Page 8 - Chytrý zpravodaj - Palkovice 3/2025
P. 8

3/2025


        Nezávislá kontrola a důsledná revize hospodaření   CeSta k náPraVě
        je buď neochotně prováděna, nebo zcela chybí.  Je zřejmé, že bez důsledné kontroly a zavedení
                                                 jasných pravidel nebude možné dosáhnout řád-
        PochybnoSti a nehoSPodárnoSt             ného hospodaření v obecních lesích. Klíčové kroky
          Výsledky  hospodaření  ukazují,  že  lesy  nejsou   zahrnují:
        spravovány  s  péčí  řádného  hospodáře.  Existu-
        jí  podezření  na  nehospodárné  nakládání.  Ačkoli   1.  Zajištění  transparentnosti  –  Veřejně  dostupná
        jsou známá procesní rizika je k nim přistupováno   evidence těžby, smluv a výběrových řízení.
        laxně netransparentně bez funkčních kontrolních   2. Funkční kontrolní mechanismy – Kontrolní a fi-
        mechanismů.
                                                    nanční výbory musí pracovat efektivně a s jas-
                                                    ným  mandátem.  Pověřené  osoby  musí  mít
        neoChota zaVéSt účinná oPatření
          Namísto toho, aby odpovědní zastupitelé aktiv-  osobní odpovědnost při přebírce dřevní hmoty
        ně řešili zjištěné problémy a přijali opatření k ná-  a následném prodeji.
        pravě, dochází k jejich bagatelizaci či dokonce ke   3. Odpovědnost volených zástupců – Ti, kdo spra-
        krytí  podezřelých  praktik.  Návrhy  na  důslednější   vují majetek obce, by měli nést odpovědnost za
        dohled nad hospodařením jsou odmítány a ti, kdo   svá rozhodnutí.
        na nešvary upozorňují, se stávají terčem útoků.
                                                 4. Ochrana whistleblowerů – Ti, kdo upozorňují na
        oPoziční zaStuPitelé jako nePřátelé?        pochybení, by neměli být napadáni, ale naopak
          Namísto toho, aby vedení obce přivítalo snahu   vyslyšeni a chráněni.
        o transparentní hospodaření, dochází k osočování   Pokud se tyto změny neprosadí, bude hospo-
        těch, kteří poukážou na konkrétní nedostatky ve   daření v obecních lesích i nadále zdrojem pochyb-
        snaze chybné kroky a pochybnosti napravit. Opo-  ností,  netransparentnosti  a  ekonomických  ztrát.
        ziční  zastupitelé,  kteří  požadují  jasné  odpovědi   Obyvatelé  obcí  mají  právo  vědět,  jak  se  s  jejich
        a kontrolní mechanismy, jsou často dehonestováni   majetkem  nakládá,  a  zastupitelé  by  měli  jednat
        a označováni za původce problémů, ačkoli jen usi-  v jejich zájmu – nikoli proti němu.
        lují o nápravu situace. Místo věcné diskuse a pro-
        vedení opravných opatření, tak dochází k osobním                        Petr Gřes,
        útokům a vytváření umělého konfliktu.                             zastupitel Přísaha

        rok                 PříjeM              Vydání              VÝnoS
        2004                333 519,50          461 855,20          -128 335,70
        2005                880 525,00          863 922,00          16 603,00
        2006                1 876 459,50        1 311 812,60        564 646,90
        2007                1 212 388,39        855 132,90          357 255,49
        2008                1 278 679,70        1 410 540,70        -131 861,00
        2009                1 947 445,55        3 626 828,50        -1 679 382,95
        2010                783 282,24          3 443 592,46        -2 660 310,22
        2011                1 712 726,00        1 214 538,24        498 187,76
        2012                2 996 884,00        1 554 996,00        1 441 888,00
        2013                2 490 456,14        2 204 130,81        286 325,33
        2014                3 682 074,02        2 945 025,07        737 048,95
        2015                3 671 285,88        2 838 625,17        832 660,71
        2016                2 963 825,00        3 036 344,94        -72 519,94
        2017                2 076 695,00        3 278 248,11        -1 201 553,11
        2018                1 811 794,13        3 583 737,67        -1 771 943,54
        2019                719 558,00          625 369,35          94 188,65
        2020                1 811 794,00        4 559 500,00        -2 747 706,00
        2021                1 832 096,23        3 929 598,27        -2 097 502,04
        2022                3 776 403,55        5 504 069,02        -1 727 665,47
        2023                2 292 598,77        3 678 577,68        -1 385 978,91
        CelkeM              kč                                      -10 775 954,09
          Zdroj: obec Palkovice (V daných výdajích nejsou obsaženy jen výdaje čistě za hospodaření v lesích, ale spadají tam
        třeba také např. opravy lesních cest, ořez stromů u některých cest, úhrada OLH a další. / David Kula, místostarosta)
                                               8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13