Page 8 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih 04 2022
P. 8

Úhel Pohledu




        z  Norských fondů budeme v  mnohem   jako náhrada za nemocné a staré, které mu-  hromadné dopravy k  evropské špičce. Je
        větší míře než dříve odstraňovat zátěž   sely být pokáceny, aby pádem větví nebo   škoda, že s tím, jak společnost bohatne, au-
        minulosti ve formě různých nevzhledných   dokonce celého stromu někoho nezranily   tomobilová doprava roste a není možné do-
        betonových prvků, kterými naše zejména   nebo nezpůsobily nějakou větší škodu. Další   nekonečna budovat nová a nová parkoviště.
        panelová  sídliště  přímo  překypují.  Různé   stromy pak nařizujeme sázet stavebníkům,   Z dlouhodobého hlediska bude samozřejmě
        betonované a asfaltové plochy nahradí ze-  kteří realizují své projekty. Z tohoto pohledu   nutné přistoupit k  nějakým omezením, jak
        lený trávník, trvalkový záhon nebo loučka   je Ostrava i díky lesoparku Bělský les jedno-  co se týká parkování, tak také množství au-
        s lučními květy. Předpokládané náklady na   značně zeleným městem. Jen pro zajíma-  tomobilů. Systém sdílených kol je jen prvním
                                            vost, prostřednictvím celkového množství   krokem změn, které by měly vést k chytré-
                                            zeleně a  zadržené vody se daří snižovat   mu cestování. Aktuálně zjišťujeme názory
                                            teplotu v letních měsících až o 5 °C. Pro vaši   lidí na možnost odstavení svých vozů mimo
                                            ilustraci – Bělský les zadrží za rok tolik vody,   sídlištní  celky  na  zabezpečená  odstavná
                                            jako je objem Brněnské přehrady.    parkoviště, ale myslím, že budeme muset jít
                                              bednář: Výsadba stromů má své limity,   časem ještě dál. Vždy však musíme zároveň
                                            dokonce i  přímo v  lese. Z  tohoto důvodu   nabídnout vhodnou alternativu, aby byli lidé
                                            musel být zatím pozastaven hezký projekt   pokud možno pozitivně motivováni změnit
                                            Sady  mladých, díky kterému narození  ob-  své zažité cestovní zvyklosti.
                                            čánci mohli „zapustit kořeny“ přímo na Jihu.     » To, že lidé mají stále větší zájem o by-
                                            Snažíme se zachovat každý zdravý, pro-  dlení  na  Jihu,  je  nesporně  dobrá  vizitka
                                            sperující strom a upozorňujeme občany, že   rozvoje obvodu. Místostarostka Markéta
                                            třeba výstavba parkovacích míst si mnohdy   Langrová říká, že nemovitost není inves-
                                            vyžádá jejich kácení. Pak je otázka, zda lidé   tice, ale místo pro příjemný a  komfortní
                                            preferují hezké životní prostředí nebo po-  život pro seniora, mladou rodinu s dětmi
                                            hodlí parkování před domem.         i  studenta. Připravujete výstavbu nových
                                              Langrová: Ráda bych navázala na pana   bytových domů?
                                            starostu. Právě se vzrostlými stromy v blíz-  Langrová: Města budoucnosti každo-
                                            kosti fasád našich bytových domů míváme   pádně  disponují  vlastním  bytovým  fondem
                                            řadu problémů. Nemluvě o stínění v přízem-  a  aktivně poskytují bydlení svým obyvate-
                                            ních bytech, tvorbě mechu, plísni na omít-  lům. O prodeji bytů ani o výstavbě nových
                                            kách a podobně. Každá mince má dvě stra-  neuvažujeme. Na Jihu máme zhruba čtyřicet
                                            ny a vyjít vstříc všem požadavkům nemusí   procent bytového fondu města Ostravy, což
