Page 11 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 - 04 2022
P. 11
HANUŠ LAMR
ší, protože se prodávají ve větším počtu kusů.
Například v minulém roce jsem připravoval
kolekci s názvem Cereal inspirovanou obilím.
Ve 3D jsem vytvořil model plevy ovsa, který
se potom převáděl do šesti velikostí, z nichž
se skládaly různé klasy a další tvary uzpůso-
bené pro jednotlivé šperky. Vytvořit kolekci
je pro mě podobně důležité, jako když zpěvák
vydá desku. Její veřejné představení je
většinou spojené s výstavou, vydá se katalog
v nákladu třeba tisíc kusů, který rozdávám
zákazníkům, fotky se šíří po sociálních sítích.
O mé práci se zkrátka tímto způsobem dozví
docela dost lidí.
Několikrát jste byl nominován na Czech
Grand Design Award, jaký to pro vás má
význam?
Samozřejmě mám pokaždé radost, když nomi-
naci získám. Ale je to jako s Českým slavíkem
nebo jinými cenami, že se v nich většinou
stejně nepozná, kdo je opravdu nejlepší. Já si
jedu po vlastní ose, a přestože jsem ze čtyř
nominací ani jednou nevyhrál, tak funguji
velice dobře.
vložím ji do materiálu, zapálím a nechám odlitých do bronzu jsem vytvořil kříž nebo
V rozhovorech už se vás nesčetněkrát vyhořet – a hned mám hotovou formu. Nebo monstranci, na něž můžeme pohlížet jako
ptali na historku, jak jste vyráběl brož pro vám dám příklad týkající se zmíněné kolek- na „relikvie přírody“.
bývalou americkou ministryni zahraničních ce Cereal. Kdysi jsem četl japonskou knihu
věcí Madeleine Albrightovou. Nakolik je to „Revoluce jednoho stébla slámy“, která stála Monstrance už je docela velký „šperk“. Do-
pro vás důležité, že takto významný člověk u kořenů permakultury. Strašně mě zaujala, stáváte také nabídky na výzdobu interiérů?
vlastní šperk, který jste zhotovil? protože ukazuje, že člověk může vynechat Bohužel ne. Ale mým snem je vytvořit pro
Opravdu si toho hodně vážím. Když jsem tu některé zbytečné kroky moderního hos- nějakou církev liturgické předměty. Vyzkoušel
příležitost dostal, tak jsem s její knihou „Tajná podaření. Pak mi při přehlídce Designblok jsem si to už v diplomové práci, kdy jsem dělal
řeč broží“ jezdil metrem sem a tam, dokud v Národopisném muzeu v Kinského zahradě kalich a mešní konvičky do kostela. Určitě by
jsem ji celou nepřečetl. Při navrhování jsem se kurátorka vyhradila místo mezi dvěma velký- mě bavilo navrhovat i nějaké bronzové sošky
moc nesvazoval tím, jestli se jí brož bude líbit. mi slaměnými věnci, kam jsem vyrobil diadém do interiéru.
Udělal jsem ji poměrně výraznou, až odváž- Vínek ze stříbrných klásků. A veškeré tyhle
nou, a možná právě proto si ji lidé pamatují. rurální motivy se pak poskládaly do inspirace
Mám radost, že se o ní paní Albrightová zmi- pro kolekci. Zajímá mě i folklor, takže občas HANUŠ LAMR
ňovala pochvalně, i když jsem se s ní osobně místo realistických šperků udělám něco sty-
nesetkal. lizovaného, například ze dřeva vysoustružím
makovice.
Pořádají se klasické výstavy šperků, jako je
to obvyklé třeba v malířství nebo sochař- Jaký máte vztah k pěstitelství?
ství? Kromě balkonu plného rostlin mám doma
Galerie se tomu věnují opravdu velice málo. za oknem na jižní straně kaktusy, které mě
Teprve nedávno otevřel Petr Vogel, docent vždycky okouzlí, když kvetou. Na chalupě se
designu na univerzitě v Plzni, malinkou snažím citlivě navazovat na dědovu zahrad-
šperkařskou galerii Resonance na pražském nickou práci, ale vedu to spíš v trvale udržitel-
Újezdě. Ta se zaměřuje výhradně na autorskou ném duchu. Moc tam nepleji, poměry měním
tvorbu. V této kategorii, tedy mimo opakující nenásilně, jen když to je zcela nezbytné,
se nabídku kolekcí, je u nás ještě trochu pro- dávám tomu volnější ruku. Rodák z Malé Strany se v oboru vzdělával nejprve
blém s prodejností – třeba originální snubní na Soukromé mistrovské škole uměleckého
prsteny nebo náušnice na zakázku ještě bývají Jedna z vašich kolekcí se jmenuje Lust for designu v Čakovicích, poté vystudoval Vysokou
cenově dosažitelné, větší věci, jako brože, už Eden, má to nějakou souvislost s Vršovicemi? školu uměleckoprůmyslovou v Praze se zaměřením
si objedná málokdo. Na Západě je to běžné, To úplně ne, byť se to samozřejmě nabízí. na šperk a sochařství. Důležité tvůrčí zkušenosti
tady si na to lidé ještě nezvykli. Je to otázka Oproti Cerealu, který byl designově pojatý získával na zahraničních stážích, například v Izraeli
estetického povědomí, které se u nás rozvíjí a čistý, jsem v této kolekci záměrně pracoval nebo v Německu. Ve své práci se inspiruje především
vlastně jen nějakých třicet let, ale samozřejmě s jakousi nedokonalostí. Byla to pro mě důle- rostlinami, podle jejichž vzorů vytváří fantastický
pořád rozhoduje hlavně kupní síla. žitá cesta právě od designu k volnému umění. mikrosvět plný přírodopisných dobrodružství. Je
Chtěl jsem ukázat, že šperky nemusí být jen vyhledáván soukromými sběrateli, zastoupení má
Mluvil jste o silném vztahu k rostlinám. Jak krásná ozdoba na nošení, ale je tam ještě i v mnoha oficiálních expozicích. V roce 2019 vytvořil
přenášíte inspiraci do své tvorby? navíc myšlenka pocty přírodě. Ústředním pro Národní muzeum diadém Sbírka, který připomíná
Já jsem paradoxně svou podstatou spíše tématem bylo rozlomené granátové jablko výročí založení této instituce.
městský člověk, takže přírodou se často jako symbol puklého srdce. Použil jsem i další
zabývám spíše v parcích. Najdu nějakou šišku, křesťanské motivy, například pomocí klacíků
PRAHA 10 / DUBEN 2022 11