Page 11 - Chytrý zpravodaj - Lety 01 2022
P. 11
ZÁKLADNÍ A MATEŘSKÁ ŠKOLA
Co je nového ve včelím úlu?
V letošním školním roce proběhla v nové budově MŠ Lety
zásadní proměna třídy Včelek. Ve spolupráci s vedením
školky a rodiči zavádějí paní učitelky program Začít spolu. Jak
podporují jedinečnost, svobodu, zodpovědnost, samostatnost,
a především smysluplné učení dětí, s námi sdílela jedna
z tvůrkyň, paní učitelka Gabriela Benešová.
Odkud se vzal program Začít spolu? Centra?
Program Začít spolu je součástí mezinárodní Centra vedou děti ke vzájemné spolupráci
sítě ISSA (International Step by Step Asso- a učení. Nabízejí možnost zvolit si úkol dle
ciation) a funguje ve více než třiceti zemích jejich individuálních potřeb a náročnosti.
po celém světě. V ČR je do něj od roku 1994 V každém centru je pro ně každý den při-
zapojeno více než 150 mateřských škol. pravena jiná aktivita. Znamená to více práce
s přípravou pro učitele, ale více samostatnosti
Proč zrovna Začít spolu? pro děti. Názvy center odpovídají jejich
To, že program Začít spolu nám dává smysl, jak aktivitám – ateliér, dílna, pokusy a objevy,
s dětmi fungovat, jsme s kolegyní Alexandrou knihy a písmena, manipulační a stolní hry,
Pilnou pochopily už první den na letním kurzu, auta a kostky, dramatika, domácnost, pohyb
kam nás vyslala paní ředitelka. Strávily jsme a relaxace, hudba, voda a písek.
celý týden od rána do večera proškolováním, Během dne probíhá i řada „běžných“ aktivit –
abychom mohly v naší třídě program realizovat. zpíváme, povídáme si v kruhu, cvičíme, tráví-
Vše jsme si vyzkoušely na vlastní kůži a ve vzdě- me mnoho času venku na čerstvém vzduchu nedílnou součástí programu. Někdy s otevře-
lávání dále pokračujeme. 17. února se obě a cvičíme v sokolovně. nými ústy koukáme, jak děti rychle systém
společně s paní ředitelkou zúčastníme exkurze pochopily. Nyní nastává chvíle, kdy se my
do MŠ Šestajovice. Strávíme celý den s lektorem inspirujeme a učíme se od nich.
v dlouhodobě zajeté třídě programu Začít spolu.
Jsme v kontaktu s našimi lektorkami z letní ško- Děkujeme za podporu!
ly a setkáváme se s nimi na online konzultacích. Za vybudování třídy Začít spolu patří velké
poděkování zejména naší paní ředitelce Janě
V čem je program výjimečný? Šalkové, od které vzešel podnět, abychom
Prostředí třídy je vytvořeno tak, aby bylo na kurz vyjely. Za vybavení třídy ponkem,
především podnětné. Dítě se díky programu kuchyňskou linkou apod. vděčíme našemu
učí více zodpovědnosti, protože používá své šikovnému panu školníkovi Jiřímu Merhulí-
vlastní postupy při práci, zodpovídá za vý- kovi, kterého práce se dřevem baví. Podě-
sledek a učí se svou práci hodnotit. Velmi kování patří také rodičům našich dětí, kteří
důležitá je spolupráce učitel – dítě – rodič. Na proměně třídy Včelek spolupracují nás podpořili formou sponzorských darů
všechny: učitelky Gabriela Benešová, a zásobují nás pomůckami k našemu tvoření,
Jak probíhá den ve třídě Začít spolu? Alexandra Pilná a asistentka Veronika zkoumání a hraní.
Děti ráno přicházejí do školky, kde na ně čeká Jelínková. Že jsou spolu „v pohodě“
krátký ranní úkol týkající se například tématu i mimo pracovní dobu svědčí mj. jejich Každý přiložil ruku k dílu.
dne, jenž plní s rodiči. Úkol se stává pro dítě společné výlety do přírody. Velkým překvapením pro nás byla neuvěři-
rituálem, při kterém my můžeme pozorovat telná aktivita rodičů při Svatomartinském
vzájemnou spolupráci dítěte a rodičů. Dítě pak posvícení, kteří přichystali stánek s občerst-
odchází do třídy a během dne pracuje v tzv. Jak šlo budování třídy vením (maminky napekly, tatínci obstarávali
centrech, kterých je ve třídě celkem jedenáct. Začít spolu u nás v Letech? prase na rožni). Výdělek putoval do naší třídy
Na konci srpna 2021 jsme stáli před otázkou, na nákup pomůcek. Děkujeme tedy i těm,
zda chceme teprve po roce, kdy jsme v nově kteří k jejich stánku přišli a koupili si svařák
vystavěné školce rozjeli zcela novou třídu, nebo něco dobrého na zub. Děkujeme za pod-
vložit další čas a energii do budování něčeho poru našich kolegyň, které se o naše nové
úplně nového. Nakonec jsme se vrhli na tvo- fungování zajímají a seznamují s ním i děti
ření center, na shánění potřebného vybavení ve svých třídách. Děkujeme především naší
a materiálu a přestavování nábytku ve třídě. asistentce, jež je s námi na třídě a ve všem nás
Trávili jsme čas přípravami střídavě v karan- podporuje a pomáhá nám. Děkujeme i ku-
ténách doma, nebo po večerech ve školce. chařkám a uklízečkám za jejich trpělivost.
Za metodické podpory lektorek jsme začali
třídu Začít spolu přestavovat v tomto školním A co dál?
roce v září a skončili jsme teď v lednu. Čeká nás stále hodně práce. Doufáme, že nám
energie vydrží co nejdéle. V našem povo-
Jak reagují na nové prostředí děti? lání je stále čemu se přiučovat. A to hlavně
Děti se učí velmi rychle. Je důležité, aby- od těch nejmenších, od našich-vašich dětí.
chom společně dbali na pravidla, která jsou Děkuji za sdílení. Markéta Huplíková
Informační zpravodaj letovských občanů a chatařů — 1/2022 | 11