Page 7 - Chytrý zpravodaj - Němčice nad Hanou 01/2024
P. 7

Milí čtenáři,                                         i to by bylo málo, kdybychom se neusmířili mezi lid-
                                                              mi navzájem. Jak chceme usmířit svůj vztah s Bohem,
        když už čtete tyto řádky,                             když se nedokážeme usmířit tady na zemi, mezi se-
        Velikonoce  jsou  přede                               bou. Není vedle mě nějaký bratr, sestra, příbuzní, blíz-
        dveřmi,  přípravy  vrcho-                             cí lidé, se kterými mám jakékoliv nepřátelství. Se kte-
        lí. Ale já je píši v období,                          rými se nedokážu usmířit? Pokud ano, postní doba je
        kdy ještě neuplynula ani                              ta nejvhodnější k tomu, abych s tím začal něco dělat.
        polovina postní doby, té
        doby,  kterou  církev  na-                            Obnovíme-li  v  postní  době  své  srdce,  „obnovíme
        bízí  jako  dobu  přípravy                            tím v sobě vnitřního člověka“. Naše srdce se otevře


        na  Velikonoce.  V  církev-                           lásce,  bude  nás  nutit  k  milosrdenství,  shovívavosti

        ním roce jsou dvě obdo-                               a soucitu. Při této vnitřní obnově nalezne naše srd-
        bí  přípravné,  a  to  doba                           ce, nesobeckost, čili opravdovou obětavost pro dru-
        adventní, která křesťany                              hé. Naučíme se myslet a jednat jako Ježíš. To je pravý
        připravuje   na   Váno-                               půst, jaký od nás očekává Bůh.
        ce  na  slavnost  Ježíšova
        Narození, a doba postní, která nás připravuje na Ve-  Křesťan na Bílou sobotu při slavnosti vzkříšení obno-
        likonoce, ve kterých  se radujeme,  že  Ježíš  přemohl   vuje své závazky vyplývající ze křtu. Prakticky se zřek-
        smrt a jako první z lidí vstal z mrtvých. Křesťané vní-  ne ducha zla, všeho, co v jeho životě působí a čím se
        mají postní dobu jako dobu očistnou, dobu přechodu    pyšní, svých hříchů a sklonů k jakýmkoliv neřestem
        od starého způsobu života k novému. Dobu, ve kte-     a vyzná víru v Boha (křesťan nechce, aby jeho bohem
        ré chtějí opustit vše špatné a přejít k lepšímu životu,   byli jeho neřesti, dokonce ani jeho vlastní egocentris-
        proto se klade důraz na obnovení svého vztahu s Bo-   mus), ale pravý Bůh, který ho činí svobodným. Pak se
        hem a s lidmi – to je cíl. Půst je prostředkem k dosaže-  může radovat o Velikonocích z nového života, z opuš-
        ní tohoto cíle. Kdyby se půst stal sebestředným a za-  tění svých neřestí, z opuštění svých předsudků vůči
        měnil by se za cíl, tak by byl vše, jen ne křesťanským   druhým a staneme se pro lidi více snesitelnými a to
        půstem. Prakticky: zaměním-li půst za dietu – cílem   především pro ty, se kterými sdílí jednu domácnost.
        pak není obnova vztahů, ale zdraví, či krásná postava   Po  čtyřicetidenní  postní  době  přicházíme  k  veliko-
        (nic proti tomuto úmyslu, ale to pak není křesťanský   nočnímu ránu vzkříšení. Podle evangelia Marie Ma-
        půst), nebo půst, ve kterém si chci něco dokazovat    gdalena přináší Petrovi a tomu druhému učedníkovi,
        (vydržím nějakou dobu bez alkoholu, cigaret, sladko-  kterého  Ježíš  miloval,  šokující  zprávu  o  prázdném
        stí, závislosti na mobilech, bez televizních seriálů……..  hrobu. Tento tzv. druhý učedník bývá tradičně spojo-
        nic proti tomuto úmyslu, ale to není křesťanský půst,   ván s apoštolem Janem. Nikde v evangeliu však není
        protože nepovede k posílení mých vztahů s Bohem       tímto  jménem  označen,  a  tak  můžeme,  chceme-li,
        a s lidmi, ale posílení mého ega.                     v onom druhém učedníkovi vidět sami sebe.
        Křesťanský  půst  je  neodmyslitelně  spojen  s  almuž-  Tu situaci máme popsánu asi takto: Petr běží ke hro-
        nou. Tu je dobré si vysvětlit, co almužna je. Když se   bu spolu s druhým učedníkem. Ten je rychlejší. Do-
        řekne almužna, povětšinou se nám vybaví, že daru-     bíhá k hrobu první. Dívá se dovnitř, ale zůstává stát
        jeme nějaké drobné člověku na ulici. Almužna je da-   na prahu. Je to úcta k Petrovi, která mu brání vstou-
        leko širší pojem. Je to vše, co dáme druhému z lásky   pit jako první? Anebo ho snad zastavuje jeho obava,
        a zdarma a to rozhodně nemá jen finanční podobu.      strach, nejistota? Věřil v Ježíše, spoléhal se na něj…,
        Almužnu nám na prvním místě dává Bůh – on je ten,     ale Ježíš zemřel, viděl to na vlastní oči. Už se nechce
        který sesílá déšť na spravedlivé i nespravedlivé, zahr-  zklamat znovu, riskovat, že ztráta bude bolet ještě víc.
        nuje nás životem, dává nám sílu nést těžkosti našeho   Vtom přibíhá Petr a vstupuje dovnitř.
        života, zvláště když se na něho obracíme, neboť sám
        říká: Pojďte ke mně všichni, kdo se lopotíte, a já vás  Vzpomínám si na okamžik, kdy jsem se rozhodl vydat
        občerstvím. My se máme učit v době postní jednat  cestou kněžské služby. Tedy to rozhodnutí se postup-
        stejně tak ve vztahu k Bohu a bližním. Co to pomů-    ně  připravovalo,  ale  klíčovým  byl  okamžik  asi  dvou
        že si odepřít třeba nějaký ten masitý pokrm, usmažit  minut,  kdy  jsem  pocítil  neochvějnou  jistotu  Božího
        koblihy, které třeba člověk má rád a na které se těší,  volání. V tu chvíli se ale dostavil strach, strach ze zá-
        a vesele se přitom vadit se svojí sousedkou, neusmířit  sadní volby, strach učinit onen krok, vstoupit na tu
        se s člověkem, se kterým žiji v nepřátelství, nedůvě-  cestu, rozhodnout se na celý život a už se neohlížet
        řovat v Boží slovo? Takový půst potom nemá smysl.     zpět. A vtom se mi připomnělo „neboj se“, které Bůh
                                                              adresuje tolika postavám v Bibli. Neboj se, nelekej se
        A církev nás právě vede k tomu, aby skutečně půst     strachu, věř a vykroč. Tento krok je dělicí čarou víry.
        byl  především  mířený  do  nitra,  aby  byl  skutečným   Onen druhý učedník tento krok dovnitř hrobky udělal.
        duchovním úsilím o nápravu, abychom biblicky řeče-    Písmo praví: „viděl a uvěřil“. Rozhodl se uvěřit v Ježíše
        no roztrhnuli svá srdce, šli na dřeň, abychom poznali   nově, jinak než předtím. Prázdný hrob není dokladem
        svoji hříšnost, svoji nedostatečnost před Bohem. Ale

        březen 2024                                                                                             7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12