Page 8 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih 05/2022
P. 8

ROZHOVOR




                                            se to třeba u renovace kašny před poliklini-  rozdělit 30 tisíc korun, a to je zřejmě pro žáky
                                            kou, která navazovala na revitalizaci plochy   velkým lákadlem. Na konci března proběh-
                                            Náměstí Ostrava-Jih.                lo  na  radnici  setkání  koordinátorů  ze  škol,
                                              Tichánková:  Všechny projekty partici-  které bylo velmi přínosné. Sdíleli své zkuše-
                                            pativního rozpočtu evidujeme v takzvaném   nosti s celým procesem, motivací žáků a tak
                                            zásobníku nápadů. Často se k nim vracíme,   dále. Zúčastnila jsem se několika setkání ve
                                            pokud se chystá nějaká investice v dané lo-  školách, kde žáci prezentovali své projekty,
                                            kalitě. Zajímá nás, co si lidé přejí. Stává se, že   a  byla jsem nadšena. Asi nejvíc mě oslovil
                                            zvítězí projekt, který měl původně být reali-  projekt resuscitačních figurín dospělého
                                            zován v místě, se kterým nemáme žádné plá-  a kojence na ZŠ Březinova, které si žáci chtě-
        Lavičky pro seniory / ulice Horymírova   ny. A protože jde o proces, který reaguje na   li pořídit k trénování záchrany života. Koho
        a Markova / náklady: 203 280 Kč
                                            aktuální život na Jihu a potřeby i zájmy jeho   z nás by napadlo, že právě tohle budou děti
        stavit návrhy na zajímavé architektonické   obyvatel, mohou se při rozhodování objevit   považovat za důležité?
        pojetí veřejného prostoru. Možná by stálo   nové skutečnosti. Jako například projekt Ze-  Tichánková:  Vůbec  si  netroufám  ozna-
        za to realizovat i nějakou výstavu s projekty   leň za Lunou, který zmínila kolegyně. Vítězné   čit jeden projekt. Děti jsou úžasné, netrápí
        odjinud, aby si lidé uvědomili, co vše lze re-  parkourové hřiště se stalo součástí revitaliza-  je žádné hranice, mají neomezenou energii
        alizovat. Popřemýšlím. (smích)      ce, kterou prováděl náš obvod.      a fantazii. Vše, co jsem v souvislosti s par-
           » Do jaké míry limitují navrhované pro-    » Musíte některé návrhy vyřadit a zamít-  ticipativním rozpočtem v posledních letech
        jekty finance obvodu?               nout? Co řeknete autorovi? Neodradí ho   zažila v  našich školách, patřilo k  okamži-
          Tichánková: Jih má miliardový rozpo-  pak cokoli dalšího předkládat?  kům, které mi bez nadsázky vlily radost
        čet, takže objem financí vložený do tohoto   Dohnal: Každý navrhovaný projekt musí   do žil a utvrdily v tom, že jdeme správným
        projektu je čistě politickým rozhodnutím. Za   splnit dvě podmínky. Musí se vejít do fi-  směrem. Školáci se naučí svůj nápad nejen
        prvních pět let jsme vybrali přes sedmdesát   nančního rámce participativního rozpočtu   vymyslet, ale připravit také rozpočet a pře-
        návrhů v celkové částce přesahující 37 mili-  a nesmí být v konfliktu s již schváleným zá-  svědčit své kamarády, že právě jejich návrh
        onů korun. To už je docela zajímavá bilance,   měrem obvodu. Například pokud již někde   je ten nejlepší. Až vyrostou, nebudou mít
        nemyslíte?                          máme naprojektované parkoviště, návrh se   ostych se do podobných aktivit zapojit.
          Dohnal: Tady to není ani až tak o limi-  zde realizovat nemůže. S každým předkla-  Dohnal:  Je opravdu fajn,  že se  školáci
        tech financí na samotnou realizaci jako spí-  datelem se ale jedná individuálně a lidé, kte-  stávají autory nových projektů, protože to
        še o tom, že se musí trošku hlídat náklady   ří se na tom za úřad podílejí, se snaží vždy   je přesně to, co je motivuje k tomu být více
        na následnou údržbu a provoz. Pokud ob-  najít nějaké „únikové“, optimální řešení.  kreativní. Navíc díky tomu vidíme, co žáci ve
        vod plánuje investice, tak už i  s  ohledem   Hrabovská: Část projektů bohužel ne-  školách chtějí a s tím se dá pracovat.
        na údržbu a provozní náklady. Když si lidé   projde technickou analýzou, v  rámci které     » Ohlasy na participativní rozpočet jsou
        navrhují zajímavé hřiště, tak tyto věci až tak   úředníci z jednotlivých odborů posuzují, zda
        neřeší. Jenže náklady na provoz a  údržbu   je projekt realizovatelný a  v jaké podobě.
        zde prostě existují, proto je na úřadu toto   Někdy stačí jen drobné úpravy, třeba sní-
        vše potřeba nějak vybalancovat.     žit množství navrhovaných herních prvků
          Hrabovská: Jak se říká, o  peníze jde   na dětské hřiště tak, aby výsledný projekt
        vždycky až v  první řadě. Začínali jsme na   vyhovoval návrhu autora a  také aktuálním
        5  milionech,  nyní  je  celková  částka  vyčle-  předpisům. Stává se však, že přihlášený ná-
        něná pro participativní rozpočet 10 milionů   pad nesplňuje některou z podmínek, které
        korun.  Chceme,  aby se  v  každé  části  Jihu   jsou stanoveny Zásadami realizace partici-
        (Hrabůvka, Dubina a  Bělský Les, Výškovi-  pativního rozpočtu. Autory se ale snažíme   Kašna / před poliklinikou v Hrabůvce / ná-
        ce,  Zábřeh) uskutečnil každý rok alespoň   podpořit v jejich přihlášení v dalším roce.  klady: 4 623 353 Kč
        jeden nápad. Je to hodně, nebo málo? Zále-  Tichánková: Ano, pravidla vycházejí ze
        ží projekt od projektu. Jejich autoři se často   Zásad realizace participativního rozpočtu.   vesměs pozitivní. Autoři i  radní z  jiných
        neorientují v  cenách materiálů, takže pů-  Ale vždy se snažíme vše autorovi vysvět-  měst a obcí chválí zejména aktivní zapo-
        vodní rozpočet bývá téměř vždy překročen,   lit a najít vhodná řešení. Často se to stává   jení občanů do dění na Jihu. Potkáváte se
        někdy i několikanásobně.            v  případě,  že  je  překročen  rozpočet,  nebo   s ostatními a vyměňujete si zkušenosti?
           » Jak nakládáte s nápady, jejichž realiza-  projekt není realizován na pozemcích ob-  Tichánková: Potkáváme, protože není
        ce přesahuje finanční možnosti Jihu. Do-  vodu. Všechno je ale o otevřené a korektní   nic  podnětnějšího  a  inspirativnějšího  než
        kážete takový projekt zakomponovat do   komunikaci.                     vzájemné sdílení zkušeností. Těch dobrých,

