Page 5 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih únor 2021
P. 5
PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET
SÁŇKOVACÍ KOPEC OBSADILY DĚTI . „Sněží, sněží!“ – volali druhý týden v lednu děti, milovníci sněhu a s nimi
tak trochu i my. Sáňkovací kopec v Zábřehu, projekt z roku 2018, se konečně dočkal pořádné sněhové nadílky a mohl
být uveden do plného provozu. „Za návrh děkujeme autorce projektu paní Kateřině Srbecké. Jsme rádi, že zima
letos opravdu přišla a sáňkovací kopec mohl posloužit plánovanému účelu. Však se z něj také děti hned radovaly,“
kvitovala místostarostka Hana Tichánková.
ŽÁCI OVLIVŇUJÍ PODOBU SVÉ ŠKOLY
Zároveň si procvičují prezentač- s knihovnou či sedacími vaky na
ní dovednosti a učí se hospoda- chodbách. Nechybí ale ani sklá-
řit s penězi. dací koloběžky a taneční pod-
Loňský rok byl ale z důvodu ložky do družiny, hry na chodník,
epidemie covid-19 trochu jiný. vybavení na ping-pong, hudební
Participativní rozpočty muse- aparatura nebo například zá-
ly probíhat v poněkud odlišné bavné polepy na chodby. „Děti
podobě, někde třeba s online mají skvělé nápady, které by
hlasováním a propagací navr- nás dospělé nenapadly. Mají na
žených nápadů pomocí videí. věc jiný úhel pohledu. Naopak je
Zapojené školy se ale nových zase musíme trošku usměrňovat
podmínek nezalekly, a tak v tom, že některé nápady jsou
se mohou v základních ško- ve školním prostředí těžce rea-
lách Horymírově, E. Lukášové, lizovatelné, musíme jim pomoci
F. Formana, Provaznické, Vol- s představou, co by to obnáše-
gogradské, Dvorského, Šeříko- lo, že by byly například nutné
vé a A. Kučery těšit ze splně- stavební úpravy a tím by se už
ných žákovských nápadů. do rozpočtu nevešly apod. Kaž-
A co děti navrhovaly? Mezi doročně padá návrh na školní
úspěšnými projekty se objevu- bufet, proto je potřeba dětem
jí věci přispívající rozvoji školy, objasnit, co takový bufet s se-
Školní participativní rozpo- V rámci třítýdenního procesu si jako je třeba kombinovaný spo- bou přináší za náklady a že se
čet funguje v našem obvodu děti vyzkouší jednotlivé kroky rák do školní kuchyňky nebo nedá z jednorázového příspěvku
už od roku 2018. Školy, které se participativního rozpočtování. Airtrack – nafukovací žíněnka. zřídit,“ uzavírá Martina Kundrá-
rozhodnou zapojit, dostanou 30 Projekty nejprve vymyslí, musí Děti ale chtějí lépe trávit i čas tová, učitelka a koordinátorka
tisíc korun, aby mohly uskuteč- je navrhnout a získat podporu o přestávkách, proto navrhly školního participativního roz-
nit vybrané žákovské projekty. spolužáků k jejich uskutečnění. vytvoření odpočinkové zóny počtu ze ZŠ Horymírova.
5 www.ovajih.cz