                                            být vždy jednoduché.                osobně vnímám jako dostačující. Samozřej-
                                               » V evropských zemích se začíná diskuto-  mě je nezbytné zajistit nejen kvalitní nájemní
        tuto změnu jsou ve výši zhruba 22 milionů   vat o tzv. chytrém cestování – parkovat na   bydlení, ale i bydlení v domech s pečovatel-
        korun. Kromě toho i v těchto jarních mě-  okraji města, dál jet městskou hromadnou   skou  službou,  řešíme  také  nízkonákladové
        sících už vysazujeme další záhony lučních   dopravou, chodit víc pěšky, přemisťovat   bydlení pro matky s dětmi, seniorské bydlení
        květin, které nejen lahodí oku kolemjdou-  se pomocí kol. Uvažujete o  podobném   a podobně. V současné době sice probíhají
        cích, ale jsou důležitým prvkem pro návrat   konceptu? Pokud ano, je vám jasné, že se   prodeje pozemků v prolukách na území na-
        hmyzu na naše městské trávníky.     nesetkáte s nadšením?               šeho obvodu, ale jedná se o  developerské
          Langrová: Oživení ulic, veřejného prosto-  bednář: Statická doprava se v  sídlišt-  projekty bytové výstavby v rámci města.
        ru před obytnými domy mě vždycky zajíma-  ní zástavbě  dostala za  hranice možností.   hűbner:  Zvažovali jsme výstavbu nové-
        lo. Mým snem jsou takzvané zelené střechy,   V blízké budoucnosti bude nutno regulovat   ho dostupného bydlení pro mladé rodiny či
        které bychom chtěli realizovat na některých   počet aut. Máme kvalitní MHD a přitom stále   seniory, ale s ohledem na složitost dotační-
        našich parkovacích objektech. Představte si,   jednotlivě využíváme automobily. Chceme   ho titulu na budování těchto domů jsme se
        že se místo na beton budete dívat na místo   mít zdravé město bez emisí, ale nechováme   rozhodli, že to není ta správná cesta. V tuto
        plné zeleně a po nabitém pracovním dni si   se zodpovědně. Nyní hledáme právě takové   chvíli se snažíme motivovat soukromé sub-
        tam odpočinete od hluku a ruchu města. Ale   řešení, které zmiňujete v otázce. Jsme při-  jekty k výstavbě nových rezidenčních domů.
        jak říká kolega Hűbner, Jih je dnes zejména   praveni dlouhodobě nevyužívaná vozidla   Zároveň opravami vlastního bytového fondu
        na jaře nádherně zelené a rozkvetlé místo.  nechat parkovat na okraji města a  zajistit   zvyšujeme kvalitu bydlení v obecních bytech.
           » Říká  se, že  zelené  město  je  šťastné   tak více míst pro ty, kteří opravdově a kaž-  bednář: Městský obvod sice výstavbu
        město.  Vysadit  například  stromy  může   dodenně své auto potřebují.  neplánuje, věnuje se opravám ve vlastním
        být někdy neskutečně náročné, protože   Langrová: Ano, bylo by to krásné, ale   bytovém fondu. Nicméně vznikají nové pro-
        se musí připravit technická infrastruktu-  jsem v  tomto ohledu poněkud skeptická.   jekty soukromých investorů. Město také roz-
        ra. Jak řešíte tyto problémy? Daří se vám   Nedokážu si však představit, že sem přijíž-  hodlo, že bytové domy vzniknou v lokalitě
        harmonizovat tyto rozvojové požadavky   dí na nákupy například maminka se dvěma   ulice Středoškolská. O atraktivní bydlení je
        s ekologickými?                     dětmi, že zaparkuje na okraji obvodu a pak   zájem a já věřím, že daný projekt udrží naše
          hűbner: Výsadba nových stromů je v ně-  se s nimi trmácí tramvají nebo autobusem   občany v obvodu a přivede nové, kteří vyu-
        kterých místech kvůli hustotě inženýrských   k  supermarketu. Dívám se na to optikou   žijí výhod trvalého bydlení v Ostravě.
        sítí opravdu náročná a někdy dokonce i ne-  matky školou povinné dcery.    » Jak se na Jihu daří odstraňovat bariéry?
        možná. Přesto každým rokem sadíme de-  hűbner: Ostrava patří z hlediska mobility   Pamatujete na ty nejzranitelnější – handi-
        sítky nových stromů, které slouží částečně   občanů zejména díky dostupnosti městské   capované, imobilní občany?


                                                            8 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13