Page 13 - Chytrý zpravodaj - Lety 02/2024
P. 13
ZÁKLADNÍ ŠK OLA
Příběhy našich pedagogů
Nejstarší žáky naší školy (4. – 5. třída) v tomto školním roce
postupně převzala usměvavá paní učitelka Líba Václavíková.
A tak jsme se zvědavě ptali.
Co jsi studovala a jak jsi se dostala
k učitelství?
Jak jsem říkala, chtěla jsem pracovat s dět-
mi nebo se zvířaty. Nakonec touha po práci
s dětmi zvítězila. Ke studiu jsem se dostala
oklikou, nesměla jsem na základní škole cvi-
čit, proto jsem nemohla jít dělat přijímačky
na střední pedagogickou školu, ale šla jsem
studovat oděvní návrhářství a po maturitě
na Technickou univerzitu v Liberci na obor
český a francouzský jazyk.
Co tě na učení dětí baví?
Já se nevnímám jako učitel, ale spíš jako
průvodce učením. Baví mě dětem předklá-
dat výzvy a možnosti, ať mohou objevovat Jak jsi se „zabydlela“
a hledat řešení učiva samy. Snažím se je v týmu pedagogů?
podporovat ve spolupráci a braní neúspě- Je tu fajn kolektiv včetně paní ředitelky, tak-
chu jako přirozenou část jejich rozvoje. Jsem že mi „zabydlování” šlo snadno.
přesvědčena, že díky tomu lépe a snadněji
porozumí učivu, které se mají ve škole na- Čím tě překvapily děti?
Odkud pocházíš? učit. Nechci z nich dělat encyklopedisty, ale Jak jste se všichni vzájemně sladili?
Jsem z Liberce. děti, které získávají informace a dovednosti, Na začátku září to byla trochu výzva, ladili
co v životě budou potřebovat a využijí je. jsme pravidla fungování. Děti byly zvyklé
Nejkrásnější vzpomínka z dětství? pracovat víc jako sólisti a ve třídě bylo hod-
Vzpomínek mám plno, vyrůstala jsem v pa- Kde všude jsi působila? ně hluku. Ale netrvalo dlouho a našla se
neláku a toužila mít vlastní zvíře. To se mi Po vysoké škole jsem pracovala jako denní společně cesta, která nám vyhovuje. Děcka
nepoštěstilo. Ale jezdila jsem k tetě na vesnici vychovatelka v tehdy ještě Diagnostickém jsou fajn a i proto, že to je spojená 4. a 5. tří-
a tam jsem pásla kozy, krmila slepice a tak – ústavu pro děti v Dobřichovicích, pak jsem da, tak je to pestré.
to mě hodně bavilo, i proto jsem zvažovala, pracovala v akvaristice, na farmě, v alterna-
jestli být učitelkou nebo veterinářkou. tivní škole a teď jsem využila od září mož- Jaké osobní výzvy máš před sebou?
nost pracovat ve škole v Letech, nejprve Jsem trochu konzervativec, ale když se vý-
Tvá „nejděsivější“ vzpomínka? na kratší úvazek a nyní už skoro na plný zvy objeví, tak je přijmu. Protože ráda cestuji,
Já se vždycky bála výšek. Takže už jen před- úvazek. tak teď pracuji s výzvou letu letadlem, chtěla
stava, že lezu někam na věž či skalní vyhlíd- bych se podívat na Korsiku. Uvidím, jestli vy-
ku mě doslova paralyzovala. Bohužel tohle Jaké metody či alternativní nástroje hraje letadlo nebo autobus.
mi zůstalo, takže třeba letadlo je pro mě utr- tě oslovily?
pením a radši volím dlouhou pozemní cestu. Já jsem nadšenec matematiky podle Čím se nabíjíš?
prof. Hejného. Když si vzpomenu na svá Miluju hudbu a zpěv, to mě hodně nabíjí
školní léta, kdy jsem nesnášela matemati- a zároveň čistí hlavu. Ráda trávím čas s ro-
ku, protože když jsem neuměla vzoreček dinou a s našimi psy. A jsem kutil, takže po-
a přesný postup, tak jsem se v počítání ne- řád něco montuju, stavím, opravuji, pracuji
chytala. A právě díky Hejného matematice na zahradě, vymýšlím zlepšováky. A také
jsem začala mít matematiku opět ráda a na- potřebuji jaro a slunce, kvalitní a silnou kávu,
šla jsem v ní způsob, jak dětem úplně při- humor a dobré lidi kolem sebe.
rozeně rozvíjet logiku a nebát se chybovat Děkujeme. Markéta Huplíková
v řešení. A druhou mou oblíbenou metodou
je humor, s ním jde učení nějak lépe.
Životní motto?
Čím tě zaujala letovská škola? I když je nejhůř, vždycky se najde řešení.
Už jsem tuto školu pozorovala od jejího
vzniku, líbila se mi možnost státní školy, kde Překvapivý výrok žáka?
se ale dá učit moderněji s novými přístupy Jestli i na nudistické pláži může udeřit
k učení a k dětem. A když přišla nabídka, tak tsunami?!
jsem byla ráda.
Informační zpravodaj letovských občanů a chatařů — 2/2024 | 13