        konkrétní, třeba už schválené investiční  » Nicméně roste nová autorská generace.   ale i  těch opačných. Covid nám bohužel
        akce?                               Školáci  se  do  participativního  rozpočto-  tato setkání zcela zrušil, ale věřím, že budou
          Dohnal: Pokud má návrh hlavu a patu, je   vání úspěšně zapojují od roku 2018. Který   opět pokračovat. Jako lídři máme co kole-
        přínosem, tak ano. Můžeme některé projek-  z jejich projektů vás zaujal nejvíc a proč?  gům předat a oni nám naopak předávají své
        ty, třeba i lehce pozměněné, vzít za své.  Hrabovská: Na Jihu máme šikovné děti,   vlastní poznatky.
          Hrabovská: První parkourové hřiště na   které mají neotřelé nápady, které by nás do-  Dohnal: Souhlasím, výměna zkušeností
        Jihu jsme zakomponovali do tehdy připra-  spělé nenapadly. A mají jich hodně, takže se   je důležitá. I když byl náš obvod průkopní-
        vovaného projektu na revitalizaci prostoru   každým rokem zvyšuje počet škol, které se   kem, dnes je participativní rozpočet již běž-
        za Kinem Luna. Také se stává, že projekty   do participativního projektu zapojí. Letos to   nou součástí v řadě míst v republice. Myslím
        navazují na schválené investiční akce. Stalo   je 16 ze 17 základních škol. Každá škola může   si, že všichni se při různých akcích potkává-


                                                            8 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13