Page 7 - Chytrý zpravodaj - Palovice č. 2 2022
P. 7

2/2022


           S obcemi, které lemují dálnici D56 od Ostravy   desítky  živočišných  druhů  a  rostlin,  které  jsou
        do Frýdku-Místku, řešíme možnost zrušení dál-  samy již ohroženy vyhynutím.
        ničního poplatku v úseku mezi exity 40–52. Po-  Snad  nejpalčivějším  problémem  však  zůstává
        vinnost dálniční známky svádí mnohé řidiče využí-  skutečnost, že obsah projíždějících cisteren ohro-
        vat průjezd přes okolní obce. Avizované zdražení   žuje kvalitu vody v přehradní nádrži Šance. Ta je
        dálniční známky situaci zřejmě ještě zhorší. Úlevu   zásobárnou pitné vody nejen pro Frýdecko-Mís-
        od  zbytečného  průjezdu  vozidel  do  3,5  tuny  by   tecko, ale i pro část Ostravy či Karvinska, a na je-
        obcím  jistě  přinesla  možnost  využívat  úsek  D56   jích dodávkách závisí statisíce našich obyvatel.
        jako  svůj  přirozený  bezplatný  obchvat.  Za  tímto   Na podnět starostky obce Staré Hamry paní Evy
        účelem jednáme s Ministerstvem dopravy o udě-  Tořové  se  současnou  situací  a  možnostmi  jejího
        lení výjimky ze zpoplatnění daného úseku dálnice.   zlepšení již řadu měsíců zabývám. Spolu s dalšími
          Nejaktuálnějším projektem v oblasti dopravy je   starostkami a starosty obcí všech frýdecko-místec-
        úsilí o celoroční zákaz vjezdu tranzitní kami-  kých mikroregionů jsme v loňském roce uskuteč-
        onové dopravy do chráněné krajinné oblasti   nili řadu jednání, na která jsme přizvali i zástupce
        Beskydy.                                 Ředitelství silnic a dálnic, projekční kanceláře RSE,
          Spolu s více než 50 zástupci regionu jsme po-  Dopravního inspektorátu PČR a experty z hlediska
        dali žádost k rukám hejtmana MSK, v níž usilujeme   dopravy,  Povodí  Odry,  náměstky  hejtmana  MSK
        o nápravu důsledků rozhodnutí Ministerstva do-  i  vedení  města  Frýdek-Místek,  právníky  a  další.
        pravy, kterým v devadesátých letech došlo k roz-  Výsledkem byla široká shoda v názoru, že v sou-
        sáhlé změně v uspořádání silniční sítě v ČR. Tato   vislosti s dokončováním obchvatů Frýdku-Místku
        změna velmi negativně zasáhla do života občanů   a Třince se nám nyní, po více než čtvrtstoletí, ote-
        a návštěvníků CHKO Beskydy.              vírá  možnost  změnit  současný  nevyhovující  stav
          Zmíněným rozhodnutím bylo totiž umožněno,   a stále se zhoršující dopravní situaci v oblasti zlep-
        aby chráněnou krajinnou oblastí Beskydy, která je   šit odkloněním tranzitní kamionové dopravy.
        dnes zahrnuta do soustavy evropsky významných   Požadujeme aktivní jednání, jehož cílem je za-
        lokalit Natura 2000, tranzitovala přeshraniční ka-  vedení celoročního zákazu průjezdu tranzitní ka-
        mionová doprava. S vědomím nízkého rizika po-  mionové dopravy přes CHKO Beskydy.
        stihu vysílají firmy celoročně své řidiče přes CHKO   Naší snahou je, aby Beskydy zvýšily svou přida-
        Beskydy na Slovensko a dále do jižních států.  nou hodnotu coby rekreační, turistická a chráněná
          Zvýšená doprava vede ke snížení kvality života   krajinná oblast, která se řadí do soustavy chráně-
        a bydlení, a to zejména vlivem zvýšené hlučnosti   ných oblastí EU Natura 2000.
        a celkového znečištění ovzduší. V některých úse-  Uvědomuji si, že tento náš záměr bude nejen
        cích způsobuje i snížení bezpečnosti.    časově,  ale  hlavně  finančně,  náročný  a  čeká  nás
          Při dopravních nehodách vznikají několikaho-  ještě mnoho jednání s nejistým výsledkem.
        dinové uzávěry, které znemožňují průjezd osob-  Věřím však, že společně se nám to podaří!
        ních vozidel, autobusových linek i vozidel IZS do
        horských  obcí  a  do  turistických  oblastí.  Závažné        RNDr. Helena Pešatová
        dopravní  situace  ohrožují  v  konečném  důsled-             senátorka pro Beskydy
        ku  celý  ekosystém  CHKO  Beskydy  –  nejvíce  pak   volební obvod Frýdecko-Místecko



















                                               7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12