Page 8 - Chytrý zpravodaj - Palkovice 3/2025
P. 8
3/2025
Nezávislá kontrola a důsledná revize hospodaření CeSta k náPraVě
je buď neochotně prováděna, nebo zcela chybí. Je zřejmé, že bez důsledné kontroly a zavedení
jasných pravidel nebude možné dosáhnout řád-
PochybnoSti a nehoSPodárnoSt ného hospodaření v obecních lesích. Klíčové kroky
Výsledky hospodaření ukazují, že lesy nejsou zahrnují:
spravovány s péčí řádného hospodáře. Existu-
jí podezření na nehospodárné nakládání. Ačkoli 1. Zajištění transparentnosti – Veřejně dostupná
jsou známá procesní rizika je k nim přistupováno evidence těžby, smluv a výběrových řízení.
laxně netransparentně bez funkčních kontrolních 2. Funkční kontrolní mechanismy – Kontrolní a fi-
mechanismů.
nanční výbory musí pracovat efektivně a s jas-
ným mandátem. Pověřené osoby musí mít
neoChota zaVéSt účinná oPatření
Namísto toho, aby odpovědní zastupitelé aktiv- osobní odpovědnost při přebírce dřevní hmoty
ně řešili zjištěné problémy a přijali opatření k ná- a následném prodeji.
pravě, dochází k jejich bagatelizaci či dokonce ke 3. Odpovědnost volených zástupců – Ti, kdo spra-
krytí podezřelých praktik. Návrhy na důslednější vují majetek obce, by měli nést odpovědnost za
dohled nad hospodařením jsou odmítány a ti, kdo svá rozhodnutí.
na nešvary upozorňují, se stávají terčem útoků.
4. Ochrana whistleblowerů – Ti, kdo upozorňují na
oPoziční zaStuPitelé jako nePřátelé? pochybení, by neměli být napadáni, ale naopak
Namísto toho, aby vedení obce přivítalo snahu vyslyšeni a chráněni.
o transparentní hospodaření, dochází k osočování Pokud se tyto změny neprosadí, bude hospo-
těch, kteří poukážou na konkrétní nedostatky ve daření v obecních lesích i nadále zdrojem pochyb-
snaze chybné kroky a pochybnosti napravit. Opo- ností, netransparentnosti a ekonomických ztrát.
ziční zastupitelé, kteří požadují jasné odpovědi Obyvatelé obcí mají právo vědět, jak se s jejich
a kontrolní mechanismy, jsou často dehonestováni majetkem nakládá, a zastupitelé by měli jednat
a označováni za původce problémů, ačkoli jen usi- v jejich zájmu – nikoli proti němu.
lují o nápravu situace. Místo věcné diskuse a pro-
vedení opravných opatření, tak dochází k osobním Petr Gřes,
útokům a vytváření umělého konfliktu. zastupitel Přísaha
rok PříjeM Vydání VÝnoS
2004 333 519,50 461 855,20 -128 335,70
2005 880 525,00 863 922,00 16 603,00
2006 1 876 459,50 1 311 812,60 564 646,90
2007 1 212 388,39 855 132,90 357 255,49
2008 1 278 679,70 1 410 540,70 -131 861,00
2009 1 947 445,55 3 626 828,50 -1 679 382,95
2010 783 282,24 3 443 592,46 -2 660 310,22
2011 1 712 726,00 1 214 538,24 498 187,76
2012 2 996 884,00 1 554 996,00 1 441 888,00
2013 2 490 456,14 2 204 130,81 286 325,33
2014 3 682 074,02 2 945 025,07 737 048,95
2015 3 671 285,88 2 838 625,17 832 660,71
2016 2 963 825,00 3 036 344,94 -72 519,94
2017 2 076 695,00 3 278 248,11 -1 201 553,11
2018 1 811 794,13 3 583 737,67 -1 771 943,54
2019 719 558,00 625 369,35 94 188,65
2020 1 811 794,00 4 559 500,00 -2 747 706,00
2021 1 832 096,23 3 929 598,27 -2 097 502,04
2022 3 776 403,55 5 504 069,02 -1 727 665,47
2023 2 292 598,77 3 678 577,68 -1 385 978,91
CelkeM kč -10 775 954,09
Zdroj: obec Palkovice (V daných výdajích nejsou obsaženy jen výdaje čistě za hospodaření v lesích, ale spadají tam
třeba také např. opravy lesních cest, ořez stromů u některých cest, úhrada OLH a další. / David Kula, místostarosta)
8