Page 14 - Chytrý zpravodaj - Lety číslo 5 2021
P. 14
ROZHOVOR
Nemusí do domova důchodců
Služba Náš Slunovrat pomáhá seniorům, osamělým a osobám se sníženou soběstačností i chronicky
nemocným žít bez obav ve svém domácím prostředí, jelikož se mohou kdykoliv obrátit na odborníky,
kteří jsou jim v případě nouze k dispozici 24 hodin, 365 dnů v roce. Jaké pomoci se uživatelům
služby Náš Slunovrat dostane, vysvětluje jeden ze zakladatelů Letovák MUDr. Pavel Trnka.
Jak služba funguje? Co ostatní služby?
Uživatel u sebe stále nosí malé chytré zařízení Sestavujeme katalogy všech sociálních služeb
(tlačítko/hodinky), s jehož pomocí se může v okolí uživatele a poradíme, příp. i zařídíme
kdykoli spojit s operačním střediskem. Vy- pečovatelskou službu, doprovod na úřad, na ná-
školení operátoři ho v případě potřeby spojí kup, ale i domácí pedikúru, kosmetické služby,
s jeho blízkými, zjistí jeho polohu nebo zajistí úklid apod. Spolupracujeme i s potravinovou
okamžitou pomoc v nouzi. bankou. Potřebným dopravíme jednou za měsíc
tašku s trvanlivými potravinami (konzervy,
Kdo a jaké situace řeší? rýže, luštěniny apod.) a základními kosmetický-
V případě nouze mohou pracovníci bez- mi a hygienickými přípravky.
pečnostní agentury díky uloženým klíčům
okamžitě otevřít byt a poskytnout pomoc A jak to vše začalo?
případně vyřešit havárii (prasklá voda, rozbité Službu provozuje Institut zdravotně-sociál-
okno, …) nebo ochránit uživatele. Pokud je ních služeb. Jedná se o neziskovou organizaci,
to nutné, je přivolána záchranná služba, která kterou založili čtyři zakladatelé – společnosti
poskytne první pomoc. Operátor pak zajistí působící v oblasti vývoje technologií, zdra-
uzamčení bytu, kontaktování příbuzných aj. votnických informačních systémů, vzdělávání
a konzultací ve zdravotnictví a sociálních
Jak uživatel komunikuje? službách. Cílem institutu je vyvíjet, ověřo-
Uživatel zmáčkne tlačítko na malém komu- vat a šířit řešení, která využívají informační
nikačním zařízení, které nosí při sobě, to a komunikační technologie (telemedicína)
zavibruje a po chvilce se velmi hlasitě ozve Kapacita domů pro seniory v sociálních a zdravotních službách.
operátor, který je schopen zjistit polohu, momentálně pokrývá 5 – 7% aktuální
popovídat si o problému a řešit jej. potřeby. Navíc jde o finančně Pavle, jak dlouho bydlíte v Letech?
Co když se uživatel operátorům nehlásí? nákladnou službu. Trend je zůstat co 15 let.
Pokud člověk není schopen komunikovat či se nejdéle ve svém domácím prostředí.
nehlásí, operátoři vědí, že se něco děje a takovou Asistenční služba drží nad seniorem Co se Vám v Letech líbí?
situaci musí bezodkladně řešit. Nejprve obvo- Líbí se mi občanská vybavenost, dostupnost
lávají síť kontaktních blízkých osob– sousedy, neustále ochranou ruku a dětem služeb, blízkost metropole, ale přitom bydlení
rodinu – kteří mohou uživatele zkontrolovat. i vnoučatům přináší jistotu, že jsou na dosah přírody s malebným okolím.
Pokud ani to nevede k vyřešení tísně, volají jejich prarodiče v bezpečí.”
bezpečnostní službu či záchranku. Vaše koníčky?
jim můžeme nějak pomoci. Jde o strukturovaný Hudba, bojové sporty a v poslední době
Jste s uživateli průběžně v kontaktu? nahrávaný rozhovor, z kterého provedou zápis i mořeplavba.
Ano, systém kontroluje pohyb zařízení či jaký do karty uživatele, takže při příštím rozhovoru
je stav nabití baterie. Pokud se zařízení delší je možné navázat na informace z minula. Tak Díky dotaci mají lidé momentálně
dobu nepohybuje případně pokud klesne operátoři vědí o člověku vždy to podstatné. možnost získat službu Náš Slunovrat
kapacita baterie pod určitou úroveň, vyvolá na půl roku na zkoušku zdarma.
se alarm, který operátoři řeší – volají klientovi Osamělí lidé určitě takový rozhovor
a pokud se neozve, kontaktují blízké, příp. ocení? · Kolik služba normálně stojí?
zajistí externí akutní pomoc. Nejen to! Mizí nedůvěra k samotnému Základní balíček vyjde měsíčně
přístroji. Naučí se přes něj komunikovat na 450 Kč.
Má uživatel nějakou povinnost? a získávají cenný sociální kontakt. V době · Na koho se mohou zájemci
Ano, dát večer přístroj do nabíječky a ráno si lockdownu to býval u některých uživatelů o službu zdarma obrátit?
jej vzít. Pokud to neudělá, existuje podezření, jediný sociální kontakt, který měli. Potřebné kontakty naleznete na webo-
že se něco děje, což vyvolá alarm, který se vých stránkách – www.nas-slunovrat.
operátoři snaží opět řešit Poskytujete i nadstandardní zdravotní cz. Pro vyzkoušení služby na půl roku
služby? zdarma uveďte slevový kód Sluno
Jak se Vám daří starší lidi motivovat, aby V případě zájmu získáme na základě souhlasu ZDARMA při objednávce služby.
měli přístroj skutečně u sebe a nabitý? uživatele zdravotní dokumentaci od jeho
Aby se lidé nebáli přístroj používat, dispečerky praktického lékaře. Připomínáme mu naplá-
jim pravidelně jednou týdně volají. Ptají se, jak nované kontroly, vyšetření, odběry a další.
se jim daří, jak proběhl minulý týden od posled- Objednáme uživatele na vyšetření u specialis-
ního hovoru, zda proběhla návštěva u lékaře, ty (např. internista, kardiolog, …), domlu-
bere pravidelně léky, co plánuje v dalším týdnu, víme termín a v případě potřeby zajistíme
jak se daří rodině či domácím mazlíčkům a zda dopravu a doprovod k lékaři.
14