Page 5 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih únor 2021
P. 5

PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET








































          SÁŇKOVACÍ KOPEC OBSADILY DĚTI . „Sněží, sněží!“ – volali druhý týden v lednu děti, milovníci sněhu a s nimi
          tak trochu i my. Sáňkovací kopec v Zábřehu, projekt z roku 2018, se konečně dočkal pořádné sněhové nadílky a mohl
          být uveden do plného provozu. „Za návrh děkujeme autorce projektu paní Kateřině Srbecké. Jsme rádi, že zima
          letos opravdu přišla a sáňkovací kopec mohl posloužit plánovanému účelu. Však se z něj také děti hned radovaly,“
          kvitovala místostarostka Hana Tichánková.


        ŽÁCI OVLIVŇUJÍ PODOBU SVÉ ŠKOLY



                                                              Zároveň si procvičují prezentač-  s knihovnou či sedacími vaky na
                                                              ní dovednosti a učí se hospoda-  chodbách. Nechybí ale ani sklá-
                                                              řit s penězi.              dací koloběžky a  taneční pod-
                                                                Loňský rok byl ale z důvodu   ložky do družiny, hry na chodník,
                                                              epidemie covid-19 trochu jiný.   vybavení na ping-pong, hudební
                                                              Participativní rozpočty muse-  aparatura nebo například zá-
                                                              ly probíhat v poněkud odlišné   bavné polepy na chodby. „Děti
                                                              podobě, někde třeba s  online   mají skvělé nápady, které by
                                                              hlasováním a  propagací navr-  nás dospělé nenapadly. Mají na
                                                              žených nápadů pomocí videí.   věc jiný úhel pohledu. Naopak je
                                                              Zapojené školy se ale nových   zase musíme trošku usměrňovat
                                                              podmínek nezalekly, a  tak   v  tom, že některé nápady jsou
                                                              se mohou v  základních ško-  ve školním prostředí těžce rea-
                                                              lách  Horymírově,  E.  Lukášové,   lizovatelné, musíme jim pomoci
                                                              F.  Formana, Provaznické, Vol-  s představou, co by to obnáše-
                                                              gogradské, Dvorského, Šeříko-  lo, že by byly například nutné
                                                              vé a A. Kučery těšit ze splně-  stavební úpravy a tím by se už
                                                              ných žákovských nápadů.    do rozpočtu nevešly apod. Kaž-
                                                                A co děti navrhovaly? Mezi   doročně padá návrh na školní
                                                              úspěšnými projekty se objevu-  bufet, proto je potřeba dětem
                                                              jí věci přispívající rozvoji školy,   objasnit, co takový bufet s  se-
          Školní participativní rozpo-  V rámci třítýdenního procesu si   jako je třeba kombinovaný spo-  bou přináší za náklady a  že se
        čet funguje v  našem obvodu   děti vyzkouší jednotlivé kroky   rák do školní kuchyňky nebo   nedá z jednorázového příspěvku
        už od roku 2018. Školy, které se   participativního  rozpočtování.   Airtrack  –  nafukovací  žíněnka.   zřídit,“ uzavírá Martina Kundrá-
        rozhodnou zapojit, dostanou 30   Projekty nejprve vymyslí, musí   Děti ale chtějí lépe trávit i  čas   tová,  učitelka  a  koordinátorka
        tisíc korun, aby mohly uskuteč-  je navrhnout a  získat podporu   o  přestávkách, proto navrhly   školního participativního roz-
        nit  vybrané  žákovské  projekty.   spolužáků  k  jejich  uskutečnění.   vytvoření odpočinkové zóny   počtu ze ZŠ Horymírova.


                                                            5                                       www.ovajih.cz
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10