Page 7 - Chytrý zpravodaj - Palovice č. 2 2022
P. 7
2/2022
S obcemi, které lemují dálnici D56 od Ostravy desítky živočišných druhů a rostlin, které jsou
do Frýdku-Místku, řešíme možnost zrušení dál- samy již ohroženy vyhynutím.
ničního poplatku v úseku mezi exity 40–52. Po- Snad nejpalčivějším problémem však zůstává
vinnost dálniční známky svádí mnohé řidiče využí- skutečnost, že obsah projíždějících cisteren ohro-
vat průjezd přes okolní obce. Avizované zdražení žuje kvalitu vody v přehradní nádrži Šance. Ta je
dálniční známky situaci zřejmě ještě zhorší. Úlevu zásobárnou pitné vody nejen pro Frýdecko-Mís-
od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by tecko, ale i pro část Ostravy či Karvinska, a na je-
obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jích dodávkách závisí statisíce našich obyvatel.
jako svůj přirozený bezplatný obchvat. Za tímto Na podnět starostky obce Staré Hamry paní Evy
účelem jednáme s Ministerstvem dopravy o udě- Tořové se současnou situací a možnostmi jejího
lení výjimky ze zpoplatnění daného úseku dálnice. zlepšení již řadu měsíců zabývám. Spolu s dalšími
Nejaktuálnějším projektem v oblasti dopravy je starostkami a starosty obcí všech frýdecko-místec-
úsilí o celoroční zákaz vjezdu tranzitní kami- kých mikroregionů jsme v loňském roce uskuteč-
onové dopravy do chráněné krajinné oblasti nili řadu jednání, na která jsme přizvali i zástupce
Beskydy. Ředitelství silnic a dálnic, projekční kanceláře RSE,
Spolu s více než 50 zástupci regionu jsme po- Dopravního inspektorátu PČR a experty z hlediska
dali žádost k rukám hejtmana MSK, v níž usilujeme dopravy, Povodí Odry, náměstky hejtmana MSK
o nápravu důsledků rozhodnutí Ministerstva do- i vedení města Frýdek-Místek, právníky a další.
pravy, kterým v devadesátých letech došlo k roz- Výsledkem byla široká shoda v názoru, že v sou-
sáhlé změně v uspořádání silniční sítě v ČR. Tato vislosti s dokončováním obchvatů Frýdku-Místku
změna velmi negativně zasáhla do života občanů a Třince se nám nyní, po více než čtvrtstoletí, ote-
a návštěvníků CHKO Beskydy. vírá možnost změnit současný nevyhovující stav
Zmíněným rozhodnutím bylo totiž umožněno, a stále se zhoršující dopravní situaci v oblasti zlep-
aby chráněnou krajinnou oblastí Beskydy, která je šit odkloněním tranzitní kamionové dopravy.
dnes zahrnuta do soustavy evropsky významných Požadujeme aktivní jednání, jehož cílem je za-
lokalit Natura 2000, tranzitovala přeshraniční ka- vedení celoročního zákazu průjezdu tranzitní ka-
mionová doprava. S vědomím nízkého rizika po- mionové dopravy přes CHKO Beskydy.
stihu vysílají firmy celoročně své řidiče přes CHKO Naší snahou je, aby Beskydy zvýšily svou přida-
Beskydy na Slovensko a dále do jižních států. nou hodnotu coby rekreační, turistická a chráněná
Zvýšená doprava vede ke snížení kvality života krajinná oblast, která se řadí do soustavy chráně-
a bydlení, a to zejména vlivem zvýšené hlučnosti ných oblastí EU Natura 2000.
a celkového znečištění ovzduší. V některých úse- Uvědomuji si, že tento náš záměr bude nejen
cích způsobuje i snížení bezpečnosti. časově, ale hlavně finančně, náročný a čeká nás
Při dopravních nehodách vznikají několikaho- ještě mnoho jednání s nejistým výsledkem.
dinové uzávěry, které znemožňují průjezd osob- Věřím však, že společně se nám to podaří!
ních vozidel, autobusových linek i vozidel IZS do
horských obcí a do turistických oblastí. Závažné RNDr. Helena Pešatová
dopravní situace ohrožují v konečném důsled- senátorka pro Beskydy
ku celý ekosystém CHKO Beskydy – nejvíce pak volební obvod Frýdecko-Místecko
7