji naší městské části. Z každé školy mohli   epidemie covidu-19 a válečné situace na Ukra-
                                            přijít dva žáci nebo studenti, nejlépe ti, kteří   jině. Jejich práce si velmi vážíme!
                                            tady také bydlí. „Naším cílem je vytvořit fungu-
       VÍTĚZEM MOJÍ STOPY VE ŠKOLE SE STALA I ŘASOKOULE   jící skupinu školáků, kteří se budou pravidelně   —  Šimona Huitric
       (ZŠ EDEN)                            scházet a diskutovat své nápady. Zajímá nás,     oddělení strategického rozvoje a participace

                                                                                                  PLACENÁ INZERCE –P10/4/22/OKP/0203
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24