Page 20 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih 04 2022
P. 20

historický dvojlist


        K vývojI urbanIsmu našeho obvodu


        Historie našeho obvodu je poměrně komplikovaná. Městský obvod postupně pohltil tři původně samostatné obce, k nimž
        v 80. letech 20. století přibylo i nové katastrální území Dubina. V aktuálním čísle Jižních listů si připomeneme, jak se Jih
        vyvíjel z urbanistického hlediska.


        od založení osad                                        Řada obcí tvořící v  současnosti Ostravu usilovala od konce
          Nejstarší zmínky o  jednotlivých částech obvodu pocházejí ze   19. století o povýšení na město. K tomu bylo potřeba vystavět nové
        sklonku středověku. Tak nám 14. dubna 1288 vystupuje ze stínu his-  městské centrum s ústředním náměstím, jako tomu bylo v případě
        torie ves Heinrichsdorf. Název vás možná mate, ale jedná se o dneš-  Vítkovic, Přívozu a Mariánských Hor. Obec Zábřeh s více než 10 000
        ní Zábřeh nad Odrou. O století později vychází na světlo světa také   obyvateli začala v roce 1912 vykupovat pozemky kolem dnešní ulice
        Hrabůvka. V biskupské listině z 29. února 1392 je zvaná jako Neuen   Kapitolní s cílem zřídit zde náměstí s městskými domy, avšak 1. svě-
        Grab. Později, a to konkrétně 15. listopadu 1480, se dočítáme také   tová válka plán zcela pohřbila.
        o Výškovicích (Wyskowicze).
          Můžeme říct, že všechny tři jmenované vsi měly obdobný půdorys.   mezIválečné projeKty
        Jednalo se o lánové vsi, které bychom mohli specifikovat následovně:   Bytová krize po první světové válce vedla osvícené hlavy z města
        kolem hlavního toku (řeky, potoku) vedla souběžně hlavní komunikace,   Vítkovic a Vítkovických železáren k myšlence výstavby prvních síd-
        kolem níž stály dřevěné usedlosti, na které ve dvoře navazovala hospo-  lištních celků. Díky železárnám a Obecně prospěšnému stavebnímu
        dářská stavení, za nimiž se pak táhly opravdu dlouhé lány polí v pravi-  a bytovému družstvu ve Vítkovicích začaly souhrou náhod v roce
        delném rovnoběžném uspořádání až k hranici katastru dané obce.  1921 vznikat dva rozsáhlé urbanistické celky. Zatímco v Hrabůvce vy-
          Každá usedlost potřebovala značnou výměru polí, neboť hovoří-  růstala až do roku 1950 v pěti stavebních etapách Jubilejní kolonie,
        me o období tzv. trojpolního systému – půda se dělila na tři díly. Na   v těsném sousedství začala vznikat vilová čtvrť Zábřeh-Družstvo.
        prvním se pěstovaly jařiny, na druhém oziminy a třetí část odpočí-  Dělnická Jubilejní kolonie byla z hlediska urbanismu a architek-
        vala, přičemž se každý rok toto pořadí střídalo. Stavební vývoj byl   tury koncipována zcela netradičně a v úplně novém řešení, srovná-
        ve všech třech vsích velmi pozvolný. Z hlediska množství zástavby   váme-li ji s dělnickými koloniemi, které byly budovány mateřským
        vedl jednoznačně Zábřeh, následovaly Výškovice a  nejmenší byla   závodem již od 1. poloviny 19. století na katastru Vítkovic. Na první
        Hrabůvka, ale 19. století s pořadím zamíchalo, a Hrabůvka se dostala   pohled došlo k odklonu od běžné řádkové a unifikované zástavby
        počtem stavení na druhé místo.                        – půdorys Jubilejní kolonie je nesmírně dynamický, neustále se zde
                                                              otevírají průhledy do polouzavřených dvorů, jednotlivé domy jsou
        v dlouhém 19 . století                                od sebe značně odlišné a celek je promyšlený.
