Page 14 - Chytrý zpravodaj - Lety číslo 5 2021
P. 14

ROZHOVOR
        Nemusí do domova důchodců



        Služba Náš Slunovrat pomáhá seniorům, osamělým a osobám se sníženou soběstačností i chronicky
        nemocným žít bez obav ve svém domácím prostředí, jelikož se mohou kdykoliv obrátit na odborníky,
        kteří jsou jim v případě nouze k dispozici 24 hodin, 365 dnů v roce. Jaké pomoci se uživatelům
        služby Náš Slunovrat dostane, vysvětluje jeden ze zakladatelů Letovák MUDr. Pavel Trnka.



        Jak služba funguje?                                                     Co ostatní služby?
        Uživatel u sebe stále nosí malé chytré zařízení                         Sestavujeme katalogy všech sociálních služeb
        (tlačítko/hodinky), s jehož pomocí se může                              v okolí uživatele a poradíme, příp. i zařídíme
        kdykoli spojit s operačním střediskem. Vy-                              pečovatelskou službu, doprovod na úřad, na ná-
        školení operátoři ho v případě potřeby spojí                            kup, ale i domácí pedikúru, kosmetické služby,
        s jeho blízkými, zjistí jeho polohu nebo zajistí                        úklid apod. Spolupracujeme i s potravinovou
        okamžitou pomoc v nouzi.                                                bankou. Potřebným dopravíme jednou za měsíc
                                                                                tašku s trvanlivými potravinami (konzervy,
        Kdo a jaké situace řeší?                                                rýže, luštěniny apod.) a základními kosmetický-
        V případě nouze mohou pracovníci bez-                                   mi a hygienickými přípravky.
        pečnostní agentury díky uloženým klíčům
        okamžitě otevřít byt a poskytnout pomoc                                 A jak to vše začalo?
        případně vyřešit havárii (prasklá voda, rozbité                         Službu provozuje Institut zdravotně-sociál-
        okno, …) nebo ochránit uživatele. Pokud je                              ních služeb. Jedná se o neziskovou organizaci,
        to nutné, je přivolána záchranná služba, která                          kterou založili čtyři zakladatelé – společnosti
        poskytne první pomoc. Operátor pak zajistí                              působící v oblasti vývoje technologií, zdra-
        uzamčení bytu, kontaktování příbuzných aj.                              votnických informačních systémů, vzdělávání
                                                                                a konzultací ve zdravotnictví a sociálních
        Jak uživatel komunikuje?                                                službách. Cílem institutu je vyvíjet, ověřo-
        Uživatel zmáčkne tlačítko na malém komu-                                vat a šířit řešení, která využívají informační
        nikačním zařízení, které nosí při sobě, to                              a komunikační technologie (telemedicína)
        zavibruje a po chvilce se velmi hlasitě ozve   Kapacita domů pro seniory   v sociálních a zdravotních službách.
        operátor, který je schopen zjistit polohu,   momentálně pokrývá 5 – 7% aktuální
        popovídat si o problému a řešit jej.  potřeby. Navíc jde o finančně     Pavle, jak dlouho bydlíte v Letech?
        Co když se uživatel operátorům nehlásí?  nákladnou službu. Trend je zůstat co   15 let.
        Pokud člověk není schopen komunikovat či se   nejdéle ve svém domácím prostředí.
        nehlásí, operátoři vědí, že se něco děje a takovou   Asistenční služba drží nad seniorem   Co se Vám v Letech líbí?
        situaci musí bezodkladně řešit. Nejprve obvo-                           Líbí se mi občanská vybavenost, dostupnost
        lávají síť kontaktních blízkých osob– sousedy,   neustále ochranou ruku a dětem   služeb, blízkost metropole, ale přitom bydlení
        rodinu – kteří mohou uživatele zkontrolovat.   i vnoučatům přináší jistotu, že jsou   na dosah přírody s malebným okolím.
        Pokud ani to nevede k vyřešení tísně, volají   jejich prarodiče v bezpečí.”
        bezpečnostní službu či záchranku.                                       Vaše koníčky?
                                            jim můžeme nějak pomoci. Jde o strukturovaný   Hudba, bojové sporty a v poslední době
        Jste s uživateli průběžně v kontaktu?  nahrávaný rozhovor, z kterého provedou zápis   i mořeplavba.
        Ano, systém kontroluje pohyb zařízení či jaký   do karty uživatele, takže při příštím rozhovoru
        je stav nabití baterie. Pokud se zařízení delší   je možné navázat na informace z minula. Tak   Díky dotaci mají lidé momentálně
        dobu nepohybuje případně pokud klesne   operátoři vědí o člověku vždy to podstatné.  možnost získat službu Náš Slunovrat
        kapacita baterie pod určitou úroveň, vyvolá                               na půl roku na zkoušku zdarma.
        se alarm, který operátoři řeší – volají klientovi   Osamělí lidé určitě takový rozhovor
        a pokud se neozve, kontaktují blízké, příp.   ocení?                      ·  Kolik služba normálně stojí?
        zajistí externí akutní pomoc.       Nejen to! Mizí nedůvěra k samotnému     Základní balíček vyjde měsíčně
                                            přístroji. Naučí se přes něj komunikovat   na 450 Kč.
        Má uživatel nějakou povinnost?      a získávají cenný sociální kontakt. V době   ·  Na koho se mohou zájemci
        Ano, dát večer přístroj do nabíječky a ráno si   lockdownu to býval u některých uživatelů   o službu zdarma obrátit?
        jej vzít. Pokud to neudělá, existuje podezření,   jediný sociální kontakt, který měli.    Potřebné kontakty naleznete na webo-
        že se něco děje, což vyvolá alarm, který se                                 vých stránkách – www.nas-slunovrat.
        operátoři snaží opět řešit          Poskytujete i nadstandardní zdravotní   cz. Pro vyzkoušení služby na půl roku
                                            služby?                                 zdarma uveďte slevový kód Sluno
        Jak se Vám daří starší lidi motivovat, aby   V případě zájmu získáme na základě souhlasu   ZDARMA při objednávce služby.
        měli přístroj skutečně u sebe a nabitý?  uživatele zdravotní dokumentaci od jeho
        Aby se lidé nebáli přístroj používat, dispečerky   praktického lékaře. Připomínáme mu naplá-
        jim pravidelně jednou týdně volají. Ptají se, jak   nované kontroly, vyšetření, odběry a další.
        se jim daří, jak proběhl minulý týden od posled-  Objednáme uživatele na vyšetření u specialis-
        ního hovoru, zda proběhla návštěva u lékaře,   ty (např. internista, kardiolog, …), domlu-
        bere pravidelně léky, co plánuje v dalším týdnu,   víme termín a v případě potřeby zajistíme
        jak se daří rodině či domácím mazlíčkům a zda   dopravu a doprovod k lékaři.

        14
   9   10   11   12   13   14   15   16