Page 10 - Chytrý zpravodaj - Ořechov 01/2025
P. 10

Nicméně v zákoně o ochraně ovzduší doposud existovala možnost, aby obce vydávaly
        obecně závazné vyhlášky a spalování tohoto odpadu regulovaly. Z toho vyplývalo, že
        zákon o ochraně ovzduší počítá s tím, že spalování těchto odpadů na zahradách je legální.
        Na rozpor mezi oběma zákony upozornilo Ministerstvo vnitra. Zároveň byl takový výklad
        zákona o ochraně ovzduší v rozporu s evropskou směrnicí o odpadech. Z toho důvodu
        poslanci přidali do novely zákona o ovzduší (platné od 1. 3. 2025) poslanecký návrh, který
        uvedl oba zákony do souladu. Odstraňování bioodpadu, jako je shrabané listí, posečená
        tráva  či  větve,  se  tedy  již  řídí  výhradně  zákonem  o  odpadech,  nikoliv  obecními
        vyhláškami.
        Je  ale  potřeba  odlišit  dvě  situace  –  nakládání  s  odpady  a  situaci,  kdy  se  suché
        rostlinné materiály, zejména dřevo, spalují na otevřeném ohni účelně. Zjednodušeně
        řečeno  –  pokud  se  to  týká  likvidace  například  shrabaného  listí,  čerstvých  větví  nebo
        posečené trávy, je potřeba s nimi nakládat jako s bioodpadem a odvézt na kompost, odložit
        do hnědé popelnice, sběrného střediska odpadu a podobně.
        Zdůrazňujeme, že rekreační rozdělávání ohňů za účelem opékání špekáčků či jiných
        pokrmů nebo zkrátka posezení doma u ohně zakázáno samozřejmě není.
        V  některých  případech  pak  zvláštní  předpisy  (např.  lesní  zákon)  umožňují  spalovat
        rostlinné odpady na místě, aby se zabránilo šíření škodlivých organismů.
        Novelou zákona o ochraně ovzduší pouze dochází ke sjednocení výkladu obou zákonů –
        tedy  výkladu  toho,  za  jakých  podmínek  lze  či  nelze  rostlinný  materiál  na  zahradách
        spalovat  –  protože  byl  stav  doposud  nejasný.  Výklad  se  upravil  také  s  ohledem
        na evropskou směrnicí.
        Podle této evropské směrnice o odpadech musí státy (nejpozději ke konci prosince 2023)
        zajistit, aby byl biologický odpad buď tříděn a recyklován u zdroje (to znamená domácí
        kompostování),  nebo  podléhal  tříděnému  sběru  a  nebyl  smícháván  s  ostatními  druhy
        odpadů. Navíc díky tomu, že budou obce takový odpad více třídit a odkládat například
        do hnědých popelnic nebo sběrných dvorů, tak i lépe dosáhnou cílů, které jsou na tento
        rok stanoveny. Právě bioodpad je komoditou, díky které mohou obce třídicí cíle snadněji
        splnit.
        Veronika Krejčí & Tiskové oddělení MŽP
        tel.: 267 122 835 nebo 267 122 058
        e-mail: tiskove@mzp.gov.cz, mzp.gov.cz/cz/pro-media-a-verejnost/aktuality/archiv-
        tiskovych-zprav/vyjadreni-k-vykladu-zakonu-

        A můj názor na věc?

        Pokud  spálím  (spaluji  nebo  pálím?),  na  otevřeném  ohništi  suchý  rostlinný  materiál
        za nějakým účelem, například opékání špekáčků, posezení u ohně (táborák), nejedná se
        o nakládání s odpadem a vše se řídí podle zákona o ochraně ovzduší.
        Tento zákon nehovoří konkrétně o žádném rostlinném druhu, který nesmím spálit, hovoří
        jen o suchém rostlinném materiálu, který mohu spálit na otevřeném ohništi (to platilo
        i před 1. 3. 2025).

        Jestli se ale takového materiálu potřebuji jen zbavit tím, že ho spálím, porušuji zákon.
        Takový materiál musím dát do kompostéru nebo odevzdat do sběrného dvora.
        Takový materiál se považuje za odpad a řídí se zákonem o odpadech č. 541/2020 a nelze
        se ho zbavovat pálením.

                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15