Page 11 - Chytrý zpravodaj - Nový Knín srpen 2021
P. 11
NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ 8 / 2021 NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ 8 / 2021
do vyčleněných prostor. Je jedno, zda ještě bývalých zámků a klášterů, či ného bydlení pro lidi s mentálním postižením. Pomáháme najít byt, pomá-
do nových, moderních budov. háme s osamostatněním se z rodin, při návratu z jiných institucí do běžné-
Jde to ale i jinak. Jde např. poskytovat pobytové služby rodinného typu. ho života a v současné době nabízíme takovou službu dalším klientům, kte-
A ještě dál – jde poskytovat služby přímo v domově člověka. Pečovatelská ří by naši podporu potřebovali.
služba pomáhá lidem, kteří ztrácejí sebeobslužné schopnosti. Pro lidi s hen- V případě zájmu o službu či jen informace, kontaktujte nás na bajerova@
dikepem pak funguje například sociální služba tzv. podpora samostatné- portus.cz, 604 800 757 nebo siskova@portus.cz , 773 920 994.
ho bydlení. Ta pomáhá tak, aby člověk např. s mentálním znevýhodněním
mohl bydlet doma. Pracovníci služby spolu s člověkem sepíšou činnosti a si-
tuace, ve kterých je potřeba pomoci, vypracují plán jak často a jakým způso- Skautský tábor SKA 2021
bem bude tato pomoc ze strany pracovníků služby realizována.
Nejčastěji jde o pomoc v hospodaření s penězi , ¬ pomoc rozpočítat příjem Prázdniny jsou pro náš skautský oddíl neodmyslitelně
a tak zvaně držet kasu, o pomoc s nákupem, s vařením, s cestováním, s do-
provody na úřady, pomoc v komunikaci s okolím, rodinou. Pracovníkova spjaté s táborem a navzdory covidu i počasí tomu letos
úloha není tyto činnosti vykonávat za člověka, ale pomáhat mu v tom, aby si nebylo jinak. A na přelomu července a srpna jsme si
co nejvíce životních situací řešil sám. Pracovník vstupuje s pomocí jen teh- závěrečnou akci skautského roku užili.
dy, když si člověk neví sám rady. Člověk s mentálním znevýhodněním je čas-
to hendikepovaný už jen tím, že neměl možnost se setkávat s mnoha situace- Plánovat jsme začali už zjara a sledovali, co za opatření nás
mi, které běžně ve svém životě potkáváme my. Neměl možnost si chodit ob- bude čekat. Nakonec přes nejrůznější zmatky ve vládních nařízeních stači-
starávat běžné nákupy, nikdy neměl vlastní bankovní účet, nikdy s úřednicí lo jen testování, přísnější hygiena a rozum. Mnohem větší překážku nám na-
neřešil vyřízení příspěvku. stavilo počasí. Týden před táborem přišly silné deště a bouřky, které rozmá-
Zkušenosti naší organizace Portus Praha, z.ú. ukazují, že tato služba je
vhodná i pro mnoho lidí, u kterých společnost moc nepředpokládala, že by čely tábořiště, a po prohlídce jsme konstatovali, že na místo s malými dětmi
nemůžeme. Co dál? Měli jsme až neuvěřitelné štěstí a shodou náhod obje-
mohli žít sami. V momentě, kdy se ale osamostatní, rázem se z nich stávají
občané. Pro nás, coby poskytovatele sociální služby, je velkým zadostiučině-
ním pozorovat, jak naši klienti nabývají nové zkušenosti, jak se učí zvládat
nové situace, jak se s čím dál větší jistotou pohybují ve společnosti, jak nabý-
vají sebedůvěru. Jak se jim daří samostatně žít jako každému jinému člově-
ku ve společnosti.
Služba je schopná zajistit člověku doma takovou podporu, kterou po-
třebuje tak, aby se nemusel on stěhovat za službou. Měla by být flexibilní
a pokrýt i poměrně velké potřeby pomoci. Takový rozsah ještě stále nará-
ží na finanční nároky – příspěvky na péči nebývají schopné pokrýt potřeby
asistence. To naopak přispívá k šíření povědomí, že služba typu podpora sa-
mostatného bydlení je jen pro poměrně samostatné lidi. Z našeho pohledu
je to mylná představa. Záležet by mělo na tom, jaké místo k životu si vybere
samotný člověk. Zda preferuje bydlení doma, v menším pobytovém zařízení
nebo zda zvolí velkokapacitní zařízení s desítkami dalších klientů.
Na nás poskytovatelích sociálních služeb je, abychom vytvořili dostateč-
ně širokou a pestrou síť služeb, z kterých si ti, co službu potřebují, mohou
vybírat.
Portus Praha, z.ú. v části okresu Praha- západ, v oblasti Černošic, Mníšku
pod Brdy až k Slapům a Davli, poskytuje terénní službu podpora samostat-
10 11