Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Nový Knín listopad 2020
P. 21

NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ                                            11 / 2020


       Doba covidová
       Stejně jako většina z Vás, cítím se v této nesnadné době nejistě. Každým
       dnem se různými způsoby zpřísňují opatření proti šíření koronaviru, ale
       zpomalování nárůstu nakažených je v nedohlednu.
         Spousta lidí se zabývá ekonomickými dopady, ztrátami zaměstnání nebo
       zvýšeným rizikem sebevražd u lidí. To mi samozřejmě není lhostejné stejně
       jako Vám a snažím se dbát na dodržování pravidel, nosím roušku, často si
       myji ruce, dodržuji rozestupy a nikde se s nikým neshlukuji.
         Co mne však velmi děsí, je vzrůstající díra ve vzdělávání našich dětí. Prv-
       ňáčci si sotva zvykli na určitý řád a chod škol a byli nuceni zůstat doma
       na distanční výuce. Co si zřejmě řada lidí neuvědomuje, je, že tyto děti ješ-
       tě neumí číst, natož pracovat s PC, či jiným přístrojem, který slouží k výu-
       ce na dálku. Ani o něco málo starší děti to nemají snazší, internet je přetí-
       žený, zasekává se zvuková stopa a příjem je rušen různými vlivy. Přestože
       jsou dnešní děti zvyklé pracovat s technikou, udržet je 45 minut u monitoru
       a chtít po nich určitou dávku soustředění, je velmi těžké.
         Druhostupňoví žáci ještě ani nedohnali jarní výpadek z první vlny a na-
       skočili do dalšího ročníku, aby vzápětí z čerstvě rozjetého vlaku vyskako-
       vali za jízdy. Ano, přesně tak mi to připadá : ,,Nezastavujeme, máme zpoždě-
       ní“. A skutečně jen přibrzdili. Školy nakoupily nové výukové programy pro
       online výuku, které se všichni učí za pochodu. Předpokládám, že každá ško-
       la má různé programy, stejně jako se různí učebnice, se kterými se pracuje,
       a každý kantor má jiný přístup k výuce. Školám tím nic nevyčítám, nepří-
       sluší mi soudit tuto volbu vzdělávání dětí. Nicméně se obávám, že tato opat-
       ření vedou k tomu, že naše děti pomalu hloupnou. Frontální výuka, sociální
       kontakt, procvičování, zkoušení, to vše má svá opodstatnění. Osobně bych
       se nebránila anulaci ročníku 2020/2021 a vrátila bych děti zpět na začátek,
       aby si započatý ročník v klidu zopakovaly. Ne nadarmo se říká ,,Opakování
       je matkou moudrosti“. Prodlouží se jim o rok dětství a možná dostanou šan-
       ci posunout se v životě dál. Nerada bych, aby nám naší laxností a souhlasem
       se vším, o čem vláda rozhodne, vyrostla generace negramotná a zadlužená.
                                                                     Jana Zelenková


       Vážení spoluobčané,
       divili  jste  se,  že  jsme  se  dlouho  nepotkávali.  Já  jsem  totiž  několik  týdnů
       po operaci relaxovala v nemocnici, užívala jsem si klidu. Nemusela jsem
       ve dne v noci poslouchat ječení čoklů, čichat smrad ani se dívat na to, jak
       se po “plácku” promenádují krysy (potkani?). Vzhledem k tomu, že (dříve
       naše) ulička slouží jako promenáda, prohánějí se v ní cyklisté, motorkáři,
       nesmí se opomenout školní žactvo, ba ani koně! A náš pes se doma může

                                          21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26