          V souvislosti s rozvojem průmyslu v okolí Moravské Ostravy a Vít-  Kolonie  nepůsobí  jako dělnická,  místy až  kasárenská  zástavba
        kovic docházelo ke společenským, ekonomickým i  urbanistickým   Vítkovic. Samotná architektura se v  nové republice oprostila od
        změnám také v přilehlých obcích. Zatímco Výškovice byly ostrav-  cihlového tvarosloví, tolik typického pro tzv. Nové Vítkovice z  let
        ským průmyslem zcela netknuté, obce Hrabůvka a Zábřeh nad Od-  1876 až 1914. Cihlová fasáda odkazovala k firemnímu stylu železáren
        rou doznaly ve 2. polovině 19. století zásadních změn.  a tedy k německému vedení, což nebylo v mladém Československu
          Hrabůvka  se začala  rozrůstat v  70.  letech 19. století díky své   tolik žádoucí. Původní klidný ráz kolonie narušila ve druhé polovině
        výhodné poloze, neboť ležela na Místecké silnici, která procházela   20. století automobilová doprava, s čímž hlavní urbanista a architekt
        z Ostravy k Místku a dále do Pobeskydí. Právě tato komunikace ná-  kolonie Ernst Korner patrně nepočítal.
        ležela ke strategickým cestám zdejšího průmyslu, jelikož spojovala
        železárny ve Vítkovicích a ve Frýdlantu.
          Zábřeh nad Odrou zase těžil z výhodné polohy v sousedství vítko-
        vických závodů. Do obou obcí se začali stěhovat lidé z širého okolí a do-
        cházelo zde ke stavebnímu rozmachu, který pokračoval až do vypuk-
        nutí 1. světové války. Nové stavby vznikaly stále zejména v okolí starých
        cest a také okolo nově založených komunikací (například v 80. letech
        byla založena dnešní Ruská ulice, čilý stavební ruch se objevil také na
        počátku 20. století v oblasti ulice Závodní v Hrabůvce).
          Už okolo poloviny 19. století docházelo k  nahrazování starých
        dřevěnic odolnými stavbami z  kamení a  cihel. O  skutečnosti nás   Situační plán Jubilejní kolonie; stav v roce 1947
        informuje jedna ze zábřežských kronik: „Až do roku 1848 byly zde
        obytné budovy vesměs dřevěné, kryté ponejvíce došky vlastní do-  Oproti kolonii čtvrť Zábřeh-Družstvo vznikala na zcela jiném ur-
        mácí výroby, méně šindelem. Dobré došky z režné slámy vydržely na   banistickém konceptu. Snahou zakladatelů osady zde bylo vybu-
        střeše až třicet roků. Poslední domek s doškovou střechou – byl to   dovat zelené město s ústředním náměstím a rozvinutou občanskou
        výměnek – majitele rolníka Felixe Malíka, Jandova č. 26 byl z podně-  vybaveností, což se ve finále před rokem 1940 také zdařilo. Bohužel
        tu ObNV v Ostravě-Zábřehu v roce 1960 zbourán. Šindel byl přivážen   urbanistický koncept poměrně luxusní čtvrti narušily v 60. letech
        koňskými povozy z dědin pod Beskydami. Máme o tom doklad v ur-  dvě velké dopravní stavby – Rudná ulice a Polanecká spojka. Jejich
        báři z roku 1616. Teprve okolo roku 1850 a nejvíce v letech šedesátých   stavbou došlo k rozpolcení původního zeleného města na dva ne-
        a sedmdesátých minulého století byly stavěny budovy zděné, a to   sourodé a téměř neprůchozí celky.
        z cihel. Cihly o rozměrech 7 × 15 × 30 cm byly zhotovovány ručně,   Také Výškovice se v meziválečném období dočkaly stavebního
        teprve s výstavbou parní cihelny v roce 1912 v Zábřehu nad Odrou   rozvoje díky založení osady Hura v jižní části obce. Ta vznikala od
        počalo se užívati častěji cihel tovární výroby.“      poloviny 20. let díky parcelaci někdejších statků olomouckého arci-


                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25