Page 11 - Chytrý zpravodaj - Lety 01 2022
P. 11

ZÁKLADNÍ A   MATEŘSKÁ ŠKOLA
        Co je nového ve včelím úlu?



        V letošním školním roce proběhla v nové budově MŠ Lety
        zásadní proměna třídy Včelek. Ve spolupráci s vedením
        školky a rodiči zavádějí paní učitelky program Začít spolu. Jak
        podporují jedinečnost, svobodu, zodpovědnost, samostatnost,
        a především smysluplné učení dětí, s námi sdílela jedna
        z tvůrkyň, paní učitelka Gabriela Benešová.

        Odkud se vzal program Začít spolu?  Centra?
        Program Začít spolu je součástí mezinárodní   Centra vedou děti ke vzájemné spolupráci
        sítě ISSA (International Step by Step Asso-  a učení. Nabízejí možnost zvolit si úkol dle
        ciation) a funguje ve více než třiceti zemích   jejich individuálních potřeb a náročnosti.
        po celém světě. V ČR je do něj od roku 1994   V každém centru je pro ně každý den při-
        zapojeno více než 150 mateřských škol.  pravena jiná aktivita. Znamená to více práce
                                            s přípravou pro učitele, ale více samostatnosti
        Proč zrovna Začít spolu?            pro děti. Názvy center odpovídají jejich
        To, že program Začít spolu nám dává smysl, jak   aktivitám – ateliér, dílna, pokusy a objevy,
        s dětmi fungovat, jsme s kolegyní Alexandrou   knihy a písmena, manipulační a stolní hry,
        Pilnou pochopily už první den na letním kurzu,   auta a kostky, dramatika, domácnost, pohyb
        kam nás vyslala paní ředitelka. Strávily jsme   a relaxace, hudba, voda a písek.
        celý týden od rána do večera proškolováním,   Během dne probíhá i řada „běžných“ aktivit –
        abychom mohly v naší třídě program realizovat.   zpíváme, povídáme si v kruhu, cvičíme, tráví-
        Vše jsme si vyzkoušely na vlastní kůži a ve vzdě-  me mnoho času venku na čerstvém vzduchu   nedílnou součástí programu. Někdy s otevře-
        lávání dále pokračujeme. 17. února se obě   a cvičíme v sokolovně.      nými ústy koukáme, jak děti rychle systém
        společně s paní ředitelkou zúčastníme exkurze                           pochopily. Nyní nastává chvíle, kdy se my
        do MŠ Šestajovice. Strávíme celý den s lektorem                         inspirujeme a učíme se od nich.
        v dlouhodobě zajeté třídě programu Začít spolu.
        Jsme v kontaktu s našimi lektorkami z letní ško-                        Děkujeme za podporu!
        ly a setkáváme se s nimi na online konzultacích.                        Za vybudování třídy Začít spolu patří velké
                                                                                poděkování zejména naší paní ředitelce Janě
        V čem je program výjimečný?                                             Šalkové, od které vzešel podnět, abychom
        Prostředí třídy je vytvořeno tak, aby bylo                              na kurz vyjely. Za vybavení třídy ponkem,
        především podnětné. Dítě se díky programu                               kuchyňskou linkou apod. vděčíme našemu
        učí více zodpovědnosti, protože používá své                             šikovnému panu školníkovi Jiřímu Merhulí-
        vlastní postupy při práci, zodpovídá za vý-                             kovi, kterého práce se dřevem baví. Podě-
        sledek a učí se svou práci hodnotit. Velmi                              kování patří také rodičům našich dětí, kteří
        důležitá je spolupráce učitel – dítě – rodič.  Na proměně třídy Včelek spolupracují   nás podpořili formou sponzorských darů
                                              všechny: učitelky Gabriela Benešová,   a zásobují nás pomůckami k našemu tvoření,
        Jak probíhá den ve třídě Začít spolu?  Alexandra Pilná a asistentka Veronika   zkoumání a hraní.
        Děti ráno přicházejí do školky, kde na ně čeká   Jelínková. Že jsou spolu „v pohodě“
        krátký ranní úkol týkající se například tématu   i mimo pracovní dobu svědčí mj. jejich   Každý přiložil ruku k dílu.
        dne, jenž plní s rodiči. Úkol se stává pro dítě   společné výlety do přírody.  Velkým překvapením pro nás byla neuvěři-
        rituálem, při kterém my můžeme pozorovat                                telná aktivita rodičů při Svatomartinském
        vzájemnou spolupráci dítěte a rodičů. Dítě pak                          posvícení, kteří přichystali stánek s občerst-
        odchází do třídy a během dne pracuje v tzv.   Jak šlo budování třídy    vením (maminky napekly, tatínci obstarávali
        centrech, kterých je ve třídě celkem jedenáct.  Začít spolu u nás v Letech?  prase na rožni). Výdělek putoval do naší třídy
                                            Na konci srpna 2021 jsme stáli před otázkou,   na nákup pomůcek. Děkujeme tedy i těm,
                                            zda chceme teprve po roce, kdy jsme v nově   kteří k jejich stánku přišli a koupili si svařák
                                            vystavěné školce rozjeli zcela novou třídu,   nebo něco dobrého na zub. Děkujeme za pod-
                                            vložit další čas a energii do budování něčeho   poru našich kolegyň, které se o naše nové
                                            úplně nového. Nakonec jsme se vrhli na tvo-  fungování zajímají a seznamují s ním i děti
                                            ření center, na shánění potřebného vybavení   ve svých třídách. Děkujeme především naší
                                            a materiálu a přestavování nábytku ve třídě.   asistentce, jež je s námi na třídě a ve všem nás
                                            Trávili jsme čas přípravami střídavě v karan-  podporuje a pomáhá nám. Děkujeme i ku-
                                            ténách doma, nebo po večerech ve školce.   chařkám a uklízečkám za jejich trpělivost.
                                            Za metodické podpory lektorek jsme začali
                                            třídu Začít spolu přestavovat v tomto školním   A co dál?
                                            roce v září a skončili jsme teď v lednu.  Čeká nás stále hodně práce. Doufáme, že nám
                                                                                energie vydrží co nejdéle. V našem povo-
                                            Jak reagují na nové prostředí děti?  lání je stále čemu se přiučovat. A to hlavně
                                            Děti se učí velmi rychle. Je důležité, aby-  od těch nejmenších, od našich-vašich dětí.
                                            chom společně dbali na pravidla, která jsou   Děkuji za sdílení.     Markéta Huplíková

                                                                      Informační zpravodaj letovských občanů a chatařů — 1/2022 |  11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16