Page 8 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih 04 2022
P. 8
Úhel Pohledu
z Norských fondů budeme v mnohem jako náhrada za nemocné a staré, které mu- hromadné dopravy k evropské špičce. Je
větší míře než dříve odstraňovat zátěž sely být pokáceny, aby pádem větví nebo škoda, že s tím, jak společnost bohatne, au-
minulosti ve formě různých nevzhledných dokonce celého stromu někoho nezranily tomobilová doprava roste a není možné do-
betonových prvků, kterými naše zejména nebo nezpůsobily nějakou větší škodu. Další nekonečna budovat nová a nová parkoviště.
panelová sídliště přímo překypují. Různé stromy pak nařizujeme sázet stavebníkům, Z dlouhodobého hlediska bude samozřejmě
betonované a asfaltové plochy nahradí ze- kteří realizují své projekty. Z tohoto pohledu nutné přistoupit k nějakým omezením, jak
lený trávník, trvalkový záhon nebo loučka je Ostrava i díky lesoparku Bělský les jedno- co se týká parkování, tak také množství au-
s lučními květy. Předpokládané náklady na značně zeleným městem. Jen pro zajíma- tomobilů. Systém sdílených kol je jen prvním
vost, prostřednictvím celkového množství krokem změn, které by měly vést k chytré-
zeleně a zadržené vody se daří snižovat mu cestování. Aktuálně zjišťujeme názory
teplotu v letních měsících až o 5 °C. Pro vaši lidí na možnost odstavení svých vozů mimo
ilustraci – Bělský les zadrží za rok tolik vody, sídlištní celky na zabezpečená odstavná
jako je objem Brněnské přehrady. parkoviště, ale myslím, že budeme muset jít
bednář: Výsadba stromů má své limity, časem ještě dál. Vždy však musíme zároveň
dokonce i přímo v lese. Z tohoto důvodu nabídnout vhodnou alternativu, aby byli lidé
musel být zatím pozastaven hezký projekt pokud možno pozitivně motivováni změnit
Sady mladých, díky kterému narození ob- své zažité cestovní zvyklosti.
čánci mohli „zapustit kořeny“ přímo na Jihu. » To, že lidé mají stále větší zájem o by-
Snažíme se zachovat každý zdravý, pro- dlení na Jihu, je nesporně dobrá vizitka
sperující strom a upozorňujeme občany, že rozvoje obvodu. Místostarostka Markéta
třeba výstavba parkovacích míst si mnohdy Langrová říká, že nemovitost není inves-
vyžádá jejich kácení. Pak je otázka, zda lidé tice, ale místo pro příjemný a komfortní
preferují hezké životní prostředí nebo po- život pro seniora, mladou rodinu s dětmi
hodlí parkování před domem. i studenta. Připravujete výstavbu nových
Langrová: Ráda bych navázala na pana bytových domů?
starostu. Právě se vzrostlými stromy v blíz- Langrová: Města budoucnosti každo-
kosti fasád našich bytových domů míváme pádně disponují vlastním bytovým fondem
řadu problémů. Nemluvě o stínění v přízem- a aktivně poskytují bydlení svým obyvate-
ních bytech, tvorbě mechu, plísni na omít- lům. O prodeji bytů ani o výstavbě nových
kách a podobně. Každá mince má dvě stra- neuvažujeme. Na Jihu máme zhruba čtyřicet
ny a vyjít vstříc všem požadavkům nemusí procent bytového fondu města Ostravy, což
být vždy jednoduché. osobně vnímám jako dostačující. Samozřej-
» V evropských zemích se začíná diskuto- mě je nezbytné zajistit nejen kvalitní nájemní
tuto změnu jsou ve výši zhruba 22 milionů vat o tzv. chytrém cestování – parkovat na bydlení, ale i bydlení v domech s pečovatel-
korun. Kromě toho i v těchto jarních mě- okraji města, dál jet městskou hromadnou skou službou, řešíme také nízkonákladové
sících už vysazujeme další záhony lučních dopravou, chodit víc pěšky, přemisťovat bydlení pro matky s dětmi, seniorské bydlení
květin, které nejen lahodí oku kolemjdou- se pomocí kol. Uvažujete o podobném a podobně. V současné době sice probíhají
cích, ale jsou důležitým prvkem pro návrat konceptu? Pokud ano, je vám jasné, že se prodeje pozemků v prolukách na území na-
hmyzu na naše městské trávníky. nesetkáte s nadšením? šeho obvodu, ale jedná se o developerské
Langrová: Oživení ulic, veřejného prosto- bednář: Statická doprava se v sídlišt- projekty bytové výstavby v rámci města.
ru před obytnými domy mě vždycky zajíma- ní zástavbě dostala za hranice možností. hűbner: Zvažovali jsme výstavbu nové-
lo. Mým snem jsou takzvané zelené střechy, V blízké budoucnosti bude nutno regulovat ho dostupného bydlení pro mladé rodiny či
které bychom chtěli realizovat na některých počet aut. Máme kvalitní MHD a přitom stále seniory, ale s ohledem na složitost dotační-
našich parkovacích objektech. Představte si, jednotlivě využíváme automobily. Chceme ho titulu na budování těchto domů jsme se
že se místo na beton budete dívat na místo mít zdravé město bez emisí, ale nechováme rozhodli, že to není ta správná cesta. V tuto
plné zeleně a po nabitém pracovním dni si se zodpovědně. Nyní hledáme právě takové chvíli se snažíme motivovat soukromé sub-
tam odpočinete od hluku a ruchu města. Ale řešení, které zmiňujete v otázce. Jsme při- jekty k výstavbě nových rezidenčních domů.
jak říká kolega Hűbner, Jih je dnes zejména praveni dlouhodobě nevyužívaná vozidla Zároveň opravami vlastního bytového fondu
na jaře nádherně zelené a rozkvetlé místo. nechat parkovat na okraji města a zajistit zvyšujeme kvalitu bydlení v obecních bytech.
» Říká se, že zelené město je šťastné tak více míst pro ty, kteří opravdově a kaž- bednář: Městský obvod sice výstavbu
město. Vysadit například stromy může dodenně své auto potřebují. neplánuje, věnuje se opravám ve vlastním
být někdy neskutečně náročné, protože Langrová: Ano, bylo by to krásné, ale bytovém fondu. Nicméně vznikají nové pro-
se musí připravit technická infrastruktu- jsem v tomto ohledu poněkud skeptická. jekty soukromých investorů. Město také roz-
ra. Jak řešíte tyto problémy? Daří se vám Nedokážu si však představit, že sem přijíž- hodlo, že bytové domy vzniknou v lokalitě
harmonizovat tyto rozvojové požadavky dí na nákupy například maminka se dvěma ulice Středoškolská. O atraktivní bydlení je
s ekologickými? dětmi, že zaparkuje na okraji obvodu a pak zájem a já věřím, že daný projekt udrží naše
hűbner: Výsadba nových stromů je v ně- se s nimi trmácí tramvají nebo autobusem občany v obvodu a přivede nové, kteří vyu-
kterých místech kvůli hustotě inženýrských k supermarketu. Dívám se na to optikou žijí výhod trvalého bydlení v Ostravě.
sítí opravdu náročná a někdy dokonce i ne- matky školou povinné dcery. » Jak se na Jihu daří odstraňovat bariéry?
možná. Přesto každým rokem sadíme de- hűbner: Ostrava patří z hlediska mobility Pamatujete na ty nejzranitelnější – handi-
sítky nových stromů, které slouží částečně občanů zejména díky dostupnosti městské capované, imobilní občany?
8 8